Miten toimisin, koira on alkanut vikua paikallamakuussa, mutta pysyy paikalla kyllä, kontakti muuten ok, mutta tuo ääntely on uutta.
Olisko parempi, että heti, kun alkaa vinkua palaan koiran luo ja liike otetaan ihan alusta? Niin kauan uusitaan, että on hiljaa ja tietty aikaa ja etäisyyttä lyhennän. Vai mitä tekisin?
Paikallamakuu tokossa
6
246
Vastaukset
- perheen isä
Miksi lähteä rikkomaan toimivaa kokonaisuutta? Seuraa hieman mistä tuo vingunta on lähtöisin tai miten se esiintyy. Jos on nuori uros koira 1-2v. ja kevät, niin ei tarvitse ihmetellä -luonto kutsuu.
Kannattaa aina hieman seurata asioita ennen puuttumista. Pyrkiä seulomaan sitä syytä.. Kuten sanottu,tarvisi ensin saada se syy...
Useinmiten piippaus johtuu omistajan epäloogisuudesta ( pakote ilman syytä,väärässä kohtiin,tai yleensä pakote),huonosti opetettu jättö,epävarma koira,joka vahvasti omistajan perään ym.ym.ym.
"Olisiko parempi..." Noh,minusta missään nimessä ei. Tuntematta syytä (ylipäätäänkin) saatat/palkkaat sillä vinkumista(eli tulollasi koiran luo).Paitsi jos pystyt tekemään sen niin,että koira ei sillä hetkellä vinku.Tosin siinäkin on ongelma,kun pelkkä mielentilakin ratkaisee...
Ennen sitten otat heti kättelyssä niin lyhyen,palkkaat heti hiljaisuudesta,ettei koira kerkeä aloittaa vinkua.
Mutta kaikkein paras olisi,kun tietäisi,MIKSI se tarkalleen ottaen vinkuu.
Kun joskus voi olla tarve alkaa koko homma ihan alusta,jopa uusilla käskyillä.- ...
Pakitat alkuun. Joka kerta kun koira kerkeää piipata, olet suorittanut koiralle liian vaikean liikkeen. Jos koira pääsee vingahtamaan, niin sitten se harjoitus on sama viedä loppuun tai lopettaa siihen, mitään hyötyähän koko harjoituksesta ei ole ollut koiralle tai suorituksellenne.
Eli lähtee siitä, että maahan käsky ja kun se onnistuu palkka. Sitten jätät koiran. Menet metrin päähän ja palaat palkkaamaan. Menet kahden metrin päähän ja palaat palkkaamaan. Menet kolmen metrin päähän ja palaat palkkaamaan.... - ap, kiitos kaikille
Kiitos, tosi loistavat kommentit kaikilta. Kaikissa oli erittäin huomionarvoista asiaa ja nyt taisin tajuta syyn.
Ollaan alettu treenaamaan uudessa paikassa, vieras ympäristö eli vieras, uusi häiriö. Taidettiin tehä myös liikaa paikkamakuutoistoja, koska ensimmäiset paikallamakuut aina sujuu, kun uusitaan alkaa vinkuna. - ölkjhgfds
meillä uros 14kk ja sama homma. ei liiku paikallamakuusta, mutta katselee muualle ja vinkuu ja päästelee muita ääniä. Uskoisin että koira vain haikailee muiden perään (suoritamme liikkeen yleensä häiriössä, jossa on muita koiria myös samaa liikettä treenaamassa) Koiran päästelemä ääni on ihan kuin se olisi lopen kyllästynyt paikallamakuun. silti se ei ikinä lähde paikalta. kurottelee vain päätään, nuuhkii ilmaa, haukahtelee pari kertaa, ja piippaa. (tätä käyttäytymistä ei siis tapahdu joka kerta, vaan ehkä kaksi kuudesta kerrasta päättyy näin..Niin ja tämä käyttäytyminen on alkanut vasta pari kuukautta sitten.. että ei se ennen päästellyt ääniä... Toiminko siis samoin neuvoin kuin mitä neuvoitte alkuperäiselle? Olen tähän asti vain odottanut että se piippaus loppuu, ja mennyt sitten takaisin ja palkka ja kehut ja leikkiä jne.. mutta silti käytös joskus toistuu.. hmm hmmm.....
- perheen isä
"kurottelee vain päätään, nuuhkii ilmaa, haukahtelee pari kertaa, ja piippaa."
"Niin ja tämä käyttäytyminen on alkanut vasta pari kuukautta sitten.. että ei se ennen päästellyt ääniä"...sitä se valo ja kevät talvi helposti teettää...Jos tulee lämmin kesä niin voi kuunnella piippaamista myöhälle syksyyn.
Lisäksi kannattaa muistaa, että niitä juoksuja on nartuilla parikertaa vuodessa ja tietenkin eri aikoina ja uroksella on juoksut kerran vuodessa ja kestää kerrallaan 12kk.
Uroksen kanssa pitää vain oppia pelaamaan. Nostaa kiinnostuskynnystä ärsykkeisiin ja oppia tuntemaan sen muuttuva käytös, jos esim. lähettyvillä on juoksua meneillään. Tai vaikka kotona naapurin juoksuissa oleva koira saattaa "pitlata alkuunsa alkavat treenit/kokeet jne.
Tuo käytös voi yllättää monesti, jos siihen ei osaa varautua ja lukea koirasta sen eri viretasoja. Pitää osata lukea myös se, että kannattaako aina edes osallistua treeneihin vai tehdä jotain muuta.
Tuo tietenkin vain juoksujen osalta (se yleisin häiriötekijä)
Sitten kun on kyse muista uroks...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511497
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16585ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412