Tervehdys! Ajattelin kysyä, josko Teiltä ihmiset löytyisi neuvoa/tietoa ongelmastani. Eli olen syksystä 2003 saakka sairastanut ahdistuneisuushäiriötä, johon liittyy myös pakko-ajatuksia. Aloitin heti Sertralin 50mg lääkityksen ja oireet helpottivat. Välillä olen pitänyt parin vuoden tauon lääkkeestä, mutta oireet ovat aina palanneet. Viime syksynä aloin huomaamaan, että ahdistuin/panikoin lääkkeestä huolimatta. Ikäänkuin lääke ei enää tehonnut. En kuitenkaan rynnännyt lääkärin pakeille vaan päätin katsoa miten tilanne etenee. Vuoden alussa huomasin seksihalujeni laimenneen täysin, pakko-ajatusteni kadonneen ja tunne-elämäni kuolleen. Olotilani oli todella kummallinen. Koin myös ahdistusta ja unettomuutta. Pelästyin, että onko tähän kaikkeen syynä Sertralin? Mutta miksi tällaiset sivuvaikutukset ilmenisivät vasta monen vuoden käytön jälkeen? Toinen vaihtoehto olisi masennus. Oireet sopisivat siihen. Olen nyt varannut ajan psykiatrille, mutta haluaisin silti kuulla mielipiteitänne. Aloitin kaikesta huolimatta lääkkeen alasajon, koska luin pelottavia tarinoita SSRI-lääkkeen pitkäaikaiskäytöstä. Sangen omituista... Olisiko mahdollista, että Sertralin ei enää tehoa tuolla annoksella ja masennus on iskenyt kimppuun?
Löytyykö neuvoa/tietoa?
Mr. Mallorca
2149
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Moi. Itseäni kiinnostaisi myös tietää ko. lääkkeen pitkäaikaisvaikutuksista. Olen liki nelikymppinen nainen, ja syönyt kuusi vuotta Sertralinia. Alkujaan raskauden jälkeiseen masennukseen. Olen kuitenkin jatkanut lääkettä, koska huomasin sen auttavan mm. kuukautisoireisiin ja esiintymisjännitykseen.
Nyt kuitenkin parina viime kuukautena on tullut kummallisia tuntemuksia. Mm. painajaisunia (ennen en ole nähnyt unia juuri ollenkaan). Säpsähtelen myös hereille kuin sähköiskusta, juuri ennen syvää unta, Jollain tavalla koen myös tunteiden latistumista. Ennen jokin koskettava asia olisi saanut parkumaan, nyt sen pystyy ohittamaan helposti.
Vuosi sitten koitin puolittaa annoksen 25mgaan, mutta palautin takaisin, koska huomasin että pinna oli kireällä kuin viulun kieli... Mutta nämä nykyiset tuntemukset on kyllä enemmän huolestuttavia. Sertralinin pitkäaikaisvaikutuksista kun ei ole tietoa. Lääkäri kyllä vakuutti, että haittaa ei ole ja että voin käyttää lääkettä loppuikäni, jos koen siitä avun saavani. Näin olikin reilu viisi vuotta.
up^^^