Nuorena Aila Parviaisella oli suunnitelma, miten selvitä aikuisuudesta lesbona: hän menisi luostariin.
- Ja se oli vahva päätös, hän muistelee nyt 64-vuotiaana naisena, joka vasta pari kuukautta sitten kertoi ystävilleen ja läheisilleen olevansa lesbo. Uutinen yllätti monet, koska lähipiiri tuntee Astan äitinä ja naisena, joka on toisessa avioliitossa. Läheisimmät tosin olivat jo arvanneetkin totuuden.
Pakkoliittoon
Aila tiesi jo noin 10-vuotiaana olevansa jotenkin erilainen kuin muut tytöt, mutta hän ei ymmärtänyt syytä. Kun sisko kiinnitti seinään komeiden miesnäyttelijöiden ihailijakuvia, Aila palvoi Elisabeth Tayloria ja muita naistähtiä.
- Mutta en oikein tiennyt koko asiasta, hän muistelee hämmennystään.
Aila halusi elää kuten muutkin tytöt ja niin kuin häneltä odotettiin. Hän tapasi seuroissa pojan, jota tapaili, mutta ei halunnut muuta. Aila kertoo pojan raiskanneen hänet, kun hän halusi lopettaa tuttavuuden.
- Meni luostarihaave siihen paikkaan, koska luulin, etten enää kelpaa sinne. Alistuin siihen.
Tuli toinen suhde, vahinkoraskaus ja avioliitto. Vielä kirkkoon kävellessään Aila mietti, ettei mene vihille asti, mutta toisin kävi.
- Kaikki olivat niin onnellisen näköisiä, että en voinut tehdä heille pettymystä. Jouduin naimisiin.
Rakkaushaave
Myrskyisä ja väkivaltainen avioliitto jatkui parikymmentä vuotta ennen kuin Aila otti lopulta eron. Vaikka liitto oli hänelle hyvin ahdistava, hän halusi välttää häpeän, joka vielä 1970-luvulla liittyi avioeroon. Aila odottikin, että kuopuskin lähti kotoa omilleen.
- En uskaltanut hypätä pois aikaisemmin eikä sukukaan olisi hyväksynyt, vuonna 1980 eronnut Aila muistelee.
Yksityisyrittäjänä työskennellyt Aila ei puhunut sinkkuudestaan, vaan keskittyi työhön. 10 vuoden kuluttua hän tapasi nykyisen miehensä. Aila kuvailee Mäntsälässä asuvan parin yhteiseloa turvaa antavaksi kaveruusliitoksi.
Helpottava totuus
Aila on ihastunut vahvasti naiseen vain kerran ulkomaanmatkalla, mutta silloin oli "suku ja koko sakki kimpussa".
- Rakastuin ihan hirveästi. Hänet jos saisin uudelleen, hakisin heti luokseni. Mieheni hyväksyisi sen.
Aila sanoo, että on kieltänyt itsensä koko elämänsä ajan. Pari kuukautta sitten hänelle "tuli mitta täyteen".
- Kuulutin kaikille, että olen lesbo ja ollut koko ikäni. Kertominen helpotti niin, että olen itse ihan järkyttynyt.
Jos Aila eläisi nuoruuttaan nyt, hän valitsisi elämässään toisin.
- Pitäisin pääni ja eläisin toisin. On turha olla missään kaapissa.
Elämää
lesbokaapissa.
0
106
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446