Mitä mieltä olette The Lord of the Ringsin suomennoksesta.Onko ollut taitava suomentaja/suomentajat asialla? Tällä hetkellä kirjakaupoissa saatavilla oleva suomennos on tarkistettu.Uudet pokkaripainokset on otettu vastikään ja saatavilla on myös uusi komea yhteisnide.Pitäisikö koko kirja suomentaa uudelleen vai onko tämänhetkinen suomennos erinomainen?
LOTR suomennos
4
322
Vastaukset
- tinttiliina
Luin juuri kyseiset kirjat ja minua ainakin turhautti suuresti kirjoitusvirheet ja muutenkin epäselvä suomennos. Ensimmäisessä kirjassa he olivat metsässä jonka nimeä en nyt muista (siellä puut liikkuivat) ja he kävelivät poniensa kanssa ja sitten alkoivat puhumaan joistakin uomista, laaksoista tms joita piti ylittää ja kiertää ja mitä kaikkea ja sitten olivat jollakin kallionkielekkeellä vai millä! ääh mä en tajunnut yhtään.
Ensimmäisessä kirjassa tavattiin Otho ja Lobelia, olivatko he nyt niitä säkinheimoreppuleita. Mutta viimeisen kirjan lopussa puhuttiinkin sitten Lothosta (en millään muistanut edes tätä Othoa). Mä olin aivan että häh, sitten vasta kun Lobelian nimi tuli esiin niin selvisi.
Myöskin trilogia on mielestäni todella pitkäveteisesti kirjoitettu, vähän väliä tyyliin "laskeva aurinko hohtaa taivaalle kultaista hohdetta ja idästä mordorista jostakin hohtaa punaista, tähdet kirkkaina taivaalla hohtaa, kävellään ja levätään plaaplaa. Varmaan 20 sivua tätä tekstiä tasaisin väliajoin.
Halusin lukea kuitenkin loppuun koska olin nähnyt elokuvat ja verrata niitä. Mutta se täytyy kyllä sanoa että erinomainen tämä Tolkienin suuri teos!- tinttiliina
Unohdin mainita; ko kirjoissa maininta Kahdeksastoista painos, Juva 2000
- Arfanyaras
Omasta mielestäni suomentajat ovat onnistuneet mainiosti. Mutta kyllä se niin vain on että alkuperäinen on paras, niinkuin yleisesti ^^
- tinttiliina1
Ai on onnistunut vai? No sä ne olet sitten varmaan "suomentanutkin"=DDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713859- 1013475
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773310Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362618- 1141522
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361496Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221104Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181066Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181006