Miten vastata ja reagoida?

tytär84

Isäni joutui muutama kuukausi sitten sairaalaan ryyppyputken seurauksena joka johtui ilmeisesti äidin kuolemaa seuranneesta masennuksesta. Todettiin maksan vajaatoiminta. Takana pitkä eristyshuonejakso sairaalaripulin takia ja paino pudonnut reippaasti.
Myös muisti on temppuillut ja välillä isä on kuin toisessa maailmassa. Muutama viikko sitten muisti vielä että äiti on kuollut, mutta nyt ollaan siinä vaiheessa että äiti on olevinaan elossa...En ole aina varma tunnistaako minuakaan...
Luulen että isällä on alkoholista johtuvaa dementiaa jota tuo maksan vajaatoiminta on vielä pahentanut..
Miten minun pitäisi vastata isälleni hänen kysyessä äidistä? Olen jostain kuullut että dementikkoja tulisi myötäillä eikä ainakaan möläyttää totuutta päin näköä. Olen isän luona käydessäni täynnä hiljaista pakokauhua koska tunnen valehtelevani hänelle joka kerta.

3

248

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytär58v

Itse olin muutama vuosi vähän samassa "jamassa" kuin sinä nyt, hoitohenkilökunta neuvoi myötäilemään, koska dementikko ahdistuu entisestään jos töräyttää suoraan. En tiedä onko käytäntö muuttunut siitä. Äitini oli "tyytyväinen", kun vähän pehmensin ja myötäilin, pikkuisen "valkoisia valheita". Hetken päästä hän kuitenkin unohti mitä oltiin keskusteltu, että näin silloin. Voimia sinulle, raskas tie on edessäsi.

• tytär84

Kiitos vastauksestasi. Näin vähän muistelinkin... Kyllä isästä huolta kantaa vaikka tämä hänen tilansa onkin osittain itseaiheutettu... Läheinen on aina läheinen.

• ristiina ja tytär

Juuh,minustakin tullut oikea diplomaatti ja myötäilemisen mestari miehen alzheimerin myötä,kaikki silloin helpompaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      36
      1715
    2. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
      Ikävä
      90
      1005
    3. Kysymys miehille ...

Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil
      Sinkut
      291
      852
    4. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
      Haapavesi
      75
      780
    5. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      261
      743
    6. Itsensäpaljastelija

Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O
      Lapua
      45
      735
    7. Hyvää yötä.....M

Miten me edettäs...............
      Ikävä
      69
      694
    8. Mikä sua vaivaa

@?
      Ikävä
      88
      632
    9. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      59
      608
    10. Oot kaunis ja fiksu

Ja pidän susta kovasti. Tiiäppä se.
      Ikävä
      33
      603
    Aihe