Maanrakennusalan palkat

Lapiomies 25

Moi, kiinnostais kuullä muiden mielipiteitä ja kokemuksia maanrakennusalan palkoista, ja palkkaus perusteista. Itse olen ollut kuudessa eri alan firmassa töissä ja ainoastaan yhdessä on noudatettu työehtosopimusta, pilkulleen. Lähes missään firmassa ei makseta ylitöitä, ruokarahoja, saati kilometrejä.

Ollaanko me vaan niin tyhmiä maanrakentajia kun ei osata vaatia parempia soppareita vai eikö työt kelpaa kenelläkkään muulle?

Tällä hetkellä tuntipalkka on noin 12e/h, parhaimmillaan ollut 12,64 ihan lapiomiehenä olen.

32

24363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+17

      Palkat laskeneet kaikilla. Joka väittää saavansa samaa liksaa, kuin pari vuotta sitten, valehtelee. Se vaan on otettava, mikä maksetaan. Jotkut höyryää vielä 17e tuntiliksoista, mutta ei vaan ole tätä päivää. Kyllä se rakentaminen kasvaa, ja kun on ammattimiehistä pulaa, voi palkkaakin vaatia.

    • Palkkakuopassa......

      Terve.Itse 30 vuotta alalla ollut ja täytyy sanoa,että maanrakennus on palkkojen suhteen ala jossa työnantaja vaatii huippu osaamista työntekijältä,sekä hirveitä tunti määriä ylitöitä,mutta mistään ei pysty maksamaan. se on tunti tunnista ja jos ei kelpaa niin verokortti. Olen tästä asiasta keskustellut myös liiton edustajan kanssa,mutta eipä ole suurempia tuloksia saatu aikaan.Itse olen sen oppinut,että ylitöitä en tee jos ei makseta.Miksi antaa kaikki hyöty työnantajalle repiä oma terveys paskaksi paska palkalla...Lyhyesti sanottuna :Luokoon paskansa itse jos ei ole vara maksaa......

    • lapioapina

      tunti tunnista ilman överi korvauksii ja 13e tunti. näin ainaki saarijärvi infra.

    • lapio Late hämeestä

      Kyllä meidän firmassa ainakin maksetaan överit lain mukaan ja alku palkka on 12€ ja kokeneemmilla n.14-15€...

      • masa067

        kyllä maanrakennus alalla on myös viksuja työn antajia ,mutta hekin joutuvat vääristyneeseen kilpailu asemaan kun haetaan työ urakoita ,onneksi yleensä heillä on vankat markkinat ja luottamus tekemiseen .rehellisyys kunniaan suomessa,jos ei pärjätä niin mitä sitte joku pärjää .ja rahaa on tässä maassa jos ei ole nostamme veroja aina on kansa maksanut mut ennen vain omia


      • Anonyymi

        Hyvä palkka kun miehiä katsoo.


    • masa067

      joo juoppoja liikaa alalla peetä nuolemassa ,oon törmännyt samaan ja juuri sen takia kait työttömänä ,kun en hyväksy harmaata yrittäjää .rajuinta mitä olen kuullut on työntekijää jopa lyöty kun on omiansa kysellyt, jos siitä on edes puoli totuutta kuulostaa hurjalta, ainut neuvo kaikki ylös ja tilinauhat ym ajopäiväkirja .loppuu tämä epärehellisyys myös työnantaja puolella nääs kaikki siinä häviää valtiota myöten .jos minä kohtaisin fyysistä väkivaltaa rauhallisena katujen kasvattina voisi minunkin mitta poksahtaa koskee se vastapuolen leukaa myös ,suomessa saa sentään puolustaa iseäänkin kun ei ylitä rajoja.

    • Putkiperämies

      Maanrakennusalan TES sallii tuntien tasausjärjestelmän niinkuin kaupan alan TES.
      Eli kaikki ylityöt ei ole välttämättä korotettuja tunteja jos TES noudatetaan. Meidän firmassa tasoitusjakso ainakin toimii ja palkat ihan TES mukaan.

      • aatele ite omalle

        jos tekee tunnin ylitöitä eikä siintä halua rahaa vaan vapaata on vapaa aika tuplattava ylityö tuntiin nähden , ei tunti tunnista . idiootit niin tekee !


    • Inffrax

      Mikäs tilanne vuonna 2018? Alalla töitä? Palkkaus? Lapiomiehentyö?
      Kannattaako aloittaa?

      • Lappari

        Osaaville töitä kyllä on, toisinaan raskasta ja paskasta hommaa. Laaserit ku hanskaa ja kuvat osaa lukea niin pääsee jo alkuun. Oma palkka on 16€ tunti.


      • lopettakaasepyllistys

        Kyllä osaaville on aina töitä. Raskasta on huono kuntoisille ja paskasta sellaiselle joka ei pese työvaatteitaan. 16€ tunti bonuksia, päivärahat (työmaan sijainnista riippuen) ja kilsakorvaus.
        2600-3200e kk netto


      • toisiinhommiin

        Moro!

        Mitä aloitteleva maanrakentaja/lapiomies voisi laskuttaa alv0? 26 eur/h.. mikä palkka parin vuoden kuluttua jos opettelee laserit ja mittaustaidot ymv mahdollisen?

        Minkälaiset on viikkotuntimäärät? Tekisin mielelläni paljon töitä ylityöt ei haittaa ja olen ymmärtänyt, että maanrakentajat painaa pitkää päivää...

        Onko järkevää yrittää päästä työkoneiden ohjaajaksi? Paljonko niille maksetaan?

        Terveisin
        35-vuotias etuputsari Tampere


      • Junkk
        lopettakaasepyllistys kirjoitti:

        Kyllä osaaville on aina töitä. Raskasta on huono kuntoisille ja paskasta sellaiselle joka ei pese työvaatteitaan. 16€ tunti bonuksia, päivärahat (työmaan sijainnista riippuen) ja kilsakorvaus.
        2600-3200e kk netto

        Mikäs lätkän työntäjä täällä huutelee?


      • Lätkäntyöntäjä

        Lätkäntyöntäjä, putkiasentaja, kaivinkoneenkuljettaja, lapiomies, mittamies, kuorma-autonkuljettaja, yrittäjä. Kaikkea mitä katkerasta tyhjän toimittajasta ei ole.


      • Anonyymi
        lopettakaasepyllistys kirjoitti:

        Kyllä osaaville on aina töitä. Raskasta on huono kuntoisille ja paskasta sellaiselle joka ei pese työvaatteitaan. 16€ tunti bonuksia, päivärahat (työmaan sijainnista riippuen) ja kilsakorvaus.
        2600-3200e kk netto

        Itse olin huippukunnossa ja elämä maistui, kun olin kuljetuspuolella. Maanrakennus puolella revittiin kroppa päivittäin paskaks ja rahaa tuli toki jokunen ropo enemmän, minkä verottaja vei senkin. 3vuoden jälkeen olen tajunnut, ettei koko paskassa alassa ole yhtään mitään järkeä tavalliselle tallaajalle ellei ole niin rahan ahne ja toimi omalla nimellä ja saa riittävästi keikkaa ja hylkää elämänsä. Valtaosa isännistä kusettaa ja oma terveys romahtanut täysin nolliin, kun koskaan ei ollut aikaa ja voimia pitää terveydestä huolta ja tippaakaan en ole rikkaampi.


    • Jamppu35

      Olen melko varma että tilanne vaan huonontunut entisestään... ylityö presentteja on turha odotella

      • Finlexi

        Täällä kans yks firma joka ei maksa ylitöistä oikein, mut ei vieläkään käsitä miten se voi olla maksamatta. Nm laissa jo sanotaan noista ylitöistä 50% ja 100% et pitää maksaa perustuntien ylittyessä


        22 §
        Lisä- ja ylityöstä maksettava korvaus
        Lisätyöstä on maksettava vähintään sovitulta työajalta maksettavaa palkkaa vastaava korvaus.

        Säännöllisen työajan määräytyessä 6, 9, 10, 12 tai 13 §:ssä säädetyllä tavalla on vuorokautisen säännöllisen työajan ylittävältä kahdelta ensimmäiseltä työtunnilta maksettava 50 prosentilla ja seuraavilta 100 prosentilla korotettu palkka. Viikoittaisen säännöllisen työajan ylittäviltä työtunneilta on maksettava 50 prosentilla korotettu palkka.
        ..
        Työn jatkuttua jaksotyössä koko kahden tai kolmen viikon ajanjakson on 12 tai 18 ensimmäiseltä säännöllisen työajan ylittävältä työtunnilta aloittamis- ja lopettamistyö mukaan lukien maksettava 50 prosentilla ja näitä seuraavilta työtunneilta 100 prosentilla korotettu palkka. Jos ajanjakso on keskeytynyt sen johdosta, että työntekijän työsuhde on päättynyt tai että hän ei ole voinut olla työssä loman, sairauden tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi, lasketaan, kuinka monta tuntia keskimääräinen työaika kesken jääneenä ajanjaksona on työhön käytettyinä vuorokausina kahdeksaa tuntia pidempi. Tämän tuntimäärän kahdelta ensimmäiseltä keskimääräiseltä ylityötunnilta on maksettava 50 prosentilla ja seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettu palkka.

        Jos säännöllinen työaika perustuu 14 §:ssä tarkoitettuun poikkeuslupaan tai työehtosopimukseen, on luvassa tai sopimuksessa mainittava perusteet, joiden mukaan ylityöstä maksettava korotettu palkka lasketaan


      • Jamppu35

        Helppoa matematiikkaa työntekijälle vitonen isännälle uus mersu


      • Anonyymi

        Onneks itte on niin rehdillä maanrakennus yrittäjällä töissä ettei tarvii mistään murehtia. Palkka 13.43€/h. Viikon ekat 8 ylityötuntia 50% siitä eteenpäin 200%. Ja kyllä,tällä hetkellä hommia ihan saatanasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneks itte on niin rehdillä maanrakennus yrittäjällä töissä ettei tarvii mistään murehtia. Palkka 13.43€/h. Viikon ekat 8 ylityötuntia 50% siitä eteenpäin 200%. Ja kyllä,tällä hetkellä hommia ihan saatanasti!

        Eli TES:n minimi palkkaluokalle 3 vähemmän ammattitaitoa vaativiin töihin. Ylityötkin TES:n minimivaatimuksen mukaan.


    • lopettakaasepyllistys

      Ylityön maksamisesta on aivan turha edes väitellä, jos ei maksa niin sitten niitä ei tehdä.
      Jos tuntuu että työnantaja painostaa ja ette keksi toista yritystä minne pääsis töihin, niin tehkää överit mut säästäkää KAIKKI tuntilaput / tilinauhat. Saatte periä juutalais pomo mulkulta
      JOKA IKISEN PENNIN vaikka yli vuodenkin jälkikäteen. Eka soitto pomolle vain ilmotus mielessä esim näin miten itsekkin toiminu: " Hei haluaisin vain ilmoittaa että jos mun kaikki viimevuoden ylityö-tunnit ei makseta seuraavaan tiliin ne peritään ammattiliiton liiton kauttaa takasin. (pelkkä käräjäoikeus riittää myös, asianajat ottaa mielellään tämmöisen läpihuuto jutun viemään asiaa eteenpäin). Pomomulk todnäk alkaa mouhoomaan kaiken minkä kerkeää sopimuksista ym. ja tulee lankoja pitkin. ÄLKÄ LÄHDE MUKAAN SEN HÖPINÖIHIN. Ainoa asia mitä sanot, jos haluat sanoa on että: Mä olen sen verran reilu että annan sulle mahdollisuuden korjata tilanteen seuraavaan tiliin, ei mulla muuta heihei. Ihan sama mimmonen sopimus teillä on, vaikka teidän työsopimuksessa lukis että ylitöitä ei makseta. TES syö sen sopimuksen AINA.

    • Anonyymi

      Kyllähän lapiomiehenä voi tienata ihan ok rahoja.
      Itse saan 16,70 ruokarahat liikuntasetelit ja boonukset.
      Mutta toinen asia on sitten onko tässä paskassa mitäön järkeä ? Olen 27v ja vasen käsi on rasituksesta hajonnut ja kipeytyy kesäsin ja paranee talvisin. Selkä rangassa on alkavaa rappeumaa johtuen suuresta kuormituksesta jonka suuret lapiointi määrät aiheuttavat.
      Salilla treenaaminen on auttanut särkyhin mutta jos sen lopettaa niin äkkiä tulee kivut takaisin.
      Olen tehnyt itseni "korvaamattomaksi" ja sen kyllä huomasi ennen koronaa boonuksina yms.
      Mutta onko raha kehon rikkomisen arvoista ?
      Sitä täytyy pohtia jos vaikka lukis ittensä mestariksi niin voisi pomotella muita eikä tarvitsisi hikoilla

      • Anonyymi

        Ei ihme että kukaan ei lähde raksalle kun paikat hajoo ja palkat ovat hanurista.
        Yleinen palkkataso on niin surkea ettei kukaan lähde vironloisten pilaamalle alalle kyykkyyn ja tekemään töitä alipalkalla.

        Työn kuormituksesta ei nykyään puhuta mitään, onko työsuojelu käytännössä lakkautettu ja valtuutetut lahjottu maan tavan mukaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihme että kukaan ei lähde raksalle kun paikat hajoo ja palkat ovat hanurista.
        Yleinen palkkataso on niin surkea ettei kukaan lähde vironloisten pilaamalle alalle kyykkyyn ja tekemään töitä alipalkalla.

        Työn kuormituksesta ei nykyään puhuta mitään, onko työsuojelu käytännössä lakkautettu ja valtuutetut lahjottu maan tavan mukaisesti?

        80 tuntia viitenä päivänä viikossa. Ennen huippu aikoina painettiin. En näe mitään järkeä siinä. Että viikot reissu hommissa ja viikonloput kotona koomassa.


    • Anonyymi

      Itsellä tutkinto ja ja nykyinen firma maksaa lisistä lähtien. Tessi palkka nousee niinkun kuuluukin. Itse ollut firmassa alle 2v ja palkka 14.64€/h. Vuositulot ylitöillä 50-100% 46-55000€. Ja rehellinen ja iso firma kyseessä.

    • Anonyymi

      Kaheksan miljardia kuussa.

    • Anonyymi

      Jos lapsi arkipyhänä joutuu olemaan kotona hoitopaikan ollessa kiinni, niin saako työntekijä palkan siitä päivästä?

    • Anonyymi

      1.5kk töissä ollut lapio miehenä 25e tunti ja nettona 3900ekk Ja voi tehdä 10 tuntisia päiviä jolloin netto 4900e

      • Anonyymi

        Puhut paskaa todellakin. Infra alan tes 11e minimi ma-to /10h perjantai ns. sisään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut paskaa todellakin. Infra alan tes 11e minimi ma-to /10h perjantai ns. sisään

        En puhu matskut löytyy teen siis kevytyrittäjänä 25 tunti aloitus ja oli puhe että 4kk jälkee 28 tunti. Siitä mulla lähtee ennakonpidätys 0.5prosenttia veroja joten 24 siitä jää kouraan tunnilta toki lomarahoja ei tule. Mutta on se 4k kuussa iha hyvä liksa mut on niitä päiviä ku saat lapioida hiki päässä.


    • Anonyymi

      Alalla 8 kesää, ammattitutkintoon syksyllä.
      Palkka 15€+ruokaraha, viikkoylityöt, lisät pl. Matkakorvaus. Talvet lomalla/muissa hommissa.

      Konekuskina 2-3kesää, loput lapiomiehenä/putkiasentajana/perämiehenä mitä näitä nyt onkaan. Polvet, ranteet ja selkä paukkuu, paskaa työtä tähän rahaan.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe