Rintakivut ja triptaanit

sivuvaikutukset

Hei, kuinka monella teistä tulee rintakipuja (ottaa sydämestä) triptaanien oton jälkeen? Itseäni vähän huolestuttaa tämä sivuvaikutus joka tulee lähes joka kerta. Ja siis, hämmentävää on se, että rintakivut alkavat yleensä 12 tuntia lääkkeenoton jälkeen.

Minulla oli alkuun käytössä Sumatriptan ja sivuvaikutukset olivat inhottavat; todella voimakas puristus kaulan alueella koko ajan, todella voimakas kuumotus (olin aivan hiestä märkä) ja älytön väsymys eikä edes tehonnut migreeniin. Sain sitten Almogrania, joka on ollut ihan ok, ei tosin vie kivusta kuin pahimman terän ja helpottaa pahoinvointia. Mutta tosiaan aina on niitä rintakipuja. Sellaisissa pienissä sykleissä yleensä: 10 min koskee, tunti pois, 10 min koskee jne. Sain uuden migreenilääkkeen kokeiluun Almogranin rinnalle, Migardin. Ilmeisesti on samantyyppinen kuin Almogran (alkaa vaikuttaa hitaammin, minulla jopa 2-3 tuntia, mutta vaikutus estää sitten kauemmin). Minulla migreenit usein venyvät 2-3 päiväisiksi.Lääke on ollut ihan ok muuten, mutta sivuoireena on ollut vielä kovemmat rintakivut. Eilen kun otin aamulla lääkkeen, heräsin viime yönä ja valvoin 2 tuntia häiritsevien rintakipujen takia.

Toinen "hassu" sivuvaikutus joka minulle tulee Almogranista ja Migardista on painajaiset. Lääkkeen oton jälkeen yleensä lepäilen, ja jossain vaiheessa vaivun "horrokseen", olen vähän niinkuin unen ja valveen rajamailla, ja alan nähdä painajaisia, jotka ovat aika todentuntuisia. Saatan nähdä sellaisia unia, että sänkyyni tulee esim.käärmeitä, jopa tunnen niiden kosketuksen, ja sitten säpsähdän hereille. Onneksi tiedostan heti herättyäni että tämä on taas tätä triptaanien jälkipyykkiä ja pystyn jopa naurahtamaan asialle, mutta silti, vähän inhottavaahan tuo on. Painajaiset jatkuvat yleensä seuraavanakin yönä, mutta lievemmässä muodossa.

Onko teillä muilla migreenikoilla samanlaisia sivuoireita, eli painajaisia ja rintakipuja? Minulla on muutama migreeniä sairastava kaveri/tuttu, eikä heillä ole tällaisia oireita, ja kiinnostaisikin tietää kuinka yleistä tällainen on? Lääkärihän viime kädessä sitten ottaa kantaa mitä lääkkeiden kanssa tehdään. Myönnän kyllä olevani joskus vähän peloissani rintakipujen takia, kun yksin asun eikä kukaan ole apua soittamassa. Muuten elän ihan normaalia elämää ja olen hyvässä kunnossa; käyn töissä, lopettelen opintoja, harrastan liikuntaa, olen savuton ja hoikka, alkoholiakin käytän kohtuudella. Terveydentila veriarvoineen on hyvä, vaikka migreeni elämää häiritseekin.

1

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuselah

      Juu oli juuri tuollaisia kovia rintakipuja..jotka tosin kestivät lääkkeenoton jälkeen vain n. tunnin. Mutta senverran rajut kivut että täsmälääkkeitä en ole senjälkeen uskaltanut enää ottaa.
      Muutaman kerran käynyt sitten vastaanotolla jossa laitettu tiputus. Siinä jonkinlainen mixeri eri lääkkeitä mm.särky-rauhoittava yms-. Hyvin oli pois kohtaukset ihan monta kuukautta. Tavallisilla särkylääkkeillä(ibumax yms.) migreeni usein jää ns.päälle, eli katoaa mutta tulee kohta uudestaan.
      Luultavasti tuollainen täsmälääke tai vahva mixaus katkaisevat sen kipukierteen pidemmäksi aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe