Tala mera svenska.

Iida07

Vi borde alltid tala svenska när det bara är möjligt.Dessutom borde vi sluta med att alltid övergå till finska om den andra personens svenska är litet trög.Man måste ge dem som faktiskt är intesserade chansen att öva språket.

6

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2254

      Finnarna säger att det inte behös svenska när ingen talar det, nu skall vi visa att vi finns och att svenskan behövs.

      • Aada08.

        Hördu 2254,

        Också zigenare och ryssar finns men inte har jag sett dom pådyvla oss sina egna språk. Konstigt att sådana folkgrupper har ett bättre självförtroende och är synligare än en minoritet på 5%. Inte brukar de heller gnälla över hur de skulle bli synligare.

        Allt skitsnack om svenskhet och tvåspråkighet är just det - bara skit. Vi är på väg mot officiell enspråkighet. Tvångssvenskan försvinner. Tack Sannfinländare och den unga finska generationen!


      • 3113w
        Aada08. kirjoitti:

        Hördu 2254,

        Också zigenare och ryssar finns men inte har jag sett dom pådyvla oss sina egna språk. Konstigt att sådana folkgrupper har ett bättre självförtroende och är synligare än en minoritet på 5%. Inte brukar de heller gnälla över hur de skulle bli synligare.

        Allt skitsnack om svenskhet och tvåspråkighet är just det - bara skit. Vi är på väg mot officiell enspråkighet. Tvångssvenskan försvinner. Tack Sannfinländare och den unga finska generationen!

        Ta gärna bort obligatorisk svenska.Det finns ju finnar som faktiskt vill lära sig svenska av en eller annan orsak.Ditt modersmål är viktigt för dig,svenskan är viktig för mig'Zigenare och ryssar gnäller nog dom också,tro mig,jagvet.


    • Nordbon
    • Helsingforsbo

      Det stämmer nog att ni gör det lite för lätt för oss finskspråkiga. Det känns liksom ni e för snälla, om ni vet vad jag menar. Jag har erfarenheter vid kundtjänst o vanligtvis går det så att om min svenska e lika bra än kundens finska, fortsätter vi på finska fast jag säger att vi kan väl prata svenska. Men kanske atmosfären just nu e ganska ovänlig åt det svenska språket o finlandssvenskarna vi inte "irritera" oss? Hoppas det e inte så!

      Jag hoppas ert språkets situation ska se bättre dagar, det gör mej ledsen att se speciellt nån parti "jakta" er. Det behövs inte att prata svenska om man vill inte, men oft vi glömmer att det finns också tvångsfinska för er!

      Ja sama suomeksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      248
      2188
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1270
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1160
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe