Tala mera svenska.

Iida07

Vi borde alltid tala svenska när det bara är möjligt.Dessutom borde vi sluta med att alltid övergå till finska om den andra personens svenska är litet trög.Man måste ge dem som faktiskt är intesserade chansen att öva språket.

6

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2254

Finnarna säger att det inte behös svenska när ingen talar det, nu skall vi visa att vi finns och att svenskan behövs.

• Aada08.

Hördu 2254,

Också zigenare och ryssar finns men inte har jag sett dom pådyvla oss sina egna språk. Konstigt att sådana folkgrupper har ett bättre självförtroende och är synligare än en minoritet på 5%. Inte brukar de heller gnälla över hur de skulle bli synligare.

Allt skitsnack om svenskhet och tvåspråkighet är just det - bara skit. Vi är på väg mot officiell enspråkighet. Tvångssvenskan försvinner. Tack Sannfinländare och den unga finska generationen!

• 3113w
        Aada08. kirjoitti:

Hördu 2254,

Också zigenare och ryssar finns men inte har jag sett dom pådyvla oss sina egna språk. Konstigt att sådana folkgrupper har ett bättre självförtroende och är synligare än en minoritet på 5%. Inte brukar de heller gnälla över hur de skulle bli synligare.

Allt skitsnack om svenskhet och tvåspråkighet är just det - bara skit. Vi är på väg mot officiell enspråkighet. Tvångssvenskan försvinner. Tack Sannfinländare och den unga finska generationen!

Ta gärna bort obligatorisk svenska.Det finns ju finnar som faktiskt vill lära sig svenska av en eller annan orsak.Ditt modersmål är viktigt för dig,svenskan är viktig för mig'Zigenare och ryssar gnäller nog dom också,tro mig,jagvet.

• Nordbon
    • Helsingforsbo

Det stämmer nog att ni gör det lite för lätt för oss finskspråkiga. Det känns liksom ni e för snälla, om ni vet vad jag menar. Jag har erfarenheter vid kundtjänst o vanligtvis går det så att om min svenska e lika bra än kundens finska, fortsätter vi på finska fast jag säger att vi kan väl prata svenska. Men kanske atmosfären just nu e ganska ovänlig åt det svenska språket o finlandssvenskarna vi inte "irritera" oss? Hoppas det e inte så!

Jag hoppas ert språkets situation ska se bättre dagar, det gör mej ledsen att se speciellt nån parti "jakta" er. Det behövs inte att prata svenska om man vill inte, men oft vi glömmer att det finns också tvångsfinska för er!

Ja sama suomeksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      19
      6718
    2. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      5
      1054
    3. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      927
    4. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      868
    5. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      47
      851
    6. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      269
      843
    7. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      20
      791
    8. Vietätkö uuden

Vuoden miten tai kenen kanssa?
      Ikävä
      63
      762
    9. Ikävän väkivaltaiseksi mennyt Kannuksessa,.

Meno Monossa, , kesken rauhallisen illan , entinen portsari tulee vetään tuntematonta asiakasta turpaan. Räyhää ja haa
      Kannus
      36
      746
    10. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      25
      731
    Aihe