Lahjalista

pihallako?

Katselin juuri lahjalistaaa, jonka ovat tehneet kesällä naimisiin menevä tuttavapariskuntamme. He, kuten monet muutkin, ovat asuneet yhteisessä taloudessa jo vuosikausia, joten onkin viisasta laittaa vinkkejä niille, jotka haluavat antaa "tavaralahjan". Sanaton lahjatoive taitaa kuitenkin olla rahaa...

Tulipa sitten mieleeni laittaa tähän oma lahjalistani, jonka saatan hyvinkin laittaa vinkiksi omille häävierailleni

kottikärryt, pistolapio, talikko, Fiskarsin halkaisukirves, viikate, rautaharava, puinen pihakeinu, sinkkiämpäreitä, maitotonkka (vanha), omenapuita, marjapensaita...

27

3032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vfgyu

      Ihan hyvä idis, muutatteko samoihin aikoihin ok-taloon? Nimittäin oli kyllä pakko ostaa kottikärryt, lapio, rautaharava ja kirves heti kun muutettiin, ei olisi muuten sujunut. Ei voinut odotella häitä. Mutta lisää myös rautakanki, sahapukki, vesuri, lumilapio ja kola, katuharja, kuokka, kiila, leka...

      • hieno idea hyvien työkalujen toivelistan laatiminen. ja sitten kutsu talkoisiin, yhteiseen puuhaan, jotka päättyvät yhteiseen illanviettoon. siinä ystävyys edelleen syvenee. ja on talon/pihan rakentajille suuri apu, jonka varmasti muistaa lopun ikäänsä.


    • Yees.

      Tosi hyvä idea.
      Lisää vielä ruohonleikkuri, oksasaha, puutarhaletku suutin, sadettaja...

    • puutarhatottu

      Pyydä vaan sitä rahaa niin saat ostetuksi juuri niin laadukkaita työkaluja kuin tarvitset. Huonoista työkaluista on puutarhassa vain murhetta.

      Mutta vakavasti puhuen, lahjalistasi ei ole ollenkaan huono. Aaltomaljakoita on jo joka huushollissa ja mikään ei ole niin tylsää kuin lahja, josta ei pidä ja jolla ei ole käyttöä.

      Onnea vaan tulevalle avioliitolle.

    • Dörren

      Hyviä lahjaideoita todella,mutta voihan ne pyytää vaikka tuparilahjaksi tai synttärilahjaksi, ei tarvitse pilata elämäänsä naimisiinmenolla saadakseen nuo lahjaksi.

    • ei lahjavaatimuksill

      Olisi kivaaa mennä joskus häihin, missä morsiuspari ei odota saavansa lahjaksi yhtään mitään!
      Tämä jatkuva vaatiminen ja lahjojen kinuminen alkaa kyllästyttää. Mikään ei riitä koskaan!
      Antakaa rahaa, antakaa antakaa antakaa.
      Ja sitten vuoden päästä erotaan.

      • naimisissa,ei listaa

        Kuinka moni menisi häihin ilman lahjaa jos pari on sanonut ettei tarvi tuoda mitään? Veikkaisin että aika harva. Sitten kun tuntuu että jotain pitää viedä niin rontataan lakanoita, pyyhkeitä, astioita ja kaikkea muuta mitä parilla useamman yhteisen vuoden jälkeen jo on. Koita niitä sitten saada mahtumaan komeroihin ja kaappeihin. Tai no, tiedän minäkin muutamia jotka ehkä riemusta kiljuen menisivät tyhjin käsin näihin juhliin ja mielellään kyllä nauttisivat kaikesta mitä tarjotaan. Hääjuhliin on viety lahjoja niin kauan kuin niitä vain on järjestetty, tarpeet on vaan nykyään erilaiset kuin ennen. Nykyään vaan ihmiset ovat tulleet ahneiksi eikä omasta hyvästä enää haluttaisi jakaa muille.

        Sitten kun toista tai kolmatta kertaa mennään naimisiin niin ymmärrän kyllä pointin, tosin silloinkin häät saattavat olla sille toiselle osapuolelle ensimmäiset ja ehkä ainoatkin. Kerran olin häissä joissa parista näki ettei ne kovin pitkään kyllä yhdessä pysy ja tulihan siinä jotenkin hölmö olo. En edes tuntenut paria kovin hyvin, mutta semmonen fiilis tuli että oli iskenyt paniikki kun on jo kolkyt lasissa eikä vielä naimisissa niin sitten mennä päräytettiin. Itse asiassa tunnelma oli vähän niinku jossain haulikkohäissä. Puoli vuotta siinä sitte kitkuttelivat ennen kuin pistivät eron vireille. Toinen tapaus oli häät joissa olin töissä. Sitäkin paria pikkuisen tunsin ja oikein harmitti kun kovasti oli töitä tehty juhlan eteen ja olin varma ettei ensi kesää näe se liitto. Ei tainnu sitten kestää edes sitä puolta vuotta, vaan olipa vierailla ainakin hauskaa. Viime kesänä oli serkun häät ja siitä jäi oikein kiva tunne, uskon että ovat pitkään yhdessä, ehkä jopa loppuu asti.

        Oikeastaan jakaisin parit kolmeen kastiin. Ne joista näkee heti että eroavat, ne jotka saattaavat pystyä pitämään liiton kasassa mutta se vaatii tavallista enemmän työtä ja sitten vielä ne joiden uskoo pysyvän yhdessä ikuisesti. Kaikkia näitä on nähty, nopeasti ja varmasti eroavat on tietysti helpoin tunnistaa.

        Analyysit meni nyt vähän yli ja aika lailla aiheesta ohi mut kun ajatus lentää ni ei voi tietää minne se laskeutuu.


    • Never ending shoppin

      Montako kertaa joillakin on pokkaa ottaa vastaan häälahjoja aina uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja...

    • voihan beekeri
    • harkintaa

      Muinoin oli hyvä tapa palauttaa lahjat antajalleen, mikäli kihlauksesta tai avioliitosta tulikin ero. Sen on tarkoistuskin olla noloa - ensin pyydetään lahjoja ja sitten erotaan.. Lahjathan on lähtökohtaisesti valittu parille eikä vain toiselle niistä ja mitä lahjottavaa siinä on että ei sitten pidetäkään vihkilupausta, joka on juhlayleisön edessä annettu..

    • ab1

      Jep! Monta liittoa olen nähnyt joissa lahjay on ollut unohtumattomat... tärkein niistä on usein jäänyt saamatta...Rakkaus ja avio-onni, terveitä lapsia ja hyvä yhdessä olo! Jälkeenpäin kun olen näitä eronneita nähnyt, olis jokainen valmis vaihtamaan sen leivänpaahtimen ja pesukoneen takaisin perheeseen. Jokainen kitaristi ei välttämättä ole niin hyvä perheen isä tai aviomies, mitä osaa luuttuansa soittaa...! Monelle kelpaisi lahjojen sijaan vuosikausien ystävyys ja tuki, kunhan sen ensin häähumultansa oivaltaa, tuleehan se arki joka tapauksessa, silloin ei paljon auta vaikka kumpaisellakin olisi oma paahdin ja pesukone! T: suurperheen isä pitkäaikaisavioliitosta!

    • turhaa porua..

      järjestetään häät, jossa syötetään ja juotetaan ja viihdytetään juhlakansaa mutta ei ole sopivaa toivoa lahjoja? .....minusta lahjat kuuluu kyllä asiaan!

      • pidot paranee

        Outo asenne sinulla.
        Kukaan EI PAKOTA syöttämään ja juottamaan juhlakansaa!
        Kukaan EI PAKOTA ostamaan kymppitonnin hääpukua ja vuokraamaan limusinia, tarjoamaan aitoa ranskalaista shampaajaa häissään.

        Nykyajan tredinä on olla itsekäs ja omahyväinen, kaikki mitataan rahassa ja lahjojen määrässä.
        Itse ainakin kieltäydyn jatkossa menemästä kolmesti eronneiden uusioperhe-hulppiohäihin, näillä vasta komeat lahjalistat ja toiveet on. Yhdelläkin parilla ei yhtään ainutta lahjaa netin lahjalistalla alle sadan euron!

        Parhaat ja mukavimmat häät, missä olen ikinä ollut, olivat pienellä varoituksella järjestetyt kodikkaat häät.
        Toiveena oli, ettei kukaan toisi mitään kallista lahjaa, eikä rahaa, vaan jokainen toisi jotain itse leipomaansa yhteiseen buffet-pöytään, jos välttämättä jotain tuoda halusivat. Pari on edelleen naimisissa.

        Häälahjat pitäisi todellakin aina palauttaa, jos erotaan alle 5v häistä.


      • huvittavaa
        pidot paranee kirjoitti:

        Outo asenne sinulla.
        Kukaan EI PAKOTA syöttämään ja juottamaan juhlakansaa!
        Kukaan EI PAKOTA ostamaan kymppitonnin hääpukua ja vuokraamaan limusinia, tarjoamaan aitoa ranskalaista shampaajaa häissään.

        Nykyajan tredinä on olla itsekäs ja omahyväinen, kaikki mitataan rahassa ja lahjojen määrässä.
        Itse ainakin kieltäydyn jatkossa menemästä kolmesti eronneiden uusioperhe-hulppiohäihin, näillä vasta komeat lahjalistat ja toiveet on. Yhdelläkin parilla ei yhtään ainutta lahjaa netin lahjalistalla alle sadan euron!

        Parhaat ja mukavimmat häät, missä olen ikinä ollut, olivat pienellä varoituksella järjestetyt kodikkaat häät.
        Toiveena oli, ettei kukaan toisi mitään kallista lahjaa, eikä rahaa, vaan jokainen toisi jotain itse leipomaansa yhteiseen buffet-pöytään, jos välttämättä jotain tuoda halusivat. Pari on edelleen naimisissa.

        Häälahjat pitäisi todellakin aina palauttaa, jos erotaan alle 5v häistä.

        kukaan EI PAKOTA tuomaan lahjaa. kerroin oman mielipiteeni siitä, että minun mielestäni häälahjat kuuluvat asiaan. Se tuskin tekee asenteestani outoa? ...enkä myöskään usko että häälahjojen saaminen tai saamattomuus vaikuttaisi avioliiton kestävyyteen. Niinkuin vihjaat tuossa, että häät johon vietiin känttyä buffet -pöytään olisi jotenkin vaikuttanut siihen, että pari on edelleen naimisissa. Outo asenne sinulla :)


    • vihille menossa

      Kyllähän niiden vieraiden syöttämiseen ja juottamiseenkin kuluu toista tonnia rahaa. Harvemmin häistä RAHALLISESTI jää voitolle vaikka mitä pyytäisi lahjaksi.

      • äijä_kun_pitää_olla

        jokainenhan voi mennä vaikka maistraatissa naimisiin... se sun pari tonnii on varmaan sun oma valinta... se voi olla vaikka sata tonnia jos haluaa... ÄLKÄÄ MENKÖ NÄKYVÄSTI NAIMISIIN (Maistraatti) JOSSEI TEILLÄ OLE OIKEESTI RAHAA PITÄÄ HÄITÄ... pitääkö vieraiden ne muka maksaa... (älkää kutsuko vieraita jos ei oo varaa) pitäkää sellaiset häät mihin teillä on varaa ja ajatekjaa että vieraat tois vaikka keittiökaluja koko rahan edestä... eikäanna mania! Menkää hyvät ihmiset töihin ja säästäkää sitä häitä varten älkääkö alkako avioliittoa pummilla!

        Köyhät mutta hyvät häät 18V naimissa ollut 4:n lapsen isä (eikä maksanut vieraat)


    • ftuygionj

      Itse en mitään toiveita kuuntelisi sillä mistä sen tietää kuka hankkii mitäkin. Hankin EDULLISEN lahjan joka ei olisi taakaksi silloinkaan jos samanlaisia tulisi useampikin.

      Lahjatoiveet on naurettavaa kerjuuta. OSTAKAA ITSE MITÄ TARVITSETTE! Minua ei voisi vähempää kiinnostaa.

    • MV

      pelkkää rahaa eikä tippaakaan MITÄÄN paskaa(ja tod.näköisimmin väärin valittua, jos nyt pitäis ikinä mitään tavaraa haluta)krääsää

    • Häälahjat takaisin?

      Jäin miettimään tuota ajatusta, että lahjat tulisi palauttaa. Olen elämäni aikana ollut ehkä kaiken kaikkiaan noin 30-40 häissä. Osa näistä avioliitoista on kestänyt, osa ei. Jos joku näistä tai vaikka jokainen, jonka liitto ei ole kestänyt, tarjoaisi antamaani lahjaa minulle takaisin, tuntuisi se kyllä todella oudolta. Mitä minä nyt semmoisella esineellä teen, jonka olen jollekin toiselle ostanut?

    • ehdotus

      Vitsit, olisikin kivaa saada takaisin vaikkapa loppuunkäytetyt pyyhkeet ja lakanat jonkun parinkymmenen vuoden takaa! :-)

      Mun mielestä lahjalistoista närästystä saavat voisivat hiljalleen rauhoittua. Ei kukaan pakota viemään yhtään mitään. Myöskin ne jotka eivät yleisesti häissä edes viihdy, voivat jäädä myös kotiin. Asiat eivät ole ongelmia jos ei niistä ongelmia tee.

    • lahjalistoista
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kerjuuhäät on niiiiiiiiiiiin OUT!
      Kallisarvoisin lahja jota voi toivoa, on se että kutsutut vieraat saapuisivat paikalle.
      Roinaa ja rahaa hääpari aina voi itse hankkia, sitä ei kuulu kerjätä kutsuvierailta.

    • Anonyymi

      Minusta on ok toivoa lahjoja. Näin on ollut kautta aikain. En ole ollut naimisissa itse, mutta mahdollisesti menossa naimisiin sellaisen kanssa, joka ollut kahdesti aiemmin naimisissa. Kyllä minusta tuntuisi kurjalta jos en saisi viettää perinteisiä häitä häälahjatoiveineen. En omista mitään astiastoja, en maljakoita. Pyyhkeet ja lakanat olen ainoinaan saanut rippi-ja ylioppilaslahjaksi. Minä toivoisin ihan noita perusjuttuja. Ja onhan se kivempaa saada oma yhteinen astiasto kuin käyttää miehen aikaisemmin saatuja häälahja- astioita.
      Ja haluan järjestää häät, koska ne ovat kivoja suvun ja ystävien yhteisiä juhlia. Johan tavalliseen baari-iltaan menee saman verran rahaa tai enemmänkin mitä käyttää häälahjaan. Ja saa syödä ja juhlia koko päivän.
      Itse en pystyisi hulppeita jäitä järjestämään, mutta vuosien säästöbudjetin ansiosta uskon että onnistuisin järjestämään kivat häät pienellä budjetilla joissa kaikki viihtyy. Voisin hyvin kuvitella laittavani lahjatoiveisiin myös ap:n kaltaisia asioita. Tarpeellista tavaraa, joista on hyötyä ja iloa vuosia ja tuo lahjan antajan mieleen.

    • Anonyymi

      Minä suhtaudun vähän kaksijakoisesti noihin lahjalistoihin. Monesti on nähnyt listoja jotka on saanu kaikki selkäkarvat pystyyn. Listalla on ollut vain hurjan kalliita merkkituotteita joihin vain harvalla on varaa. Sellaisia lukiessa on tehnyt mieli jäädä koko häistä pois. Mielestäni jos on toiveita häälahjojen suhteen siitä voi vinkata kaasolle ja pestmännille joilta voi kysyä vihjettä lahjasta etukäteen halutessaan. Itse inhoan noita lahjalistoja. Vaikka onhan niillä hyvätkin puolensa ei tuu samaa lahjaa montaa. Mutta siltikin. En kuitenkaan noudata niitä vaikka sellainen hääparilla olisikkin.

      • Anonyymi

        Kyllä minulla ainakin tökkii nuo lahjalistat ja rahankerjuut tilinumeroineen tosi pahasti. Ja hääpari vaan munaa niillä itsensä, iso riski lisäksi, että hääjuhlassa vielä joutuu kunnon "vittuilulahjan" kera.
        Olin yksissä kerjuuhäissä kutsuttuna perheeni kanssa, jonne me vietiin lahja omasta takaa, eli ei noudatettu lahjalistaa, eikä laitettu rahaa tilille. Vaan sinne oli toisetkin kerjäämiseen suivaantuneet tuonneet oikein kunnon lahjan, kun kerta häämatkalle rahaa toivottiin. Lahja oli tehty niin ovelaksi, että on PAKKO lähteä sinne häämatkalle tai lahja jää saamatta, eikä annettu lahja tietenkään riitä siihen häämatkaan. Ja mikä ohjelmanumero siitä oli tehty, osa häävieraista lähti ulos nauramaan, kun eivät voinneet sisällä pidättää nauruaan. Oli vittuilu niin jalossa muodossa, että hääpari ei varmaan tajunnut, eikä osa vieraistakaan sitä heti tajunnut. JESS, oli kivat häät!!


    • Anonyymi

      Omat lahjamme hääpareille ovat olleet lahjoitukset/ lahjakortit heidän nimissään.
      Lahjoitukset todella apua tarvitseville. Kuten lahjakortti ruokakauppaan naapurin tosi vähävaraiselle vanhalle asukille.Ja lahjoitus pelastusarmeijalle ja lahjoitus kirjastolle ja taidemuseolla.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe