MTV3 Leffan tekstityshäiriöt

2fast4u

Liekö muualla kuin täällä Kainuussa havaintoa siitä, että MTV3 Leffan (ex-Sub Leffa) tekstitykset tökkivät, välillä tekstitys on heteken pois tai menee näkyvistä niin nopeasti ettei ehdi lukea. Olen samoja filmejä tallentanut useaankin otteeseen ja samoissa paikoissa näkyvät nuo virheet olevan. Joskus harvoin on joku tullut virheettä. Pelkkä laitevika ei voi olla kyseessä sillä olen kokeillut asiaa Sony tv:n omalla boxilla, Sonyn tallentavan cd:n boxilla, Topfieldin tallentavalla boxilla ja Dual tv:n boxilla, kaikissa samaa vaivaa. Lisäksi olen muuttanut puolisen vuotta sitten eri näkyvyysalueelle ja sama ongelma vaivaa tätä nykyistä kuin edellistäkin paikkaa. Millään muulla kanavalla ei ongelmia ole. Plus tv ei toistaiseksi ole saanut mitään aikaan. Empiirinen tutkimus lähipiirissä todistaa samaa ongelmaa olevan muuallakin. Esiintyykö samaa vaivaa paljonkin?

18

1520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65

Kyllä sitä esiintyy täälllä Etelä-Karjalassakin,teksti senkun vilahtaa lueppas se siitä...

• huomannut saman

Plustv ei voi vaikuttaa tekstityksiin, mutta vika voi olla joko MTV3:n päässä tai Digitalla.

Jokatapauksessa kyllä MTV3 Leffan tekstityksissä ON ongelmia, esim. itse huomannut monessakin leffassa sellaista että kaksirivisessä tekstissä jää joskus alempi rivi pois, ja joskus puuttuu koko teksti jostain repliikistä. Ongelmaa on havaittu lukuisilla eri bokseilla, lisäksi kaverini kaapeliverkossa on kertonut että samaa ongelmaa sielläkin.

Asiasta kannattaa laittaa ehdottomasti kiukkuista palautetta Maikkarille, ehkä myös Digitallekin.

Mutta sitä mä kysyn sulta että mikä ihme on Sonyn tallentava cd:n boksi?? Tarkoitatko CD:llä kenties Canal Digitalia? Canal Digital toimii vain satelliitissa suomalaisille asiakkaille (muualla pohjoismaissa toki sillä on myös kaapeli- ja IPTV-verkkoja).
      Jos tarkoitat Canal Digitalia, niin sillä ei ole Sonyn valmistamaa tallentavaa digiboksia, vaan ne Canal Digitalin tallentavat boksit valmistaa ranskalainen Sagem (ja kyseisiä bokseja on haukuttu maan rakoon).

• 2fast4u

No pieni lapsus kiireessä sattui, että tarkoitin tietenkin tallentavaa DVD-laitetta. Siinäkin on sitten ilmennyt sellainen pula, että MTV Leffalta nauhoitettua elokuvaa DVD:lle poltettaessa jäävät tekstit kokonaan pois. Siis kovolla ne näkyvät, mutta eivät tule DVD:lle enää mukaan. Ja tämä leffakanava on ainoa, joka saa tämän aikaiseksi. Eikö olekin mielenkiintoista?

Tuo Sony muuten tallensi tuota kanavaa vähimmillä virheillä.

• digineuvoja

Muistakaapa kuinka aikoinaan valitettiin Ylen tekstityksistä.
      Samaa digitekstitystä käyttävät nyt muutkin operaattorit ja ongelmabokseilla esiintyy samat ongelmat!
      Vaihtakaa tai päivittäkää vastaanottimenne ja pääsette eroon tekstitysongelmista!

• vika ei boksissa

digineuvojalle:

Kuuleppas, ei DVB-tekstitystä käytä edelleenkään muut kuin Yle ja Maikkari osassa maksukanaviaan (MTV3 Maxilla on poltettu teksti). Esim. Nelonen Media, SuomiTV, Voice/Viisi, Sub, MTV3 pääkanava, Discovery, Eurosport, Disney jne. ei käytä DVB-tekstiä ollenkaan vaan noissa on kiinnipoltettu teksti. Canal kanavilla puolestaan on tekstitv-tekstitys.

Sitäpaitsi, et löydä MISTÄÄN sellaista boksia joka korjaisi nuo ongelmat jotka selvästi on MTV3:lla ja Ylellä eli se tekstityssysteemi ei toimi kunnolla, tai sitten tekstittäjät mokaa homman. Ei siihen auta päivityksetkään joten turhaan syyttelet bokseja, vika on kyllä lähetyspäässä.

En sinuna käyttäisi digineuvoja nimimerkkiä, taidat olla jonkin tv-kanavan palveluksessa sen sijaan että OIKEASTI tietäisit asioista.

• tekstitykset toimii
        vika ei boksissa kirjoitti:

digineuvojalle:

Kuuleppas, ei DVB-tekstitystä käytä edelleenkään muut kuin Yle ja Maikkari osassa maksukanaviaan (MTV3 Maxilla on poltettu teksti). Esim. Nelonen Media, SuomiTV, Voice/Viisi, Sub, MTV3 pääkanava, Discovery, Eurosport, Disney jne. ei käytä DVB-tekstiä ollenkaan vaan noissa on kiinnipoltettu teksti. Canal kanavilla puolestaan on tekstitv-tekstitys.

Sitäpaitsi, et löydä MISTÄÄN sellaista boksia joka korjaisi nuo ongelmat jotka selvästi on MTV3:lla ja Ylellä eli se tekstityssysteemi ei toimi kunnolla, tai sitten tekstittäjät mokaa homman. Ei siihen auta päivityksetkään joten turhaan syyttelet bokseja, vika on kyllä lähetyspäässä.

En sinuna käyttäisi digineuvoja nimimerkkiä, taidat olla jonkin tv-kanavan palveluksessa sen sijaan että OIKEASTI tietäisit asioista.

> Sitäpaitsi, et löydä MISTÄÄN sellaista boksia joka korjaisi nuo ongelmat jotka selvästi on MTV3:lla
        > ja Ylellä eli se tekstityssysteemi ei toimi kunnolla, tai sitten tekstittäjät mokaa homma

Mitä ongelmia on YLE:n teksityksissä? Mielestäni ei mitään. Omaan boksiin tarvitsin kyllä neljä vuotta sitten päivityksen, koska tekstejä puuttui tai ne tulivat vähän liian aikaisin, mutta se päivitys korjasi. Olen sitä mieltä, että jos sinulla vieläkään eivät YLE:n ohjelmien tekstit toimi kunnolla, on vika digiboksissasi tai digi-tv.ssäsi.

• vika ei boksissa
        tekstitykset toimii kirjoitti:

> Sitäpaitsi, et löydä MISTÄÄN sellaista boksia joka korjaisi nuo ongelmat jotka selvästi on MTV3:lla
        > ja Ylellä eli se tekstityssysteemi ei toimi kunnolla, tai sitten tekstittäjät mokaa homma

Mitä ongelmia on YLE:n teksityksissä? Mielestäni ei mitään. Omaan boksiin tarvitsin kyllä neljä vuotta sitten päivityksen, koska tekstejä puuttui tai ne tulivat vähän liian aikaisin, mutta se päivitys korjasi. Olen sitä mieltä, että jos sinulla vieläkään eivät YLE:n ohjelmien tekstit toimi kunnolla, on vika digiboksissasi tai digi-tv.ssäsi.

Sama ongelma Ylellä kuin MTV3 Leffalla (ja muillakin Maikkarin maksukanavilla poislukien Max) eli kaksirivisestä tekstistä jää satunnaisesti alempi rivi pois, yleensä se alempi rivi kylläkin näkyy eli boksi ei siis jätä niitä alempia rivejä näyttämättä jatkuvasti mikä kielii siitä että joko lähetyspäässä on jotain ongelmaa tai sitten tekstittäjä on mokannut.
        Mainittakoon vielä että tekstien puuttuminen on harvinaista, mutta jossain leffassa sellanen että yksi rivikin voi puuttua, on perkeleen ärsyttävää.

En nimittäin usko että monissa erimerkkisissä ja -mallisissa bokseissa voi KAIKISSA olla sama vika! Pakko on jonkun boksin toimia oikein mutta kun kaikissa esiintyy tuo sama.

Tuo että sanotaan että boksissa on vikaa tai bugi, on vain kanavan tai lähetyspään keino väistellä omaa vastuutaan ja ongelmiaan. Tyypillistä kyllä tuolle alalle, siirretään aina vastuu jollekin muulle.

• digineuvoja
        vika ei boksissa kirjoitti:

Sama ongelma Ylellä kuin MTV3 Leffalla (ja muillakin Maikkarin maksukanavilla poislukien Max) eli kaksirivisestä tekstistä jää satunnaisesti alempi rivi pois, yleensä se alempi rivi kylläkin näkyy eli boksi ei siis jätä niitä alempia rivejä näyttämättä jatkuvasti mikä kielii siitä että joko lähetyspäässä on jotain ongelmaa tai sitten tekstittäjä on mokannut.
        Mainittakoon vielä että tekstien puuttuminen on harvinaista, mutta jossain leffassa sellanen että yksi rivikin voi puuttua, on perkeleen ärsyttävää.

En nimittäin usko että monissa erimerkkisissä ja -mallisissa bokseissa voi KAIKISSA olla sama vika! Pakko on jonkun boksin toimia oikein mutta kun kaikissa esiintyy tuo sama.

Tuo että sanotaan että boksissa on vikaa tai bugi, on vain kanavan tai lähetyspään keino väistellä omaa vastuutaan ja ongelmiaan. Tyypillistä kyllä tuolle alalle, siirretään aina vastuu jollekin muulle.

Järkyttävää, voiko vielä olla tuollaisia katselijoita, jotka eivät näe tekstityksiä ja syyttävät lähetyksiä?
        Jos tuollaisa ongelmia olisi todella niin kait siitä nousisi suurempi haloo kuin sinun valituksesi.
        Ylen tekstityksissä ei ole vikaa ja jos satunnaisesti on häiriötä lähetyspäässä niin siitä ilmoitetaan tekstirivillä kuvan yläosassa.
        Vikaa voi olla esim. kaapelioperaattorin jakelussa mutta ei ainakaan antennivastaanotossa jollaista itse katselen Kivenlahden lähetysalueella.
        Vastaanottimina on Sony digitv, Handan tallentava boksi ja Nokian digiboksi, kaikki toimivat!

• vika ei ole boksissa
        digineuvoja kirjoitti:

Järkyttävää, voiko vielä olla tuollaisia katselijoita, jotka eivät näe tekstityksiä ja syyttävät lähetyksiä?
        Jos tuollaisa ongelmia olisi todella niin kait siitä nousisi suurempi haloo kuin sinun valituksesi.
        Ylen tekstityksissä ei ole vikaa ja jos satunnaisesti on häiriötä lähetyspäässä niin siitä ilmoitetaan tekstirivillä kuvan yläosassa.
        Vikaa voi olla esim. kaapelioperaattorin jakelussa mutta ei ainakaan antennivastaanotossa jollaista itse katselen Kivenlahden lähetysalueella.
        Vastaanottimina on Sony digitv, Handan tallentava boksi ja Nokian digiboksi, kaikki toimivat!

"Järkyttävää, voiko vielä olla tuollaisia katselijoita, jotka eivät näe tekstityksiä ja syyttävät lähetyksiä?"

ETKÖ SINÄ PELLE OSAA LUKEA? En ole sanonut etten näkisi tekstityksiä, KYSE ON SIITÄ ETTÄ JOSKUS, SATUNNAISESTI JÄÄ SE ALEMPI TEKSTIRIVI ESITTÄMÄTTÄ.
        Eli tekstityksessä esim. MTV3 Leffalla voi olla kaksirivinen teksti jossain kohtauksessa, yleensä molemmat rivit näkyy normaalisti mutta joskus näkyy vain ylempi rivi ja alempi jää näkymättä!
        Tajuatko?? Eli kyllä se vika ON lähetyksessä vaikka et sitä kaiketi Digitan tai Maikkarin edustajana HALUAKAAN myöntää vaan haluat siirtää syyt joko katsojan tai digiboksin syyksi!

"Jos tuollaisa ongelmia olisi todella niin kait siitä nousisi suurempi haloo kuin sinun valituksesi."

On noista noussutkin haloo, vaan täälläkin koitetaan keskustelu VAIENTAA!

"Ylen tekstityksissä ei ole vikaa ja jos satunnaisesti on häiriötä lähetyspäässä niin siitä ilmoitetaan tekstirivillä kuvan yläosassa.
        Vikaa voi olla esim. kaapelioperaattorin jakelussa mutta ei ainakaan antennivastaanotossa jollaista itse katselen Kivenlahden lähetysalueella."

Minä katselen oman antennin kautta, signaalin laaduksi boksi ilmoittaa 100% ja voimakkuudeksikin melkein saman!

"Vastaanottimina on Sony digitv, Handan tallentava boksi ja Nokian digiboksi, kaikki toimivat!"

Mulla on USEITA ERILAISIA bokseja, on Handania, Humaxia, Saloraa ym. boksejakin, naapurilla erimallinen Humax, kaverilla on Topfield. Ovat sanoneet että hekin huomanneet saman että joskus jää osa tekstityksestä, se alempi rivi näkymättä.

En siis luota sun sanomisiin pätkääkään koska tuon saman laulun olen kuullut ja lukenut niin monen monta kertaa. Käy ylpeyden päälle tv-yhtiöille ja signaalin jakelusta huolehtivalle Digitalle myöntää että itse tuli mokattua. Suomessa ei yhtiöillä, varsinkaan ulkomaisomisteisilla, ole minkäänlaista positiivista ammattiylpeyttä yrittää hoitaa homma hyvin ja tyylillä, ja myös myöntää omat virheensä, sen sijaan vastuu ja syyt vieritetään aina toisten niskoille.

PS. Et viitsisi tituleerata itseäsi digineuvojaksi, saatat OIKEAT digineuvojat suureen häpeään tietämättömyydelläsi!

• tekstitykset toimii
        vika ei ole boksissa kirjoitti:

"Järkyttävää, voiko vielä olla tuollaisia katselijoita, jotka eivät näe tekstityksiä ja syyttävät lähetyksiä?"

ETKÖ SINÄ PELLE OSAA LUKEA? En ole sanonut etten näkisi tekstityksiä, KYSE ON SIITÄ ETTÄ JOSKUS, SATUNNAISESTI JÄÄ SE ALEMPI TEKSTIRIVI ESITTÄMÄTTÄ.
        Eli tekstityksessä esim. MTV3 Leffalla voi olla kaksirivinen teksti jossain kohtauksessa, yleensä molemmat rivit näkyy normaalisti mutta joskus näkyy vain ylempi rivi ja alempi jää näkymättä!
        Tajuatko?? Eli kyllä se vika ON lähetyksessä vaikka et sitä kaiketi Digitan tai Maikkarin edustajana HALUAKAAN myöntää vaan haluat siirtää syyt joko katsojan tai digiboksin syyksi!

"Jos tuollaisa ongelmia olisi todella niin kait siitä nousisi suurempi haloo kuin sinun valituksesi."

On noista noussutkin haloo, vaan täälläkin koitetaan keskustelu VAIENTAA!

"Ylen tekstityksissä ei ole vikaa ja jos satunnaisesti on häiriötä lähetyspäässä niin siitä ilmoitetaan tekstirivillä kuvan yläosassa.
        Vikaa voi olla esim. kaapelioperaattorin jakelussa mutta ei ainakaan antennivastaanotossa jollaista itse katselen Kivenlahden lähetysalueella."

Minä katselen oman antennin kautta, signaalin laaduksi boksi ilmoittaa 100% ja voimakkuudeksikin melkein saman!

"Vastaanottimina on Sony digitv, Handan tallentava boksi ja Nokian digiboksi, kaikki toimivat!"

Mulla on USEITA ERILAISIA bokseja, on Handania, Humaxia, Saloraa ym. boksejakin, naapurilla erimallinen Humax, kaverilla on Topfield. Ovat sanoneet että hekin huomanneet saman että joskus jää osa tekstityksestä, se alempi rivi näkymättä.

En siis luota sun sanomisiin pätkääkään koska tuon saman laulun olen kuullut ja lukenut niin monen monta kertaa. Käy ylpeyden päälle tv-yhtiöille ja signaalin jakelusta huolehtivalle Digitalle myöntää että itse tuli mokattua. Suomessa ei yhtiöillä, varsinkaan ulkomaisomisteisilla, ole minkäänlaista positiivista ammattiylpeyttä yrittää hoitaa homma hyvin ja tyylillä, ja myös myöntää omat virheensä, sen sijaan vastuu ja syyt vieritetään aina toisten niskoille.

PS. Et viitsisi tituleerata itseäsi digineuvojaksi, saatat OIKEAT digineuvojat suureen häpeään tietämättömyydelläsi!

> Eli tekstityksessä esim. MTV3 Leffalla voi olla kaksirivinen teksti jossain kohtauksessa,
        > yleensä molemmat rivit näkyy normaalisti mutta joskus näkyy vain ylempi rivi ja alempi jää näkymättä!

Tekstit ovat yleensä kaksirivisiä. Tuolta esimerkkejä:
        http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/nettiopas/nettiopas-alasivu/ohjelmatekstitys-–-silmin-nahtavaa-puhetta-0

Voit tietenkin vielä kiihkosi helpotettua tarkentaa asiaa...

Tarkoitatko, että vikaa on vain MTV3 Leffan kanssa? Vai onko myös YLE:n kanavilla? Katson kyllä YLE:n ohjelmia, tekstitettyjäkin, mutta hyvin hyvin harvoin on ollut puutteita, ja käytössäni on kaksi digivirittimellistä vastaanotinta, toisessa kovalevy ja jos tallennetussa ohjelmassa huomasin puutteita, tarkistaisin asian katsomalla sen uudestaan. Mutta jos niitä sattuu vaikka kerran viikossa, en todennäköisesti edes ole katsonut juuri sitä ohjelmaa, jossa se vika on ollut.

MTV3 Leffaa en katso, mutta ehkä heillä vain on huolimattomampaa väkeä töissä ja unohtavat jotain.
        Ratkaisu: valita MTV3 Leffalle, että olisivat tarkempia.

Ja mielestäni tekstitystekniikka kyllä toimii ainakin YLE:llä. Mutta tietenkin ihmisten pitää ensin laittaa ne tekstit sinne ja ihmiset tekevät virheitä, eikä silloin virhe tietenkään ole digi-tv-tekniikassa. Samanlaisia virheitä oli varmasti ennenkin. Ja on ns. poltettujenkin tekstien kanssa.

• näinonjoo

Joo, kyllä nuo ylen tekstit pikkasen kronaa, esim. elokuvan aikana jää toisinaan 2-3 kertaa alarivi näyttämättä, jos ei ole tarkkana ei sitä edes huomaa. Mutta joskus puuttunut ohjelman kannalta erittäin tärkeät 2-3 sanaa, esim. tiedeohjelmissa.

• leffamulkero

joo mtv3 leffa-kanavan tekstit mennä vilistää välillä niin nopeasti ettei ehdi lukea... ongelma esiintyy sony telkkarilla, samsungin telkkarilla ja samsungin digiboxilla... siis kahdessa eri telkkarissa kahdella eri kortinlukijalla???? olisikohan niissä kaikissa tosiaan sama vika... ei oikein tunnu uskottavalta.

• jaaälä.,.,..

Kyllä se on uskottava, vika on lähetyspäässä niin ylen kun mtv:een kohdalla, koska juuri mikään laite ei toimi kunnolla.

• DVB-teksti on rampa
        jaaälä.,.,.. kirjoitti:

Kyllä se on uskottava, vika on lähetyspäässä niin ylen kun mtv:een kohdalla, koska juuri mikään laite ei toimi kunnolla.

Niinpä, ei kaikki laitteet voi olla viallisia eli kyllä se vika minustakin vaikuttaa lähetyspään vialta.

Ja ihmeellistä jääräpäisyyttä on suomalaisissa päättäjissä kun väkisin pitää tupata dvb-tekstejä, mutta esim. tekstitv-tekstitys on syrjäytetty täysin. Se sentään toimisi mutta sitä ei ole otettu käyttöön, perusteena "kun ei voida taata että se toimisi kaikissa bokseissa". Eli tällaisen selityksen mä olen kuullut mm. sille miksi antenniverkossa Disneyn ja Canal :n tekstit on poltettu suoraan kuvaan kiinni ennen lähetystä. Siis noissa kanavissahan on oikeasti tekstitv-tekstitys, niin kaapelissa kuin satelliitissakin mutta Digitapa polttaakin ne kiinni kuvaan ja syy on tuo edellä mainitsemani. Kuitenkin, suuri osa bokseista kykenee vastaanottamaan tekstitv-tekstejä, se on varmasti jopa alkeellisimmassakin boksissa vakio-ominaisuus ja on varmaankin ollut jo alusta lähtien.

Itse alan uskomaan että tossa on oikeasti kyse siitä että rampana syntynyt ja rampana vaeltamaan ja elämään jäänyt dvb-teksti pidetään väkisin ykköstekstitysvaihtoehtona.

MTV3 HD:kin käyttää dvb-tekstejä, ja valitettavasti myös Canal :n HD-versiot. :(

Ainoa jossa noi dvb-tekstit toimii kunnolla, on htpc. Tai ainakin tallenteet, jos se stream ja sen mukana jokainen tekstirivi nyt alunpitäen lähtee lähetyspäästä, niin tallenteissa se on mukana vaikka ei välttämättä näykään boksissa aina.

• Päivityksiä softaan?
        DVB-teksti on rampa kirjoitti:

Niinpä, ei kaikki laitteet voi olla viallisia eli kyllä se vika minustakin vaikuttaa lähetyspään vialta.

Ja ihmeellistä jääräpäisyyttä on suomalaisissa päättäjissä kun väkisin pitää tupata dvb-tekstejä, mutta esim. tekstitv-tekstitys on syrjäytetty täysin. Se sentään toimisi mutta sitä ei ole otettu käyttöön, perusteena "kun ei voida taata että se toimisi kaikissa bokseissa". Eli tällaisen selityksen mä olen kuullut mm. sille miksi antenniverkossa Disneyn ja Canal :n tekstit on poltettu suoraan kuvaan kiinni ennen lähetystä. Siis noissa kanavissahan on oikeasti tekstitv-tekstitys, niin kaapelissa kuin satelliitissakin mutta Digitapa polttaakin ne kiinni kuvaan ja syy on tuo edellä mainitsemani. Kuitenkin, suuri osa bokseista kykenee vastaanottamaan tekstitv-tekstejä, se on varmasti jopa alkeellisimmassakin boksissa vakio-ominaisuus ja on varmaankin ollut jo alusta lähtien.

Itse alan uskomaan että tossa on oikeasti kyse siitä että rampana syntynyt ja rampana vaeltamaan ja elämään jäänyt dvb-teksti pidetään väkisin ykköstekstitysvaihtoehtona.

MTV3 HD:kin käyttää dvb-tekstejä, ja valitettavasti myös Canal :n HD-versiot. :(

Ainoa jossa noi dvb-tekstit toimii kunnolla, on htpc. Tai ainakin tallenteet, jos se stream ja sen mukana jokainen tekstirivi nyt alunpitäen lähtee lähetyspäästä, niin tallenteissa se on mukana vaikka ei välttämättä näykään boksissa aina.

Digilaitteita on useita satoja erilaisia malleja, joten joukkoon mahtuu sekalaista roinaa, joilta on jo tekninen tuki kadonnut vuosia sitten. On tultava toimeen niillä eväillä, jotka joku koodari on sinne ehtinyt ja osannut saada laitteen muistiin hyvin puutteellisin testauksin. Laitteen valmistuessa myyntiin ei edes kunnollista testisignaalia ole ollut saatavilla, joten koodari on laittanut softaan parhaan arvauksensa. Normeissa ne ovat olleet mukana alusta alkaen, mutta kun ominaisuuksia otetaan käyttöön, niin tulos on otsikon mukaista... Jotain jäi koodaajalta huomioimatta vuosia sitten?

Sellaista lähetysjärjestelmää ei ole olemassakaan, jonka pystyisi säätämään kaikissa vastaanottimissa toimivaksi. Laitteiden lopputestaus jätetään katsojan tehtäväksi, ja se valitettavasti näkyy lähetyspään syyttelynä. Edes omaa laitetta ei osata resetoida (sähköt pois hetkeksi) tai hakea palveluja uudelleen. Vikahan on lähetyspäässä enkä koske omaan laitteeseeni! Olkaa hyvä vaan...

Tarkistakaa ensin myyjältä tai laitevalmistajalta (nettisivut) onko teillä laitteessanne viimeisin päivitys ja onko jotain parannusta vielä tulossa. Jos tekninen tuki on vielä olemassa, niin se ei tarkoita ongelman välitöntä korjautumista: Ensin kootaan tietoa ongelmista ja kun vikoja on useamoia, niin vasta sitten laitetaan päivitys jakeluun. Yhtä "pikku vikaa" ei kannata käydä korjaamaan. Nykyisin päivitystä ei jaeta ilmateitse, vaan sen itse kukin joutuu imuroimaan netistä.

• päivitys ei auta
        Päivityksiä softaan? kirjoitti:

Digilaitteita on useita satoja erilaisia malleja, joten joukkoon mahtuu sekalaista roinaa, joilta on jo tekninen tuki kadonnut vuosia sitten. On tultava toimeen niillä eväillä, jotka joku koodari on sinne ehtinyt ja osannut saada laitteen muistiin hyvin puutteellisin testauksin. Laitteen valmistuessa myyntiin ei edes kunnollista testisignaalia ole ollut saatavilla, joten koodari on laittanut softaan parhaan arvauksensa. Normeissa ne ovat olleet mukana alusta alkaen, mutta kun ominaisuuksia otetaan käyttöön, niin tulos on otsikon mukaista... Jotain jäi koodaajalta huomioimatta vuosia sitten?

Sellaista lähetysjärjestelmää ei ole olemassakaan, jonka pystyisi säätämään kaikissa vastaanottimissa toimivaksi. Laitteiden lopputestaus jätetään katsojan tehtäväksi, ja se valitettavasti näkyy lähetyspään syyttelynä. Edes omaa laitetta ei osata resetoida (sähköt pois hetkeksi) tai hakea palveluja uudelleen. Vikahan on lähetyspäässä enkä koske omaan laitteeseeni! Olkaa hyvä vaan...

Tarkistakaa ensin myyjältä tai laitevalmistajalta (nettisivut) onko teillä laitteessanne viimeisin päivitys ja onko jotain parannusta vielä tulossa. Jos tekninen tuki on vielä olemassa, niin se ei tarkoita ongelman välitöntä korjautumista: Ensin kootaan tietoa ongelmista ja kun vikoja on useamoia, niin vasta sitten laitetaan päivitys jakeluun. Yhtä "pikku vikaa" ei kannata käydä korjaamaan. Nykyisin päivitystä ei jaeta ilmateitse, vaan sen itse kukin joutuu imuroimaan netistä.

Päivitykset ei tässä kyllä nyt auta, päivitin juuri hiljan boksini tuoreimpaan softaan ja silti osa tekstiriveistä jää satunnaisesti pois.

"Sellaista lähetysjärjestelmää ei ole olemassakaan, jonka pystyisi säätämään kaikissa vastaanottimissa toimivaksi. "

Kyllä on, analogisella puolella toimi aikoinaan kaikki ja jos ei toiminut niin vika oli lähetyspäässä. Digipuolella toimisi tekstitv-tekstit varmasti kaikissa vielä olemassa olevissa bokseissa (osahan on jo digihautuumaalla koska ovat niin vanhoja että tuskin toimivat muutenkaan). Siis toistan, kaikissa nykybokseissa toimisi tekstitv-tekstitys jos sitä vaan haluttaisiin käyttää. Tekstitv-teksti on sen verran luotettavampi kuin dvb-teksti koska tekstitv-teksti on sen verran vanhempaa ja jo lastentautinsa ohittanutta tekniikkaa että se on saatu varmaksi ja luotettavaksi.

• näinsemenee..,..

Pitkä ja turha sepustus päivittämisestä, ei nämä viat siitä johdu. Esim meillä 3 viikon ikäinen telkkari ja 2 vuotta vanha telkkari, ja molemmissa vilisti tekstitys MTVleffa kanavalla pari päivää sitten. Mutta eilen tekstit toimi kuten kuuluukin, useankin filmin aikana. Kyllä se vika sielä lähetyspäässä on, ei tässä päivitykset auta, ne oli digikauden alun temppuja.

• yöööks

Niinpä niin Tyhjästä saa maksaa. Samaa sontaa Savossa. Viisainta oli lopettaa koko tilaus, ei mitään vastinetta koko puljusta kyselyistä huolimatta. Syy tietysti Tilaajan Laitteissa? Muilla kanavilla ei ongelmaa kuin Leffalla silloin kun se edes näkyi?? Kätevä kotona ja mökilläkö??? Pyh!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe