"Stiiknafuulia on jokin koreileva ja tärkeän oloinen, mutta sisällöllisesti tyhjä asia
Etymologia
Esiintyy ainakin Teuvo Pakkalan Lapsia-kokoelman novellissa Mahtisana (1895) hienona ja arvostusta herättävänä asemana
"Vallan käyttöä sanan voimalla on oivallisesti kuvannut Teuvo Pakkala lapsista kertovassa novellissaan Mahtisana, jossa juoksukilpailun voittanut Ville ilmoittaa olevansa stiiknafuulia. "Stiiknafuulia? Pojat hämmästyivät. Kukaan ei tiennyt, mitä kieltä se oli ja mitä se merkitsi. Mutta mahtavalta se kuului. Jos Ville olisi sanonut, että hän oli paras koko kaupungissa, niin olisi voitu väittää vastaan ja kumota Villen väite. Mutta mitä kykeni kukaan panemaan tuollaista sanaa vastaan, jota ei oltu koskaan kuultu."
lainaus wikipedia
Lastensuojelu on täynnä stiiknafuuliaa; kaunisteltuja orwellilaisia uusiotermejä ja kielikukkasia esim. lastensuojelija, erityinen huolenpito, intensiivihoito, turvaistaminen, lapsen etu jne.
Lastensuojelu on stiiknafuuliaa
4
56
Vastaukset
- Huuhaata?
Stiiknafuulia Wikipedia.
Ei oaljoakaan aiheesta, mutta Pekkalan nimi mainitaan.
http://fi.wiktionary.org/wiki/stiiknafuulia
---- Ymmällään.
Teuvo pekkalan nimihaulla löytyy useita aiheita.
Myös Teuvo Pekkalan koulu.
http://www.edu.ouka.fi/koulut/index.cfm?d=51
--
- sossu saaste verolle
juurikin näin, etenkin orwellilainen uusiotermistö on aivan omaa luokkaansa.
Erityinen hoiva-------mahdollinen pahoinpitely
lastensuojelija ------- no tämä tiedetään
voimaannuttaminen----------------viedään viimeisetkin energiat
turvaistaminen--------------laiton vangitseminen ja kidutus
lapsen etu --------------------aikuisten (millloin ninkäkin) yleensä virkamiehen etu
huoli---------------------hahmoton termi, joka oikeuttaa mihin vaan , politiikassa vastaava kaiit olisi joku "valtiolle vaarallinen"
jne..... ennen pidinn äitä termejä, ja mietin itsekseni etteikö kukaan näe ettei "keisarilla ole vaatteita", ei naurata nään vaan ihan oikeasti nyt on tosi kyseessä. Tälle perheiden silpomiselle on tehtävä loppu ennen kuin myöhäistä. PISTE. A4 saateelle mitä nämä virastot (projektit, tutkimukset) tuottavat tulisi asettaa korkea jätemaksu.- Uhrilampaat.
Uskontojen uhrien tuki ry. Sivustoilla paljonkin luettavaa.
Lainaus orwellin kirjasta 1984
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/jehovan-todistajat/75-vuonna-1984-apua-jehovan-todistajille
----.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291