Kansion tai tiedoston salaaminen

salaisia-asioita

Kuikas onnistuu macilla kansion salaaminen niin, että sitä ei pysty avaamaan ilman salasanaa? Olen yrittäny jotain sorkkia noista asetuksisa, mutta nyt en kyllä keksi mitenkään miten sen tekisi tai onko se edes mahdollista.

Osaako joku sanoa?

13

2115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prööts.

      ei onnistu kuin paremmalla käyttiksellä.

    • File vault.

      Järjestelmäasetuksista löytyy File vault. Se salaa kaiken sisällön. Sitten on netistä imuroitavissa erilaisia kryptausohjelmia, joilla saa haluamansa kansiot lukkojen taa.

      • Jep jpejp

        File vault on aika onneton purkkaviritys, joka rikkoo Applen oman Time Machine varmuuskopiointi systeemin.


    • 1stMacFinn

      Helpoiten onnistuu kun teet Levytyökalulla virtuaalilevyn, kopioit sen kansion sinne ja salaat sen. Näin levyn avaamiseen tarvitaan aina salasana.

      • 1stMacFinn

        Lue Levytyökalun ohjeista: Luottamuksellisten dokumenttien suojaaminen


      • Jep jpe
        1stMacFinn kirjoitti:

        Lue Levytyökalun ohjeista: Luottamuksellisten dokumenttien suojaaminen

        Ei sitä sitten muilla koneilla saa auki kuin Macilla... onneton systeemi kans...


      • 1stMacFinn
        Jep jpe kirjoitti:

        Ei sitä sitten muilla koneilla saa auki kuin Macilla... onneton systeemi kans...

        Eikös se just ole salaamisen tarkoitus, ettei niitä saa asiattomat auki?


      • Linuxerman
        1stMacFinn kirjoitti:

        Eikös se just ole salaamisen tarkoitus, ettei niitä saa asiattomat auki?

        Ei vaan salaamisen tarkoitus, on että tiedot saa auki myös vuosien päästä eikä vaan yhdellä tietyllä suljetulla käyttöjärjestelmällä/koneella.

        Aika onnetonta, jos menettää tärkeät tiedostot koska tietokone/käyttöjärjestelmä vaihtuu joskus.

        Itse en ainakaan luottaisi yhden valmistajan suljettuun systeemin jos kyseessä on jotain tärkeitä. Kyllä luotettavan järjestelmän pitäisi perustua standardeihin, jotta tiedot saisi saisi purettua muillakin ohjelmistoilla/käyttöjärjestelmillä, vaikka Apple lopettaisikin softan kehittämisen tai vaikka menisi konkaan.


      • 1stMacFinn
        Linuxerman kirjoitti:

        Ei vaan salaamisen tarkoitus, on että tiedot saa auki myös vuosien päästä eikä vaan yhdellä tietyllä suljetulla käyttöjärjestelmällä/koneella.

        Aika onnetonta, jos menettää tärkeät tiedostot koska tietokone/käyttöjärjestelmä vaihtuu joskus.

        Itse en ainakaan luottaisi yhden valmistajan suljettuun systeemin jos kyseessä on jotain tärkeitä. Kyllä luotettavan järjestelmän pitäisi perustua standardeihin, jotta tiedot saisi saisi purettua muillakin ohjelmistoilla/käyttöjärjestelmillä, vaikka Apple lopettaisikin softan kehittämisen tai vaikka menisi konkaan.

        Minä taas välttäisin moisen kohtalon ottamalla tiedostot talteen ennen koneen/käyttiksen vaihtoa. Siten ei olis riskiä menettää niitä tärkeitä tiedostoja. Ei se niin vaikeaa ole. Yksinkertaista mutta toimivaa.


      • Fiksu fiksumpi minä
        1stMacFinn kirjoitti:

        Minä taas välttäisin moisen kohtalon ottamalla tiedostot talteen ennen koneen/käyttiksen vaihtoa. Siten ei olis riskiä menettää niitä tärkeitä tiedostoja. Ei se niin vaikeaa ole. Yksinkertaista mutta toimivaa.

        Itse käytän sellaista salausta joka toimii kaikissa käyttöjärjestelmissä, myös Linuxissa ja Windowsissa, ja saan omat tiedostot auki niin kotona, töissä kuin kaverinkin koneella ilman mitään ongelmia, tai pelkoja titojen menetyksestä


      • kjsdhf7
        1stMacFinn kirjoitti:

        Minä taas välttäisin moisen kohtalon ottamalla tiedostot talteen ennen koneen/käyttiksen vaihtoa. Siten ei olis riskiä menettää niitä tärkeitä tiedostoja. Ei se niin vaikeaa ole. Yksinkertaista mutta toimivaa.

        Räkänokkateinille voisi sanoa: grow up.


      • wat
        kjsdhf7 kirjoitti:

        Räkänokkateinille voisi sanoa: grow up.

        mihi vittuu toi ny liitty? :DD


    • faktaa343543245

      File Vault ainoo oikee tapa salata ja varmasti saa macilla aina auki. Hieman vanhemmissa versioissa se salaus oli käyttäjäkohtainen mutta Lion versiossa alkaen systeemitasolla mutta sitä ei pakko käyttää jokaisella käyttäjällä (master key systeemitasolla). Jossain kohtaa oli kommentti et rikkoo Time machinen, ei riko mut ei saa auki niitä tallennuksia kuin ko. käyttäjä ko. koneessa (missä master key on).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe