Moi, olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa seuraavanlaisessa pulmassani. Olen perinyt n 15 v sitten kahden veljeni kanssa tontin järven rannalta isältäni. Sinne ovat nyt kaksi veljeäni rakentaneet mökit (yhteensä 3), rantasaunan ja autokatoksen ym.
Rakennusoikeus on täynnä. Autokatos rakennettu poikkeusluvalla viime syksynä, ja toinen veli rakensi "omalle puolelleen" toisen mökin viime vuonna, muut rakennukset vanhempia.
Eli tontti on edelleen jakamaton meidän kolmen kesken, mutta tällä hetkellä rakennettu niin täyteen ja tavallaan veljet rakentaneet puoliksi, ettei siellä olisi edes loogista tilaa lohkoa sitä kolmeen osaan. Kahteen kylläkin. Toisella veljellä siellä mökki, autokatos, rantasauna ja aitta. Toisella 2 mökkiä ja jalassauna.
Olen yrittänyt saada veljeni maksamaan minut siitä ulos, mutta huonoin tuloksin...Kiinteistövälittäjältä olen alustavasti kysynyt maaosuuteni arvoa, se olisi n 5000 m2 ja a' 10e/m2, eli oma osuuteni maa-alasta olisi n 50 000 euroa. Hintoja olen myös kysynyt maanmittaustoimistosta toteutuneista tonttikaupoista ko alueella.
Mökithän ei kuulu minulle. Veljeni tosin ovat saaneet myös muuta hyötyä, kuten muualla olevalta tontilta kaadettu puita mökkien rakennukseen ym...näistäkin hyöty lienee useita tonneja. No, siitä ei niinkään väliä mutta ongelma on se että toisella veljellä ei ole rahaa lunastaa minua ulos ja toinen suostuisi vain joihinkin osamaksuihin tyyliin 500 e kk, kun ei halua ottaa lainaa...vaikka varaa olisikin...
Joten mitä hyviä mahdollisuuksia minulla on vaatia osuuttani?
-Tonttia siis hankala jakaa tasan kolmeen osaan, kun rakennuksia siellä täällä. Voinko vaan vaatia maan jakoa/ tontin lohkomista, ja vaikka sitten veljien rakennusten siirtoa? Aika hankala vaihtoehto eikä edes järkevä...
-Toinen veljistäni (se kummalla ei ole rahaa lunastaa osuuttani) suostuisi antamaan vanhemman mökkinsä käyttööni, mutta en haluaisi asian ratkeavan noin.
-Haluaisin sieltä vain omani eli n 50 000 euroa. Asia on vain ollut noin jo vuosia ja nyt muutaman vuoden on asiasta yritetty keskustella pääsemättä mihinkään tuloksiin. Veljilläni ei tietty ole intressejä asiaa hoitaa eteenpäin, he kun voivat lomailla siellä kuten tähänkin asti...Minulla taas kumppanillani mökki toisaalla eikä mitään intressejä lomailla ko veljien valtaamassa paikassa.
-lakimiestä en taloudellisista syistä haluaisi asiaan ainakaan vielä sotkea, joten olisiko jollain tietoa miten kannattaisi asiassa edetä, että päästäisiin edes jotenkin kaikkia tyydyttävään lopputulokseen tai edes jotenkin edettäisi asiassa. Vielä ollaan veljien kanssa hyvissä väleissä :)
Perintötontin jako
13
4703
Vastaukset
- 20+17
Perinnönjaossa on kaksi mahdollista etenemistietä: sovintojako ja toimitusjako. Sovintojako on mahdollinen vain, mikäli kaikki pesäkkään osakkaat pystyvät sopimaan jaosta. Jos tämä ei ole mahdollista, niin kuka tahansa osakkaista voi hakea pesänjakajaa, joka suorittaa jaon, viime kädessä myymällä kiinteistön. Myynti on tietysti hankalaa, jos rakennukset eivät kuulu kiinteistöön. Lisäksi pesänjakajasta tulee usean tuhannen euron kustannukset.
Olette ilmeisesti yhdessä hakeneet rakennuslupaa uusille rakennuksille, koska rakennuslupaan tarvitaan kaikkien kiinteistöjen (osa)omistajien suostumus?- uuuuuuppsssss
Olisikos tässä kuitenkin kyse siitä että perinnönjako on jo tehty. Yhteisomistuksen purku lakituvan kautta on se viimeinen vaihtoehto. Teknisestihän se taitaa mennä niinkuin pesänjakajan hakeminenkin. Aloittajan kannalta siinä on se hyvä puoli että kun kokonaisuudelle on lopulta saatu hinta ja rahatkin jostain niin jakaja saattaa panna potin tasan kolmeen osaan eli aloittaja saisi osansa myös rakennusten hinnasta
- 20+17
uuuuuuppsssss kirjoitti:
Olisikos tässä kuitenkin kyse siitä että perinnönjako on jo tehty. Yhteisomistuksen purku lakituvan kautta on se viimeinen vaihtoehto. Teknisestihän se taitaa mennä niinkuin pesänjakajan hakeminenkin. Aloittajan kannalta siinä on se hyvä puoli että kun kokonaisuudelle on lopulta saatu hinta ja rahatkin jostain niin jakaja saattaa panna potin tasan kolmeen osaan eli aloittaja saisi osansa myös rakennusten hinnasta
Joo, jos perinnönjako on tehty eikä päästä sovintoon kiinteistön murto-osan lunastimisesta sisarusten kesken, niin kyseeseen tulee vain yhteisomistuksen purku. Mutta jos osa rakennuksista ei kuulu kiinteistöön (tässä erikoistapauksessa), niin ei se yhteisomistuksen purku ulotu näihin rakennuksiin sen enempää kuin pesänjaossakaan.
- 22
20+17 kirjoitti:
Joo, jos perinnönjako on tehty eikä päästä sovintoon kiinteistön murto-osan lunastimisesta sisarusten kesken, niin kyseeseen tulee vain yhteisomistuksen purku. Mutta jos osa rakennuksista ei kuulu kiinteistöön (tässä erikoistapauksessa), niin ei se yhteisomistuksen purku ulotu näihin rakennuksiin sen enempää kuin pesänjaossakaan.
Saako toisen maalle rakentaa? Eiköhän se palsta ole rakennuksineen teidän kaikkien omistuksessa, kolmeen osaan vaan kylmästi koko palstan arvo.
- 20+17
22 kirjoitti:
Saako toisen maalle rakentaa? Eiköhän se palsta ole rakennuksineen teidän kaikkien omistuksessa, kolmeen osaan vaan kylmästi koko palstan arvo.
Käsittääkseni on mahdollista, että jos A ja B omistaa tontin ja A siihen yksin rakennuttaa ja rahoittaa rakennuksen (B:n luvalla), niin rakennus on yksin A:n omaisuutta. Mihinkään julkiseen rekisteriin tätä omistusta ei tosin pysty kirjaamaan.
- Tontiton pikkusisko jatkaa
Aloittaja jatkaa:Kiitti vastauksista. Olen nuorin sisaruksista ja vanhemmat veljet ovat "ehtineet" rakentaa tontille mökkinsä..missään vaiheessa ennen ei ole minulta lupia kysytty paitsi viime vuonna toinen veljeni kun joutui poikkeuslupaa hakemaan isolle auto/venekatokselleen. Tontti on tosiaan kaikkien yhteisomistuksessa tietyin murtoluvuin eli toisen veljeni kanssa on minulla sama osuus ja toisella veljellä hieman isompi osuus. Mutta tontti on lohkomaton. Joten haluaisin vain saada sieltä sen mikä maa-alan arvosta minulle kuuluu.
- Tontiton pikkusisko jatkaa vielä
Aloittaja jatkaa:Mitäs jos sellainen teoreettinen kysymys että en haluaisikaan sieltä pelkästään rahaa omasta osuudestani vaan haluaisin oman lohkotun osuuteni tontista ja alkaa siellä viettää lomiani? Mites kun veljieni rakennukset siellä sijaitsee nyt siten että tonttia enää mahdotonta jakaa kolmeen niin että minulle jäisi rakentamatonta tonttia/maa-alaa? Tosin tyhjää tonttia en edes halua vaan rahani mutta jos haluaisin..? Tontti kuitenkin arvokkaan järven rannalla etelä-suomessa..
- 17
Tontiton pikkusisko jatkaa vielä kirjoitti:
Aloittaja jatkaa:Mitäs jos sellainen teoreettinen kysymys että en haluaisikaan sieltä pelkästään rahaa omasta osuudestani vaan haluaisin oman lohkotun osuuteni tontista ja alkaa siellä viettää lomiani? Mites kun veljieni rakennukset siellä sijaitsee nyt siten että tonttia enää mahdotonta jakaa kolmeen niin että minulle jäisi rakentamatonta tonttia/maa-alaa? Tosin tyhjää tonttia en edes halua vaan rahani mutta jos haluaisin..? Tontti kuitenkin arvokkaan järven rannalla etelä-suomessa..
/Mutta tontti on lohkomaton./
Kysele maanmittauslaitokselta rekistereissä olevat tiedot ja ohjeet lohkomisen osalta. Lohkotuille tonteille on paksunahkaisiakin ostajia, vaikka naapurit ovat lähellä ja ovat veljeksiä. Ellei tonttia lohkota, eikä se ole testamentin erityismääräyksillä saatu, niin ratkaisuna on yhteisomistuksen purku.
Jos et itse tai alaikäisyytesi takia huoltajasi ole antanut aiempiin mökkeihin mitään lupia, niin aloita selvittely paikkakunnan teknisestä virastosta rakennusluvista. Jos lain mukaisia lupia ei ole ja mökit ovat niin nuoria (v.196?), että lupa olisi pitänyt olla, niin neuvotteluasemasi sopuratkaisuun paranee huomattavasti, ettei mökkejä määrätä jopa purettavaksi.
- Pikkusisko tarkentaa
Pikkusisko jatkaa:perinnönjako on siis aikanaan tehty. Ja veljieni kanssa omistukset tietyin murtoluvuin. Mutta tonttia ei ole siis lohkottu kolmeen osaan. Eikä siis siellä ole mitään rajapyykkejä.. Ja nyt enää rakennusten olemassaolon aikana ja niiden sijoittelun takia on tonttia enää lähes mahdoton jakaa kolmeen osaan niin että minulle jäisi rakennuksista tyhjä tontti,jonka voisin sitten myydä vaikka ulkopuoliselle jos ei veljien kanssa päästä kauppoihin. Olemme kaikki olleet täysi-ikäisiä tontin perittyämme. Ensimmäinen mökki rakennettu v 1990. Viimeisin eli autokatos viime vuonna. Se onkin ainoa rakennus johon muistan antaneeni suostumuksen tai johon sitä on edes kysytty..Tällä hetkellä olemme kaikki 44-49v. Tilanne on siis mutkikas..haluaisin asian ratkeavan sopuisasti mutta pakko varmaan kohta ruveta kovempia otteita käyttämään jos en rahojani ala saamaan..
- Ihmeellisiä kuvioita
Kertomasi menee niihin ihmeellisiin asioihin, jotta rakennuslupa saadaan on myös maan omistjanan/omistajien lupa oltava ja yleensä lisäksi rajanaapureiden lupa.
Tiedän kuitenkin ihan lähiajalta että mökin voi rakentaa ilamn kaikkien suostumusta vaikka pesässä oli alaikäisiäkin osakkaana.
En tiedä millä ilveellä tuo onnistui enkä alkanut kyselemään koska tämä mökki tuli osittain noiden alaikäisten käyttöön ja he sen lopulta perivät kokonaisuudessaan.
Hassuinta oli asiassa se että rakennuslupa oli myönnetty ennen ositusta ja jakoa ja maa-alueessa oli peräti 3 kuolinpesää osakkaana ja silti rakennuslupa tuli.
Elikkä ihan aluksi mene rakennusvalvontatoimistoon ja selvitä kenen nimellä nuo rakennusluvat ovat (voi olla kuolinpesän nimellä) ja sitten selvität mitä toitteita on toimitettu maapohjan omistussuhteista. - Pikkusisko vielä jatkaa..
Kiitti teille kaikille vastauksista! Eilen ja tänään olenkin nyt veljien kanssa asiasta puhunut. Toisella ei rahaa lunastaa mutta voisi myydä toisen mökeistään minulle jos haluan sieltä kesäpaikan. No tontti pitäisi sitten onnistua myös sopiviin paloihin lohkoa. No toiselle veljelle tulikin sitten kiire kun puhuin toimitusjaosta, pesänjakajasta, yhteisomistuksenpurusta ym..niin hälle tuli kiire että haluaisi ostaa osuuteni kokonaan. No heti ei olis rahaa kuin puolet ja lainaa ei halua ottaa..en haluaisi hänelle pelkästään myydä,kun hän omistaa siitä jo nyt hieman enemmän kuin kolmasosan.. Toisen veljen rakennukset ei sitten enää kohta mahtuisi omalle tonttiosuudelle jos alkaisivat sitten kahdestaa aikanaan lohkomaan.. No se ei siinä vaiheessa olisi ongelmani mut kuitenki. Joten vielä neuvotellaan..
- Yhteisomistus uhri
Olisi kiva kuulla, joko olette päässeet asiassa sopimukseen?
Oma kokemukseni kesämökin ja sen maa-alueen yhteisomistuksen purkamisesta on, että helppoa se ei ole, vaikka laki yhteisomistuksen purkamisesta onkin olemassa. Käytännössä lailla ei ole juurikaan merkitystä,
jos joku yhteisomistuksen osapuolista vastustaa purkamista.
Käräjäoikeus kyllä teki purkamispäätöksen hakemuksen mukaisesti ja määräsi
uskotun miehen hoitamaan asian. Purkamista vastustava osapuoli valitti käräjä-
oikeuden päätöksestä hovioikeuteen, joka äänestyspäätöksenä 2/1 kumosi
käräoikeuden päätöksen ja määräsi hoitamaan asia lohkomistoimituksena.
Mutta miten lohkominen voi tapahtua niin, että molemmat yhteisomistuksen
osapuolet saavat tasapuolisen jaon, jos tontilla ei enää rakennusoikeutta ja
sillä olevan kesämökin kustantanut aikoinaan pääasiassa vain toinen osakas?
Kumpikaan osakas ei ole ilmaissut haluavansa lunastaa toisen osuutta, eikä
toinen osakas halua myöskään, että myydään ulkopuoliselle ja jaetaan rahat.
Yritäppä sitten löytää tästä jokin järkevä ulospääsy......
Jakotoimituksen insinööritkö tässä sitten päättävät, miten mökkihirret jaetaan
tasapuolisesti?
- Ketjun aloittajan kommentti
Eipä ole vielä mitään asialle tapahtunut..veljet ei tee asialle mitään ja mun pitäis hoitaa kaikki.. Samalla kun pitäis tehdä parille muullekin jakamattomalle pienelle metsä-ja peltotontille siellä jotain.. Toisella veljellä ei rahaa eikä lainanottomahdollisuutta ja toinen veli ei halua ottaa lainaa vaikka maksukykyä olis eikä lainaa ennestään.. Enkä haluais tapella ku välit (vielä) hyvät..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295594Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144164Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512880Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3021419Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601239
- 791159
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3991148Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221148