Leiriytymisen määritelmä

Olenko ymmärtänyt oikein, että jos jollain alueella on leiriytyminen kielletty niin on sallittua kuitenkin yöpyä teltassa kunhan jokamiehenoikeuksien muut ehdot täyttyvät.

Eli leiriytyminen tarkoittaisi pidempiaikaista kuin yöpymisen mittaista telttailua. Esim illan viettoa teltalla ja siihen päälle yöpymistä.

11

2566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei leiriä tai öitä

      ei kun yöpyminen on yhtä kuin leiriytyminen. Oletko pässi vai teeskenteletkö vain?

      • ViejoPersu

        Siehän kommentoit kuin Kokoomuslainen. Asenteellista älämölöä ilman asiantuntemusta.

        Tässä on esimerkiksi ote luontoon.fi sivustolta Repoveden alueelta:
        "avotulenteko ja leiriytyminen, jotka on sallittu vain niitä varten osoitetuilla paikoilla. Lyhytaikainen leiriytyminen on sallittua jokamiehenoikeuksin (www.ymparisto.fi) alueilla, jossa liikkuminen on sallitua; avotulta ei saa kuitenkaan sielläkään tehdä."

        Tällaine lausunto antaa hyvinkin ymmärtää että leiriytyminen ja yöpyminen ovat kaksi eri asiaa.


    • tellllltailijatar

      Mielestäni lyhytaikainen leiriytyminen tarkoittaa yhden yön yöpymistä niin että saavut illalla ja lähdet aamulla.
      Jokamiehenoikeus ei automaattisesti anna lupaa tehdä avotulta.
      Lisäksi tulee ottaa huomioon mahdolliset palovaroitukset.

      Itse olen aina varautunut omalla retkikeittimellä,sillä sen käyttö on sallittua myös palovaroituksen aikana.
      Lisäksi on otettava huomioon ettet majoitu liian lähelle asutuksia.

      Vähällä vaivalla saa selville,onko aikomasi retkikohde sellainen,että siellä voi telttailla.
      Netistä tietoa löytyy yhdellä istumalla.

      • riittää valtion maa

        Pääsääntöisesti ei yksitysmailla pitäisi leiriytyä, paitsi hätätapauksissa.


    • PerusVerde

      Nyt puhut höpöjä. Yksityisten mailla voi leiriytä aivan vapaasti kunhan noudattaa jokamiehenoikeuksissa annettuja suosituksia.

      Valtio voi asettaa kansallispuistoille ja muille suojelualueille erityisehtoja. Yksityinen maanomistaja ei voi asettaa alueilleen mitään erityisehtoja.

      • riittää valtion maa

        Parempi olla leiriytymättä yksityismaille, sanoo ne jokamiehen oikeudet mitä tahansa. Valtiolla piisaa maata patikka- ja leirihommiin yllin kyllin.


    • atlatl

      Taitaa olla tarkkaa joillekkin omien maiden kanssa...

      Jos omistaisin maata,olisi yhdentekevää,jos joku osaava retkeilijä siellä yhden yön viettäisikin,siitähän ei jää mitään jälkiä. Ja jos tietäisinkin,niin saataisin laittaa nuotiopaikan parhaalle paikalle muita varten.

      Mielestäni jokamiehenoikeus on hyvä olemassa.
      Eikait oikeus luonnosta nauttimiseen liene vain niillä,jotka metsää omistavat?

      Mutta satunnaisella telttailijalla tulee olla myös vastuu (niinkuin onkin)
      Pitää satunainen leiripaikkansa siinä kunnossa,ettei kukaan huomaa siellä edes ketään olleen.
      Omista telttailuistani ei ole koskaan jäänyt jälkeäkään.
      Vien roskani aina pois ja peitän kakkani sammaleisiin,jossa ne eivät ketään häiritse.
      Enkä edes joka kerta jätä sitäkään vähää...

      Joten edellinen kirjoittaja voi olla huoletta. Yövyn maillasi tietämättäsi,enkä tee vahinkoa.

      • onkologial

        Oletan että jos jollakin alueella todella on leiriytyminen kielletty,niin se sitten on kielletty. Eikä siinä mitkään jokamiehenoikeudet sitten enää paina.

        Itse en menisi leiriytymään alueelle,jossa se on kielletty.
        Sillä siisti.

        Mutta alue tulee olla hyvin merkitty jottei väärinkäsityksille jää sijaa.


      • faktaapoytaan
        onkologial kirjoitti:

        Oletan että jos jollakin alueella todella on leiriytyminen kielletty,niin se sitten on kielletty. Eikä siinä mitkään jokamiehenoikeudet sitten enää paina.

        Itse en menisi leiriytymään alueelle,jossa se on kielletty.
        Sillä siisti.

        Mutta alue tulee olla hyvin merkitty jottei väärinkäsityksille jää sijaa.

        Jokamiehenoikeutta voi rajata ainoastaan lailla.

        Kyseeseen tulevat esimerkiksi merkityt luonnonsuojelualueet ynnä muut vastaavat. Yksityinen maanomistaja ei voi jokamiehenoikeutta rajata. Aitaaminen ynnä muu kulkemisen estäminen on niinikään laitonta, kuten kaikenlainen häirintä.

        Yön saa viettää teltassa kunhan jokamiehenoikeuden mukaiset määritelmät täyttyvät. Sille ei maanomistaja voi yhtikäs mitään. Jos alkaa nillittää, voi kutsua poliisin paikalle joka räpsäisee maanomistajalle sakot.


    • yksityiset rauhaan

      Niin kyllä se on aina parempi käyttää niitä Valtion maita ja muita retkeilyyn tarkoitettuja maita, parasta on jättää yksityismaat vaan rauhaan. Lailla ei asian kanssa tarvitse olla mitään tekemistä.
      Maalaisjärkeä käyttämällä ja retkeilyreiteillä pysymällä pärjää vallan mainiosti.

    • qetywty

      Jonkun luonnon- kai kansallispuiston alueella voi olla olla sääntöjä leiriytymisestä. Yksityisten mailla kulkemis- ja leiriytymiskielto on yksinkertaisesti laiton. Jotkut vaan, varsinkin kaupungeista maaseudulle muuttaneet ovat sekoittaneet amerikkalaisten elokuvien käytännön Suomeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe