Itselläni on 3-vuotias kettuterrieriuros. Yksin ollessaan haukkui ennen, kunnes hankin sitruunapannan, joka auttoi haukuntaan, mutta vinkuminen/ulvonta jatkui. Vinkkejä miten vinkumisen/ulinan saa loppumaan?
Eroahdistus
21
794
Vastaukset
- 14+20
Siis häiritseekö sinua se että koira vinkuu yksinäisyyttään kotona kun sinä huitelet ties missä? Siihen auttaa mukaan ottaminen tai kotiin jääminen.
Vai vinkuuko koko ajan, myös kun olet kotona? Siihen auttaa kun keksit sille tekemistä. Rasittavaa, mutta aika pakollista jos meinaat sen kanssa sopuisasti elää.- TeresaR
Ei ole yksin muuta kun silloin kun olen töissä ja lapset koulussa, noin 6h/vrk. Silloin kun ollaan kotona, niin koira on ihan kiltisti, eikä mitään ongelmaa. Naapurit valittaneet, että koira vinkuu päivisin.
- TeresaR
Töissä kun on pakko käydä, eikä sinne voi koiraa mukaan ottaa.
- TheDogMan
Ihan oikeasti nyt. Ei voi vaan tehdä niin, että keskyttyy pelkkiin seurauksiin ja unohtaa ongelman syyn. Sitruunapanta vaan estää haukkumista, mutta ei pureudu itse ongelmaan yhtään.
Eroahdistus on monimutkainen ongelma. Se ei yleensä johdu siitä, että koiralla olisi ikävä sinua. Se johtuu siitä, että koira ei usko sinun selviävän yksin ilman sitä. Haukkumalla ja ulvomalla se kutsuu laumaansa kokoon. Vastaava tilanne ihmisten kanssakäymisessä olisi, että 4-vuotias lapsi lähtee ulos yksin ja äiti ei voi asiaan vaikuttaa mitenkään. Eli voit ymmärtää, että koiran huoli on suuri.
Asian hoitaminen ei olekkaan sitten mikään yksinkertainen temppu. Suurin osa ei koskaan onnistu, koska ei ymmärrä mistä eroahdistus johtuu. Pahimmassa tapauksessa saa vääriä ohjeita jopa ammattilaisilta. Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen, jolloin sinulla ei sen mielestä ole oikeutta jättää sitä yksin.
Eli sinun täytyy nyt luoda uusi ja parempi suhde koiraasi. Käyt lähimmästä kirjastosta lainaamassa Jan Fennell Kuuntelen koiraani -kirjan. Lukaiset sen läpi ja alat toteuttamaan perushuomioimattomuutta sun muita juttuja. Ja kas kumma. Kun suhde koiraasi on kunnossa, voit jättää sen halutessasi yksin, eikä vikinöitä tai ulvontaa kuulu. Toinen vaihtoehto on esim. Pertti Vilanderin Koirankorjauskirja. Ihan millaisista metodeista itse tykkää.
Ja ennen kuin mietit, että nämä on taas niitä koiranhakkaajakirjoja, niin lukaise ja ylläty.- perheen isä
Jeps. Asia on aika lailla koulutus kysymys. Ihmettelen vain miksi tämä niin helposti hoidettevissa oleva asia ei sisälly kaikilla pentuaikaisen tapakoulutuksen yhteyteen.
"Se johtuu siitä, että koira ei usko sinun selviävän yksin ilman sitä."..anteeksi, mutta tähän ei taida uskoa se kuuluisa erkkikään. Ei pahalla.
Eikö usein kyse ole ns.mussunmussun koirasta, jolle yksin olo on liikaa.
Epävarma ehkä arka yksinollessa, kun on se koiran terve itseluottamus jäänyt rakentamatta. Se sama joka koiralla pitäisi olla jo luonnostaan.
No sama se mihin uskoo (teoria/ihminen) Pääasia, että pyrkii tekemään asian eteen jotain, eikä tukeudu kikkokolmoseen heti ongelman synnyttyä.
Tekeminen on ajattelun jälkeen tärkeintä.
Koiran tulisi kokea koti ns."turvapaikaksi".
Minulla on kodinvaihtaja koira 8v. person russell terrieri. Ollut n.3vko. Sama koira on ollut eräällä tunnetulla mielipiteitä jakavalla kouluttajalla pariinkin otteeseen ilman sen suurempaa apua.
Oli tätä kuuluisaa eroahdistusta (joka on ihmisen päässä) ja remmiräyhäystä sekä liiallista suojeluntarvetta esiintyi. (Eikö löydykkin heti ristiriitaa ensimmäisen ja kolmannen välillä) Koira pääsi näistä vaivoista n.viikossa.
Lääkkeeksi laitoin sen mikä koiralle on tärkeintä: säännöllisyys ja rutiinit sekä määrätietoinen ja rehellinen käytös niissä asioissa, mitkä koski koiraa ja minua. Ei sen enempää eikä vähempää.
Rutiinit ja riittävä tekeminen. Eli koira tietää että se saa sille tärkeät asiat päivittäin. Ei parempaa koiraa voisi toivoa. Nykyisin pidän sitä paljon vapaana, ei rähjää, ei ulise kun kotiin jää. Tottelevainen ja hieno vaivaton koira.
"Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen,"..samaa mieltä.
Pienillä koirilla varsinkin tämä rakentuu helposti kieroon. Tästä löpistiin vähän enempi jossain pieniä koiria koskevassa topiikissa.
"Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen, jolloin sinulla ei sen mielestä ole oikeutta jättää sitä yksin"...oikeistaan aika hyvin kiteytetty. =D
Kyllä molemmin puolisesta luottamuksesta on itseasiassa kyse. Vastuutonta rakentaa se toispuoliseksi minusta. Se mitä vähintään pitää tehdä on tasapaino tuohon. Eroahdistus on kädettömän selitys luomalleen asialle. perheen isä kirjoitti:
Jeps. Asia on aika lailla koulutus kysymys. Ihmettelen vain miksi tämä niin helposti hoidettevissa oleva asia ei sisälly kaikilla pentuaikaisen tapakoulutuksen yhteyteen.
"Se johtuu siitä, että koira ei usko sinun selviävän yksin ilman sitä."..anteeksi, mutta tähän ei taida uskoa se kuuluisa erkkikään. Ei pahalla.
Eikö usein kyse ole ns.mussunmussun koirasta, jolle yksin olo on liikaa.
Epävarma ehkä arka yksinollessa, kun on se koiran terve itseluottamus jäänyt rakentamatta. Se sama joka koiralla pitäisi olla jo luonnostaan.
No sama se mihin uskoo (teoria/ihminen) Pääasia, että pyrkii tekemään asian eteen jotain, eikä tukeudu kikkokolmoseen heti ongelman synnyttyä.
Tekeminen on ajattelun jälkeen tärkeintä.
Koiran tulisi kokea koti ns."turvapaikaksi".
Minulla on kodinvaihtaja koira 8v. person russell terrieri. Ollut n.3vko. Sama koira on ollut eräällä tunnetulla mielipiteitä jakavalla kouluttajalla pariinkin otteeseen ilman sen suurempaa apua.
Oli tätä kuuluisaa eroahdistusta (joka on ihmisen päässä) ja remmiräyhäystä sekä liiallista suojeluntarvetta esiintyi. (Eikö löydykkin heti ristiriitaa ensimmäisen ja kolmannen välillä) Koira pääsi näistä vaivoista n.viikossa.
Lääkkeeksi laitoin sen mikä koiralle on tärkeintä: säännöllisyys ja rutiinit sekä määrätietoinen ja rehellinen käytös niissä asioissa, mitkä koski koiraa ja minua. Ei sen enempää eikä vähempää.
Rutiinit ja riittävä tekeminen. Eli koira tietää että se saa sille tärkeät asiat päivittäin. Ei parempaa koiraa voisi toivoa. Nykyisin pidän sitä paljon vapaana, ei rähjää, ei ulise kun kotiin jää. Tottelevainen ja hieno vaivaton koira.
"Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen,"..samaa mieltä.
Pienillä koirilla varsinkin tämä rakentuu helposti kieroon. Tästä löpistiin vähän enempi jossain pieniä koiria koskevassa topiikissa.
"Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen, jolloin sinulla ei sen mielestä ole oikeutta jättää sitä yksin"...oikeistaan aika hyvin kiteytetty. =D
Kyllä molemmin puolisesta luottamuksesta on itseasiassa kyse. Vastuutonta rakentaa se toispuoliseksi minusta. Se mitä vähintään pitää tehdä on tasapaino tuohon. Eroahdistus on kädettömän selitys luomalleen asialle.Sieltä ne avainsanat tuli.Eli koulutus,pentu-aikainen ja riittävä tekeminen.Asioita ei kannata miettiä aina sen kinkkisemmäksi.
Muistatko perheen isä esihistoriasta tätä trendiä "eroahdistus"?
Minä en pahemmin muista.Silloin tällöin joku innokas pentele :D siinä kasvuiässä remppasi vähän kämppää,mutta remppa saatiin valmiiksi iän karttuessa :D .Siinä se.
Ps.Onnea ja terveitä vuosia pikkukaverille :)- perheen isä
molossi kirjoitti:
Sieltä ne avainsanat tuli.Eli koulutus,pentu-aikainen ja riittävä tekeminen.Asioita ei kannata miettiä aina sen kinkkisemmäksi.
Muistatko perheen isä esihistoriasta tätä trendiä "eroahdistus"?
Minä en pahemmin muista.Silloin tällöin joku innokas pentele :D siinä kasvuiässä remppasi vähän kämppää,mutta remppa saatiin valmiiksi iän karttuessa :D .Siinä se.
Ps.Onnea ja terveitä vuosia pikkukaverille :)"Ps.Onnea ja terveitä vuosia pikkukaverille"..tänks. Tämä pakkaus oli kaikkea sitä mistä jubailtiin hyvässä ja huonossa..Muutos tapahtui lähes yhtä nopeasti kuin valokatkaisijaa olisi käyttänyt. Uskomaton puurtaja, kun tavaraa tai jotain etsitään..helmi koira ja aito kamu.
"Muistatko perheen isä esihistoriasta tätä trendiä "eroahdistus"?...en muista en ensimmäistäkään, mutta remppa heikit kyllä..=D
Oli kone huollossa 3vko. Mitä oli elämä enne nettiä??..ainakin aika köyhää. - perheen isä
molossi kirjoitti:
Sieltä ne avainsanat tuli.Eli koulutus,pentu-aikainen ja riittävä tekeminen.Asioita ei kannata miettiä aina sen kinkkisemmäksi.
Muistatko perheen isä esihistoriasta tätä trendiä "eroahdistus"?
Minä en pahemmin muista.Silloin tällöin joku innokas pentele :D siinä kasvuiässä remppasi vähän kämppää,mutta remppa saatiin valmiiksi iän karttuessa :D .Siinä se.
Ps.Onnea ja terveitä vuosia pikkukaverille :)"Ps.Onnea ja terveitä vuosia pikkukaverille"..tänks. Tämä pakkaus oli kaikkea sitä mistä jubailtiin hyvässä ja huonossa..Muutos tapahtui lähes yhtä nopeasti kuin valokatkaisijaa olisi käyttänyt. Uskomaton puurtaja, kun tavaraa tai jotain etsitään..helmi koira ja aito kamu.
"Muistatko perheen isä esihistoriasta tätä trendiä "eroahdistus"?...en muista en ensimmäistäkään, mutta remppa heikit kyllä..=D
Oli kone huollossa 3vko. Mitä oli elämä enne nettiä??..ainakin aika köyhää. - TheDogMan
perheen isä kirjoitti:
Jeps. Asia on aika lailla koulutus kysymys. Ihmettelen vain miksi tämä niin helposti hoidettevissa oleva asia ei sisälly kaikilla pentuaikaisen tapakoulutuksen yhteyteen.
"Se johtuu siitä, että koira ei usko sinun selviävän yksin ilman sitä."..anteeksi, mutta tähän ei taida uskoa se kuuluisa erkkikään. Ei pahalla.
Eikö usein kyse ole ns.mussunmussun koirasta, jolle yksin olo on liikaa.
Epävarma ehkä arka yksinollessa, kun on se koiran terve itseluottamus jäänyt rakentamatta. Se sama joka koiralla pitäisi olla jo luonnostaan.
No sama se mihin uskoo (teoria/ihminen) Pääasia, että pyrkii tekemään asian eteen jotain, eikä tukeudu kikkokolmoseen heti ongelman synnyttyä.
Tekeminen on ajattelun jälkeen tärkeintä.
Koiran tulisi kokea koti ns."turvapaikaksi".
Minulla on kodinvaihtaja koira 8v. person russell terrieri. Ollut n.3vko. Sama koira on ollut eräällä tunnetulla mielipiteitä jakavalla kouluttajalla pariinkin otteeseen ilman sen suurempaa apua.
Oli tätä kuuluisaa eroahdistusta (joka on ihmisen päässä) ja remmiräyhäystä sekä liiallista suojeluntarvetta esiintyi. (Eikö löydykkin heti ristiriitaa ensimmäisen ja kolmannen välillä) Koira pääsi näistä vaivoista n.viikossa.
Lääkkeeksi laitoin sen mikä koiralle on tärkeintä: säännöllisyys ja rutiinit sekä määrätietoinen ja rehellinen käytös niissä asioissa, mitkä koski koiraa ja minua. Ei sen enempää eikä vähempää.
Rutiinit ja riittävä tekeminen. Eli koira tietää että se saa sille tärkeät asiat päivittäin. Ei parempaa koiraa voisi toivoa. Nykyisin pidän sitä paljon vapaana, ei rähjää, ei ulise kun kotiin jää. Tottelevainen ja hieno vaivaton koira.
"Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen,"..samaa mieltä.
Pienillä koirilla varsinkin tämä rakentuu helposti kieroon. Tästä löpistiin vähän enempi jossain pieniä koiria koskevassa topiikissa.
"Jutun juju on siinä, että suhde koiraasi on vääränlainen, jolloin sinulla ei sen mielestä ole oikeutta jättää sitä yksin"...oikeistaan aika hyvin kiteytetty. =D
Kyllä molemmin puolisesta luottamuksesta on itseasiassa kyse. Vastuutonta rakentaa se toispuoliseksi minusta. Se mitä vähintään pitää tehdä on tasapaino tuohon. Eroahdistus on kädettömän selitys luomalleen asialle.Niin tai näin, riippuu miten asian ajattelee. Totuus on kuitenkin se, että liikaa ja vääränlaista hellyyttä ja liian vähän kuria ja liikunta yleensä aiheuttaa eroahdistusta. Johtuipa siitä, että koira on ylempänä laumassa tai että se on "mummonmussukka"
"Rutiinit ja riittävä tekeminen. Eli koira tietää että se saa sille tärkeät asiat päivittäin" Jep, ruutinit on pääosassa varsinkin epävarman koiran eroahdistuksen hoidossa. - perheen isä
TheDogMan kirjoitti:
Niin tai näin, riippuu miten asian ajattelee. Totuus on kuitenkin se, että liikaa ja vääränlaista hellyyttä ja liian vähän kuria ja liikunta yleensä aiheuttaa eroahdistusta. Johtuipa siitä, että koira on ylempänä laumassa tai että se on "mummonmussukka"
"Rutiinit ja riittävä tekeminen. Eli koira tietää että se saa sille tärkeät asiat päivittäin" Jep, ruutinit on pääosassa varsinkin epävarman koiran eroahdistuksen hoidossa.", että liikaa ja vääränlaista hellyyttä ja liian vähän kuria"..Tähän kait käy se sama tasapaino juttu..Eli jos kuri ja hellyys on samassa suhteessa eli yhtapaljon niiin koira on helposti hallittavissa ja jos tämä tasapaino heilahtaa puoleen tai toiseen koirasta tulee vaikeasti hallittava..Tosi juttu.
TheDogMan kirjoitti:
Niin tai näin, riippuu miten asian ajattelee. Totuus on kuitenkin se, että liikaa ja vääränlaista hellyyttä ja liian vähän kuria ja liikunta yleensä aiheuttaa eroahdistusta. Johtuipa siitä, että koira on ylempänä laumassa tai että se on "mummonmussukka"
"Rutiinit ja riittävä tekeminen. Eli koira tietää että se saa sille tärkeät asiat päivittäin" Jep, ruutinit on pääosassa varsinkin epävarman koiran eroahdistuksen hoidossa.Muuten samoilla linjoilla,mutta minusta yksi tärkeimmistä on se,että että ei opeteta sitä,miten koiran pitää toimia.
Sitten kun koira ei tiedä,miten sen kuuluu toimia,ja alkaa "tehdä omia variaatioitaan",niin helposti tunketaan kaikki johtajuusjuttuihin tai dominointiin,eroahdistuksiin ym.ym.- perheen isä
molossi kirjoitti:
Muuten samoilla linjoilla,mutta minusta yksi tärkeimmistä on se,että että ei opeteta sitä,miten koiran pitää toimia.
Sitten kun koira ei tiedä,miten sen kuuluu toimia,ja alkaa "tehdä omia variaatioitaan",niin helposti tunketaan kaikki johtajuusjuttuihin tai dominointiin,eroahdistuksiin ym.ym.Jees söör Riittävä tapakasvatus = toimiva arki. Tämä kaikki on aika helppoa, kun sen vain aloittaa riittävän ajoissa hyödyntäen pennun suuren oppimishalun ja hieman tietäen mitä koiraltaan lähituleivaisuudessa haluaa.
Usein se pentuaika menee leikkiessä ja kaikkeen havahdutaan vasta kun se on jo ongelma. Eli korjataan koiraa sen mukaan kun niitä ongelmia tulee eteen ja kun se vasta on riittävän häiritsevää.. Unohdetaan ennakointi ja tulevat odotukset (pentuaikana) ja suunta mitä koiralta tulevaisuudessa halutaan tai miten sen pitäisi käyttäytyä.
Se on helposti toteutettu, kun koiralle osoitetaan ja ohjataan riittävän selkeästi
se suunta mihin pyritään. Huonoin tulos saadaan kun tämä asia jätetään pelkästään toivomisen ja tuurin varaan.
Pentuaikainen koulutus ei ole itse pentuajasta pois, jos se tapahtuu leikin ohessa ja käytöstä ojaavalla tavalla. Asiat käy melko vaivattomasti.
Suurin virhe kai tehdäänkin siinä, että pentuna leikitään ja yhtäkkiä aletaan kouluttamaan/vaatimaan, kun koira on varttunut. Muutos on koiralle usein aika suuri ja rankka -usein liiankin. Kaikki muuttuu liian nopeasti
"Sitten kun koira ei tiedä,miten sen kuuluu toimia,ja alkaa "tehdä omia variaatioitaan",niin helposti tunketaan kaikki johtajuusjuttuihin tai dominointiin,eroahdistuksiin ym.ym".. juujuu tämä onkin se helpoin tapa kädettömälle selittää virheitään. "koirani on kovapäinen"..."koirallani on dominoivaluonne".."eroahdistusta".jne. Todellisuudessa koira on pihalla kuin lumiukko kun ei tiedä riittävän selkeästi miten pitäisi mennä ja olla.
Joo siitä ne käytöksen variaatiot usinmiten juontaa...
Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä muuttaa tilannetta ja virheitään.
Pääasia, että ei lakkaa yrittämästä. Enempää ei voi vaatia...
Kukkis jossain taisi mainita, että ensimmäinen koira menee "harjoitellessa" toisen kanssa jo tietää miten pitäisi mennä.
Ei koira virheistä hajoa, tekemättömyydestä useammin.
- Koiran ehdoilla
Eroahdistus ei todellakaan johdu siitä, että koira on huolestunut siitä pärjääkö omistaja ulkomaailmassa. Täällä eläinlääkärin lausunto eroahdistuksesta ja sen syistä ja hoidoista: http://www.vetcare.fi/index.php?module=view_selected_news&type=history&id=104&news_id=10
Kuten tuosta artikkelista selviää, teidän ongelma ei välttämättä johdu eroahdistuksesta. Se saattaa esimerkiksi johtua koiran vähäisestä aktivoinnista tai rodunomaisen toiminnan puutteesta - olisikin hyvä tietää onko nämä asiat hoidossa. Onko koira muuten terve? Harrastetaanko koiran kanssa? Onko koiran elämässä ollut suuria muutoksia viime aikoina, mitkä olisivat saattaneet laukaista häiriökäytöksen? Onko koira ollut teillä pennusta saakka? Joka tapauksessa suosittelen eläinlääkärillä käyntiä, jotta saatte selvyyden onko kyseessä eroahdistus vai ei.
Omalla koirallani oli eroahdistus. Sillekin kokeilin sitruunapantaa, ja se muutti haukkumisen vinkumiseksi, ja lisäsi oven raapimista ja tuhoamiskäytöstä - eli sitruunapanta ei korjaa varsinaista ongelmaa. Koira vinkui päivän aikana suurinpiirtein 5-15 minuuttia kerrallaan ja sen jälkeen piti noin puolen tunnin tauon ja taas aloitti - eroahdistuksessa on tavallista, että paniikki iskee koiralle tasaisin väliajoin. Koira alkoi läähättämään ja kiertelemään ennen lähtöä, ja vastaanotto kotiintullessani oli yli-innokas. Koiran silmien valkuaiset olivat aina punaiset (stressin merkki) ja koira meni juomaan pian minun kotiin saapumisen jälkeen (koira ei kovassa stressissä pysty syömään tai juomaan). Vatsa oli usein sekaisin, koira tuhosi tavaroita ja raapi oven pieliä. Iltaisin koira nukkui paljon, koska ei pystynyt nukkumaan päivän aikana yksinollessaan, ja muutenkin oli väsyneen oloinen koko ajan (johtuu siitä, että jos koiralla on jokapäiväinen stressi, se ei pysty palautumaan siitä ollenkaan - netissä löytyy paljon tietoa koiran stressistä, ja se onkin hyvin todennäköisestä monien ongelmakäytösten takana, kuten vaikka hihnarähjäämisen. Täällä yksi juttu koiran stressistä: http://koiralinna.blogit.fi/koiran-stressi/).
Oman koiran eroahdistus johtui siitä, että se tuli meille aikuisena ja ulkomailta. Muutos oli niin suuri ja traumaattinen, että se aiheutti vahvan leimautumisen minuun ja sen myötä eroahdistuksen. Eroahdistus saatiin korjattua yhdistelmällä eri asioita:
- Lähtöä harjoiteltiin: takki päälle, takki pois, kengät jalkaan, ulos sekunniksi, ulos minuutiksi, avainten helisyttämistä ilman lähtöä, tavaroiden keräämistä, ulos kahdeksi minuutiksi, takaisin sisään, oven avaaminen ja sulkeminen ilman lähtemistä, mentiin ulos viideksi minuutiksi - näitä ja muita sovelluksia tehtiin satoja ja satoja toistoja, ja treenattiin joka päivä
- Sisään mentiin vain jos koira oli hiljaa, että ei palkattu koiran vinkumista sisääntulemisella
- Aamulla koira ulkoilutettiin kunnolla ja annettiin aamuruoka, jonka jälkeen oltiin kotona ainakin tunnin verran ennen lähtöä jotta koira ehti rauhoittumaan
- 30 min ennen lähtöä koiraa ei enää huomattu, 30 min kotiintulon jälkeen koiraa ei huomattu -> eli lähdöstä ja tulosta ei tehdä isoa numeroa
- Koiran kanssa harrastettiin monipuolisesti ja sitä aktivoitiin: nenänkäyttöä, temppuja jne.
- Koiralle jätettiin puruluita (pureminen aiheuttaa koiralle hyvänolon tunnetta, jonka takia ahdistunut tai pelokas koira usein pureskelee huonekaluja tai mitä tahansa - se yrittää rauhoittaa itseään)
- Yleensä ottaen koiraa koulutettiin vain ja ainoastaan positiivisen vahvistamisen keinoilla
- Oppimisen tukena oli Clomicalm-kuuri (lääke ei yksistään korjaa eroahdistusta, vaan vaatii samanaikaisen koulutuksen)
- Koiralla oli DAP-panta ja kotona oli DAP-hajustin
Kolmen kuukauden aktiivisen treenauksen jälkeen koira oli oireeton. Eli vaikka teillä olisi eroahdistus, se ei ole mitenkään ylitsepääsemätön ongelma! Mutta kuten sanoin aikaisemmin, eläinlääkärillä ja mahdollisesti ongelmakoirankouluttajalla käynti voisi olla hyvä startti ongelman selvittämiseen ja korjaamiseen! - prosit
Onx teillä muuta elämää?
- TheDogMan
"Eroahdistus ei todellakaan johdu siitä, että koira on huolestunut siitä pärjääkö omistaja ulkomaailmassa. Täällä eläinlääkärin lausunto eroahdistuksesta ja sen syistä ja hoidoista: http://www.vetcare.fi/index.php?module=view_selected_news&type=history&id=104&news_id=10"
Onko mitenkään outoa, että juuri rahansa lääkkeiden ja muiden oheistuotteiden myynnistä saava taho saa tälläisiä tuloksia?
"- Oppimisen tukena oli Clomicalm-kuuri (lääke ei yksistään korjaa eroahdistusta, vaan vaatii samanaikaisen koulutuksen)
- Koiralla oli DAP-panta ja kotona oli DAP-hajustin"
Juurikin näin. Tähänkin asiaan tarvitaan hajustin, panta ja lääkkeitä. Näin saadaan rahaa, kun ihmisille uskotellaan, että kyseessä on vaiva, jonka hoitoon näitä ehdottamasti tarvitaan. Lääke, joka ei yksistään korjaa eroahdistusta.. ihan oikeasti.
Kyseessä on käytösongelma, joka johtuu tasan tarkkaan huonosta kasvatuksesta. Nyt uskottelet ihmisille, että nyt tarvitaan 3kk lääke, panta ja hajustin -hoitoa, jotta koirasi eroahdistus häviää! Se kamala ja vakava vaiva..
Käytösongelman hoitamiseen menee noin 2-5vk, ei sitä 3kk lääkkeiden ja tarvikkeiden voimalla, joten ei kannata masentua.
Jokainen saa toki uskoa mihin haluaa, mutta jos koiran ongelmakäyttäytymistä hoidetaan lääkkeillä, ollaan minusta todella kaukana totuudesta. Eri asia on sitten OIKEAT sairaudet, joiden hoito lääkkeillä on suotavaa koiran hyvinvoinnin kannalta.- TheDogMan
Niin ja vielä vähän lisäystä. Sinun toimintatavassasi ei muuten ollut mitään vikaa, mutta DAP-sydeemit ja lääkket ovat turhia. Ilman niitä olisit päässyt aivan samoihin tuloksiin.
Se perustuu totuttamiseen. Koira totutetaan lähtöön ja paluuseen niin, ettei se enää reagoi niihin. Siihen kuluu aikaa aivan käsittämättömät määrät. Eli juurikin ne tuhannet toistot ja 3kk. Tulos, joka tällä saavutetaan on näennäisesti hyvä. Huono puoli tässä on se, että seuraava suuri elämän muutos laukaisee eroahdistuksen uudestaan.
Suosittelen kyllä totuttamista eroahdistuksen poiskouluttamiseen omin neuvoin, mutta itse en sitä käyttäisi. Kunhan vaan unohtaa ne lääkkeet ja pannat. Niillä ei ole mitään tekemistä saatujen tuloksien kanssa. - Koiran ehdoilla
TheDogMan kirjoitti:
Niin ja vielä vähän lisäystä. Sinun toimintatavassasi ei muuten ollut mitään vikaa, mutta DAP-sydeemit ja lääkket ovat turhia. Ilman niitä olisit päässyt aivan samoihin tuloksiin.
Se perustuu totuttamiseen. Koira totutetaan lähtöön ja paluuseen niin, ettei se enää reagoi niihin. Siihen kuluu aikaa aivan käsittämättömät määrät. Eli juurikin ne tuhannet toistot ja 3kk. Tulos, joka tällä saavutetaan on näennäisesti hyvä. Huono puoli tässä on se, että seuraava suuri elämän muutos laukaisee eroahdistuksen uudestaan.
Suosittelen kyllä totuttamista eroahdistuksen poiskouluttamiseen omin neuvoin, mutta itse en sitä käyttäisi. Kunhan vaan unohtaa ne lääkkeet ja pannat. Niillä ei ole mitään tekemistä saatujen tuloksien kanssa.Näin on, myös pelkällä kouluttamisella ongelman saa korjattua, siinä vaan kestää vähän pidempään. Sen lisäksi, on koirakohtaista kuinka nopeasti ongelma korjaantuu - meillä kesti 3 kuukautta, jollakin muulla voi kestää 3 viikkoa tai 3 vuotta. Itsellä olisi kyllä hermot riittänyt siihen että oltaisiin pelkällä koulutuksella opetettu koira olemaan yksin rauhassa, mutta kun alkaa tulemaan isännöitsijältä ja naapureilta vihaisia viestejä niin sitä ottaa kaikki keinot käyttöön ja yrittää hoitaa ongelman mahdollisimman nopeasti. Ei ole myöskään koiran kannalta reilua pitkittää ongelmaa, koska jatkuva stressi alkaa näkymään melko pian fyysisenä oireiluna ja muina käytösongelmina.
- TheDogMan
Itse elän uskossa, ettei noilla lääkkeillä sun muilla ole mitään tekoa lopputuloksen kanssa tai siihen miten nopeasti tuloksiin päästään. Nehän vain rauhoittavat koiraa, ellen väärin ole ymmärtänyt?
Siihen niillä on kyllä vaikutusta, että koira ei välttämättä ole ihan niin stressaantunut koulutuksen aikana. Mutta uskon, että luilla tai muulla pureskeltavalla saadaan sama vaikutus aikaan.
En tietenkään voi varmaksi sanoa, kun ei ole tutkimustietoa tuosta.
"myös pelkällä kouluttamisella ongelman saa korjattua, siinä vaan kestää vähän pidempään."
Riippuu pitkälti metodeista. Totuttaminen on aika hidas ja työläs tapa poiskouluttaa eroahdistusta. Itse katson, että perushuomioimattomuudella ja muilla pienillä toimenpiteillä kouluttaminen on paljon nopeampaa ja mukavampaa koiran kannalta. Tai ei oikeastaan kouluttaa, vaan muuttaa koko elämäntyylinsä "koiralle sopivaksi".
Mutta jokainen toimii itse parhaaksi katsomallaan tavalla ja itse ainakin pyrin arvostamaan jokaista, joka edes yrittää kouluttaa koiraansa. Aina se parempi on kuin piikille vieminen. Pois lukien kivesnaru sun muut rääkkäysmenetelmät :D Tosin taitaa olla nykyään aika harvinainen näky. - perheeen isä
Kyllä muuten niin on, että lääkkeet ja muut härpäkkeet on kädettömän rahastusta ja asioiden pitkittämistä. Ehkä myös vaikeuttamista.
Muutama koulutusta helpottava ja usein hyväksi todettu asia.
- Liikuta koiraa riittävästi ja riittävän laadukkaasti
- Ruoki koira ennen lähtöä. Harva riekkuu täydellä mahalla.
Noilla kahdella on jo hyvä yhteisvaikutus.
- jätä radiopäälle ja siihen jokin rauhallinen puhekanava (yle puhe) tasaamaan ääniä ja rauhoittamaan.
- jätä koiralle sen makuupaikkaan oma t-paita tai vast. tämä myös rauhoittaa koiraa ja jos mahdollista niin kunnon luu, jota saa syödä vain kun olet poissa.
- älä tee numeroa lähtemisestä tai tulemisesta. - viltsuuuuuuuuuuu
Mikä on kivesnaru kun tossa Koiran Korjaus kirjassa mainittiin siitä ja se jäi mua vaaivaamaan???
- canis.familiaris
Kassinaru on naru, joka lenkitetään koiran kasseihin. Nyt, jos koira ei tee mitä vaaditaan tai tekee omiaan vedetään topakasti tuosta narusta . AUTS!..voi olla kipeä juttu. Vastaavia kikkoja oli silloin avain nippu ja ketjun pätkä sekä kolinapurkki. (-70luvulla)
Avain nipun ja kejun pätkän tarkoitus oli tehostaa käskyä. Huono puoli (heh) oli se että vaati tarkkaa kättä ja vielä tarkempaa ajoitusta.
Eli käsky. Ellei toiminut: Käsky->pakote samaan aikaan. Eli jos koira ei vaikka pysähtynyt annettii koiralle käsky ja nippu/ketju heitettiin samaan aikaan joka piti ajoittua käskyn kanssa samaan (siis osua koiraan)...Voi uskoa että ei ollut tehokas.
Kolinapurkkia (hernepurkki, kivipurkki) käytettiin saman kaltaisesti tehostamaan käskyä mutta helpompi toteuttaa, kuin täsmäheitto nipulla.. Lisä tehona oli ääni, jota voitiin käyttää myös ennakoivasti (helisyttämällä/ uhkaus)
Näistä ehkä paras kuitenkin oli ns.koulutuslaatat, joita jotkut käyttivät hyvällä menestyksellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511497
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16585ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412