Olen ajatellut että varaisin lähiaikoina itselleni ajan gynekologille ihan vain selvittääkseni, onko kaikki ok kun pari juttua askarruttaa. Olen kuitenkin kamalan hermostunut jo ajatuksesta mennä gynekologille, lähinnä ehkä siksikin että kyseessä on minulle ensimmäinen kerta, vaikka tiedän että minua odottaisi parhaassa tapauksessa ystävällinen ja ammattitaitoinen lääkäri ja saisin tältä minua askarruttaviin asioihin vastauksen. Silti olen hermostunut ja nyt haluaisinkin lukea teiltä jo gynekologilla käyneiltä kokemuksia ensimmäisestä gynekologilla käyntikerrastanne.
Olisi kiva tietää millaiset ajatukset teillä oli ennen gynekologille menoa? Onko jotain rentoutumiskeinoja ennen käyntiä? Mitä kannattaa huomioida ennen gynekologille menoa (hygienia, kuukautiset jne)? Miltä tuntui astua huoneeseen? Millainen vaikutelma lääkäristä tuli? Millaisia kysymyksiä teille esitettiin? Miltä tuntui asettua pöydälle tutkittavaksi? Kuinka paljon gynekologi pyysi riisuutumaan (laitettiinko jokin sairaalakaapu tmv)? Miltä ko. tutkimus tuntui? Mitä asioita käsiteltiin tutkimuksen jälkeen?
Kaikenlaista voi kertoa, mikä mieleen vain tulee!
Minulla on yleisestikin hieman lääkärikammoa mutta aina olen saanut kerättyä rohkeutta lääkärillä käyntiin, nyt vain tuntuu että ns. pyhimpään tullaan koskemaan ja olen jotenkin erityisen hermostunut.
Ensimmäistä kertaa gynekologille
1
388
Vastaukset
- hyvin se menee!
Ensimmäisellä gynekerrallani olin aivan paniikissa. En pystynyt juuri nukkumaan edeltävänä yönä, ruoka ei maistunut jne. Kaikki panikointi osottautui kuitenkin turhaksi ensimmäisen minuutin aikana. Lääkäri oli todella mukava ja osasi käsitellä tällaista hermoheikkoa hienosti. Kerroin lääkärille olevani ensikertalainen ja jännittäväni (sen kyllä huomasi sanomattakin!). Lääkäri oli kiitollinen tästä tiedosta, sillä nyt hän ymmärsi selostaa minulle tutkimuksen kulun ym. tarkemmin. Olin tuolloin vielä neitsyt ja tämän vuoksi lääkäri teki tutkimuksen peräsuolen kautta. Säikähdin tätä aluksi, mutta tutkimus ei tuntunut lainkaan pahalta, vaikka minut mm. ultrattiinkin. Kysyin ennen tutkimusta gyneltä, että onko odotettavisa kipua, mihin hän valaisevasti vastasi, että "Ei juurikaan. Aivan pikkutyttöjäkin tutkitaan näin." Siinä vaiheessa tajusin, että jos pikkutytötkin tämän kestävät, niin niin täytyy minun reilun parikymppisenkin kestää! :)
Tutkimus on varmasti sekä sinun että gynen kannalta mukavampaa, jos sinulla ei ole juuri silloin kuukautisia. Gyne kyselee sinulta asioita, kuten minkä ikäinen olit kuukautisiesi alkaessa, onko suvussasi gynekologisia sairauksia, oletko aloittanut sukupuolielämän jne. Pöydälle käydessäsi voit pitää paitasi päällä, mutta mikäli gyne tutkii myös rintasi, tulee rintsikat ottaa pois. Pöydällä on loppu peleissä yllättävän rentoa ja voit helpottaa oloasi yrittämällä rentouttaa lantion lihaksiasi. Tutkimuksen jälkeen gyne käy läpi havaintonsa, kirjoittaa mahdollisesti tarvittavat reseptit ym.
Tiedän, että ensimmäinen gynekäynti voi olla todella pelottavaa, mutta ainakin omalta osaltani voin sanoa, että kaikki osoittautui odotettua helpommaksi. Mikään ei sattunut, minua kohdeltiin hyvin ja minkäänlaisia traumoja ei tullut. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006