Minulla reumakivut seuraavat hyvin vahvasti kuukautiskiertoa ja vuosi sitten kun mainitsin tästä omalääkärilleni, hän ehdotti, että kokeilisin e-pillereitä siten, että söisin 2-3 laattaa putkeen, jolloin menkat tulisivat huomattavasti harvemmin ja kivut pysyisivät paremmin hallinnassa. Onko muilla kokemusta toimiiko moinen?
Vuoden olen asiaa sulatellut ja nyt rupeaisin olemaan valmis kokeilemaan. Mutta jotenkin epäilyttää. Entä jos homma meneekin siihen, että "hormoonikierto" pysähtyy juuri siihen kipeimpään vaiheeseen ja olen sitten tosi kipeä koko pillereiden käytön ajan...
Reuma ja e-pillerit
5
1665
Vastaukset
- ElisaAl
Toisille ( siis joilla on autoimmuunisairaus kuten reuma ) noista e-pillereistä tulee sitten muita vaivoja, kuten sjögrenin syndroomaa, että en tiedä söisinkö kipuihin e-pillereitä.
- Jokueräs
Aika hyvä pointti tuo, et saattaa laukaista muita tauteja. Pitää kysyä lääkärin mielipidettä asiasta, jos ei ole tietoa, niin jutustella reumalääkärin kanssa kun siellä seuraavan kerran käyn.
- Yksilöllistä
Minä syön reumaoireisiin muun lääkityksen lisäksi minipillereitä, ja kyllä ovat auttaneet reumaan siltäosin että kuukautisten aikainen dramaattinen pahenemisvaihe on jäänyt pois. Eikä ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Toki yksilöllistä jokaisella ihmisellä nämä lääkkeiden vaikutukset. Mutta minulla toimii, myös endometrioosi kivut katosivat ja kuukautiskivut ja vuodot vähenivät :)
- Jokueräs
Huhtikuulta saakka olen yhdistelmäpillereitä syönyt ja ainakin kesän ne pitivät reumakivut kohtalaisesti hallinnassa - toki yhteistyössä reumalääkkeiden kanssa. Kipujen menkkapiikit ovat olleet matalampia kuin ennen pillereiden aloittamista. Taukoviikolla kivut kyllä palaavat, mutta taukoviikkoa voi kuitenkin paremmin hallita kuin epäsäännöllistä kuukautiskiertoa (jossa kuukautisten tulemisen tiesi lähinnä nivelkivuista...)
Ongelmana on tällä hetkellä sopivan merkin löytäminen. Toinen merkki on kokeilussa ja ongelmana välivuodot. Tämä nykyinen merkki aiheuttaa myös jossain määrin masennusta. Kovin montaa merkkiä en enää viitsi kokeilla, joten toivottavasti löytyy pian sopiva merkki. - kjkkkkjjj
Mulla myös nivelvaivat seuraavat kuukautiskiertoa. Aloitin Yasmin-merkkiset pillerit ja ovat kyllä sopineet ihan hyvin. Kannattaa kokeilla kyllä. Olen monesti maininnut Tayssin reumalääkäreille että tuntuu, kuin reuma seurailisi kuukautiskiertoa, niin suurin osa lääkäreistä ei ole kuulemma ikinä kuullutkaan että voisi olla näin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521