On alkanut ilmetä Puntossa 1.2 2004 vaihdelaatikossa ongelmia ja ajattelin että jos vaihtaisi laatikon itse? millainen operaatio on tiedossa? Onnistuuko kotikonstein? Purkaamolta saisin kyllä hyvän laatikon n 500 eurolla tilalle.
Fiat Punto 1.2 vaihdelaatikon vaihtaminen?
4
5543
Vastaukset
- laatikonvaihtanut
Eipä siinä ihmeellistä ole jos omistaa riittävän määrän työkaluja ja taitoa tehdä vaihto. Ei muuta kuin töihin rasvaamaan kätöset.
- tänäänkin vaihdan
tässä työkalu lista.
-19-18-17-15-13-10 mm.hylsyä ja lenkkiavainta.
-32mm 3/4 koko, eli voimakkaampi vääntöavain (veto-akselin ulkopään mutteriin),,voit myös irrottaa tuon veto-akselin toisella tavallakin kts:jäljempänä ohjeista.
-joku talttapää ruuvari ja sivuleikkuri on myös hyvä olla.
ja tässä ohje parkkipaikka olosuhteissa tapahtuvaan vaihtoon..
-löysää apumiehen puoleiset pyörän pultit ja se 32mm vetoakselin mutteri (ei pakko kts:toisen kuskin puolen aloitus.
tästä lähtee:
-kuskin puolen 32 mm. löysälle/pois,,
-kuskin nurkka ylös mielellään hallitunkki (älä nosta helmasta vaan esim.palkin pulttejen alta.
-eturengas pois
-nyt joko iskarin alapään pultit 2 kpl. pois tai alatukivarren 1 pultti pois,jälkimmäisessä tapauksessa jollain sorkkaraudan tapaisella raudalla joudut alatukivarren reijistä kampeamaan tukivartta alaspäin että muljahtaa alatukivarren pallonivel irti pyörännavasta.
siksi nämä kaksi eri irrotus tapaa koska joskus jälkimmäisessä irrotus aika 1-minutti (jos hyvin lähtee) joskus pelkästään iskari pultit jumissa että saa takoa ja liottaa crc:ssä ja jopa lämmittää että saa auki 5-30min.,,mutta jatketaan,,,
-sitten irrota vetarin sisäpään panta ja myös samalla reissulla auton alta se apparin vetarin sisäpään panta ja nyt lähtee tämä lyhyt vetari pois .
-sitten auton konehuoneesta akku pois
-akun teline 3x13mm pultit
-kytkinsylinteri 2x13mm pultit
-maa-kaapeli 1x 13 mm mutteri
-vaihde-vaijerien tuki 3x 13 mm pultit
-kampea vaijerien päät irti kupeista (vaihteiston)
-startin ylin pultti 13mm
-pakkivalon piuha.
---sitten makaamaan auton alle,,,
-pakoputken tuki pois vaihteiston alareunasta
-1-2 kpl.10mm pikkupulttia pois vauhtipyörän peltisuojasta
-peltiä ei tarvitse ottaa pois koska se jää vielä yhdellä pultilla sinne startin puolelle.sitten..
-2 kpl vaihteiston 19mm. pulttia toinen on läpipultti mutta se toinen on hidas irrotettava (paras työ kalu tähän 19mm räikkälenkki) pakoputki on hylsy linjassa siksi vähän ahdas väli mut ei paha.
-startin 2 jäljellä olevaa pulttia (saa myös yläkautta jos ei ole ilmastoitu punto)
-töpseli irti nopeus-anturasta
-vaihteiston taka kannatin irti 19-mm.läpipultti (helppo) vaihteiston puolelta.
-19 tai 18mm mutteri (on 2 eri mutteri kokoa) pois siitä startin alamaisemista.
-1 kpl vaihteisto/moottori pulttia alta syylärin puolelta pois.
---
----tue moottori alta esim.auton rengas ja lauta (moottori saa tippua vähän 3-7 senttiä)
sitten ukko ylös ja irrota jäljellä olevat 2kpl. moottori / vaihteisto pulttia puolapaketin alta.
-ja vikana vaihteiston yläkannatin mutteri 19mm.
nyt on vaihteisto irti otat sen vain pois alakautta.
ps:nyt käyt hakemassa sen pitkän vetoakselin auton alta pois roikkumasta,(se asennetaan projektin vikana osana takaisin vasta)
-asennus suunnilleen päin vastoin,,
-alkaa näin vie laatikko auton alle mene rohkeasti moottorin päälle makaamaan ja sieltä käsin nosta vaihteisto kohdillensa (katse ohjuri-pultissa se starti puoli.
tehty on monta ja löytyy 46 tkm ajettu priima vaihteistokin jos tarttee hesasta.- Pakki puuttuu
Olisin kiinnostunut ostamaan vaihdelaatikon, mikä on hinta. vastaus sähköpostiin [email protected].
- kytkimenremppaaja
2001 Punton kytkin alkoi pitää ääntä (rahista) ja vaihdettavahan se oli. Pakko tulla sanomaan että hyvät ohjeet "tänäänkin vaihdan" oli tuossa yllä naputellut laatikon irroitukseen. Itseltäni laatikon irroitus onnistui pääasiassa noilla ohjeilla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ensinnäkin itse nostin fiatin molemmat puolet pukeille ja irroitin kummatkin vetarit jo ennen laatikkoa. Koneen tuin liinoilla kuskin iskarin ja apumiehen puolen moottorin kannattimen (pieni nostava välipala) välille kyhätyn kakkosnelosen päällä olevalla auton tunkilla, jolla moottoria oli myös helppo laskea ja nostaa tarpeen mukaan, eikä tunkkin ole tiellä. Ainakin itse jouduin yllämainittujen ruuvien ym. lisäksi irroittamaan moottorin ja laatikon välisen tukiraudan (sijaitsee moottorin takana) koska kolmas vauhtipyörän peltisuojan 10 mm pultti (sijaitsee piilossa tukiraudan takana enkä saanut irroitettua ilman tukiraudan irroitusta myös moottorista) esti ensimmäisen laatikon irroitusyrityksen. Itselläni jumiutunut toinen vetari ja "tänäänkin vaihdan" mainitsema pakoputken vieressä oleva 19 mm hidas (itse lisäisin myös helvetin jäykkä) läpipultti saivat uskon koetukselle ja kessun palamaan, sen verran työläitä ja hitaita vaiheita olivat. Mutta enivei pirun hyvät ohjeet Punton laatikon irroitukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086