Alapään hoito synnytyksen jälkeen

Pöpöpeikko

Synnytys lähestyy ja mua mietityttää hygienia sen jälkeen, kun synnytys on ohi. Suihkuun kai on tapana mennä, mutta voiko alapäätä pestä heti tikkauksen jälkeen vai pestäänkö/pyyhitäänkö jollain desinfiointiaineella tikkauksen yhteydessä? Entä sitten jatkossa, miten pissalla käynnit hoituvat ja kuinka kivuliasta pissaaminen / kakkaaminen on? Pitääkö alapää pestä joka vessakäynnin yhteydessä (varmaan kerää helposti bakteereja)? Vedellä, saippualla vai millä? Millä keinoin vessakäyntejä voi helpottaa?

5

3842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 201000000000

      Riippuu tietenkin miten paljon ja minkälaisiä repeämiä saa, vai saako ollenkaan. Jos tulee vaan pientä repeämää/tai ei ollekaan, niin vessakäynnit varmaan sujuu ihan ok. Mulle tuli 3/4-asteen repeämät ja mikään ei oikeen sujunut hyvin tai kivuttomasti. Vajaa vuosi sitten synnytin, ja silloin sain ohjeeksi, että alapäätä täytyy suihkutella vedellä jokaisen vessakäynnin yhteydessä niin kauan kunnes jälkivuoto loppuu. Mulla se loppui 4vko synnytyksestä, mutta jatkoin sitä suihkuttelua silti, koska tikit olivat vielä silloin pinnassa ja niiden sulaminen/repeämien paraneminen vei tosi kauan aikaa.

      Synnytyksen jälkeen pääsee suihkuun, mutta enempää en osaa sanoa koska minut kärrättiin synnytyksen jälkeen suoraan leikkaussaliin repeämien korjailu operaatioon. Synnytyssalissa eivät muistaakseni paljoa puhdistelleet, ainakaan millään muulla kuin vedellä enimmät veret pois. Ei kyllä mitää käryä mitä ne siellä leikkauksessa ovat tehneet, varmasti kuitenki jotenkin puhdistelleet. Mutta siis, jos tulee pahat repeämät, voi se alapään peseminen olla tosi vaikeeta kun sattuu liikaa. Eli pelkkään suihkutteluun piti ainakin mun tyytyä ekat kuukaudet.

    • ..........

      Mulla leikattiin pieni episiotomia ja pari nirhaumatikkiä laitettiin kans. Ennen tikkausta pesi vedellä siinä sängyllä. Tikkauksen jälkeen pääsin suihkuun. Varovasti huljuttelin jalkoväliä vedellä ja kädellä kevyesti pyyhin. Ei sattunut tai kirvellyt.

      Pissalla käynnit hoidin aluksi joko suihkun kanssa tai sitten kallistelin kankkua niin, ettei pissaa päässyt osumaan haavakohtaan. En kyllä muista, että kertaakaan olisi kirvellyt mihinkään. Kolme ekaa päivää huuhtaisin suihkulla aina vessassa käynnin jälkeen ja kuivasin pyyhkeellä painelemalla.

      isompaa hätää kannattaa mennä tekemään vasta kun se on kunnolla tulossa, ettei tarvi pynnätä liikaa. Mulla tosin maha toimi tokana päivänä sen verran tehokkaasti, ettei meinannut vessaan ehtiä =)

      Inhottavinta on jälkivuoto, jos on isompi haava alapäässä tikattuna. Alapää kun pitäisi pitää kuivana ja antaa hengittää (ilma pöksyjä), jotta haavat paranevat, mutta minkäs teet kun jälkivuotoa tulee koko ajan runsaasti ja siteet ei hengitä sitten pätkääkään, eikä tamponeja saisi käyttää...

      Kotona öisin nukuin ilman pikkuhousuja ja olin vuorannut sängyn sellaisilla muovitetuilla kertakäyttöalustoilla. Otin niitä laitokselta runsaasti mukaan. Muutamana yönä tuli hieman sotkua, mutta alapää parani huomattavasti nopeammin, kuin jos olisi vuorokaudet ympäri muhittanut alapäätään siteillä.

      Helpompaahan on, jos ei repeämiä tule eikä leikata.
      Muutaman päivän kuluessa tikit alkoivat kiristää todella inhottavasti, ja laittelinkin bepanthenia sinne, niin johan helpotti.

      Niin ja ihan vedellä kannattaa alapää pestä.

    • 19+4

      Minua ohjeistettiin suihkuttamaan käsisuihkulla sitä värkkiä samalla kun pissaa, sekä alatiesynnytyksen että sektiosynnytyksen jälkeen.

      Alatiesynnytyksen jälkeen pissaaminen ilman suihkutusta kirveli paljon, mutta suihkun kanssa ei yhtään.

      Saippuaa ei saa käyttää, vaan ihan vaan vedellä huuhtomalla.

      Kakkaamiseen kannattaa odottaa että tulee oikein kova hätä, että tarveisi ponnistaa kakkaa mahdollisimman vähän. Ainakin minulla sattui vähäinenkin ponnistus melkoisen paljon kummankin synnytyksen jälkeen.

      Repeämiä, episiotomiaa ja sektiohaavaa hoidetaan ilmakylvyillä, ja pitäisi yrittää pitää ne mahdollisimman kuivana. Erityisesti jos on paljon jälkivuotoa, niin pitäisi ainakin pari kertaa päivässä WC- käynnin jälkeen, kun on värkki huuhdottu ja kuivattu, niin mennä sängylle pötköttelemään pyyhkeen päälle jalat levällään ja antaa ilmakylpyä!
      Sektiohaava myös huuhdellaan ja taputellaan kuivaksi vähintään kaksi kertaa päivässä(mieluiten joka WC-käynnin yhteydessä) ja mahdollisimman paljon ilmakylpyjä.

    • fisutt

      Minulla tuli pintarepeämiä ja tikkien laiton jälkeen kävin suihkussa ja ihan vedellä se alapää suihkutellaan. Pissalla olisi pitänyt käydä suihkussakäynnin yhteydessä, mutta itse unohdin sen (siis piti kokeilla, että tuleeko pissa) ja kävin sitten huoneeseen pääsyn jälkeen, ehkä pari tuntia synnytyksestä. Pissaa joutui aluksi hetken odotella, ennen kuin sitä alkoi tulla ja sittenkin joutui hiljaa lorotella, koska ei juuri pinnistellä voinut. Pyyhkiminen oli kaikkein vaikeinta, kun alapää&häpyhuulet oli turvonnut niin kovasti, ettei pystynyt ensimmäisinä päivinä juuri kuin paperilla varovasti painella kuivaksi. Ei käsketty suihkutella vessassakäynnin yhteydessä, enkä niin tehnytkään. Kotona sitten suihkutteluja ja ilmakylpyjä pyyhkeen kanssa.

      • Anonyymi

        Vesi synnytys on renntouttavaa siinä ei tule repeämiä eikä mitään muutakaan ja vauva on myös hiljainen kun se syntyy vedessä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe