Keuhkosyöpä nuorella?

.........

Hei,

Kuinka yleistä on 19-vuotiaalla keuhkosyöpä? Olen polttanut tupakka 2,5 vuotta, nyt pikku hiljaa lopettamassa. Ei mitään erityisiä oireita ole mutta vasen keuhko rohisee ihan kuin olisi perhosia täynnä. Pitäisi varmaan mennä lääkäriin..

11

7418

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sis eval.

Keuhkosyöpä on 19-vuotiaalla ja 2½ vuotta tupakoineella erittäin harvinainen. Ei toki täysin mahdoton, mutta ensisijaisesti syyn voi olettaa olevan muun. Onko keuhkoputkessa sitten limaa, joka siellä rohisee? Jos lisäksi on rintakipua, voi kyseessä olla ilmarinta, jolloin ilmaa vuotaa keuhkon sisältä keuhkopussinonteloon.

Suosittelen käyntiä lääkärillä, joka kyselee sinulta tarkemmat esitiedot, kuuntelee keuhkot ja tarvittaessa ottaa keuhkojen röntgenkuvan. Tupakanpoltto kannattaa tosiaan lopettaa! Jos olisit 59-vuotias ja tupakoinut 42½ vuotta, olisi keuhkosyövän todennäköisyys jo huomattavasti suurempi.

• rööki

Lopeta äkkiä !! syöpä iskee muuten!!

• tiutiku

hei olen itse myös 19-vuotias, tupakoinut noin päälle 5 vuotta. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana olen ollut vain juhlapolttaja ja välissä on ollut aina parin kuukauden taukoja polttamatta. Röökiä on kuitenkin mennyt päivittäin ja yhessä vaiheessa aika paljonkin. Mulla alko jokin aika sitten hirvee tämmönen limayskä ja sattuu vasemman puolen keuhkoon kun yskin. Yskimistä on vain makuuasennossa eli kärsin pahasta yöyskästä. Myös rintakipua on ollut vähän. Nyt sit ihan hirvee ahdistus, että voiko mun ikäisellä olla keuhkosyöpää ?

• kyllä voi

"tiutiku" kyllä syövän esiaste voi olla. Miksi yleensä polta?

• Alkup.

Käy lääkärissä. Mä kävin, mitään ei löytynyt, taidan vain kuvitella nuo keuhkon rohinat.. Tsemppiä!

• sis eval.

19-vuotiaalla tosiaan keuhkosyöpä on aivan äärimmäisen harvinainen. Mutta jos syövän mahdollisuus pelottaa jo nyt, niin kannattaa helkkarissa lopettaa se röökin poltto, koska myöhemmin (ja tupakoinnin jatkuessa) sen syövän todennäköisyys vain suurenee.

Syövän paras ja tehokkain hoitokeino on ennaltaehkäisy. Keuhkosyövistä jopa yli 90% tulee tupakoitsijoille ja loput tupakoimattomille. Lopettamalla tupakoinnin vähentää siis sairastumisriskin kymmenesosaan.

Ollaan me ihmiset erikoisia. Varmasti kaikki tietää että tupakointi on vaarallista, jopa hengenvaarallista, vie rahat, makuaistin ja pistää vaatteet haisemaan paskalta. Mutta silti sadat tuhannet suomalaisetkin tupakoivat. Niin tekevät monet lääkärit, sairaanhoitajat ja keuhkosyöpään sairastuneiden omaisetkin. Viisaus ei asu meissä.

• jklmol

itse polttanut 13vuotta ja nytten ruvennut tuntumaan hengen ahdistusta ja kipua mutta pitää toivoa että menee ohi.. mutta en usko että noin vähällä polttamisella on syytä hätäillä kirjoittajalla..

• juttua vaan

Tiedän monta keuhkosyöpäpotilasta, jotka eivät ole KOSKAAn tupakoineen, eivätkä juoneet viinaa, kuitenkin tuli kuehkosyöpä.

• mikimi

totta keuhkosyöpä voi tulla myös jos asuu radon talossa, kerrostalot eivät yleensä ikinä ole radontaloja mutta rivitalot ja omakotitalot, joissa ei ole rossipohjaa ja asuin kerros on ensimmäisessä kerroksessa ja rakennettu soramaalle/kallio paikalle ennen kun radonputkia maahan vedettiin, saattaa sitä olla. Radonit on talosta helppo korjata. Keuhkosyöpä voi myös tulla jos hengittelee tupakansavua niinkuin ennen baarityöntekijät yms. joutuivat työnsä puolesta hengitteleen sekä asbestipöly mitä rakennuksissa vielä 80-luvulla käytettiin (siis asbestia ei pölyä:P) aiheuttaa keuhko-ongelmia.

• 22 vuotias

Ei syöpä edes välttämättä tule kaikille tupakoitsioille, syöpäriski vain kasvaa, jos poltat. Minulla monia sukulaisia, jotka ovat polttaneet koko ikänsä 50-60v on rööki kärynny, ja ihan elämänsä kunnossa ovat nuo sukulaiset. Itsekin poltan, mutta oireena vain yskä, etenkin stressitilanteissa, rasituksessa, jne. Tuo yskä ei välttämättä johdu tupakoinnista, koska itse olen yskinyt pienestä vauvasta asti, jatkuvasti. Lääkärit sitten kuuleman mukaan olivat todenneet, että mitään syytä yskimiselle ei ole, ei allergiaa, ei astmaa... Vanhemmat olivat myös sitä mieltä, että yskin "ärsyttääkseni" tai jotain. Etenkin nuhan jälkeen yskä on erittäin kovaäänistä, mutta hetkettäin. Täytyisi varmaan lopettaa, mutta tuskinpa tässä nyt vielä. On niin monia tilanteita, jossa tupakka on hyvä ystävä. En kuitenkaan suosittele sitä kenellekään.

• Tupakoimaton 4

Tupakka firmat alas ja heti!! Tupakan polttaminen on vielä tyhmenpää, kuin alkoholin käyttö. Tupakassa ei ole mitään ihmiselle hyödyllisiä aineita, mitä taas oluessa on. Itse en ole juuri tupakkaa polttanut. Kannatta lopettaa jos ei halua keuhkoahtautumaa tai keuhkosyöpää. Tupakan poltto aiheutta verenkierto häiriöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5024
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      1802
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1250
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1190
    5. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      92
      1117
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1074
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      863
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      815
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      723
    10. Vappu Pimiä jakoi kuvia Maajussille morsian -kuvauksista! Seuraajalta tärkeä toive: "Voi miten..."

Tätä kyllä kannattaa toivoa! Vappu Pimiällähän on tunnetusti myös sormensa pelissä näissä rakkausjutuissa ja hän toimii
      Suomalaiset julkkikset
      25
      709
    Aihe