HSE:n maisterivalinta, kevät 2011

Kärsimätön

Onko täällä muita, jotka hakivat tämän kevään (3.1.-28.2.2011) maisterihaussa Helsingin kauppakorkeakouluun? Toimitin oman hakemukseni HSE:lle helmikuun alussa, ja olen siitä lähtien käynyt seurailemassa sähköisessä hakujärjestelmässä (eAge) hakemukseni etenemistä. Hakujärjestelmässä lukee vielä tänäkin päivänä, että hakemukseni on kyllä saapunut, mutta se on tarkistamaton. Tämä tarkoittaa sitä, että hakemukseni makaa edelleen jossain HSE:n opintotoimiston pöydällä, eikä kukaan ole katsonut onko hakemuksen mukana kaikki tarvittavat liitteet yms. Ei siis puhettakaan, että hakemukseni olisi vielä edennyt akateemisen arvioinnin vaiheeseen.

Lähetin HSE:lle sähköpostia ja kyselin haun etenemisestä, mutta sieltä vastattiin ylimalkaisesti, että hakemukset tarkistetaan saapumisjärjestyksessä. Olen tosi kärsimätön, joten ajattelin kysellä täällä, missä vaiheessa muiden hakemusten käsittely on tällä hetkellä?

26

1551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nannannaaaa

      Minä ainakin sain jo tiedon valinnasta, ja pääsin sisään! :)

    • good for you

      No voi kun hienoa, onnea vaan sulle! :D Paitsi että tulokset julkaistaan aikaisintaan 28.4.2011.

    • hakemassa kanssa

      Häh? Kyllä minulla ainakin lukee ihan jokaisesta liitteestä yms. että onko tullut vai ei. Ainakin itse kun menen siinä sivulla kohtaan "seuranta" ja siellä "hakulomake" ja siitä se valinnan seuranta. Erikseen lukee ensin että hakemus saapunut, ok ja sitten on eritelty nuo osat esim. "Kurssikuvaukset Saapunut - ok" tai vaikka "Tutkintotodistuksen käännös (suomi, ruotsi, englanti) Ei vaadita". Lisäksi tuossa Tutkintotodistuksen kohdalla lukee "Puutteellinen", koska valmistun tässä kuussa, eli lähetän todistuksen vasta ensi viikolla.

      Toisesta vaiheesta itselläni on tuolla merkintä Hakukelpoinen: Kyllä. Seuraavasta vaiheesta (valintapäätös) ei ole vielä mitään, kun se tulee sitten vasta ensi kuun lopussa.

      Nuo tiedot ovat olleet tuolla eAgen sivuilla jo varmaan kuukauden, joten ihmettelen kyllä tuota sinun tapaustasi... Minulla liitteet olivat myös ihan itse kopiokoneella kopioituja (ei siis mitään virallisesti todistettuja tms.) ja niissäkin lukee, että liite on ok.

      Mihin koulutusohjelmaan haet? Oma hakemus lähti tuonne Entrepreneurshipiin :)

      • hakemassa myös

        Tuli vielä muuten mieleen, että muistitko laittaa hakemukseen mukaan myös paperisen hakulomakkeen? Tämä meinasi itseltä unohtua, koska sitä ei lukenut siinä liiteluettelossa, mutta luki sitten siellä hakusivustolla. Jos sitä hakulomaketta ei ole ollut mukana, niin on voinut hidastaa tuota hakemuksen etenemistä.


    • Kärsimätön

      Toimitin kyllä siis itse hakemuksenkin paperisena, joten en usko että hakemukseni käsittely olisi sen takia hidastunut. Minulla tosiaan lukee eAge hakujärjestelmän seurannassa Hakemus saapunut-kohdassa "Kyllä, tarkastamaton" ja kaikkien liitteiden kohdalla "Ei saapunut". Toisen vaiheen kohdalla (Hakukelpoinen/Ei hakukelponen) ei luonnollisesti lue vielä mitään, koska hakemustani ei ole tarkastettu.

      Milloin toimitit hakemuksesi HSE:lle? Jos hakemuksesi on saapunut sinne heti hakuajan alussa (tammikuussa), niin se on varmasti ollut tarkastettavien hakemusten alkupäässä. Minä toimitin tosiaan oman hakemukseni vasta helmikuun alkupuolella, joten ehkä sen vuoksi hakemustani ei vieläkään ole tarkastettu. Ainakin toivon viivästymisen johtuvan tuosta syystä... :)

      Myös minun liitteeni olivat ihan itse kopiokoneella otettuja. Ja minäkin valmistun vasta huhtikuussa (AMK, tradenomi), eli tutkintotodistus lähtee HSE:lle vasta sitten :) Haen yritysjuridiikan koulutusohjelmaan. Millä tutkinnolla olet hakemassa maisterivaiheeseen?

    • hakemassa myös

      Haen myös tradenomin tutkinnolla (englanninkieliseltä linjalta). Katsoin sähköpostit, mitä on tullut tuosta hakemuksesta. Täytin tuon lomakkeen jo 5.1, mutta muistan, että vein liitteet yms. postiin kuitenkin vasta sitä seuraavalla viikolla. 26.1 oli tullut sähköpostiin tällainen: "Hyvä hakija, Olemme vastaanottaneet hakemuksesi toisen vaiheen valintoihin." Tuossa kesti siis n.2-3vkoa liitteiden lähettämisestä, että ne tiedot näkyi tuolla eAgessa. Voi kuitenkin olla, että loppua kohden on tullut enemmän hakemuksia ja hakemuksen käsittely kestää pidempään.

      Eiköhän tiedot kuitenkin ole eteenpäin menossa :) Ja toivottavasti onnistaa tämän haun kanssa :))

    • Kärsimätön

      Finally! Tänään oli ilmestynyt eAge hakujärjestelmään, että hakemukseni on tarkastettu ja kaikkien liitteiden kohdalla lukee erikseen "saapunut" tai "ei vaadita". Ihmettelin tosin miksi myös tutkintodistuksen kohdalla luki "saapunut", vaikka haen keskeneräisellä tutkinnolla ja toimitan todistuksen vasta sitten kun valmistun. Oli miten oli, olen hakukelpoinen ja hakemukseni etenee akateemiseen arviointiin :)

      • hakemassa myös

        Hienoa :) Lähetin itse eilen tuon tutkintotodistukseni ja oli jo nyt merkitty sinne, että saapunut! Ilmeisesti ei enää ole hirveästi jonossa noita hakemuksia, kun on noin nopeaa toimintaa nyt :)


    • Kärsimätön

      Tosi nopeaa toimintaa kyllä, hyvä niin! :) Tässä vaiheessa varmaan viimeisetkin hakemukset pitää jo tarkistaa ja lähettää akateemiseen arviointiin, sillä siellähän se suurin arviointi- ja tarkistustyö tehdään, kun hakijat pitää pisteyttää. Esimerkiksi tuonne yritysjuridiikan maisteriohjelmaan oli viime vuonna hakenut 70 henkilöä, ja jos tänä vuonna lukemat ovat yhtään samalla tasolla, niin ei tuollaista määrää hakemuksia kovin nopeasti varmaan pystytä käymään läpi. Mielenkiinnolla kyllä odotan mille tasolle sisäänpääsyraja tänä vuonna asettuu, kun max pisteet yritysjuridiikassa ovat 15 (viime vuosina ollut max 10p). Toivottavasti tuloksia ei jouduta odottelemaan kuin siihen 28.4. saakka :)

      Ainiin ja onnea vielä valmistumisen johdosta! Oma opinnäytetyöni on nyt lähtenyt arviointiin, ja valmistun 26.4. :)

      • myös hakemassa

        Toivon myös, että tulokset tulevat melko pian tuon 28.4 jälkeen, sillä ei kyllä kovin pitkään jaksaisi odotella enää tuon annetun päivämäärän jälkeen :D Tosin itselleni tämä on pikemminkin varavaihtoehto, koska haen pääsykokeilla toiselle alalle ykkösvaihtoehtona (mutta olisi kuitenkin kiva saada tieto mahdollisesta sisäänpääsystä ainakin ennen pääsykokeita :)).

        Ja onnentoivotukset myös sinne suuntaan, kun valmistuminen on kohta edessä siellä suunnalla :)


    • ThumbsUp

      Sekä HSE:lle että Hankeniin on haku vetämässä. Kaikki vaikuttaisi olevan toistaiseksi OK ja hakukelpoisuus on molempiin oppilaitoksiin todennettu. Nyt vain odotellaan tietoja kovasti, samalla opinnäytetyön loppuun vääntäen;=)

      Valmistuminen kesäkuun puolella. HSE:n Yritysjuridiikkaan ja Hankenin Intellectual Property Rights -ohjelmaan haku päällä. HSE:sta tieto tulee siis ilmoitukset aikaisintaan 28.4.2011 ja Hankenilta 6.5.2011. Peukut ylös kaikille!

    • hakemassa myös

      Onko joku löytänyt hakijatilastoja tälle vuodelle tuonne maisterihakuun? Hesarin nettisivuilla oli kyllä juttua, että hakijamäärät olisi tuonne Aallon maisterivaiheeseen vähentyneet ja että syynä olisi se lukukausimaksukokeilu (ulkomaalaisille siis)... Olisi vaan ihan jees tietää, että kuinka monen kanssa taistellaan, ja miten esim. tuo yhden paikan haku on vaikuttanut noihin tilastoihin :P Vaikka kohtahan (toivottavasti) nuo valinnat selviävätkin :D

    • Thesisus

      http://www.aalto.fi/fi/current//news/view/2011-04-21-003/

      "Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun haki maisterivaiheen haussa yhteensä 886 hakijaa 66 maasta. Vuoteen 2010 verrattuna hakijamäärä pieneni 18 prosentilla. Kotimaisten hakijoiden lisäksi eniten hakemuksia saapui kiinalaisilta, venäläisiltä, ghanalaisilta ja saksalaisilta hakijoilta. Suosituimmiksi hakukohteiksi nousivat englanninkieliset maisteritason koulutusohjelmat Management, Entrepreneurship ja Information and Service Management."

    • Kärsimätön

      Luin itsekin tuon artikkelin Aalto-yliopiston sivuilta. Eipä siitä tosin tarkemmin käynyt ilmi koulutusohjelma-kohtaisia hakijamääriä, ainoastaan tuo kaikkiin HSE:n maisteriohjelmiin hakeneiden määrä. Olisin myös mielelläni kuullut jo näin etukäteen, kuinka paljon siihen omaan koulutusohjelmaani oli hakijoita :) Viime vuonna yritysjuridiikkaan oli hakijoita 70 (1. pref.) joista pääsi sisään 7. Pisteraja oli tuolloin 8/10p. Saa nähdä miten sisäänpääsyraja asettuu tänä vuonna, kun maksimipistemäärä on 15p, ja sisään otetaan 10 henkilöä.

      ThumbsUp, millä tutkinnolla olet hakemassa yritysjuridiikan maisteriohjelmaan? :) Tsemppiä opparin viimeistelyyn!

      Toivotaan että ei jouduta odottelemaan tuloksia torstaita pidempään, ja vappuna voidaan sitten kaikki juhlia uusia opiskelupaikkoja! ;)

      • ThumbsUp

        Näin juuri, tieto tullee huomenna;=D

        Itse haen tradenomin tutkinnolla. Olisin viime vuoden perusteella päässyt sisään, sillä pisteitä olisin saanut tuon 8 kpl. Tänä vuonna ohjelmassa voidaan käyttää enemmän harkintaa motivaatiokirjeen perusteella, joten itsekin olen jännissä paikoissa ja perhosia vatsassa.

        Veikkaan uuden hakumenettelyn lisänneen yritysjuridiikan hakijamääriä, joten kilpailu niistä paikoista on kovaa.

        Eiköhän tästä Wappu synny joka tapauksessa, kävi niin tai näin!

        -Thumbs


    • Kärsimätön

      ThumbsUp: Minäkin haen tradenomin tutkinnolla, oikeustradenomiopinnot siis suoritettuna, ja valmistumispäivä oli itseasiassa eilen :) Mitä luultavammin myös sinulla on oikeustradenomitutkinto loppusuoralla? :)

      Kyselisin vielä sen verran, että kuinka paljon tutkintoosi sisältyy suoraan YRITYSjuridiikkaan liittyviä opintoja? Olen itse suorittanut tutkintoni Laurea AMK:ssa, ja minulla on se ongelma, että tutkintooni sisältyy varsinaisia yritysjuridiikan opintoja todennäköisesti liian vähän sisäänpääsyä varten. Suurin osa suorittamistani opintojaksoista sisältää myös muuta kuin yritysjuridiikkaa, esim. "Perhe-, varallisuus- ja sopimusoikeus"- opintojakso, tai "Rikos-, prosessi- ja insolvenssioikeus". Näidenkin opintojaksojen sisällöstä vain yksi osa liittyy suoraan yritysjuridiikkaan, joten jää nähtäväksi, saanko niistä ollenkaan pisteitä.

    • ThumbsUp

      Itse asiassa oma tutkintoni on nk. tavallinen tradenomi. Juridiikkaa on (yleisesti) n. 36 pistettä, joten lienet siitä ainakin samassa huomattavasti enemmän pisteitä;=)

      Olen tulkinnut niin, että yritysjuridiikkaan sopivat opinnot käsitellään aika laveasti, sillä jos tutkit esim. Tampereen yliopiston yritysjuridiikan kandin opinto-opasta, huomaat, että aika paljon siellä on kaikenlaista juridiikkaa. Lienee kuitenkin HSE:n päätettävissä, joten siinä mielessä ollaan molemmat triggerillä, jos on Tampereen kandeja tms. paljon tyrkyllä;=) (https://www10.uta.fi/opas/tutkintoOhjelma.htm?rid=4445&uiLang=fi&lang=fi&lvv=2010)

      Katsotaan miten käy, huomenna palataan asiaan!

    • ThumbsUp

      Näköjään oma ilmoitukseni oli ilmaantunut sähköiseen asiointiin. Ei riittänyt pisteet.

      Onnea muille tuleviin opintoihin:=D

      Thumbs

    • hakemassa myös

      Jee, tänne tuli hyväksytty eli syksyllä kenties entrepreneurshipin parissa :) (katsotaan vielä miten menee pääsykokeet toiseen paikkaan).

    • Kärsimätön

      Onnea opiskelupaikan johdosta! :) Täälläkään eivät pisteet riittäneet tänä vuonna, ensi vuonna mahdollisesti uusi yritys. Vielä odottelen mielenkiinnolla tietoa siitä, mitkä ne omat pisteet loppujenlopuksi olivat, ja mikä oli sisäänpääsyraja.

      Mukavaa kesän odottelua kaikille!

    • ThumbsUp

      Sisäänpääsyn raja oli kuulemma 12 pistettä. Maksimi oli 15.

      Paljonko sulla oli opintoja ja millä keskiarvolla (painotettu)?

      -T

    • Kärsimätön

      ThumbsUp: Minulle oli laskettu 42 opintopistettä valmiudet antavia opintoja, eli sain niistä 3/5p. Keskiarvosta sain 4/5p, painotettu ka. oli 4,380... Motivaatiokirjeestä sain 4/5p. Yhteensä sain siis 11/15p, eli jäin pisteen päähän tuosta sisäänpääsyrajasta.

      Paljonko sinulla oli pisteitä? Satutko muuten tietämään, mikä keskiarvo tuolla viimeisellä valitulla henkilöllä (joka sai 12/15p) oli? Vai riittikö sisäänpääsyyn ihan vain puhtaasti että sai 12/15p, eikä keskiarvolla ollut tuossa vaiheessa väliä?

    • ThumbsUp

      Ilmeisesti ei ollut keskiarvolla väliä, koska sitä ei ollut mainittuna tilastoissa. Omat pisteet myös 11. Opintomäärät eivät riittäneet.

      -ThumbsUp

    • Kärsimätön

      Voi ei, harmi kun sinullakin jäi pisteet noin täpärälle! Ajattelitko lähettää oikaisupyyntöä? Mietin aluksi oikaisupyynnön kirjoittamista, mutta sitten totesin, että on lähes mahdotonta perustella oikaisupyyntö millään tehokkaalla perusteella.

      Motivaatiokirjeen pisteytyksestä lienee aivan turhaa valittaa, sillä ainoa mitä siitä voisi sanoa on "Motivaationi on täyden viiden pisteen arvoinen!" Tuskin kovin järkevää, eiköhän motivaatiokirjeet ole jo pisteytetty sen mukaan kuin arvostelijat ovat katsoneet aiheelliseksi. Myöskään keskiarvosta saataviin pisteisiin on turha vedota, keskiarvo on mikä on ja siitä saa tietyt pisteet taulukon mukaan. Ainoa mihin käytännössä oikaisupyynnöllä voisi vedota on valmiudet antavat opinnot, mutta siinäkin tapauksessa pitäisi löytyä todella hyvät perustelut sille, minkä takia jokin tietty kurssi pitäisi laskea mukaan valmiudet antaviin opintoihin. Luulen että arvostelijoilla on melko yksiselitteiset kriteerit sen suhteen, mitkä opinnot katsotaan valmiudet antaviksi ja mitkä jäävät ulkopuolelle.

      Tiedätkö muuten kuinka monta opintopistettä sinulla jäi puuttumaan valmiudet antavista opinnoista, jotta olisit saanut sen yhden pisteen lisää?

    • ThumbsUp

      En tiedä tarkkaan miten paljon puuttui. Aika täpärälle jäi. Nyt on jo muita suunnitelmia kehissä;=)

      Yleensä noista kannattaa valittaa, sillä inhimillisiä virheitä tapahtuu. Tiedän muutaman tapauksen, jossa näin on kouluun menty sitten lopulta nk. "ylimääräisenä".

      Menestystä omilla suunnitelmillesi!

      -ThumbsUp

    • Heka69

      Sisään! Aalto. Kaksi vuotta tradenomiksi, ja nyt jäljellä kaksi maisteriksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe