Stratton

Briggs

Mistähän vois johtua,että mun 3.5hv briggs hummailee(kierrokset nousee ja laskee kokoajan)

55

43866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putsari

      Ilmanputsari tukossa, irti ja harjalla puhtaaksi, jos viittii niin pesu ja öljyäminen.

      • briggs

        auta,putsari on uusi.


    • peräkammarin poika

      olisiko kyseessä systeemi joka pitää kierrokset vakiona kuormituksesta riippumatta? tutki tarkkaan systeemit kaasarin tienoilta ja puhdista ne. tunnistaa moottorin käyntinopeuden jäähdytyspuhaltimen ilmavirrasta, ja ohjaa sen mukaan vivuston välityksellä kaasua.

    • korjaaja

      vika kaasarin kalvossa? Jos kone on aika tuore ja siinä on kaasarin kyljessä praimeripumppu, niin luultavasti kaasarin kalvo on venähtänyt.

      Silloin kone käy heijaten ja savuuttaa.

      • briggs

        ei ole ihan uusinta vuosimallia.eikä siinä ole käsipumppua eikä se myöskään savuta.


      • mib
        briggs kirjoitti:

        ei ole ihan uusinta vuosimallia.eikä siinä ole käsipumppua eikä se myöskään savuta.

        mulla teki mökillä olevassa strattonissa samaa kierrostenvaihtelua, enkä saanut sitä millään muulla rauhoittumaan, kuin irroittamalla mekanismin kaasarista jonka pitäisi pitää kierrokset tasaisena kuormituksesta riippumatta, käytännössä se paikallakin ollessaan itsekseen kaasutteli varsin tarmokkaasti, nyt se ei itsekseen lisää kierroksia pidemmässä ruohossa, vaan itse pitää kaasuvivusta hoitaa sama asia


      • Probleemi

        Kyseessä on pari vuotta vanha B&S koneinen ruohonleikkuri, jossa on sellainen punainen pumppausnappula.

        Tänään se alkoi sitten oikuttelemaan.. Vähän aikaa käynnistämisestä kone käy normaalisti (tosin käynnistettäessä päästi suhteellisen isot savut), mutta sen jälkeen kone alkaa käymään epätasaisesti ja melkein sammuu. Samalla kone savuttaa ja käryttää (haju vähän niin kuin muovi palaisi). Lämpimänä sama kärytys alkaa heti käynnistämisestä.

        Vikana kalvot vai jotain isompaa? Öljyä koneessa on, bensan seassa näytti olevan muutama roska.


      • korjaaja
        Probleemi kirjoitti:

        Kyseessä on pari vuotta vanha B&S koneinen ruohonleikkuri, jossa on sellainen punainen pumppausnappula.

        Tänään se alkoi sitten oikuttelemaan.. Vähän aikaa käynnistämisestä kone käy normaalisti (tosin käynnistettäessä päästi suhteellisen isot savut), mutta sen jälkeen kone alkaa käymään epätasaisesti ja melkein sammuu. Samalla kone savuttaa ja käryttää (haju vähän niin kuin muovi palaisi). Lämpimänä sama kärytys alkaa heti käynnistämisestä.

        Vikana kalvot vai jotain isompaa? Öljyä koneessa on, bensan seassa näytti olevan muutama roska.

        Juurikin tuollaisia oireita aiheuttaa venähtänyt kalvo. Ei muuta kuin kalvo vaihtoon. Kalvo maksaa n. 5 euroa.


      • Parks B&R
        korjaaja kirjoitti:

        Juurikin tuollaisia oireita aiheuttaa venähtänyt kalvo. Ei muuta kuin kalvo vaihtoon. Kalvo maksaa n. 5 euroa.

        Voisikohan olla kalvo rikki??.Kone on ihan uusi( 2 viikkoa sitten ostettu), heti ensimmäisellä käynnistyskerralla huojumista on ollut,kierrosnopeutta ei voi säätää, on lukittu mekaanisesti taivuttamalla vipu koneen runkoa vasten.Aika oudolta vaikuttaa . Vanha leikkuri, jossa on myös B&R mottori käy tasaisesti eikä huoju. Täytynee viedä takaisn ostopaikkaan jos vaikka takuuna korjaisivat.


      • Probleemi
        korjaaja kirjoitti:

        Juurikin tuollaisia oireita aiheuttaa venähtänyt kalvo. Ei muuta kuin kalvo vaihtoon. Kalvo maksaa n. 5 euroa.

        Ehh... Ja sitten tyhmä kysymys... Mistä noita kalvoja mahtaa saada?


      • korjaaja
        Probleemi kirjoitti:

        Ehh... Ja sitten tyhmä kysymys... Mistä noita kalvoja mahtaa saada?

        Pienkonehuolloista ja/tai liikkeestä, josta ostit koneen. Kunnon liike, joka myy koneita, tarjoaa myös jälkihoidon.

        Tuonne, kun laitat kaupunkisi nimen, niin löytyy paikka:

        http://www.briggsandstratton.com/display/router.asp?DocID=66467


      • Jyrgen
        korjaaja kirjoitti:

        Juurikin tuollaisia oireita aiheuttaa venähtänyt kalvo. Ei muuta kuin kalvo vaihtoon. Kalvo maksaa n. 5 euroa.

        saako tuohon toimenpiteeseen jotakin ohjetta. onko helppo tehdä?


      • Tein ite
        Jyrgen kirjoitti:

        saako tuohon toimenpiteeseen jotakin ohjetta. onko helppo tehdä?

        Olen vaihtanut vain yhden kalvon, mutta koneet kai aika samanlaisia. Tarvitsin 13 ja 10 mm hylsyaivaimet sekä ristipää ja talttapäisen ruuvimeisselin.

        Ekaksi poistetaan ilmanputsari. Tässä vaiheessa pesin vivustot ja kaasuttimen ulkopuolelta, jottei heinäsilppua joudu koneen sisälle myöhemmin. Suihkutin liuotinaineen ja sitten huuhtelin vedellä. Kaasarin imureikä kannattaa tietty tukkia ettei pesuvesi mene sisään. Bensatankkia ei tarvitse tyhjentää, ellei se ole aivan piripintaan täynnä.

        Seuraavaksi irroitetaan polttoainetankki, jota minulla pidätteli vain kaksi pulttia, 13 mm kannalla oleva keskellä tankin yläpuolella ja pienempi kaasuttimen puoleisessa päässä. Kun pultit on irroitettu, niin tankki ja kaasutin vedetään ensin ulospäin jotta kaasutin irtoaa huohottimesta ja imusarjasta. Imusarjan tiiviste irtosi minulta, joten jouduin laittamaan sen mustan o-renkaan takaisin paikoilleen kaasuttimeen ja sitten sen valkoisen lukitusrenkaan siihen päälle. Kaasuttimen vivustoa ei tarvitse purkaa, kaasuläppää kääntävä vipu irtoaa kun kaasutinta laskee alaspäin. Vivussa on sellainen mutka, joka pitää vain hellästi uittaa ulos reiästä.

        Tässä vaiheessa tankki ja kaasutin ovatkin irti. Niistä kannattaa vielä pyyhkiä irtolikaa pois tarvittaessa. Sitten avataan viisi ristipääruuvia, jotka pitävät kaasutinta kiinni tankissa, otetaan vanha kalvo ja tiiviste pois, uudet tilalle ja sitten kasaus. Koko hommaan meni ehkä puolituntinen, toisen kerran ei sitäkään, nyt kun tietää missä järjestyksessä osat pitää irroittaa. Koetin ensin poistaa pelkän kaasarin, mutta eihän se irronnut, koska bensaputki on jäykkä ja reikä tankkiin niin pieni. Jos joku saa sen irroitettua, niin onneksi olkoon. Tankin irroitus on kuitenkin niin helppoa ja lisää tilaa tulee reilusti, niin kehoitan tekemään sen näin.

        Käynti on kuin uutena, kiitos muille kirjoittajille vinkeistä vaihdettavasta osasta.


    • Asentaja

      Siell on kaasarin kupeessa säätöruuvi jolla voi
      säätää polttoaineseosta.Sitä varovasti säätämällä käynti yleensä tasoittuu.Niin,kun putsaatte leikkurin pohjaa on leikkuri käännettävä siten että sylinteri osoittaa ylöspäin,muuten moottoriöljy valuu väärään paikkaan.(yleensä huohottimeen mistä kaasari imee sen moottoriin ja kone savuttaa eikä jaksa käydä.)

      • Jussi

        Jos kuitenkin pääsee syystä tai toisesta käymään niin, että öljyä pääsee väärälle puolelle, niin miten täytyy silloin toimia?


      • Öljyä
        Jussi kirjoitti:

        Jos kuitenkin pääsee syystä tai toisesta käymään niin, että öljyä pääsee väärälle puolelle, niin miten täytyy silloin toimia?

        Jos tuo huohotinputki pääsee täyttymään öljyllä koneen väärän pyörittelyn yhteydessä niin helpoin konsti on varoitella naapureita pienestä savusta ja antaa koneen käydä 1/2 tuntia täyskaasulla, ja ei savuta enään.


      • ruohola

        säätöruuvien (2 kpl) on oltava auki?


      • pony,,,
        Öljyä kirjoitti:

        Jos tuo huohotinputki pääsee täyttymään öljyllä koneen väärän pyörittelyn yhteydessä niin helpoin konsti on varoitella naapureita pienestä savusta ja antaa koneen käydä 1/2 tuntia täyskaasulla, ja ei savuta enään.

        kaatu kusiojahan meni ns: katolleen,, onneks kerkesin hypätä poes, meni melkeen kaikki öljjyt väärälle puolelle, noh vejin sitte valameetin etukauhalla ja liinoliilla sen siletä kusiojasta,, sitte ku löin uuestaan käyntiin niin koko seutu parin minuutin ajan aivan helekutin moisesa sinisesä savusa. kunnon seinä sumu,,hehehe... autot joutu hiljenttään tiellä ku ne ei nähäny tieten metriäkään:DDD


      • briggs tietäjä
        ruohola kirjoitti:

        säätöruuvien (2 kpl) on oltava auki?

        moottorin päästä katsottuna sellaisesta reiästä näkyvä säätöruuvi 1-2 kierrosta, kokeile missä kohden parhaiten voimaa koneessa hyvä olla pitkää heinää testiä varten. huom. moottori lämpimänä ja polttoainetta n. puol tankkia.

        toinen pienempi ruuvi kaasarin päällä tyhjäkäyntinopeus sillä ei niin merkitystä. pätee vanhempiin pieniin briggs koneisiin joissa ei primer pumppua eikä manuaalista ryyppyä / ryyppyasentoa kaasuvivussa. kaasarissa automaatti ryyppy.


    • SPPKlippo

      Minulla Klippo savutti ja kävi epätasaisesti. Syy oli kaasuttimen kalvossa.

      Briggs&Stratttonin leikkurimoottorissa on tankin ja kaasuttimen välissä "kalvosarja" joka kovettuu ja venyy ajan mittaan. Vaihdoin kalvon. Osat maksoivat 7€. Nyt on taas kuin uusi.

      Vaihto on helppo tehdä:
      - Ilmanpuhdistin irti
      - Tankin kiinnitysmutterit ( 2 kpl ) irti, kaasutin/tankki irti koneesta
      - Kaasuttimen kiinnitysruuvit auki ja kaasutin irti tankista.
      - Uusi kalvosarja tilalle ja osat takaisin kiinni.

    • Teosto

      Kiitos ketjusta!
      Omassa ikivanhassa B&S:ssä alkoi olemaan yllä mainittuja vikoja, eli pyyi käynnissä pyhällä hengellä, useimmiten 30s kerrallaan ja savutti mustaa.

      Vaihdoin tulpan kun oli sellainen alkukeväästä ostettu ja sitten hain kalvosarjan (paikallisella huoltsikalla 12€, muualla ei paikkakunnalla myydä) jonka vaihdoin paikalleen. Kone päästi vähän mustaa savua pari sekuntia ja aloitti niin s***nanmoisen mellakan ettei ikipäivänä. Kaasukahva ei juuri tehnyt eroa toimintaan joten käänsin sieltä ryypyn takaa sitä ohjausvipua (jonka vietetihässäkän kiinnilaitto vei eniten aikaa, varmaan meni väärinpäin vielä) joka hillitsi kaasua vähän, mutta hetken päästä kone taas hyytyi kuten ennenkin, mutta käyntiin nykäisy oli tällä kertaa vielä hankalampaa eikä sen jälkeen käynyt kuin pari sekuntia.

      Päätin jättää vian etsinnän hamaan tulevaisuuteen. Rehottakoon nurmikko siihen asti. Ammattimiesten vinkit vian paikallistamiseen ovat tervetulleita.

      • vink ki

        Osta uusi kalvosarja ja kokeile uudestaan.

        Vanha vinkki: mieti mikä on ennen vikaa muuttunut, vika on useimmiten siinä.


    • Muutakin tekemistä..

      Minulla on tuollainen 4 vuotta vanha partnerin leikkuri jossa rikstrattonin kone primeri pumpulla.
      Kesken kesän ensimmäisen leikkuun kone päästi pienen savupölläyksen ja sen jälkeen ei ole käynyt kunnolla. Kone käy hyvin pienillä kierroksilla, juuri ja juuri pysyy käynnissä.Kone ottaa lisää kierroksia kun konettaa kallistaa vasemmalle, muutta eihän sillee voi ruohoo leikata!!

      Puhdistin ilmanputsarin, vaihdoin kaasarinkalvon ja bensa on tuoretta.
      Siltikään kone ei käy kunnolla, mikä avuksi??

      • briggs tietäjä

        Kaasarin kalvo paskana. vasemmalle kallistettaessa ei saa polttoainetta tankista jolloin hetkeksi seos laihenee ja motti käy paremmin.


    • Neero82

      Mitenkäs kun mulla sama juttu mutta on partnerin 5,5hv honda cv160 moottorilla ja käy aika huonosti hummaillen eli nousee ja laskee kierrokset??? missä vika???

    • moimoi

      Sanokaapa ihmiset, mikä minun briggs strattoniani vaivaa, lieneekö joku yksinkertainenkin juttu... Käynnistyy vaivatta mutta pölläyttää mustat sauhut, käyminen on heikkoa ja epätasaista, ja välillä kone pienillä kierroksilla meinaa sammua, toistaiseksi ei sitä ole tehnyt. Kaasuvipu ei enää auta entiseen malliinsa, eikä kierrokset nouse yhtä reippaasti, kuten ennen, toki tehoa vieläkin löytyy paksummallekin heinälle. Ruohoa leikatessa kuulostaa kuin bensa loppuisi ja asennonvaihtelut ja työntelyt sekä kääntelyt vaikuttavat moottorin käymiseen. siis lyhyesti käynti on takertelevaa ja epätasaista missä vika, ei välttämättä mitää vakavaa kertokaa, ilmansuodatin on toki vähän likanen, siitäkö johtuu??

      • Pienkoneasentaja

        Kaasarin kalvot vaan vaihtoon.


    • scotton

      Jos käynti huojuu reilusti vika ei ole välttämättä kalvossa, vaan säädin ei toimi oikein.
      Toki kalvo on sen verran edullinen ja helppo vaihtaa, että se kannattaa ensiksi tehdä.

    • korjailija

      kalvo tai kierrosläppä

    • täräjää

      kierrosläppä ?
      kierrkset täysillä huutaa

      • Nurmenleikkaaja

        Kiitokset hienoista neuvoista kun luulin että leikkuri vetelee jo viimeisiään. Eli kävi huonosti ja savutti.
        Noin kymmenen vuotta vanha MTD kyseessä. Kävin tänään hakemassa kalvon ja tiivistepaketin (5.90e) ja kone käy kuin uutena. Öljyt ja tulpan olen vaihtanut joka kevät. Kyllähän tossa tuli parisataa ainakin säästettyä ja vaimokin oli menossa ostamaan jo uutta leikkuria. Kiitokset vielä vinkeistä ;)


      • ylialon kustu
        Nurmenleikkaaja kirjoitti:

        Kiitokset hienoista neuvoista kun luulin että leikkuri vetelee jo viimeisiään. Eli kävi huonosti ja savutti.
        Noin kymmenen vuotta vanha MTD kyseessä. Kävin tänään hakemassa kalvon ja tiivistepaketin (5.90e) ja kone käy kuin uutena. Öljyt ja tulpan olen vaihtanut joka kevät. Kyllähän tossa tuli parisataa ainakin säästettyä ja vaimokin oli menossa ostamaan jo uutta leikkuria. Kiitokset vielä vinkeistä ;)

        Mo nyt vaimo voi lähteä ostamaan vaikka uutta mekkoa!


    • dfssds

      briggs kone jossa se punainen primer pumppu eli kalvokaasari kone. Vaidoin kalvon ja tiivisteen sekä uusin myös primer tutin. Ongelma on se että kun primer tuttii painaa niin bensa ei lennä kurkkuun, ei lentäny myöskään ennen remonttii. Kone kyllä käy hyvin kun antaa huikan suoraan kaasariin. Mikä tossa kaasarissa mättää??

    • vellu1

      jos on 2 viikkoo sitten ostettu . vie takuukorjaukseen

      • jytela

        Itse taistellut samankaltaisen asian kanssa pari päivää ja kyse briggsin koneesta. Koneen käynti aaltoili kovasti ja ei ollut tehoja juurikaan, käsipumppua kun painoi, niin käynti parani kun sai bensaa. Vaihdoin kalvon ja tiivksteen, putsasin tankin ja paineilmalla kaasarin, vähän aikaa kone toimi aika hyvin, mutta sitten taas sama vika jatkui, avasin kaasarin uudelleen ja perusteellisesti puhalsin paineilmalla ja lisäksi puhdistin ilmanputsarin, aiemmin olin jo vaihtanut myös tulpan, sen jälkeen on käynyt suht.hyvin. Vielä kysymys, onko kaasarissa mikä on varustettu painettavalla käsipumpulla lainkaan kaasarin säätöruuvia? Kiitos etukäteen vastaajalle! :)


    • Ruoho-Roope

      Tämä aihe aloitettu 10 vuotta sitten ja edelleen näyttää olevan samat ongelmat, kuten minullakin tällä viikolla.
      Vaihdoin kaasuttimen kalvon ja tiivisteen (6 eur.) sekä vielä sytytystulpan (3.90 eur.), niin johan alkoi kone käydä kunnolla.
      Oma ruohonleikkurini on simppeli Partner P51-450SM.
      Jos kiinnostaa, niin hyvä video-ohje löytyy täältä:
      http://www.youtube.com/watch?v=yoc0ia8rwEE

      PS. Alkuperäinen (Briggs and Stratton) tuotenumero kalvo- ja tiivistepaketille on: 795083, sytytystulppa on nyt Champion RJ19LM.

      • Jannemower

        Kiitos paljon Roope.


      • Akivaan

        Kiitos youtubelinkistä!


    • Manu-82

      Löytyisikö joltain kuvaa miten partneri p51-450sm kaasuttimen jousi on kiinni?
      Omassa jousi oli aivan solmussa

    • gurre2

      hei miten vaihdetaan b&S:n primerpumpun tutti

      • sikamassapaali

        näyttää kiinteältä tutilta kun itseltänikin rikki. pitääkö ostaa tutin takia uusi kaasutin????


      • ettäsilleen

        Ei tarvii uutta kaasutinta, käyppä ostamassa uusi "tutti", sen mukana tulee
        tutin lukitusrengas,niin hoksaat tutin kiinnityksen ?


    • Arvosamuel

      Mistä saisi käsikaasulla olevan ruohonleikkurin, kun BS:n automaattikaasu ei toimi välillä huutaa täysillä, Kalvon vaihto ei poistanut ongelmaa

      • Anonyymi

        Öljyn vaihdossa neliöpäinen ikkunan avaaja on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyn vaihdossa neliöpäinen ikkunan avaaja on hyvä.

        Monitra voitelee myös neliöpäiset ikkunan avaajat!


    • Anonyymi

      Mikä tämä monitrapelle on kun joka ketjussa lässyttää ?! Briggsin moottorin käynnin aaltoilu johtuu kierroslukurajoittimen heijaamisesta. Se on joko keskipakosäädin tai jäähdytysilmapuhallukseen perustuva säädin. Ei johdu mistään kalvoista. Kierroslukurajoittimen pieni tanko ja jousi on haasteellinen säädettävä jos se risaamaan alkaa. Jos säätimen ottaa kokonaan pois toiminnasta, moottori saattaa kiekua jopa 10000 kierrosta minuutissa jolloin kone ei kauaa kestä.

      • Anonyymi

        Siinä tangossa eikä jousessa ole paljoa haastetta. Eikä se käynnin aaltoilu niistä johdu kummastakaan.


    • Anonyymi

      No nyt on oikein asiantuntija. Mistäs sitten luulet johtuvan tämä aaltoilu, jollei kierrosluvun rajoittimesta ?

      • Anonyymi

        Kerro sinä kun tiedät mutta ei ainakaan tangosta tai jousesta


      • Anonyymi

        Minun leikkureissa aaltoilu on joka kerran johtunut juuri tuosta kierrosluvun rajoittimesta, ei koskaan kalvosta. Niitä jousia vähän virittelemälä voi saada jotakin aikaan, kah, näin olen tehnyt monta kertaa.


    • Anonyymi

      Monitralla ei kierrosluvun jouset heijaa!

    • Anonyymi

      Oletko varmistanut ettet räpsi sitä kahvassa olevaa kaasuvipua asennosta toiseen? Toisessa asennossa kierrokset saattaa olla korkeammalla kuin toisessa.

      Toinen mikä kannattaa tarkistaa, ettet työnnä ruohonleikkuria hiekkakasojen yli, mikä hidastaa hetkeksi moottorin pyörimistä.

      • Anonyymi

        Koneen nesteet on syytä tarkistaa. Ettei vaan ole tankattu humppabensaa tai eestaa öljyä.


    • Anonyymi

      Osta sähköpeli ei hummaile

    • Anonyymi

      Akkuloppu sähköpelit ei hummaile!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe