Paljonko elatusmaksut kuukaudessa?

Galluppia

Katsotaanpa nyt siis otanta siitä, paljonko maksat lapsestasi elatusta / paljonko lapsesi saa etältä elatusta.

Aloitan itse: Olen lähi, ja lapseni isä maksaa 200€/kk. Sopimus on tehty 10v sitten, enkä ikinä ole vaatinut indeksikorotuksia tms. Osallistuu harrastusten maksuun lisäksi.

60

5699

    Vastaukset

    • Etä

      Etä ja sama 200€/kk

    • etäiskä

      142 e/kk/lapsi > 4 lasta. Lisäksi maksan muita perheen kuluja, entisiä velkoja liittyen taloon ym. noin 1200 kk

    • .......

      Lähi, lapsen elatusapu 360 euroa... Indeksikorotukset tulee tuohon automaattisesti päälle. Niitä kun ei kuulu erikseen "vaatia", vaan ovat ihan lakisääteinen asia... Ja lapsella oikeus ne saada.

    • Tseeus

      Olen lapsen äiti, isä maksaa puolet ph-maksusta ja elättää lapsensa suoraan muilta osin. Ei indeksikorotuksia kun ei ole varsinaisia elareitakaan.

    • Olen 2n lähivanhempi

      , lasteelatusvelvollinen ei halua maksaa elatusta. En ole saanut elatustukea 10/2010 jälkeen (alk. 2/99). Lastenvalvojan tekemän virheen takia elatussopimus on katkolla ja oikeuden käsiteltävänä.

      • phl

        Palkkaa kunnon Juristi, älä luota oikeusaputoimiston äijiin, vaan kysy muualta ,jos olet kuitenkin oikeutettu julkisen puolen apuun , voit palkata paremman avun yksiteltä puolelta, oikeusaputoimisto ja lastenvalvojat ovat saamaa "kastia" ja ei niitä kiinnosta mitä saat vaan että juttu saadaan vksestä, nuolet näppejä
        aan pois päiväjärjesty


      • Olen 2n lähivanhempi
        phl kirjoitti:

        Palkkaa kunnon Juristi, älä luota oikeusaputoimiston äijiin, vaan kysy muualta ,jos olet kuitenkin oikeutettu julkisen puolen apuun , voit palkata paremman avun yksiteltä puolelta, oikeusaputoimisto ja lastenvalvojat ovat saamaa "kastia" ja ei niitä kiinnosta mitä saat vaan että juttu saadaan vksestä, nuolet näppejä
        aan pois päiväjärjesty

        Hiukan ihmettelen tätä systeemiä.

        On jo kulunut neljä kk:tta paperien toimittamisesta käräjille, eikä oikeudenpäätöstä näy, ei kuulu. Etällä on näköjään mahdollisuus vetkuttaa päätöksentekoa vaikka kuinka kauan, vaikka juristi sanoi että elatusapupäätös on ns. kansliapäätös, mikäli etä ei toimita tulotositteitaan ajoissa. Etä ei ole siis toimittanut tositteita, koska yksinkertainen yhteen - ja vähennyslasku päätös kestää kuukausitolkulla.

        Lopputulos on se, että etälle annetaan maksulappu näistä kuukausista, jota hän ei suorita, ja sitten joudun asioimaan ulosoton kanssa, ja sitten ollaan alkutilanteessa eli Kela maksaa ja hän Kelalle takaisin. Ainoa hyöty etälle tästä oli että sai tilaisuuden simputtaa minua.

        Mielestäni tuollaisen lusmun pitäisi joutua maksamaan oikeudenkäyntikuluni, eikä veronmaksajien. Kyse oli kuitenkin vain 10 vuoden indeksi- ja tasokorotuksista, joita en ole aiemmin tiennyt vaatia. Sellaisen asian ei pitäisi edes mennä käräjille, vaan sen pitäisi olla halvempi virastopäätös. Tulojaan hän ei pyydettäessä suostunut sosiaalitoimelle esittämään.

        Saipahan tuta samalla sossu-setäkin, millaisia psykoja etävanhemmista löytyy. Ensin olivat exän kanssa niin niin samoilla linjoilla ja exän charmi puri uuteen iskä-myönteiseen sossusetään kuin kuuma veitsi voihin, mutta sossusetäpä tirvaisi kirveen omaan nilkkaansa. Ikävä puoli asiassa on se, ettei hän saa kömmistään mitään sanktiota, ellen tee asiasta suurta numeroa. Jos teen, se taas on sulka exän hattuun. Exä taasen vihaa minua yhtä paljon kuin viranomaisia, joten hän on aina voittaja.

        Kyse on vain ja ainoastaan Kelan elatustuen suuruisen elatussopimuksen vahvistamisesta. Enempää en ole koskaan tahtonut. Huvittavaa on se, että Kela ei maksa elatustukea tältä käräjä-ajalta, koska meillä ei ole voimassa olevaa (no ei teitenkään ole, koska sitä just vahvistetaan oikeudessa) sopimusta. Lapsilisät kuitenkin tulee tilille säännöllisesti. Miten voin olla oikeutettu siihen, jos en ole oikeutettu elatusTUKEEN, jota olen saanut helmikuusta 1999 alkaen?


    • Äippäliini

      Olen yhden lapsen lähi sekä toisen etä. Lasten isällä ei tuloja, joten ei maksa elatusta. Voisin hakea ilmeisesti kelalta, mutten ala siihen paperisotaan. En myöskään itse maksa isän luona asuvasta lapsesta isälle, vaan kulutan rahaa lapseen n. 200€/kk. (viikkorahat, vaatteet, puhelin ym..)

      Meillä toiminut tosi hyvin tämä systeemi. Lastenvalvoja sanoi, että minun tulisi maksaa isälle n.140€/kk, mutta meidän molempien mielestä on järkevämpää, että teemme näin. Menee rahat ainakin varmasti sille, kelle ne kuuluvatkin.

    • 1615

      Kahden lapsen lähi. Kuopuksesta isä maksaa 142€/kk, esikoisesta odotetaan Kelan elatustukipäätöstä.

    • zhjhxjh

      Lähi, elari 10-vuotiaasta 165€, joka ei todellakaan ole oikein suhteessa tuloihin nähden. En vain jaksa taistella enää. Elatusvelvollinen ei tapaa lastaan ja huolehdin kaikki ostot ja lapsen tarpeet.

      • mvpxvpod

        143 ja risat 12-vuotiaasta, isä ei ole koskaan ostanut mitään saati osallistunut lapsen elämään muutenkaan


      • Anonyymi
        mvpxvpod kirjoitti:

        143 ja risat 12-vuotiaasta, isä ei ole koskaan ostanut mitään saati osallistunut lapsen elämään muutenkaan

        Kuulostaa siltä, että olet totaalinen persläpi ja maksat siitä nyt oppirahoja kakaras selkänahalla. Menikö putkeen mitä?


    • yksi lapsinen

      Saan kelalta sen minimin,silloin kun lapsen isä töissä,saan silti sen minimin. Minulla siis 9 vuotias lapsi.

    • piis

      Lapsi 7v, elari 270 ja isä osallistuu kaikkeen mihin tarvetta, myös oma-aloitteisesti. Hyvä yhteistyö, ei tapella mistään lapseen liittyvistä asioista.

    • santelsi

      isä maksaa elatusta 475e tuloista 200e,tosin tällä kuulla ei ollut tuloja kun 285 e mutta maksoipahan 200e elarit ja osti vaatteita ja muuta kun äidillä joka on vakituisessa työssä ei ole kuukausitulot kuin 2500 e ja on niin tiukkaa rahasta......tosin silloin ei ole tiukkaa kun kylpylässä käy viikonloppuisin mutta näinhän se tasaarvo toimii .

    • lähiÄITI

      Itse olen lähi äippä, jolla ei ole juurikaan tuloja. Hyvätuloinen etä maksaa lapsen tarhamaksun kokonaan. Ei muuta elaria. Kumpikaan ei koe sitä oikeaksi. Lapsi on isällään noin 10 päivää kuussa ja silloin siis isä maksaa ruuat ym. Hän myös hankkii itse vaatteet ja lelut lapselle siihen kotiin.

      Koska lapsi on vielä nuori, lapsilisä riittää aika hyvin kattamaan lapsen menot. Isoihin hankintoihin lapsen isä osallistuu.

      • yht. jääkaappi

        Jos sinulla ei ole juurikaan tuloja, miksi tarhamaksu ei ole nolla ? vai onko se laskettu uuden miehen mukaan ? ja maksatetaan vanhalla


      • edel.
        yht. jääkaappi kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole juurikaan tuloja, miksi tarhamaksu ei ole nolla ? vai onko se laskettu uuden miehen mukaan ? ja maksatetaan vanhalla

        Kyllä, tarhamaksu lasketaan uuden puolisoni tulojen mukaan. Exä totesi kun tarhamaksu nousi nollasta maksimiin, että hänellä ei ylpeys anna isäpuolen maksaa hänen lapsensa tarhamaksua, ja kun exän tulot ovat nykyistäkin puolisoani paljon paremmat (hänen tuloillaan laskettuna olisi siis samat maksimi summat tarhamaksussa, jos hän olisi lähi), hän haluaa itse ne maksaa. Puolisollanihan ei ole elatusvelvollisuutta minun ja exäni lapseen, ja minun tuloni ovat jopa pienemmän kuin se koko tarhamaksu, heh. Välit ovat siis hyvät ja yhteisymmärryksessä tervettä järkeä käyttäen sovittu. Jos exällä ei olisi varaa maksaa, tilanne olisi kiusallinen/vaikea, kun ei nykyisellä puolisollakaan ole maksamiseen velvollisuutta.


      • Outoaa
        edel. kirjoitti:

        Kyllä, tarhamaksu lasketaan uuden puolisoni tulojen mukaan. Exä totesi kun tarhamaksu nousi nollasta maksimiin, että hänellä ei ylpeys anna isäpuolen maksaa hänen lapsensa tarhamaksua, ja kun exän tulot ovat nykyistäkin puolisoani paljon paremmat (hänen tuloillaan laskettuna olisi siis samat maksimi summat tarhamaksussa, jos hän olisi lähi), hän haluaa itse ne maksaa. Puolisollanihan ei ole elatusvelvollisuutta minun ja exäni lapseen, ja minun tuloni ovat jopa pienemmän kuin se koko tarhamaksu, heh. Välit ovat siis hyvät ja yhteisymmärryksessä tervettä järkeä käyttäen sovittu. Jos exällä ei olisi varaa maksaa, tilanne olisi kiusallinen/vaikea, kun ei nykyisellä puolisollakaan ole maksamiseen velvollisuutta.

        Miten kenenkään tulot voi olla pienemmät kuin tarhamaksu?


      • edel.
        Outoaa kirjoitti:

        Miten kenenkään tulot voi olla pienemmät kuin tarhamaksu?

        Tuloni ovat vajaa 290 euroa kuukaudessa. Olen siis opiskelija. Puolison tulojen takia en saa asumistukea, toimeentulotukea tai mitään muutakaan etuutta. Tarhamaksu yksityisessä tarhassa on 274 euroa kuussa ja koska lapsi harrastaa (lapsen isän ehdotuksesta) tarha-aikana erästä liikuntaharrastusta jossa on kuukausimaksu 30 euroa, on tarhan menot 304 euroa kuussa.

        No, lisäksi saan tulona lapsilisän. Sitä en laskenut tähän, vaan pidän sitä lapsen tulona, ja lapseen sen käytänkin.


    • toveri.gunnar

      Elarereita olen maksant tämä päivän arvossa noin 250 euro/kk/lapsi
      (yli 10% keskipalkasta), tapaamisten aikana (jos on onnistuttu)
      tapaamaan on tosiaan kulutettu rahaa kuten viimeistä päivää
      vaikka mihin toimintaan.
      Palkkioksi äidin elareista runsaat väkivaltasyytökset,
      mutta aikuiset lapset muistavat mielellään ihania tapaamisia.
      Mihin tarvitaan galluppi, tilasto antaa paremman tiedon?

      • omppu22

        Aikaisempi kirjoittaja sanoi, "en rupea paperisotaan kelan kans". Jos isyys tunnustetaan muttei elatusmaksuja saa niin onko elatustuen saanti kelalta vaikeaa ja vaatiiko se jatkuvaa hyppäämistä kelassa?


      • Äippäliini
        omppu22 kirjoitti:

        Aikaisempi kirjoittaja sanoi, "en rupea paperisotaan kelan kans". Jos isyys tunnustetaan muttei elatusmaksuja saa niin onko elatustuen saanti kelalta vaikeaa ja vaatiiko se jatkuvaa hyppäämistä kelassa?

        Riippuu tilanteesta. Meillä olisi ainakin aikamoiset paperisodat, koska olen avoliitossa. Pitäisi toimittaa kelalle kaikki asumiskustannusten tositteet (pankkilaina, sähkö, vesi, vakuutukset, kiinteistövero, jätemaksut ym..)

        Sitten kaikki tulotositteen sun muut. Ennemmin otan iisisti, ei meillä onneksi mitään taloudellista hätää ole :)


      • sfhgjhokcjhl
        Äippäliini kirjoitti:

        Riippuu tilanteesta. Meillä olisi ainakin aikamoiset paperisodat, koska olen avoliitossa. Pitäisi toimittaa kelalle kaikki asumiskustannusten tositteet (pankkilaina, sähkö, vesi, vakuutukset, kiinteistövero, jätemaksut ym..)

        Sitten kaikki tulotositteen sun muut. Ennemmin otan iisisti, ei meillä onneksi mitään taloudellista hätää ole :)

        Sinä et näemmä tiedä mitään. Kelalle ei tarvitse toimittaa yhtään mitään pankkilainatositteita elatustukiasiassa. Katsos kun se elatustuki ei ole tulosidonnainen, se maksetaan vaikka olisit miljonääri. Se kun on sen etävanhemman osuus. Ymmärrätkö? Eikä avoliittosi vaikuta asiaan millään tavalla.

        Miten aikuinen ihminen voi olla noin tietämätön?


      • Joppplkii
        sfhgjhokcjhl kirjoitti:

        Sinä et näemmä tiedä mitään. Kelalle ei tarvitse toimittaa yhtään mitään pankkilainatositteita elatustukiasiassa. Katsos kun se elatustuki ei ole tulosidonnainen, se maksetaan vaikka olisit miljonääri. Se kun on sen etävanhemman osuus. Ymmärrätkö? Eikä avoliittosi vaikuta asiaan millään tavalla.

        Miten aikuinen ihminen voi olla noin tietämätön?

        Oletko itse aivan ulalla??? Nimen omaan elari on tulosidonnainen. Ohjeellinen elatusavun määrä lasketaan lapsen vanhempien tulojen suhteessa. Ensin tuloista vähennetään pakolliset menot (mm. yleiset menot, asuminen, sähkö...) ja sen jälkeen verrataan kuinka paljon kummallekin jää käteen kuussa. Siinä suhteessa vanhemmilla on elatusvastuuta lapsesta, kun on käteen jäävän rahan suhde.


    • Lähivanhempi

      Lähi ja lapseni etä maksaa 200€/kk 15 vuotiaasta. Enkä vaadi häneltä mitään muuta.

    • GilliR

      Etä maksaa 84 e ja kela loput sinne 146 e. Ostaa satunnaisesti vaatteita. Lapsi 3 v. Riepoo.

    • Äiiityyli

      Meillä etä maksaa elatusta 3v lapsesta 200e/kk. Ostelee sitten sillon tällön jotain oma-aloitteisesti, osallistuu myös isompiin hankintoihin, esim. kirjoituspöytä, polkupyörä.. Näistä pystytään yhdessä keskustelemaan.

    • tapansa kullakin

      mukava huomata että kaikki lähit eivät ole joka asiassa tulossa etän pussille koko ajan. meillä menee niin että kahdesta lapsesta maksu karvan alle 600. lähin tulot etän tuloja muutaman satasen enemmän. lisäksi etä maksaa harrastusvälineitä, kausimaksuja jne. vaikka harrastusmenot jo huomioitu elarisopimuksessa.sitten huomauttelemista ja valitusta siitä miten lähi joutuu ostamaan esim. vaatteita...

      • päivikki2

        Lähin tulot muutaman satasen enemmän kun etän ja etä maksaa 600e kahdesta lapsesta? Ja vielä lisää pitäisi maksaa kuluja?

        Minä en edes kehtaisi ryhtyä moiseen ruinaamiseen, saan kyllä lapselleni vaatteet, lääkkeet ym. tarvikkeet.

        Meillä etän tulot muutaman (2-3) satasen enemmän kun lähin ja maksu 200e/kk. Lastenvalvoja mielestä tuo oli ehdoton yläraja, en jaksanut alkaa asiasta alkaa taistelemaan, koska luonto ei anna periksi. Lapsella on kaikki mitä hän tarvitsee ja tulee olemaan. Ja hyvin on kyllä pärjätty, raha ei tuo onnea.


    • YH......

      Meillä etä maksaa 225€/kk ja lähettää lapselle (14v) taskurahaa lähes joka kuukausi. Pitää luonaan kerran vuodessa, kesäisin, välimatkaa on noin 300km. Silloin vähentää pois elatusmaksun niiltä viikoilta kun lapsi on hänen luonaan. Ei osta vaatteita, eikä muutakaan, enkä ole pyytänytkään.

    • mie vaa

      Etän tulot yli puolet isommat kuin lähillä. Ei maksa kuin 120/muksu(3). Kela loput. Ei osallistu harrastusmaksuihin eikä kyl mihkään muuhunkaan ylimääräseen

    • paljon on paljon

      Olen lähi ja saan elareita 150€ per lapsi eli 300 kahdesta lapsesta.
      Tuohan on lähes sama kun minimielari Kelalta. Enempää ei isä kuitenkaan voi maksaa pienien tulojen takia. Mietin vaan että kuinka hyvätuloinen etä täytyy olla että voi maksaa esim. 300 per lapsi eli tässä tapauksessa 600€? Se tuntuisi jo mukavalta summalta. Olin yllättynyt koska minusta täällä usea sai verrattain korkeaa elaria yhdestä lapsesta. Usein puhutaan että elari on 150€ per lapsi mutta näyttää olevan lähinnä 250€ per lapsi.

      • .-.

        Tämä etä maksaa 267 euroa per lapsi, kaksi lasta eli 537 yhteensä. Nettotulot on 1680 euroa kuukaudessa. Lisäksi hoitaa lasten kuljetuskustannukset tapaamisissa, osallistuu harrastuskustannuksiin. Lähillä suuremmat tulot.


      • --KK--

        Olisiko niin,että ainokaisesta on helpompi maksaa isompi summa? Onhan ydinperheessäkin enemmän varaa sijoittaa yhteen lapseen kuin kahteen tai kolmeen? En tiedä,tämä oli vain ajatus..


    • --KK--

      Etä maksaa 300€/kk/yksi 10 vuotias lapsi. Tienaa 4-6 tuhatta kuukaudessa,joten ei koe itsekään ryöstöksi.Tosin hankin tuolla ja omalla sijoituksellani lapselle kaiken tarvittavan myös isän kotiin sekä maksan harrastukset sun muut.

    • petronelli

      Saan 2 lapsesta yhteensä 370e/kk

    • ei raha,vaan rakkaus

      saan 4 lapsesta elatusapua kelalta n. 143€/kk/lapsi ja se riittää, en ole pyytänyt lasten isältä yhtään mitään enkä pyydä.Olen itse töissä, joten ongelmaa rahasta ei ole.
      Isä on sossun luukulla ja yrittää hoitaa itsensä.

      • ????????????????????

        En usko rakastavani lastani yhtään sen vähemmän kuin sinä omiasi,vaikka lapseni isä maksaakin elatusmaksunsa itse!


    • jk

      vai niin

    • yksi vastaus

      Eksä maksaa yhdestä lapsesta (15 vuotta) 142 euroa (eli himpun alle Kelan maksaman tuen). Kummatkin olemme töissä, hän saa 700 euroa kuukaudessa enemmän palkkaa kuin minä. Ei ole maksanut mitään muita lapsen kuluja erottuamme lapsen ollessa 5 vuotias. Lapsi isällään joka kolmas viikonloppu ja viikon kesällä ja talvella. Isä ei halua enempää pitää luonaan.

    • etä-äitiliini

      Sairaanhoitajan palkastani maksan 264 euroa/kk. Yhdestä lapsesta. Lisäksi maksan sairaanhoitokulut; astma -ym lääkkeet ja lääkärit. Isä ei anna lapselle käyttövaraa, kun saa lukiolaisena opintorahan, itse annan tarvittaessa. Lapsi näyttää ostavan itselleen isän luokse myös opintorahoillaan ruokaa.

    • yh

      Etä maksaa 56 euroa/kk, ja kela loput siihen 146 euroon. Tuntuu tosi kivalta näin yh-opiskelijaäitinä. Mutta pakko pärjätä..

    • lanna

      Olen lähi, saan Kelan elatustuen nykyään kahdesta. Sain neljästä parhaimmillaan samaan aikaan. Maksoin elatustuilla kolmen yksiön lainanlyhennykset ja nyt asunnot ovat kymmen vuoden maksamisen jälkeen omat. Vuokratuotto käteen on noin 700 euroa kuukaudessa. Vielä ehtisi yhden asunnon maksamaan ennen kuin nuorin on parikymppinen.

      Ikinä en ole vaatinut etältä korotuksia sopimukseen, joka on tehty 13 vuotta sitten. Etä ei osallistu harrastusmaksuihin tai tapaa säännöllisesti lapsia. Tämä sopii meille kaikille.

    • T

      Meidän perheessä minä olen lähi ja saan 160e/kk. Mieheni taas on etä ja maksaa 180e/kk. Pitää muistaa se että lähi saa aina myös lapsilisän ja lisäksi osallistuu tietysti myös omalla osuudellaan lapsen elättämiseen. Eli näin laskien minun lapseni elämiseen on n. 500e/kk varattuna rahaa. Tämä raha kattaa lapsen ja huom, vain lapsen (ei myös äidin tai isän) tarvittavan elämiseen, ruuat, vaatteet, kohtuulliset harrastemenot ja asumiskulut kuukaudessa. Entäpä se lapsen "kallis" vakuutus. Se pitää jyvittää tietenkin joka kuukaudelle niin ei se kummonen summa kuukautta kohti ole. Ei ole tarkoitus että etällä maksatetaan kaikki eikä tietenkään päinvastoinkaan. Mieheni exä kyllä mielellään yrittää maksatta miehelläni heidän yhteisen lapsensa laskettelureissut ja etelänmatkat yms. Tällaisethan on jokaisen itse päätettävissä ja jos lapsen mukaansa ottaa niin itse myöskin maksaa. Mieheni lapselle maksetaan meiltä lisäksi puhelinlaskut ja on alusta asti ostettu uusi puhelin vanhan tilalle. Ostimme juuri hänelle myös läppärin. Oman lapseni isä osallistuu lapsen mopokorttiin omalla osuudellaan.
      Tärkeintä itselle ainakin on se että saan olla oman lapseni kanssa täyspäiväisesti. Aika on ainakin ilmaista ja sitä lapset tarvitsevat. Ostan ja laitan lapsille sen mitä kulloinkin pystyn ja onnellisia he tuntuvat olevan. Ja ovat he niin sanoneetkin.

    • lapsi omalla rahalla

      Hyvä että Perussuomalaiset saivat vaalivoiton. He kun kannattavat perinteistä perhemallia, jossa yh-äidit ei veronmaksajien selkänahasta nyhdetyillä verorahoilla juhli. Suuria summia ovat. Ja niin kuin keskustelusta on käynyt ilmi niin lopulta yhteiskunta eli kansa maksaa.

    • raatali

      Entä elatusvelvolliset, jotka pakoilevat elatusmaksuja ja ne on haettava oikeusteitse (oikeudenkäyntikulut maksaa yhteiskunta) ja maksuunpanna ulosottoviraston kautta (jonka kulut maksaa yhteiskunta) ja joiden elatusosuus tulee lopulta yhteiskunnan kukkarosta?

      Olisiko sinulla joku jättekiva ajatus näistä lusmuista?

      Perinteinen perhemalli on housuissasi.

      Pikkusen olisi niinkuin jalostamisentarvetta sun järjenjuoksussa...

    • yks_äitee

      Meillä isä on etävanhempi, ollut jo yli 12 vuotta. Maksaa elaria 136 eur/kk... eikä indeksikorotuksia ole summaan tullut. Muihin kustannuksiin ei ole ikinä osallistunut. (harrastukset, jääkiekko, mopo, kevarikortti jne...)
      Poika 16 v, joten kulutkin ovat jo melkoiset.
      Tänä vuonna poika ollut isällään peräti yhden yön... ja kohta on jo toukokuu.
      Ei mee aina tasan...

    • Lakeihin muutos!!!

      Minä etä, en maksa elaria, koska exällä huomattavasti paremmat tulot. Lisäksi lapsi on minun luona lähes puolet kuukaudesta. Osallistun lapsen kuluihin vaatteissa ym tarvittavassa, en rahasummassa. Riitoja meillä ei ollu erotessa eikä nytkään. Lapsi on 4 vuotta.

      Avokillani onkin kimurantti juttu. Hän on etä, lapsi asuu 600km päässä. Elarit 150€/kk jotka vaaditaan vaikka lapsi olisi kuukauden meillä. Matkat menee aina puoliksi niin kuin asiaan kuuluu. Kaikkiin hankintoihin pitäisi osallistua ja kaiken pitäisi olla uutta, käytetty kun ei kelpaa. Jatkuvasti heidän pitää riidellä rahasta. Siinä välissä tulee syytöksiä, että minä heitän kapuloita rattaisiin, kun muu ei tepsi.

      Jos lapsi on etävanhemmalla jo puoletkin kuukaudesta niin myös elareiden pitäisi puolittua, sehän käy järkeen. Koko kuukaudesta sitä ei makseta koska kyseisestä lapsesta ei mene lähivanhemman taloudessa kuluja ja vuokraa/asuntolainaa ei minusta lasketa lapsen kuluiksi. Lapsilisä kattaa päivähoitokulut ainakin vähätuloisilla yksinasuvilla äideillä. Se, että Suomen lain mukaan elatusmaksusopimuksessa nämä em. säännöt pitää olla eriksee kirjattuna, on väärin. Lähi voi vaatia ne elarit vaikka lapsi ois timbuktussa. Minä ainakin kieltäydyn elättämästä avokkini exää.

    • Kaikki menee mitä...

      tulee..Itse olen lähi ja ex maksaa kahdesta lapsesta (14v ja 12v) yhteensä 280€/kk, tulonsa n.2000e/kk. Työmatkakulut kun vähentävät reaalituloaan. Tätäkään en ymmärrä, koska saahan ex myös verovähennykset ko. matkakuluista. Ei osallistu lasten kuluihin muulla tavoin. Omat tuloni ovat n. 1000e/kk lapsilisät ja uuden puolisoni tuloina kelan työmarkkinatuki, josta maksaa elatusmaksuja n.250e edellisen liiton lapsistaan.

      Perusteita suurempaankin elatusmaksuun olisi, mutta en jaksa alkaa taistella. Exälle kun lasten kanssa tapaamisetkin ovat nykyisin vain välttämätön pakko ja vähenivät puoleen kun uusi kumppani astui kuvioihin mukaan. Pelkään siis, että jos lähden taistelemaan korkeampaa elatusmaksua, nämä vähätkin tapaamiset loppuvat ja lasten suhde etävanhempaansa kariutuu täysin. Uuden kumppanin mukaan tulon jälkeen loppui myös kaikkien pikkuasioiden, siis 1-5e maksavien pikkujuttujen (kyniä, vihkoja yms. pientä) osto omille lapsille.

      Ärsyttää lasten puolesta, koska kaikenlainen kommunikointi etävanhempansa kanssa on muuttunut kommunikoimattomuudeksi. Pelottaa, että lapsilta menee välit täysin etävanhempaansa näiden asioiden vuoksi. Nyt jo on ilmassa sitä, että lapset eivät halua mennä, mutta pelkäävät uhmata etävanhempaansa.

    • Anonyymi

      0.00 €/kk/lapsi

      • Anonyymi

        Olet vissin melko köyhä..persaukinen siis


    • Anonyymi

      Indeksikorotukset täytyy maksaa aina automaattisesti

      • Anonyymi

        0.00 €/kk/lapsi, indeksikorotus 0,00 €/kk/lapsi, tuomioistuimen päätöksessä ei ole mainittu mitään indeksi korotuksesta - vaan päätös on voimassa kunnes lapset osaltaan täyttävät 18-vuotta, ei kuitenkaan enää 18- vuotispäivänä eli lapsen syntymäpäivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        0.00 €/kk/lapsi, indeksikorotus 0,00 €/kk/lapsi, tuomioistuimen päätöksessä ei ole mainittu mitään indeksi korotuksesta - vaan päätös on voimassa kunnes lapset osaltaan täyttävät 18-vuotta, ei kuitenkaan enää 18- vuotispäivänä eli lapsen syntymäpäivänä.

        Sinulla on aika huonot tulot. Olet köyhä


      • Anonyymi

        Miksi maksaisit, kun eihän sinulla edes ole enää lapsia? Heillähän on uuden isänsä sukunimikin ja hän jo virallisesti huoltajakin. He eivät edes tunne sinua ja pitävät Timoa oikeana isänäänkin. Hänhän esim elättää lapsensa.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa eli isä ei välitä, eikä halua olla lastensa kanssa ja siksi ei ole syntynyt luottamuksellista suhdetta heidän välilleen.

        Juuri sen vuoksi he vaihtoivat uuden isän sukunimen itselleen. On mainiota, että oikaiset ihnisten virheellisiä käsityksiä. Kiitos!


      • Anonyymi

        Olet aika pa.


    • Anonyymi

      MIKSI sitten Kari Peltokangas@ sanoo että lastenvalvonta pilannut hänen suhteensa "lapsiinsa", vaikkei lastenvalvojalla ole mitään valtaa asiaan ja miksi hän haluaa noudattaa laittomaksi 27.5.2008 todettua päätöstä? Eihän laittomien asioiden noudattaminen ole pakollista, koska yleensä ihmiset hakuavat noudattaa laillisia asioita. Miksi Peltokankaan Kari haluaa noudattaa laittomuuksia ja halailee miehiä??

      • Anonyymi

        MIKSI sitten Kari Peltokangas@ sanoo että lastenvalvonta pilannut hänen suhteensa "lapsiinsa", vaikkei lastenvalvojalla ole mitään valtaa asiaan ja miksi hän haluaa noudattaa laittomaksi 27.5.2008 todettua päätöstä? Eihän laittomien asioiden noudattaminen ole pakollista, koska yleensä ihmiset hakuavat noudattaa laillisia asioita. Miksi Peltokankaan Kari haluaa noudattaa laittomuuksia ja halailee miehiä??


    Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe