Parvekkeen sisustaminen

parveke_sisustaminen

Kohta (toivottavasti) alkaa olla kevät ja kesä, joten mitenkäs olette/aiotte sisustaa parvekkeenne? Olen juuri muuttanut ja nyt on iso parveke, mutten osaa sitä sisustaa. Parveke ei ole lasitettu, sinne ei kuitenkaan sada helpolla sisään (vino katto) .

Haluaisin siitä mukavan paikan jossa olisi kiva kesällä oleilla.
Haluaisin sinne kukkia/kasveja jotka EI houkuttelisi älyttömästi ampiaisia (hirvee kammo!!!) - ideoita? Helppohoitonen olisi tietty plussaa.

KAikki ideat, kuvat, kaikki otetaan vastaan. Asiallisena tietty :)

16

2122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikaku

      Laita ihmeessä hyötykasveja kasvamaan! Niitä on ihan huippua kasvattaa, ja saa paljon iloa kun voi poimia omia tomaatteja, paprikoita, chilejä, salaattia, mansikkaa, yrttejä ym. Valmiita tamia voi ostaa puutarhaliikkeistä ja torilta keväällä ja kesällä, ja itsekin voit niitä kasvattaa siemnistä. Niillä saa mukavaa vehreyttä parvekkeelle. Laita myös lattialle isoja puuritilöitä/laattoja, ne tuovat viihtyisyyttä ja eritävät kylmästä betonilattiasta. Ja sitten vaan jokin penkki, istuintyynyt, pöytä... kaikenlaista mukavaa, niin varmasti tuleeviihtyisä hetkessä. :) Noita saa erihintaisina eripaikoista tai vaikka kirpputorilta. :)

    • parveke_sisustaminen

      Puuritilät siellä onkin jo onneksi valmiina :)
      Parveke on melkein neliö, molemmilla sivuilla seinät, eteenpäin aukinainen. Miten sijoitella kaikki järkevästi? Näin jossain netissä sellaisen istutustikkaan mihin voisi laittaa ruukkuja. Onkos näkynyt kaupoissa ja missä hinnoissa?

    • Parvekeidea

      Kaikkea kivaa ja hyödyllistä parvekeharrastajille www.parveke.fi -sivustolla. Lähettäkää myös kuvia omista pienoisparatiiseistanne vinkiksi muille.

    • tikaku

      Oon nähnyt monesti niitä tikkaita, mutta juuri nyt en saa mieleeni missä viimeksi. Ainakin rautakaupoissa usein kesällä on, kuten K-Raudassa. Joku muukin hylly käy hyvin, ikeassa varsinkin on monia hyviä ja edullisia vaihtoehtoja. MInulla on puinen hylly, jonka olemme maalanneet kuultavanvalkoisella maalilla. Pienemmät ruukut ja koriste-esineet kuten lyhdyt menevät hyvin siihen.
      Ja muista noi hyötykasvit, vaikka amppelimansikkaa ruukkuihin rönsyämään, se näyttää nätiltä muutenkin kun kukkii. :) niitä on sekä pinkki- että valkokukkaisia.

    • parveke_sisustaminen

      Tikaku: Kiitos! Mistäs tuota amppelimansikkaa saisi? Plantagen?? Mihin aikaan/lämpötilaan kannattaisi kasveja istuttaa ulos? Varmaan tarttee olla aikalailla plusasteita - eikös?

      Mistäs saisi halvimmalla parvekelaatikoita? Onko joku yrittänyt koristella niitä muovilaatikoita kivemmiksi, vaiko ostanut suoraan "paremmat"? Mistäs ja minkälaisia näitä "parempia" on vai onko? Kuten huomaa vähän untuvikko parvekkeen sisustamisessa koska ei ole omistanut näin isoa ja hyvää parveketta ennen...

      Kaikki ideat ja apu otetaan vastaan kiitollisuudella :)

      • parvekeideoita

        Minä olen koristellut muovilaatikoita maalaamalla suihkemaaleilla niitä iloisemman värisiksi. Olen myös maalaillut muita suuria muoviruukkuja ym. Olen myös tummiin kukkapurkkiin (muovisiin) laittanut koristeita värikkäästä kontaktimuovista, esim. suuren kukan, minkä keskelle kirjoittanut kasvin nimen.

        Parvekkeelle kannattaa harkita jotain puuarkkua tai -laatikkoa, josta saa säilytystilaa esim. puutarhavälineille, pehmusteille, huoville ym. Laatikon päällekin on mukavaa tehdä istuinpatja, jonka voi itse päällystää iloisen värisellä kankaalla.

        On myös hauskan näköistä, jos parvekkeella on esim. lyhtyjä tai muita koriste-esineitä (esim. jonkun teeman mukaisesti). Esim. vanhat tuunatut/tuunaamattomat kahvipannut ovat hauskannäköisiä, kun niihin laittaa leikkokukkia.

        Kukkatikkaista - eräällä parvekkeella näin vanhat laituritikkaat, jotka oli laitettu seinää vasten nojaamaan ja kiinnitetty siihen. Astinten taakse oli ruuvattu koukut, joissa roikkui kukkia ja astimilla oli myöskin pikkuruukkuja yrttejä ym.


    • tikaku

      Hei taas!

      Nyt voi lasitetulle parvekkeelle laittaa jo narsisseja ja orvokkeja. :)
      Toukokuussa alkaisin laittamaan sitten muita.
      Juu tuota amppelimansikkaaja tavallista mansikkaa saa lähempänä kesää monesta paikasta! Ainakin Plantagen, Kodin Terra, Multasormi, K-rauta ja Prismat myyvät niiden taimia. :) sitten on vielä kuukausimansikka jonka mansikat ovat pieniä ja näyttävät ja maistuvat metsämansikoilta.
      Mulla on parvekkeella seinää vasten puinen tavallinen hylly, siihen voi kivasti laittaa vuodenajan mukaan erilaisia kasveja ruukkuihin ja lyhtyjä. Alimmilla hyllyillä voi sitten säilyttää pienempiä ruukkuja.
      Parvekelaatikoita on monenlaisia, niitä saa myös tavarataloista. Noi muoviset on varmaan niitä yleisimpiä. Mm. sellaisia on jotka on pitkulaisia koreja ja ne on vuorattu muovilla. Mutta voihan tuollaisen tavallisenkin koittaa vaikka tuunata jotenkin, tai sitten laittaa köynnöskasveja jotka roikkuvat reunan yli niin että laatikko ei edes erotu. :) Kivoja parvekelaatikoita myy esimerkiksi HongKong tai muut tavarataloketjut.

    • kesäkaulus

      Täällä parvekkeen viihtyisyyttä on lisätty laittamalla betonilattialle laudoitus. On lämmin jalalle ja hyvän näköinen. Suunnitelmana on myös laittaa toiselle parvekkeen sivulle näkösuojaksi bambuverho, joka löytyy valmiiksi varastosta. Lisäksi kaikki kaiteet on tarkoitus laittaa täyteen kukkalaatikkoja. Näin myös näkösuoja lisääntyy.

      Ajattelin toukokuun puolelle odottaa kukkien oston kanssa. Meillä kuumalla paikalla pelargonia on pärjännyt aina hyvin, sitä ajattelin taas laittaa. Amppeliin suunnittelin kesäkaulusta, mutta siemenet ovat itäneet hyvin laiskasti. Onko suosituksia ajoittain jopa paahteisen parvekkeen kukiksi? Jotain pitäisi keksiä myös etuoven pieleen, joka on varjossa suurimman osan päivästä. Ideoita?

      Yrttejä on myös siemenestä kasvatettu. Osa odottaa vielä multiin laittoa, tarkoitus olisi saada ne suoraan ulos. Jotain ruukkuja ajattelin kirppiksiltä käydä metsästämässä, jotta olisi vähän erilaista ja oman näköistä. Kun ruukkuja tulee paljon, pitäisi pienet tikkaat tms hankkia. Ikeassa olisi tuo keittiöjakkara, tosin aika pieni.

      Jaetaanhan lisää vinkkejä :)

    • kukkiakukkia

      Minulla on ongelma parvekkeen varjoisuuden kanssa. Viime kesä oli ensimmäinen tässä asunnossa ja ostin varjoisaan tarkoitettuja kukkia eikä nekään menestynyt. Verenpisaraa jne. Monivuotisissa voi olla enemmän valinnan varaa. Niitäkin voi varmaan laittaa ruukkuun ja laatikkoon. Voisin hankkia jotain "kertakäyttöistä" perennaa.. syksyllähän ne on hävitettävä koska ei voi talvettaa astioissa.
      Onko kellään yleensä vinkkejä varjoisan parvekkeen kasveista? Aurinko paistaa kyllä parvekkeelle mutta ihan parvekkeen edessä on puita jotka varjostaa tosi paljon.

      • - kakkara -

        Kirjoitin varjoisasta parvekkeesta justiin tähän samaiseen osioon lue sieltä! Samettikukka menestyy kyllä varjoisalla parvekkeella, itse kylvin viime kesän siemenistä ja nyt taimet ovat jo melkein kymmensenttisiä ja nuppujakin näkyvissä! Laitoin myös yrttejä kuten persiljaa, rosmariinia ja basilikaa ( basilika taitaa jäädä pieneksi koska se vaatis enemmän aurinkoa ). Chili sitävastoin kasvaa huimaa vauhtia! Pelargonikin on meillä parvekkeella vaikka sekin kait enempi tykkäis auringosta, kasvaa silti hyvin ja kukkii. Onkohan mahdollista että kastelet kukkiasi liikaa? Varjossa kastelukerrat pitenevät selkeesti. Toivottavasti sait edes vähän vinkkejä, jos haluat niin voit kirjoitella - otan mielelläni vastaan!

        - kakkara -


    • suihkuun..

      Biltemassa halpoja 90 senttisiä parvekelaatikoita jos niitä tarviit.
      Ainakin Plantagenissa on amppelimansikkaa.

    • suihkuun..

      Ai, niin, olihan tuossa juttua kukkatikkaistakin. Oliskohan ekotori tai kirppis edullinen paikka hakea tarvikkeita. Voihan sitä näppärä pienentääkin jotain hyllyä, jos saa edullisesti. Minä rakensin itse viime kesänä.

    • Yualle

      Tupakoitko. Jos, niin silloin no probs.

      Jos et tupakoi, huomio se, että alapuolellasi asuvat asukkaat saattavat tubakoida ja silloin parvekkeella oleilu ei välttämättä ole kivaa...:(

    • partsulle nyt

      Kirppikseltä ideoita parvekkeen sisustamiseen:
      http://kirppis.yle.fi/node/109

      Kivoja vinkkejä partsille. Varsinkin puumatot olivat kivoja!
      http://sisustusfoorumi.fi/foorumi/index.php?topic=354

      ja saman sivun toinen ketju:
      http://sisustusfoorumi.fi/foorumi/index.php?topic=396.0

      Parvekesisustamisen sääntelystä:
      http://www.yle.fi/kodinkaantopiiri/parveke.htm

      http://www.kotivinkki.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=122&VID
      =default&SID=919949377891245&S=1&A=closeall&C=25822

      http://www.huiskula.fi/huiskula.asp?viewID=238&newsID=572&node=10&gclid=CMCr3fS5makCFRWazAodmjuAvA


      http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/7844/kukkiva ruukkupuutarha!.htm

      http://www.loistovinkki.fi/blog/2903366

      http://plaza.fi/ellit/koti/piha-ja-puutarha/iloa-ja-varia-patiolle-ja-parvekkeelle-luonnonmateriaaleilla

    • - kakkara -

      Jos pelkäät kovasti amppareita niin laatikoihin voi istuttaa myös vihreää kasvillisuutta. Itselläni on ongelmana varjoinen parveke, ostin isoon ruukkuun kärhön, kuunliljaa ja maahumalaa. Kärhöstä sanoivat puutarhalla että menestyy myös varjoisalla parvekkeella, se vaatii kyllä kehikon jota pitkin kiipeillä. Tilaa säästävä, palkitsee upeella kukinnollaan seinällä koko kesän! Ei kukkivia kasveja löytyy puutarhoilta paljon, valinnanvaraa on siis muitakin kuin ainoastaan vihreää. Yrtit ovat hyvä vaihtoehto, saa hyödyn ja ohimennessään kun hipasee niin tuoksutkin ovat mahtavat!

      - kakkara -

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe