Tarkoitus olisi kunnostaa ja lakata muoviveneen puuosia hiomalla ja lakkaamalla. Luin muistaakseni venemestarista, että nykyiset lakat ovat kovia ja eivät jousta tarpeeksi puun mukana. Tästä syystä ostin sitten "vanhanajan venelakka" merkkistä joustavaa lakkaa, joka on tehty kiinanpuuöljystä ja luonnon hartseista. Tästä syystä lakka pysyy hieman pehmeänä ja joustavana, mutta onko se soveliasta peräsimen pinnaan, oviluukkujen listoihin yms.? Pinnassahan voisi olla jopa miellyttävää, jos siinä olisi hieman pehmeä pinta.
Silmiini osui myös netissä juttuja hieman epäonnistuneista kokeiluista puuveneiden kanssa. Lakka vaatii hieman enemmän duunia ja kädentaitoja kuin perinteinen "unica"? Onko näin? Purkin kyljessä oli kyllä ohjeet pohjatöiden tekemiseksi, eivätkä ne nyt niin monimutkaiselta vaikuttaneet.
Vanhanajan venelakka?
7
8273
Vastaukset
- 10
Ainakin vanhempi vuosikerta lakasta kuivui todella hitaasti. Lakkasin kaverin veneen kaiteen sillä ja se oli puoli kesää tahmea. Resepti on varmaan muuttunut nopeammin kuivuvaksi, mutta kokeile ensin jossain vähemmän kriittisessä paikassa kuin peräsinpinna.
Aluksi en saanut hyvää lakkapintaa millään, kunnes älysin kaataa lakan purkista värisihdin läpi pienempään kippoon aina ennen sivelyä. Tällöin kokkareita/pölypisteitä ei enää syntynyt.
Minulla on ollut kuivumisessa suuri ero riippuen onko osat olleet lämpimässä sisällä vai puolilämpimässä varastossa.
En lakkaisi enempää kuin 2 kerrosta/vuosi, muuten ei kuivu ja tulee nahkapinta.
Kun on tarkkana, eikä lakkaa pilalle, niin tulee pitkäikäisempi kuin unicalla. Itse olen lakannut oman muoviveneen peräsinpinnan ja muut pikkuosat epoksilla ja uretaanilakka päälle. Puuvene puolestaan on lakattu vanhanajan venelakalla ja olen siihenkin tyytyväinen. - Lakkaaja3498
Kun lakkaa öljylakoilla, niin ei saa tehdä liian paksua pintaa. Silloin tulee hyvää jälkeä, jos on monta yli 6 ohutta pintaa. Yksi välihionta siinä puolivälissä 240 paperilla. Olen lakannut veneen kantta tuolla jonkun kesän ja toimii. Sateenkaarivärit OY sivuilla on enemmän ohjeita jos haluat onnistua. Tuon päälle ei sitten enää mikää unica tartukkaan. Eli öljy tarttuu uretaani tai alkydilakan päälle muttei toisinpäin.
- Lakkapinta
Perinteistä öljylakkaa ulkona oleville puuosille, oli se sitten suomalaista tai kalliimpaa ulkolaista. Veneen sisälle sopii kovemmat lakat jotka eivät kestä säärasituksesta johtuvaa puun elämistä.
- L.akkaaja
Eli onko tämä vanhanajan venelakka sopivaa peräsinpinnalle? Jos ymmärsin oikein niin se jää vähän tahmeaksi? Onko nyt niin että ainoastaan useat silkinohuet kerrokset kuivuvat hyvin?
Pitäisköhän tuo pinna kuitenkin lakata "unicalla"? - Yksi vaihtoehto
L.akkaaja kirjoitti:
Eli onko tämä vanhanajan venelakka sopivaa peräsinpinnalle? Jos ymmärsin oikein niin se jää vähän tahmeaksi? Onko nyt niin että ainoastaan useat silkinohuet kerrokset kuivuvat hyvin?
Pitäisköhän tuo pinna kuitenkin lakata "unicalla"?En tiedä vanhanajan venelakasta tai unicasta, mutta itse olen lakannut tammisen pinnani Standard Spinnaker-alkydilakalla ja olen ollut siihen tyytyväinen. Ei ole tahmea eikä ole hilseillyt. Olen huoltolakannut kahden vuoden välein.
http://www.cecchi.it/italiano/htmeng/spinnain.html - Pelle.
L.akkaaja kirjoitti:
Eli onko tämä vanhanajan venelakka sopivaa peräsinpinnalle? Jos ymmärsin oikein niin se jää vähän tahmeaksi? Onko nyt niin että ainoastaan useat silkinohuet kerrokset kuivuvat hyvin?
Pitäisköhän tuo pinna kuitenkin lakata "unicalla"?Jos haluat kestävän, paksun ja kiiltävän pinnan niin hankin Spinnaker lakkaa. Sillä onnistuu varmasti tumpelompikin lakkaaja saamaan hyvän jäljen puupinnoille.
- pitkä kokemus .
Jos haluat "vanhanajan" öljylakkaa, Le Tonkinois on hyvä. Pinta on kimmoisan kova, kunhan olet lakannut tarpeeksi monta kerrosta niinkuin lakkauksessa yleensä on tehtävä. Spinnaker-lakkoja on ainakin kahta sorttia, joista se vihreä purkki on perinteisempi. Sillä myös saa hienon pinnan, mutta saa toki muillakin lakoilla.
Yksi mahdollisuus on käyttää lakan asemasta Owatrol-käsittelyä. Ensin paljaan puun kyllästäminen ykkösellä ja sitten kiiltävä pinta Owatrol 2:lla. Välihiontoja ei tarvita, mutta kerroksia on vedettävä paljon enmemmän kuin lakkauksessa tehdään. Lopputulos on kuitenkin hyvä ja Owatrol-pintojen uusintakäsittely on tosi helppo: kevyt hionta Owatrol 1:llä kostutetulla hiontapaperilla tai hankaussienellä, päälle kerros kakkosta. Nykyisen veneeni puuosat käsittelin tällä metodilla kuusi vuotta sitten ja hyvin ovat merta ja aurinkoa kestäneet - aikaisempaan lakkaukseen verrattuna jopa paremmin.
Kuitenkin varoittaisin yhdestä asiasta. Owatrol vaatii yli 10 asteen lämmön kovettuakseen, kun taas lakkaus onnistuu alhaisemmissakin lämpötiloissa (jolloin lakkaa on ohennettava riittävästi).
Aloita lakkaukset niin aikaisin keväällä, että ehdit saada tarpeeksi monta kerrosta! Jos lakkakerroksia on alle kuusi, pinta ei kestä ja joudut ehkä jo muutaman vuoden kuluttua hiomaan pinnat puupuhtaiksi ja aloittamaan alusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879