ostotarjous

Asuntokatsomassa

Eli onko aivan yleinen käytäntö että ostotarjous tehdään aina velattomaan hintaan? Vai vaihteleeko se välittäjien mukaan,että aina pitäisi sanoa kumpaan hintaan sen tekee: eli myyntihintaan vai velattomaan?

Meille on käynyt niin että kun olin sijoitusyksiötä ostamassa niin tietämyyttäni tein tarjouksen myyntihintaan.No onneksi välittäjä sen tajusi ja kirjattiin tarjous paperille niin.Hänen valmis tarjouspohja oli tehty niin että tarjous annetaan velattomaan hintaan,johon sisältyy velkaosuus.

No seuraavaa asuntoa ostaessa kävi niin että kyseinen asunto ei ollut vielä tullut yleiseen myyntiin siinä vaiheessa kun kuultiin siitä.Kysyin välittäjältä hintaa ja kaupat sovittiin siitä hinnasta.Välittäjä kyllä asian mukaisesti ilmoitti että osakkeeseen kohdistuu velkaosuus. Tarjous sovittiin ensin suullisesti ja myöhemmin menimme tekemään tarjouksen kirjallisesti. Tässä vaiheessa tajusimme että tarjoamamme summa ei sisältäisikään velkaosuutta.Onneksi velkaosuus oli sen verran pieni,että myyjä otti sen vastatakseen.Eli toisin sanoen osuus vähennettiin kauppasummasta. Tämän välittäjän tarjouspaperissa taas oli niin että oli erikseen myyntihinta ja se kuka vastaa velkaosuudesta.

Onko nyt siis todellakin niin että saa olla tosi tarkkana kun tekee tarjouksia,ettei tule minkäänlaisia väärinkäsityksiä. Jos toiset välittäjät luulevat tarjouksen olevan myyntihinnasta ja toisen välittäjän kanssa taas toimitaan erillailla.
Minusta meidän tuossa viimeisessä kaupassa kyllä välittäjä toimi väärin siinä että ilmoitti myyntihinnan ilman velkaosuutta.Eikö se sentään pitäisi sanoa velkaosuuden kanssa? vaikka puhuihin erikseen osakkeeseen kohdistuvasta velasta,mutta eikö "markkinoinnissa" pitäisi puhua velattomasta hinnasta?

Onko kellään selkeetä vastausta tähän tarjous asiaan? Vai onko vain oltava tarkkana ja aina muistaa mainita että onko tarjous kumpaan,jos osakkeessa on velkaa?

Seuraavaa kämppää taas ollaan katsomassa, joten tuli tälläinen asia nyt mieleen jos joku osaisi selventää.

3

3189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hALVEKSIJA.

Sehän se on näissä osakkeissa ja se on ongelma aina.

OSTA OK-TALO JA ELÄMÄ HYMYILEE EI TARVII LURKKIEN SIMIEN ALLA KÄVELLÄ JOKA PÄIVÄ .

jOKAIKEN JOKA OSTAA LURKKI ASUNNON ELI HUONEISTO OSAKKEEEN ON TÄYSIN LUUSERI LURKKI.

• Partnevia

Asunnosta voi tarjota sekä myyntihinnalla, että velattomalla hinnalla. Kaikkein selkeintä on, jos isännöitsijältä on ajantasalla oleva lainaosuuslaskelma, niin laittaa sekä myynti- että velattoman kauppahinnan.

Velkaosuutta ei koskaan tulisi jättää myyjän vastattavaksi, ellei hän maksa sitä kaupantekotilaisuudessa kokonaan pois! AsOyL:n mukaan osakkeen omistaja - siis ostaja - on vastuussa yhtiölle suoritettavista rahoitusosuuksista. Tämän vuoksi, mikäli tarkkaa velkaosuutta ei ole tiedossa, tarjous AINA myyntihinnalla ja itse ottaa velkaosuuden vastattavakseen.

Tarkkana kannattaa olla!

• asuntoakatsomassa

Tarkoitin tuossa omassa tapauksessani että vaikka väärinkäsitys oli syntynyt tästä velkaosuudesta,niin myyjä jousti velkaosuuden verran myyntihinnassa.Eli Tarjouksemme-velkaosuus= se mitä maksettiin. Kirjoitin tuohon hieman virheellisesti,että sai sen käsityksen että velka jäi myyjälle.

Jos emme olisi asiaa tajunneet kun kirjoitimme tarjousta paperille,niin olisi meille tullut yllätyksenä että velkaosuus tulee vielä tarjouksen päälle.Onneksi luimme paperia tarkkaan,ja epäilyt heräsivät siinä vaiheessa kun paperissa puhuttiin vain myyntihinnasta.Joku muu olisi ihan hyvin mennyt lankaan ja luullut että tämä myyntihinta on se kokonaishinta.Tarvii olla tarkkana että varmasti lukee VELATON myynti hinta,ja että summa sisältää lainaosuuden.

Koska välittäjä oli ilmoittanut suullisesti hinnan,niin tottakai luulimme että kyseessä on velaton hinta.Minusta välittäjä toimi tässä väärin,vaikka erikseen ilmoittikin että osakkeeseen kohdistuu velkaa.

Taidan jatkossa toimia niin että annan aina tarjouksen velattomalle hinnalle ja pidän siitä huolen että tulee varmasti oikein ymmärretyksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe