Kytkimen haju selvisi

paalusu

Kytkimen hajotessa 56000 kilometrin kohdalla selvisi myös se seikka, mistä tuo kytkimen lemu esim. pakittaessa johtui. Olivat purkaneet paineasetelman ja huomanneet öljyä kytkinlevyssä, ei ihme, että haisi. Kytkin hajosi peruspakituksessa, levy ja vauhtipyörä leikkasivat kiinni luultavasti tuon öljynpaskan avittamana. Veikkaanpa, että monella lemuavalla kytkimellä varustetulla Outbackillä on mukavaa remppaa tiedossa. Autoa voi käydä katsomassa Iisalmelaisen Subaruliikkeen pihalla. Nyt olen ollut viikon ilman autoa, jos hinauksen olisi ottanut Subaruservicen kautta, olisi saanut sijaisauton neljäksi päiväksi. Kuulemma mikäli paineasetelma/tiivistesarjoja ei löydy Ruotsista, voi odotusaika mennä pitkäksikin Japanin tilanteesta johtuen. Vaikka takuu korvaa korjauksen, kukaan ei puhu korvauksista autotta olosta. Ei ole minun vikani, että auto on täysi susi vrt. ongelmat keskuslukituksessa ja vaihteensiirto-ongelmat. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä laadusta, jota tuossa toisessa keskustelussa pohdittiin.

47

8059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "forre"

      Eikös sinulla ollut diisseli? Ehkä Subarulla on kokeiltu jotakin märkäkytkimen ja kuivakytkimen risteytystä? ;-) Ehkä olis parempi siirtyä ihan oikeaan märkäkytkimeen, niin vois kestää kauemmin. Ikäväähän tuo on jos joutuu olemaan ilman autoa, tai hankkimaan vuokra-auton omaan piikkiin.
      Taisinkin olla onnekas kun vaihdoin merkkiä.

      • kenen kirjoitus 2007

        kyse uudesta korista
        Nuo kaksi edellistä vastaajaa kirjoittavat vanhemman korimallin ominaisuuksista. Mulla on nykykoppanen, eikä ajettavuudessa ainakaan ole mitään moitittavaa, oli sitten 16 tai 17 tuumaiset pyörät alla, ja ensiasennus bridgestonet ovat todella hyvät. 2,0 ja 2,5 kulutukset samaa tasoa 8-9 litraa kaikki ajot, tavaratila hyvä, koska on laaja, ja helposti laajennettavissa, korkeutta ei ole hirveästi, muutta eihän kaikkea tavaraa voi päällekkäin pinota. Remmi 105 tkm, isompi huolto missä vaihdetaan myös voimansiirron öljyt 60tkm välein. Teknisiä ongelmia en ole tavannut. Ja kun talvi tulee, voi vain todeta kuinka loistava talviauto subaru on.


    • kari a

      Voihan sitä noinkin käydä,paska juttu.
      Tuo haju on kyllä tullut tutuksi lumisella tiellä luistatellessa.
      Huolto väittää sen tulevan viskosta mutta liekkö mahdollista,että tuo neliveto kuumentaa jarrupalat, nelivetohan toimii näissä joissa ei ole lukkoa jarruttamalla luistavaa pyörää.
      Kytkin ei omassa niillä momenteilla voi vielä haista.

      Laitata nyt kun auto on muutenkin pajalla ne Midlandin öljyt sinne laatikkoon,pelaa paremmin vaikka siitä ei dsg :tä saakkaan.

      • "forre"

        Kyllä haisi Legacy -07, eikä siinä ollut mitään luistonestoa mikä olisi jarrutellut pyöriä. Toiseksi, tuo visko kun on suljettu paketti, omine öljyineen, laatikon ja/tai joissain malleissa perän sisällä, niin ei se voi haista ulospäin. Tekniikka ei muutu miksikään vaikka huollon kaikkitietävät tyypit väittäisi ihan mitä tahansa. ;-)


      • kari a
        "forre" kirjoitti:

        Kyllä haisi Legacy -07, eikä siinä ollut mitään luistonestoa mikä olisi jarrutellut pyöriä. Toiseksi, tuo visko kun on suljettu paketti, omine öljyineen, laatikon ja/tai joissain malleissa perän sisällä, niin ei se voi haista ulospäin. Tekniikka ei muutu miksikään vaikka huollon kaikkitietävät tyypit väittäisi ihan mitä tahansa. ;-)

        Oletko varma ettei tuossa viskossa ole huohtinputkea,kait se öljykin lämpenee ja laajenee,vai olisko tuo paineastia josta stefat korkkaisvat kun lämpenee tarpeeksi?


      • kari a
        kari a kirjoitti:

        Oletko varma ettei tuossa viskossa ole huohtinputkea,kait se öljykin lämpenee ja laajenee,vai olisko tuo paineastia josta stefat korkkaisvat kun lämpenee tarpeeksi?

        Jäi vielä ihmettelemättä..
        Olen vetänyt mäkeen pitävällä alustalla asuntovaunua eikä tuota hajua tule.mutta jos esim.kakkosella pyörät sutii liukkaalla pinnalla haju on cabiinissa.


      • "forre"
        kari a kirjoitti:

        Oletko varma ettei tuossa viskossa ole huohtinputkea,kait se öljykin lämpenee ja laajenee,vai olisko tuo paineastia josta stefat korkkaisvat kun lämpenee tarpeeksi?

        En oo varma, kun en ole purkanut vaihteistoa. Joku vuosi sitten oli maahantuojalla teknisiin kysymyksiin vastaava mies töissä, en tiedä onko enään, mutta silloin hän kertoi että visko on täysin suljettu paketti laatikon sisällä. Se kun pitää sisällään silikooniöljyn mikä jäykistyy lämmön vaikutuksesta, niin tarviiko sen edes päästä huohottelemaan?
        Enemmänkin ihmettelen sitä miksi Subaru ei laita CVT-vaihteistoa Foresteriin. Jokin asennevamma siellä tehtaan johdossa varmasti on.


    • OB D 08

      Tässä ihmettä ihmeteltäväksi. Noin puoli vuotta sitten lapseni, juuri kortin saaneena, halusi ajaa, kas eräässä risteyksessä yritti sitten lähteä kolmosella liikkeelle ja kun ei meinannut lähteä niin pannaan kierroksia kehiin. Subarun pyörät kun ei lähde sutimaan, niin kytkin antaa periksi, voi sitä savua, sitä tuli kuin paineella kaikista raoista/ilmasuuttimista. Joka iikka oli lähdettävä autosta ulos, siinä sitten osittain risteyksessä koko perhe katsoi autoa, savun perusteella se näytti olevan vähintäin tulessa. Siinä sitten meni pari viikkoa hirveässä hajussa ja kytkimen ravistellessa, ehdin jo tiedustella kytkinremontin hintaa, hintavaa olisi ollut, joten ajattelin hajotkoon sitten loputkin ennen kuin korjataan. Mutta kas, tänä päivänä kytkin pelittää niin hemmetin hienosti, ottaa pehmeän nöyrästi kiinni, ei ravistele, ei haise, en edes yritä ymmärtää mitä siellä tapahtui, nyt se on parempi kuin uutena. Tämä tarina on tosi.

    • paalusu

      Diisseli on joo. Kun auto oli uusi ja kytkin haisi, autonasentajanakin toiminut kaverini sanoi, ettei haju ole puhdasta kytkinlevyn hajua. Vein tuolloin auton surullisenkuuluisaan paikallishuoltoon, jossa tarkistivat mm kytkinlevyn huomaamatta mitään erikoista. Olen melko varma, että vika oli havittavissa jo tuolloin. Nyt korjaamolta sanoivat,että öljy on roiskeöljyä ja ei mitään märkäkytkimeen liittyvää.Tuohon edellisen kirjoittajan stooriin liittyen kytkinlevyjen polttaminen on jo vanha juttu, jota harrastettiin jopa joissakin huoltsikoilla. Kyllähän pinnat silenee, eri asia on toimenpiteen hyötysuhde versus kestävyys.
      Taidan ajella ensi kesän vanhoilla vaihteistoöljyillä ja laitan Subarun syksyllä kiertoon...

      • Hondalla nykyisin

        Näin on.

        Subaruissa on kyllä ihmeellisiä vikoja-ominaisuuksia nykyisin(kin).

        Esim. Honda CRV :: ssä tuommoisia "vikoja" ei ole.


      • Pirun hyvä

        Ilman muuta kiertoon aina kun auto temppuilee,oli merkki mikä tahansa ja vaikka vain sulakkeen polttaa.
        Näin se autokauppa pyörii..


      • paalusu
        Pirun hyvä kirjoitti:

        Ilman muuta kiertoon aina kun auto temppuilee,oli merkki mikä tahansa ja vaikka vain sulakkeen polttaa.
        Näin se autokauppa pyörii..

        Sun mielestä ongelmat voimansiirrossa on näemmä pikku juttu. Ei ole ihan sieltä halvimmasta päästä korjata takuuajan jälkeen. Ja säästää polttoainekustannuksissakin, kun auto on aina pajalla. No onneksi saan vielä itse päättää....


      • kari a
        paalusu kirjoitti:

        Sun mielestä ongelmat voimansiirrossa on näemmä pikku juttu. Ei ole ihan sieltä halvimmasta päästä korjata takuuajan jälkeen. Ja säästää polttoainekustannuksissakin, kun auto on aina pajalla. No onneksi saan vielä itse päättää....

        Ikäväviähän ne remontit aina on.
        Omakohtaisia kokemuksia ei kytkinremonteista ole nykyautosta,muuta kuin muijan Skoda Roomsterista jossa kytkin täristi itsensä vaihtokuntoon,olisikohan 50000 kohdalla. Takuuseen meni eikä vaihdossa mennyt kauaa,olivat tilanneet paketin valmiiksi ennen aukaisua.
        Kytkimen osalta homma hoituu yleensä nätisti jos osia on maassa ja tuohon vaihteistoon kannattaa samalla vaatia korjaus,takuuaikana.
        Kokeilevat varmasti ensin öljynvaihtoa.
        Voisiko olla,että tuo vaihteiston huono toimivuus olisi johtunut tuosta kytkimestä?


    • paalusu

      Onhan se aina mahdollista, mutta nuo vaihteensiirto-ongelmat lienee ominaisuus Subarulle. Luoja tietää mistä johtuu, jos vetoa löisin, veikkaisin synkronointihäikkää. Nyt on tasan viikko ollut auto pajalla, saiskohan tuon kesäautoksi alle :)

      • kari a

        Oma on toiminut vaikkakin jouduin laatikkoon öljyt vaihtamaan(toistaiseksi),edellinen meni yli 103 tuhatta ilman ongelmia.
        Huomattu on,että huolloissa on isot erot,niin hinnassa kuin laadussakin.
        Toivotaan että saavat kuntoon eivätkä särje enempää...


    • Täpinä.

      Kytkin ja vaihteet pelaa jos osaa ajaa !

      • Feikki-heikki se taas täälä sönkää. Mene vaan jatkamaan juttujasi auto-anteron kanssa.

        Tiedoksi vaan kaikille, en kirjoita kirjautumatta. Ottaako pattiin, kun et saa nimimerkkiäsi siniseksi?


      • paalusu
        Täpinä kirjoitti:

        Feikki-heikki se taas täälä sönkää. Mene vaan jatkamaan juttujasi auto-anteron kanssa.

        Tiedoksi vaan kaikille, en kirjoita kirjautumatta. Ottaako pattiin, kun et saa nimimerkkiäsi siniseksi?

        Täpinän huulia se taas tuuli heiluttaa. Ajokilometrejä on tasanvarmasti enemmän kuin sulla, joten ajo-opetusta on turha antaa. Nyt auto ollut pajalla puolitoista viikkoa. Ja ei ota pattiin, vaikka olet smurffinsininen ;-)


    • paalusu

      Ja viesti oli tarkoitettu feikkitäpinälle, korjaus edelliseen, tuli luettua heikosti nuo nickit. Suurella todennäköisyydellä tuo öljy tihkuu moottorin kampiakselin puolen tiivisteestä. Subaru on näemmä kehitellyt oman märkäkytkimen.

      • Minäkin poltin ensimmäisestä Turbo Foresteristani kytkimen kuudessa-kymmenessä tuhannessa ja haju hangesssa peruutettaessa tuli jo uutena. Osin meni takuuseen ja loput firman piikkiin, vaikka kilometrejä tuossa vaiheessa oli takana jo toista miljoonaa. Otin tuosta opikseni ja nyt ajan automaatilla, toistaiseksi ilman mitään ongelmia.


    • Henrik F.

      Täpinä hei !

      Ei täällä kyllä ihan kaikkea sentään uskota.

      Viittaan ed. kirjoitukseen.

      Huilaa vähän, tule sitten uudelleen.

      • Onko feikkitäpinä sotkenut Sinunkin ajatuksesi. Ei kai nyt ole niin vaikeaa erottaa aitoa nimimerkkiä, on siitä niin paljon puhuttu.

        Mutta jos todella tarkoitit minua, niin mitä kohtaa et uskonut? Muuneltua totuutta en ole ikinä kirjoittanut, kaikki perustuu itse koettuun.


    • Miten on

      Hei, pitäisikö takuun korvata kytkinremontin? Subaru Legacy, disel. Metroauto ilmoittaa, ettei korvaa, lasku 2100 euroa. Millaisia kokemuksia muilla?

      • Ei se vauhtamalla pa

        Ihan mielenkiinnosta kuinka on mahdollista saada uppoamaan kytkinasetelman (tulee koko kytkin uusi) töineen 2100 euron laskun saamaan ? ei usko kukaan tuota summaa!

        Selelvitä mistä lasku muodostuu sillä sinua on petkutettu .


    • Miten on

      Tällaisen arvion Metroauton huolto ilmoitti, osat ja työt. Hurjalta tuntuu. Mutta onko kokemuksia siitä, miten takuu toimii näissä tapauksissa, kun ilmoittivat, ettei takuu korvaa

    • Insinööri Porista

      Ei ole tietoa.

    • Susi Subaru

      Subarua ei kannata ajaa yli 20000km:ä, eli auto vaihtoon heti, jos on erehtynyt ostaman tämän merkkisen. Kytkin on heikoin kohta. Ei ole myösköön tarkoitettu pakkasella ajettavaksi. Hyvät takuut tarjotaan, mutta autossa liikaa heikkoja ns. kuluvia osia eli usko pois: takuu lakkaa kun takavalot katoaa.

      • just joo

        Kirjoitti Tojotero


      • 2,5 koneinen

        Voi ja nyt sen vasta sanoit! olen ajanut jo yli 100tkm muta olipa hyvä etten tiennyt ja olen vaan ajanut mitä nyt nokkaremmin vaihdatin ja joka ikisen hihnan ja nesteen ja suodattimen mitä autossa on ja kaikki nesteet paitsi ei bensaa ja tuulilasin pyyhkimen nesteitä ja vielä jarrut pyysin rassaamaan auki niiltä paloiltaan ei sylintereiltään mutta kaikki tehty nyt ja ajan toiset 100tkm lisää kait se nyt alkaa josatin kohdasta jo kaipaamaan oikeaa korjaustakin ?

        Kytkin toimii edelleen ja pakkasella on ollt muuten lämmin pirssi en tiedä mitä olisi pitänyt varoa?? tallissa säilytän en taivasalla.
        takuun toimivudesta en tiedä kun olen vaan ajanut.


    • EXXSÄ.

      Ohhoh !

      Sinulla on ollut kyllä hyvä tuuri sen autosi kanssa.

      • noh niin.

        No mutta,eikö ne olleetkaan niin huonoja jotta jokainen menee rikki,ai että tuurillakin on osuutta?
        Tojo Tero on taas kehissä..


      • 2,5 koneinen

        EXXSÄ. Tuuria? ehei poikaseni se on japanilaista insinööritaitoa. Sattunut se taito ainakin yhdelle tehtaalle ,subarulle.
        Ehkä osaan käyttää koneita hyvin sillä minulle sattuu harvoin heikkoja koneita tai sitten hieman valitsen toimivimpia käyttööni.
        Esim en osta kiinalaista laatikkopolkupyörää vaan käsinkootun hyvistä osista tehdyn fillarin ja ajan. Niin semmositakin voi tehdä ei ole pakko alentua 199€ ei edes kertakäyttö tuotteisiin.
        Opettele poju ottamaan oikeat vehkeet käyttötarkoituksen mukaan. En ostaisi outbackkia 2000kg vene traileri yhdistelmän vetoon jos olisin aktiivinen pahojen paikkojen veneilijä, siis rannat hanakalia kytkintä luisttaen vaan ostaisn siihen käyttöön land cruiserin.


    • mmmm99

      Tuo kakspuolonen Subaru tuntuukin kestävän eri lailla, kuin diisselit. Diisseleiden kohdalla ei ainakaan laadusta voi puhua.

      • Porin insinööri

        Varmaa on.


      • Kerro kerro kuvastin

        Mikäs dieseleissä on nyt vialla? vai kerrotko ensimmäisen moottorin version samaa ominaisuutta joka on jo muutettu toimivammaksi?
        Onhan nuo dieselit pelanneet.


    • Käyttäjätunnu

      En tiedä mitä tehdä .Diesel foresteri ihan ok autona.Mutta mutta 13000 ajettu ja kytkin vetelee viimeisiä. Ólen ajanut autoilla paljon,mutta kytkinremontteihin en ole aiemmin joutunut kymmenkertaisillakaan kilometrimäärillä. Jokin siinä mättää ja olis kannattanut lueskella taustoista enempi.. Ehkä vaihtoon...paska juttu.

    • 13+20

      Pääseekö öljyä kytkinlevylle?

      Minulla 0W-40 ,C3 öljyt moottorissa.
      Vaihteistossa aivan muuta kuin Subarun luovutushuollon öljy.

      Ajettu 29000km eikä mitään viitteitä kytkimen ongelmista.

      Kaikki toimii oikein hyvin.Mielenkiinnolla odotan pakkasia.Lähinnä vaihteistoöljyn kannalta.Toimiiko vaihteet heti hyvinn vielä -30 pakkaeella.

    • ouppendoora

      Diisseli OB 2010 ajettu 200000 kytykin haissoo mutta mataka jatakuu!

    • SubJesus

      Silleen aikuisten oikeesti näissä kytkinongelmissa on pääasiassa kyse siitä, että neliveto houkuttaa luistattamaan kytkintä suurilla kierroksilla, jolloin kytkin heittää käryt nokkaan. Sanoisin että 99.98% tapauksista syy on tämä. Autolla yritetään aurausvallin yli tai lumiseen poljanteiseen parkkiruutuun ilman vauhtia, jolloin on luonnollista luistattaa hiukan. Subarussa hiukan ei tee mitään, vaan pitäisi malttaa ja ottaa se vauhti. Kyseessä on toiminta jota kuski ei huomaa itse ellei nimenomaan kiinnitä siihen huomiota. Kytkin voi päästää tukevatkin savut ilman että se vikaantuu mitenkään, kunhan onnistuu välttämään tuollaiset tilanteet jonkin aikaa.. Haju häipyy ja kytkin toimii täysin normaalisti sekä kestää kilometrejä hyvin. Silloin kun nelivedolla tulee illuusio sutimisesta, täytyy olla hyvin varma ette se osa joka sutii, ole kytkin. Neliveto ei nimittäin sudi mitenkään helposti edes liukkaalla, koska pitoa on tehoon nähden varsinkin näissä perus-subaruissa melko huikeasti. Edes WRX jne. ei sudi paikallaan vaan katoaa horisonttiin. Siksi ja siitä syystä näitten ajamista täytyy vähän opiskella, koska kyseessä ei ole mikään perus etuveto.

    • PuSe

      Ylipitkät välitykset on osasyy että kytkintä pitää luistattaa. Ykkönen on yhtä pitkä kun mun toisen autoni kakkonen. Samoin kun vetää kärryä, kytkimella on pakko luistattaa. Onhan sitä päästävä liikkeelle ja kun alavääntöä ei ole Subarun dieselkoneessakaan, on pakko luistattaa kytkintä.

      Nuo aurausvallijutut on ihan huuhaata.

    • ouppendoora

      totta kaikkein perimmäinen syy on diisselin HUONO alavääntö! pakko luistattaa.

    • Paskahiilikuitu look

      Millä ajaa huolettomasti ei paska autolla paalusu nykyisin ? onko huoleton oikeasti?

      • nose1

        >Miten ne kytkimenhajoamiset voi olla mahollista? Tullut ajelluksi tuolla Legalla vm.-92 460.000km eikä vielä ole tarvinnut kytkinlevyä uusia. Eikä oikeastaan mitään muutakaan, polttimoitten ja jarruhommien lisäksi.


    • Italiaano2

      Vähän on sellainen fiilis että kytkin antaa periksi, pitääköhän laittaa kiertoon?

      • makarooni 3

        Joo laita kiertoon kytkimiä ei kukaan siis EI KUKAAN pysty korjAAMAAN AIVAN YDINFYYSIKON HOMMIA ,,KYTKIN. Kytkin on vaikein auton osa vaihtaa aivan mahdoton. Joskus vaihdoin datsun 10aa kytkimen alta tunnissa.
        Kiertoon vaan.


    • kytkimen korjaus

      Itsekkin ole vaihtanut joskus kytkinlevyn periaatteessa omaksi huvikseni. Tarkistin vaan, että onko levy kulunut ja huomasin, että oli vielä aika hyvä mutta vaihdoin sen kun uusi kytkinlevy oli niin halpa. Eräästä autosta jouduin kiristämään paineasetelman pultit kun olivat löystyneet. Sekin oli helppoa siihen aikaan.

      Yhtään kytkintä en ole polttanut ja kertaankaan en ole joutunut kytkintä korjauttamaan. Nykyisessä Subarussani kytkin on täysin virheetön enkä aio sitä rikkoa sillä kytkimen remontti voi olla voi olla kalliskin.

      Itse en pidä nykyautoissa juuri siitä, että niiden korjaaminen on kallista ja usein niin vaikeaa, että en korjaa enää itse autoja.

    • Anonyymi

      Keväällä Kilpisjärvellä käydessä eräällä parkkipaikalla oli 15 senttiä sohjoista lunta. Siinä ajaessa kytkimestä tuli voimakasta hajua auton sisälle. Myöhemmin samalla reissulla hajua tuli myös lievempänä pitkissä vuoristo-ylämäissä (Norjassa).
      Tasaisemmissa maisemissa hajua ei ole enää tullut.
      Voiko kytkin tuolla lailla haista, mutta säilyä ehjänä? Mistä rikkinäisen kytkimen tunnistaa? Voiko se olla osittain hajalla? Auto 2016 Forester.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe