Eroahdistuksen läpikäynti liitossa ollessa

Ahdistaa

Onko joku onnistunut vielä liitossa ollessaan valmistautumaan eroon siten, että erilleen muuton jälkeen ei enää vaikeaa?

25

987

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KokemustaTästäOn

Eroprosessi ja sen työstäminen, surutyö vie aikaa. Surra voi tietysti jo "matkalla", mutta vasta erilleen muuton jälkeen tosiasia, että olen yksin ja eronnut, tulee kohdattavaksi. Kannattaa ehdottomasti olla syöksymättä suoraan uuteen suhteeseen (=laastarisuhde) ennen kuin on analysoinut syyt ja seuraukset ja on sinut yksinolonsa kanssa.

• Kevätär

Kyllä minulle kävi samoin. Sopueroa yritettiin, sillä yhdessä tätä eroa oltiin suunniteltu jo pitkään. Kun ero sitten vihdoin tuli, tulivat myös kaikki tunteet esille: viha, ahdistus, kärsimys, loukkaukset, solvaamiset, mutta myös rakkaus, sillä siitäkin oli toki rippeitä jäljellä. Eihän kukaan ihminen ole läpeensä paha. Hyvät muistot toivat mieleen myös hyviä tunteita.

Eroahdistuksesta huolimatta ei ole aikomustakaan palata yhteen. Toivon vain, että tunnekuohut menisivät ohitse pian.

Olen paljon jutellut muiden eronneiden kanssa. Tämä ahdistusvaihe saattaa kestää pitkäänkin. Älä kuitenkaan häpeä tunteitasi, äläkä missään nimessä yritä piilottaa niitä. Anna tunteiden tulla, ja käsittele ne pois. Helpommin sanottu kuin tehty ?!?
        Minua auttoi kovasti, kun sain puhua ystävien kanssa. Myös tämä keskustelupalsta on ollut suurena apuna, kunhan siivilöi pois asiattomat, mitään tietämättömien omahyväiset vastaukset. Mutta apua olen kuitenkin saanut.

Voimia teille kaikille näiden kanssa kamppaillessa !

• ei ahdista

No minä varmasti... Ensimmäisen kerran eroajatus pyyhkäisi mielestä seitsemän vuotta ennen eroa. Viisi vuotta ennen eroa tiesin varmasti joku kaunis päivä eroavani. Kolme vuotta ennen eroa aloin puhua siitä exälle. Huomasin puhuvani siitä exälle vielä vuosi ennen eroa. Sitten aloin tajuta, etten ikinä eroa, ellen vain eroa. Aloin miettiä sopivaa ajankohtaa. Kun viimein yksin hain eroa, ex sätti minua. Olin hakenut hänen mielestään yhtäkkisen typerän tunteen vallassa eroa. Just joo.

Lopullinen ero oli todellinen helpotus, huojennus ja ihanuus. Olen miettinyt vaan sitä miksi kestin surkeassa liitossa niin kauan. Että lapsenuskoisesti uskoin hyvään, vaikka exän toiminta ja puheet olivat aivan jotain muuta. Sitkeydellä uskoin, että liitto on vain minusta kiinni. Minun vain pitää jaksaa ja sietää.

Ex toimi eron yhteydessä muutamassa, mutta ennenkaikkea yhdessä jutussa niin törkeästi, etten ikinä aio olla hänen kanssaan missään tekemisissä, ellei ole aivan pakko. Silloin lyhyesti ja asiallisesti, mieluummin vältellen.

• elamahymyilee

Kuin minun kirjoittamani paitsi että ajat ovat lyhyempiä. Muutamia vuosia ennen eroa tiesin ettei tämä ole ikuista. Kadehdin ihmisiä joiden olin kuullut eronneen. Puoli vuotta ennen eroa kerroin ex:lle. Pari yhteenottoa ja yksi muu paljastus tuli kireässä tunnelmassa. Sain ehkä itselleni niistä syyn toimia, ikään kuin viimeiset naulat arkkuun ja hain eroa. Vuosi siitä (harkinta-ajan lopussa) muutin omilleni. Muutto oli helpotus enkä ole katunut päivääkään.

• EroamassaN

Tälläkin hetkellä. Ei ahdista yhtään, tosin enemmänkin helpottunut ja tuntunut, että ratkaisu ollut oikea kokoajan. Työstin eroa ennenkuin tein vakavan päätöksen, sitten se oli menoa eikä meininkiä. Nyt hiukan yli kk kun toinen osapuoli lähti, enemmänkin olen pettynyt miten sinisilmäinen olen ollut ja luullut että toinen on se oikea, se enemmänkin ahdistaa ns. oma tyhmyys. Kuitenkin se on ollut oppia minulle ja en juokse suhteeseen suinpäin.

• lumpeenkukka2

Ero ollut mielessä jo pidemmän aikaa...surullista murkkuikäiselle pojalle,kun koti hajoaa.Epäilen mieheni olleen vieraissa,mutta ei tietenkään myönnä asiaa.Ehkä voisinkin antaa anteeksi jos olisi uskaltanut kertoa.13 hyvää vuotta ja nyt tuntuu,etten tunne enään miestäni :(Hän sanoo,ettei halua erota,itse en ole varma.Riidat vaan jatkuneet jo puolen vuotta,välillä sovitaan ja taas riidellään :(haluaisin eroata sovussa,mutta mieheni alkaa huutaa ja raha-asioista riidellään...itse olen "tuonut" rahaa huusholliin ainakin yhtä paljon rahaa kuin mieheni mm vanhempieni perinnön.Nyt olen työttömänä ja tähän mieheni vetoaa,et muka maksaa kaiken.Hän on ollut myös työttömänä muutamia vuosia,nyt töissä..Pelottavaa ajatella eroa,jos joutuu puille paljaille ja nyt on jo huomannut kuinka rahanahne mieheni on,vaikkei mitään lopullista eroa ole "päätetty".Rauhallinen,hillitty mieheni raivoaa,solvaa minua ja väheksyy minua.Hoitoon pitäisi mennä...
      En uskalla repaistä itseäni irti.Ystävyyssuhteita on todella vähän.Talokin on velkainen,eli vaikka kaikki menisi myyntiin en tiedä miten pääsisin jaloilleni.
      Todella paha olo... :( luotto mennyt ja katkeruutta ilmassa...Haluisin vielä kokea rakkauden...
      APUA neuvoja ihmiset...miten erota sovussa??

• Sydän hiljeni

Sinulla lumpeenkukka...
        Olen ollut ihan samassa jamassa muutaman vuoden ja hampaita kiristellen
        sietänyt liittoani.
        Odottelen tässä nyt kuitenkin vielä pari vuotta, että poika lähtee armeijaan, sitten aion vain hakea pientä vuokra-asuntoa itselleni ja pojalle lomien ajaksi.
        Poika lähtee armeijan jälkeen kuitenkin opiskelemaan.
        Itse aion hakeutua lähihoitajakouluun, kun en saa töitä täällä
        ammatillani.

Sinulle haluan antaa neuvon, että älä puhu enää miehellesi erosta, mieti sitä kuitenkin itse mielessäsi ja suunnittele tulevaisuuttasi.
        Itsekkin olen pistänyt pojan elämän edelleni, ettei pojan koulu kärsisi ja pysyisi vain asiat samanlaisina, murkut ovat niin herkkiä lipeämään sivuraiteille, jos omatkin ongelmat painaa päälle..
        Jos jauhat erosta, mies vain suuttuu ja tulee riitaa..

Itse olen aloittanut vuosi sitten liikunnan ja juoksen illat metsäpoluilla ja kuntoilen muutenkin, joka päivä. Kroppakin tykkää. ;)
        Varastoa olen alkanut siivoamaan sillä silmällä, mitä otan mukaani muutossa ja laatikot ovat siellä odottamassa siisteissä riveissä.
        Komeroita järjestelen ja hävitän turhaa tavaraa, olen vienyt liiat ylimääräiset kamat kirpputorille ja siinäkin aika kuluu mukavasti.

Valokuvat olen lajitellut kahteen kansioon, pojalle ja itselleni,miehelle jäävät kuvat olen laittanut hälle pieneen pahvilaatikkoon,yhteiskuvat meistä kahdesta olen hävittänyt, pojalle jättänyt muutaman niistäkin muistoksi.
        Talon suhteen en tee enää mitään suunnitelmia. Jos mies jotain ehdottaa, kohautan vain olkapäitä, ei kiinnosta enää uhrata aikaa, eikä rahaa siihen, myyntiin menee kuitenkin. Pääasia, että pidän talon siistinä, eikä mikään paikka repsota.

Mitään en ole enää ostellut asuntoomme ja jokaisen huonekalun ja tavaran olen jo mielessäni jakanut tasapuolisesti ja odotan vain aikaa, että pääsen muuttamaan. Tällälailla aika on kulunut aika mukavasti ja kaikki alkaa olla valmista. Seksin olen lopettanut jokin aika sitten kokonaan, kun ei olla enää naitukkaan kuin miehen ollessa kännissä ja se on todella vastenmielistä.

Tästä liitosta on hyvä lähteä, sillä tiedän kaikkeni yrittäneeni ja mies on pannut liian monta asiaa minun edelleni, eikä minulla enää ole häntä kohtaan mitään tunteita. Hänen viinankäyttönsä on ollut suurin syy ongelmiimme ja vaikka ei joka päivä kännääkkään, on todella vittumainen, kun sen tekee.
        Sinullakin on kuitenkin, lumpeenkukka hyvä, että lapsi on jo tuonkin ikäinen..
        Sinulla on aikaa siinä rauhassa miettiä ja puntaroida asioita, minä olen eroani miettinyt jo ainakin 5 vuotta, joten rauhallisella mielellä olen ja ihan varma ratkaisustani.

Sitä vain ei kannata koko ajan toisen silmille sitä ero-ajatusta heitellä, tulee vain riitaa ja kaikki kärsii, meillä ainakin on miehellä ollut se tekosyynä lähteä kapakoimaan ja riehua kännissä..Mikään ei ole kuitenkaan paremmaksi muuttunut. Siksi en ole enää vuosiin koko asiaa ottanut esille, suunnitellut vain omassa mielessäni, miten sitten pärjään itsekseni.
        Elä sinäkin omaa elämääsi, äläkä tee erosta sitä pää-asiaa, ettei jää muu elämä elämättä. Hoida itseäsi ja mieti rauhassa tunteitasi ja muuttuuko mikään ja vaikka muuttuisikin, riittäisikö se?

• Anonyymi

Anna itsellesi aikaa.Käyt joka tapauksessa koko tunneskaalan läpi.Silloin on hyvä olla erossa. Kun olo alkaa rauhoittumaan eikä eksä aiheuta enää tunnekuohuja, on hyvä varovasti alkaa keskustella, siis keskustella, eikä syytellä tai etsiä syyllistä.Jokainen meistä voi katsoa peiliin,miten se oma elämä on mennyt. Tunteet vie välillä ties minne ja se on vaan hyväksyttävä kuten moni muukin ikävä asia elämässä.Mutta koittakaa löytää ystävyys välillenne, se on siellä 13 vuoden sisällä jossain.Ei se aina ole mahdollista mutta kaunaa kantava lisää kiviä vain omaan reppuunsa.

• meitä on paljon

kyllä ero on vaikea prosessi, itse muutin ja palasi, mutta nyt olen jo selvinnyt. Minäkin olin aviossa lasten takiakin loppuajan, mikä oikein mikä väärin, sitä vaikea sanoa, mutta helpompi oli lopulta lähteä yksin omaan asuntoon.
      Odotin vaan sitä, että lapset ailuisia ja muuttivat omiin koteihin.
      Työpaikan menetys oli tulossa, ja silloin tein lopullisen ratkaisun, en halunnut jäädä miehen armoille.
      Nyt olen asunut yksin jo 10 vuotta, ja aikaa ottaa, että sopeutuu, mutta päivä kerrallaan ja kun yhdessä eläminen on kärsimystä kaikille, parasta lähteä omaan kotiin, jossa on rauha, vaikka ei vielä eroaisikaan.
      Mutta, oma terveys on tärkein juttu, ja senkin takia erosin, sillä miehen kanssa ei enää onnistunut mikään, ja hän oli jo suhteessa toiseen naiseen aviomme aikana, kaikki lopulta paljastui.
      Uhriksi ei kannata jäädä, jokainen ihminen on arvokas, ja lapsien ei tule kärsiä vanhemoien ongelmista,

Voimaa ja paljon, sitä tarvitaan erossa, selviät, vaikka nyt tuntuu pahalle.

Hyvä keino on purkaa paha olo päiväkirjaan ja lukea myöhemmin, itse kirjoitin uskomattomat määrät paperille, mutta nyt kun olen selvinnyt, olen silpunnut kaiken, se helpotti myös oloa.

• meitä on paljon

kannattaa harkita tarkasti, kun lapsi vielä kotona, jos jotenkin vaan saisit elämän rullaamaan, sillä ei ole helppoa olla jos rahat loppuu.
        Kannattaa kuunnella itseä ennenkaikkea teki minkä ratkaisun vaan.

Täällä voi lukea, miten muilla mutta lopullinen päätös tehdä itse harkiten, sillä jos ei ole oma päätös, se tekee katkeraksi.
        Joku hyvä puolueeton ystävä olis paikallaan, ja puhua miehen kanssa .hänellä voi olla ihan eri käsitys.

Ero ei ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin, sen sanon vaikka itse erosinkin, mutta mies oli myös uskoton ja se oli lopullinen niitti.

• ei hötkyillä!
        meitä on paljon kirjoitti:

kannattaa harkita tarkasti, kun lapsi vielä kotona, jos jotenkin vaan saisit elämän rullaamaan, sillä ei ole helppoa olla jos rahat loppuu.
        Kannattaa kuunnella itseä ennenkaikkea teki minkä ratkaisun vaan.

Täällä voi lukea, miten muilla mutta lopullinen päätös tehdä itse harkiten, sillä jos ei ole oma päätös, se tekee katkeraksi.
        Joku hyvä puolueeton ystävä olis paikallaan, ja puhua miehen kanssa .hänellä voi olla ihan eri käsitys.

Ero ei ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin, sen sanon vaikka itse erosinkin, mutta mies oli myös uskoton ja se oli lopullinen niitti.

Tuosta pärjäämisestä..
        Itse en saanut työttömänä ollessani mitään, miehen tulot vaikutti kaikkeen, mutta kun erosin, aloin saamaan työttömyyskorvausta ja kun muutin pieneen asuntoon, rahani alkoivat riittämään paremmin, kuin liitossa koskaan..
        Olen saanut nyt kummasti enempi tilapäistöitäkin, kun olen eronnut....?
        Pysyin kuitenkin liitossani myös sen aikaa, kunnes viimeinenkin lapsi lähti omaan asuntoonsa, sai työpaikan heti koulun jälkeen, joten helppo oli siitä sitten lähteä minunkin omaan asuntooni.

Lapset eivät saisi kuitenkaan kärsiä, yhden ihmisen tuloilla ei pröystäillä,
        joten siksikin oli siedettävämpää pysyä saman katon alla.
        Eron kanssa ei kannata todellakaan hötkyillä, vuosikausia sitä itsekkin mietin ja kun mikään ei muuttunut mukavammaksi ja lasten lähdön jälkeen enempi kauhistutti ajatus vain miehen armoilla olosta, Siis ihan puistatti!
        Itsekkin ajattelin, että ehtiihän tuota sitten elää vielä elämäänsä, kun lapset lähtee ja hyvin on ehtinyt! ;D

• €urot erotessa
        ei hötkyillä! kirjoitti:

Tuosta pärjäämisestä..
        Itse en saanut työttömänä ollessani mitään, miehen tulot vaikutti kaikkeen, mutta kun erosin, aloin saamaan työttömyyskorvausta ja kun muutin pieneen asuntoon, rahani alkoivat riittämään paremmin, kuin liitossa koskaan..
        Olen saanut nyt kummasti enempi tilapäistöitäkin, kun olen eronnut....?
        Pysyin kuitenkin liitossani myös sen aikaa, kunnes viimeinenkin lapsi lähti omaan asuntoonsa, sai työpaikan heti koulun jälkeen, joten helppo oli siitä sitten lähteä minunkin omaan asuntooni.

Lapset eivät saisi kuitenkaan kärsiä, yhden ihmisen tuloilla ei pröystäillä,
        joten siksikin oli siedettävämpää pysyä saman katon alla.
        Eron kanssa ei kannata todellakaan hötkyillä, vuosikausia sitä itsekkin mietin ja kun mikään ei muuttunut mukavammaksi ja lasten lähdön jälkeen enempi kauhistutti ajatus vain miehen armoilla olosta, Siis ihan puistatti!
        Itsekkin ajattelin, että ehtiihän tuota sitten elää vielä elämäänsä, kun lapset lähtee ja hyvin on ehtinyt! ;D

Ihan vaan sivulta kommentoin tuohon työttömyyskorvauksen saamattomuuteen, että ainakin 55 vuotiaasta lähtien eivät puolison tulot vaikuta työttömän työmarkkinatuen saamiseen, joten jos vain ja ainoastaan tuon työttömyyskorvauksen nollatulon takia eroaa, niin kannattaa kyllä miettiä, etenkin mahdollisen lesken eläkkeenkin kantilta. Vaikka jos siltä tuntuu, että pitää erota muutenkin, niin samahan se on sitten saatko pientä leskeneläkettä ja työmarkkinatukea, koska verottaja kyllä pitää huolen tuossa tapauksessa, että et tule saamaan liikaa henkilökohtaista rahaa em. kaltaisessa tapauksessa.

• erotus..

Tein" surutyöni"jo liitossa ja muutin heti tyttöystäväni luokse asuun,koska narahdin hänestä, ei ollut mitenkään vaikeaa unohdin vanhan liittoni osituksen jälkeen.

• ,mrfvklmgrq

opetus: kannattaa hoitaa suhteet kuntoon myös etukäteen ettei jää mitään mieleen kummittelemaan

• Karseimmasta

päästä jo ajatuksenakin kumppanisi kannalta.
      Mutta hänestä viis, sinunhan pitää päästä
      hommasta mahdollisimman kivuttomasti.

Tai voithan yrittää seuraavaa.
      Ilmoitat kumppanillesi, että eroamme vuoden kuluttua,
      koska sinun täytyy työstää eroon liittyvä surutyösi
      jo liiton aikana, ettei enää eron jälkeen rasita..

Ehkäpä hänelle sopiikin vaikka yhteinen suruaika.

• tiina*

Mitä on eroahdistus? Minulla on kokemusta vain yhdessäoloahdistuksesta, tooosi pitkältä ajalta. Se oli aivan KAMALAAAAAA. Onneksi pääsi viimein exästä eroon.

• tilastoija_

älä ole huolisas. kyllä säkin hyvin vielä ehdit kokea, mitä eroahdistus tarkoittaa.

• tiina*
        tilastoija_ kirjoitti:

älä ole huolisas. kyllä säkin hyvin vielä ehdit kokea, mitä eroahdistus tarkoittaa.

Yhdessäoloahdistusta ei voita mikään maailman ahdistus. Se on kuolemaa.

Miten niin" vielä" kokea? Vaikken paljon ikääni laskekaan, niin olen huomannut, että kun sitä on 40 alkaa ahdistukset ja neuroosit helpottaa. Tietää mitä tahtoo ja ennenkaikkea on rohkeutta toteuttaa unelmansa.

• yx ONNELLINEN! ;)

Kyllä se eroahdistus tarkoittaa heille, joilla kauan ollut jo se yhdessä olo yhtä HELVETTIÄ, pelkästään autuutta ja ONNEA!

• tiina*

Juuri näin.

• Tsaukki vaan

Minä pystyin koska aloitin suhteen uuden miehen kanssa joka kylläkin oli varattu mutta antoi voimaa ja en edes huomannu eikä ollu aikaa nyyhkyttää mun eroa. Tuli selviksi että mun mies oli ollut uskoton mulle vuosia monien naisten kanssa niin päätin että minä alan elää kanssa. Meidän erossa ei ollut mitään vaikeaa ei sen aikana eikä sen jälkeen. On itsestäs kiinni miten sen hoidat.

• Nyt kun

oot päättänyt ottaa exästäs mallia ja päättänyt
        "elää kanssa " = pettää, niin miten luulet mahdollisen
        tulevan puolisosi asiaan suhtautuvan.

• Yksin jätetty N

Mieheni onnistui liittomme aikana miettimään itselleen kaiken valmiiksi, kun sitten ilmoitti 16v jälkeen yhtenä iltana, että tämä oli nyt tässä. Ei mitään ennakkovaroitusta ja oli pystynyt hyvin näyttelemään siihen iltaan saakka, että kaikki on hyvin. En todellakaan tiennyt, että hänen puoleltaan rakkaus oli loppunut ennen kuin tuona iltana hän näin totesi, pakkasi kamat ja lähti. Minun osalta suru ja ahdistus alkoi silloin, mutta hän oli asiaa jo miettinyt pitkään ja selvittänyt tunteet ym. itselleen.

Kauheinta mitä toiselle voi tehdä on se, että on epärehellinen tunteistaan ja sitten paukauttaa kerralla itselleen jo selvän asian. Suosittelen, että puhutte puolisoillenne HETI kun jokin painaa, ennen kuin olette selvitelleet asian itsellenne. Selvittäkää yhdessä!! Olipa lopputulos sitten mikä tahansa.

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta minkäs puhut jos toinen ei halua.

Up.

• Anonyymi

Joo, tiesin jo puolitoista vuotta häiden jälkeen, että eroan, kun jäisimme kaksin. Siinä se meni neljännesvuosisata ja sitten yhtenä aamuna luin lehdestä hopeahääpäivä onnitteluja ja siitä sitten kävin käräjäoikeudesta hakemassa ykkös ja kakkosvaiheen eromonisteet. Kotiin päästyäni sanoin, että kirjoita nimes noihin. Kirjoitti ja vein ykkösvaiheen allekirjoitetut monisteet käräjäoikeuteen. Siitä puolen vuoden päästä vein kakkosvaiheen monisteet. Sitten vielä tyyppi ulos ja se oli siinä!

En sen koommin ole tekemisissä mitenkään ollut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2691
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      154
      1290
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1145
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      979
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      939
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      879
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      875
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      865
    Aihe