Migreenipotilaita

stopppp5555

lääkitään aivan liikaa ja liian monilla lääkkeillä samanaikaisesti.

Onko niskaperäistähermosärkyä, eikä migreeniä????

Vai jotain muuta.

Kaikki päänsäryt eivät ole migreeniä.

14

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Migraine80

      Joo, totta! Välillä ärsyttää kun ihmiset puhuu migreenistä vaikka onkin jännityspäänsärkyä. Itsellä on molempia ja en ota särkylääkkeitä jos särky johtuu niskoista. Kävely ja venyttely ovat parasta lääkettä!

      Migreenin kanssa joudun vuodelepoon heti ja särkylääkkeet auttaa vain lievästi kipuun. Liika särkylääkkeidensyönti johtaa helposti särkylääkekierteeseen.

    • lkljfghjk

      Totta, mutta TODELLISESTA migreenistä kärsivät erottavat eron migreenin ja jännitypäänsäryn välillä.

      Nimimerkillä; erotan lihasperäisen säryn
      migreenin
      ja hortonin

      koska -sairastan kaikkia niitä

      • miggu

        Itselläni on migreeni, siihen on estolääke ja täsmälääke. Täsmälääke ei auta muuhun päänsärkyyn, ainoastaan migreeniin. Minä ainakin erotan jo oireista, milloin on migreeni tulossa. Tavallinen päänsärky on erilaista, siihen auttaa normi käsikauppa särkylääke ja/tai lepo.


      • migraena gravis

        Totta! Tavallisen päänsäryn ja migreenin erottaa kyllä.

        Itse en käytä yleensä tavalliseen päänsärkyyn välttämättä mitään, tai jos on tosi kova, niin Panadolia.

        Migreenikohtaukset ovatkin sitten asia erikseen:
        Aloitin Miranaxilla, sitten Voltaren retard 50 ja 100mg, sitten klotamia, sitten sellaista ikivanhaa lääkettä jonka nimeä en edes muista. Sitten raskausaikana Panadol ja Litalgin - ei todellakaan ollut apua :(

        Ja lopulta sitten triptaanit:
        Imigran, Naramig, Zomig, Maxalt rapitab, Relert, Mikard, (yksi jonka nimeä en edes muista), ja jälleen Imigran.

        Outoa, mutta Imigran 100 ja Sumatriptan Actavis toimivat parhaiten, mutta muut sumatriptaania sisältävät rinnakkaisvalmisteet taas eivät. Tämän sanottiin johtuvan ehkä erilaisista sidosaineista, vaikka varsinainen vaikuttava ainesosa onkin sama.

        Tiedä häntä, mutta aika monta eri lääkettä on tullut kokeiltua ja täytyy sanoa, että naurattaa, mutta tekisi kyllä itseasiassa todellisuudessa mieli itkeä, kun joku ehdottelee niin typeriä kuin että "Ota Asperiinia" tai "Sehän on vain päänsärkyä". Tai niinkuin tässä kejussa tuo beetasalpaajat -ehdottelija. Anteeksi vaan 38 vuoden kokemmuksella kyllä tietää, että migreenistä on kysymys ja siihen tarvitaan kunnon täsmälääkkeet. Onneksi niitä nykyisin on, ettei tarvitse Hotapulverilla tai kamfeeritipoilla selvitä...

        Niin ja tietysti estolääkkeitäkin on ollut useita: juuri nuo beetat, Absenor, Absenor, B-vitamiini ja Atacand -koktaili, taas Absenor ja sitten Topimax.
        Tuntuu vain, että aikaa myöten nämä estolääkkeetkin menettävät tehonsa, vaikka annosta kuinka nostettaisiin.


    • Helppoa kun syöminen

      =>Opettava tarina allergiasta, astmasta, verenpaine-taudista ja yllättävästä yskänlääkkeestä-parantavista bakteereista. Kaksi lainausta sähköposti-keskustelusta potilaan kanssa
      Kerronpa laktoosi-intoleranssi ja migreeni jutun.
      Toisin kuin on luultu, laktoosi-intoleranssi ei olekaan periytyvä sairaus!
      Isoisälläni oli mahaoireita, jota ei tuolloin oltu diagnosoitu. Isälläni oli joku diagnoosi, en vaan muista mikä, mutta isäni söi närästykseen ruokasoodaa, joka siihen aikaan oli yleistä. Minulle diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi ja myöhemmin vielä migreeni! Ja tietysti kaiken huipuksi pojallani samat vaivat! Olen puurtanut näiden po ongelmien/bakteerien parissa jo vuosia ja kuinka ollakaan v.2006 keksin, että vatsa ongelmat ja suuri osa sairauksista todellisuudessa johtuvatkin määrättyjen mh-bakteereiden puutteesta! Olen aina ensin itse koekaniinina ja jos/kun homma toimii, niin sitten laajempi koeryhmä. Söin aiemmin jaksottain tuota xxxxxxxxxxxx xxxx tuotetta, joka sisältää nuo kaikki kolme tärkeätä bakteeria ja 9/2006 rupesin syömään noita mh-bakteereita päivittäin jatkuvasti.
      - >>>>>Tämän vuoden (2007) puolella ei ole ollut laktoosi-intoleranssi ongelmia, eikä migreeniä.
      - Ja verenpaineeni normalisoitui 5/2007, jonka jälkeen en ole tarvinnut verenpaine-lääkitystä.
      Söin aiemmin verenpaine-lääkettä 1,5-pilleriä/vrk.

      Kerronpa sinulle tyttärestäni. Hänellä diagnosoitiin astma 9-vuotiaana ja määrättiin astma-lääkkeet. Samalla kun itse olin hyvin sairas ja muutin ruokavalioni, muuttui tyttärenikin ruokavalio, eli vain luomuruokaa, makeat pois, tilalle vitamiinit ja maitohappobakteerit. >>>>>Aina kun hänellä oli maha kipeä, migreeni ja oksensi hän tahtoi minulta maitohappobakteereita. Pikkuhiljaa migreeni alkoi helpottamaan ja 2 vuotta sitten astma-lääkkeen sai jättää pois. Nykyään 13v hän jaksaa esim pelata jääkiekkoa poikien joukkueessa ja kesät pelaa jalkapalloa tyttöjoukkueessa. Hengen-ahdistusta ei enää ole ollut. Hänellä kyllä on ollut IgE koholla (ainakin pari vuotta sitten). Mutta aina kun hän tuntee olonsa vetämättömäksi hän ottaa itse maitohappobakteereita. Hänellä on todettu maitoallergia.

      Nuorempi tyttäreni (10V) on kanssa laktoosi-intoleranssi. Mutta aina kun on mennyt syömään jotain väärää ja tulee maha kipeäksi hän haluaa maitohappobakteereita. Eikä reissuunkaan lähde ilman maitohappobakteereita, ne pitää aina muistaa ottaa mukaan. >>>>>Ja sen olen huomannut nuoremman tyttäreni kohdalla että kun hänellä on yskä, maitohappobakteereilla yskiminen loppuu kuin seinään. Se on meidän yskänlääke. Eli monet taudit johtuvat mahan huonosta kunnosta ja kun maha saadaan kuntoon alkaa muutkin oireet helpottamaan. Molemmilla lapsilla on keliakia paketissa joku osa koholla, mutta ei kuulemma ole vielä keliakiaa. Ja siksikin olen syöttänyt heille mhb.ta, jospa maha rauhoittuisi eikä tulisikaan mitään.
      Olen sinun kanssasi aivan samaa mieltä maitohappobakteereiden tärkeydestä. Ja kuinka tärkeä on ruokavalio.

    • Elfina

      Joo olen törmännyt samaan. Moni valittaa migreenistä vaikkei varmasti ole migreenikohtausta kokenut. Itsellä on diagnisoitu auratonmigreeni mutta sen kanssa pystyy elämään kun välttää sen aiheuttajia.
      Syön kohtauslääkkeenä Zumag -nimistä lääkettä minkä olen todennut hyväksi, vaikka taju onkin poissa sen jälkeen aina.. Lääkehän on siis kolmiolääke. Särkylääkkeet ei migreeniin itsellä ainakaan pure, siksi niitä syönkin harvoin.

      • Elfina

        *siis Zomig -nimistä lääkettä!


    • sahalaitaa

      minulla on aurallinen migreeni ja sen erottaa todella hyvin muusta päänsärystä, aivan selkeä hermostollinen häiriötila jolla muita ikäviä oireita kuten se kuuluisa sahalaita ja muutenkin kummallinen näkökenttä, kuvotuksen tunne, puutuiluakin joskus. heikotus ja paleleva olo ennen kohtausta.se hyvä puoli tuossa aurallisessa on että vuosien varrella on oppinut sen olevan tulossa ja osaa hakeutua sängyn pohjalle.

    • valonarkaaaa..

      Kyllähän se selvä on,jos se on kohtauksellinen ,niin sen erottaa.Minullakin lapsena alkoi juuri semmoisena. Kerran viikossa piti lähteä koulusta pois.Kotiin vaan oksentamaan ja annettiin pikkasen aspiriinia ja sillä selvä. Sitten seuraavana päivänä pää oli niin kosketusarka,mutta sitten pitikin jo mennä kouluun. Lapsena ei edes ymmärtänyt,että se on jotain epätavallista. 60-luvulla ei puhuttu mistään migreenistä.
      Ei kenenkään tullut mieleenkään johonkin lääkäriin viedä. Keväällä ja kesällä olin niin valonarka,että aina oli melkein silmät ummessa. Kunnei tiennyt mitä on terveen olo,niin luuli olemisen olevan sellaista.
      Vanhempana vasta tajus sen olevan jotain muuta ja sitten vasta tutkittu ja hutkittu. Tehty jos jonkinlaisia diagnooseja ja lopulta päädytty basilaarimigreeniin. Nykyäänkään en voi tietää mitä olisi olla ilman tätä sairautta,niin kovin se hallitsee elämää.

      • migreeni ennen ja ny

        Kuule, ei tarvitse mennä edes 60 -luvulle. 90 -luku riittää!!! Migreenini alkoi uudestaan rajumpana 16 -vuotiaana. Ja menin terveyskeskukseen jonottamaan oksentelin, äänet, hajut ja valot tuntuivat kammottavilta.

        Sitten pääsin lääkärin luo ja ainoa, mitä hän antoi ohjeeksi oli: "Ota 10 Asperiinia, ei se kyllä auta, mutta ota kuitenkin!" Että sillalailla!

        Arvata saattaa, etten noita Asperiineja ottanut, vaan yksityiseltä puolelta etsittiin heti asiansa osaava neurologi.

        Diagnoosi epilepsiapohjainen migreeni, estolääkitys kahdesti päivässä ja kohtauksiin triptaaneja.


    • hämil...

      Ensimmäisiä kertoja olen lukenut näiltä palstoilta epilepsiapohjaisista migreeneistä. Miten teille on se diagnoosi tehty.?
      Itselläni on ensiksi tehty eeg:n perusteella epilepsiadiagnoosi ja hoidettu epilepsiana ja nyt sitten kuitenkin migreeninä.Elikä tarkoittaako tämä nyt sitten samaa vai mitä? Vai onko tämä joku ihan eri juttu. ?Elikä onko tämä joku ihan muu sairaus?

    • migraena gravis

      En tiedä tarkoittaako samaa vai mitä, mutta minulla raju migreenikohtaus iskee epilepisen kohtauksen päälle. Muuten minulla ei ole epi -kohtauksia. Tästä kai se neurologini sairauteni laadun määritellyt... ;)

      • hämil...

        Kiitos vastauksesta.Näin se varmaan on.


    • geofan10

      Mulla on ollut noin vuosi päänsärkyä. Isoja että pieniä. Muuten oon 9.v. Joka päivä koulussa oli vaan päänsärkyä. 3 kertaa piti jopa mennä pois koulusta. Olin jankuttanut äidille vaikka kuinka monta kertaa että "Mennään optiikolle!" Äiti vaan sano että "Joo joo." Kun me lopulta mentiin niin arvatkaa loppuko suurinosa päänsäryistä! Jäi vaan ne isot päänsäryt jotka luulen olevan migreenejä. :-(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe