Edustuksellista demokratiaa voi tarkastella myös narsismin näkökulmasta. Poliitikot ajavat yleensä oman viiteryhmänsä etua. Vaaleissa valituiksi tullakseen he pyrkivät miellyttämään ja vakuuttamaan suurta joukkoa äänestäjiä.
Tehdäänkö koe? Vastataan vaalikoneen kysymyksiin Narsistin Näkökulmasta. Vastaa siis Sinä jokaiseen kysymykseen sen perusteella, mikä olisi Sinun mielestästi narsistisin vaihtoehto. Katsotaan ketkä ehdokkaat tai mitkä puolueet osoittautuvat narsistisimmiksi Sinun mielestäsi. Eri vastaajien vastauksien pohjalta voidaan jatkaa keskustelua.
Tästä sisään:
http://yle.fi/vaalikone11/index.php
Narsismi ja Politiikka
24
659
Vastaukset
- M.B.
Narsistin näkökulmasta? Niin, että narsisti on joku muu kuin minä itse-kö? Vai niin, että minä olen se narsisti ja Minussa piilevä narsisti ajaisi vastauksissaan vain Minun tarpeitani? Oma narsismini suuntautuu yleistä trendiä vastaan.... joten en tiedä miten tämän kysymyksen käsittäisin :D
- M.B.
Onko vaalipiirillä väliä??
- A
Vaalipiiri voisi olla Uusimaa, koska se on kaikkein suurin ja se on mm.. Timo Soinin, Matti Vanhasen, Sauli Ninistön, Paavo Väyrysen ja Jyrki Kataisen vaalipiiri, jotka ovat kai kuuluisimmat poliitikot, osa niistä ainakin.
Tarkoitus olisi vastata Kuvitteellisen Narsistin Näkiökulmasta. Sitten voidaan verrata mm. sitä, miten eri vastaajien Kuvitteeliset Narsistit eroavat toisistaan tai onko niillä yhteisiä piirteitä? - A
A kirjoitti:
Vaalipiiri voisi olla Uusimaa, koska se on kaikkein suurin ja se on mm.. Timo Soinin, Matti Vanhasen, Sauli Ninistön, Paavo Väyrysen ja Jyrki Kataisen vaalipiiri, jotka ovat kai kuuluisimmat poliitikot, osa niistä ainakin.
Tarkoitus olisi vastata Kuvitteellisen Narsistin Näkiökulmasta. Sitten voidaan verrata mm. sitä, miten eri vastaajien Kuvitteeliset Narsistit eroavat toisistaan tai onko niillä yhteisiä piirteitä?Sellaisen Meganarsistin Näkökulmasta siis pitäisi vastata. :D Oikein Kusipäisen Narsistin Näkökulmasta. :D
- M.B.
A kirjoitti:
Sellaisen Meganarsistin Näkökulmasta siis pitäisi vastata. :D Oikein Kusipäisen Narsistin Näkökulmasta. :D
Yrittämällä ja kokeilemalla selviää.. Uusimaa, here I come :DD *asennoituu*
- M.B.
M.B. kirjoitti:
Yrittämällä ja kokeilemalla selviää.. Uusimaa, here I come :DD *asennoituu*
1. 328 Hurmalainen, Ahti KD 74%
2. 116 Rosenström, Eerin Muut. 69%
3. 170 Saarelma, Noa Pir. 68%
4. 92 Lehti, Eero Kok. 66%
5. 111 Samuel, Kielosto Muut. 64%
6. 242 Nieminen, Johannes PS 63%
7. 333 Klefström, Pentti KD 62%
7. 102 Sandström, Tomi Kok. 62%
9. 173 Särelä, Mikko Pir. 62%
10. 172 Syreeni, Sampo
Sija Nimi % Vertailuun
1. Suomen Senioripuolue 52%
2. Kansallinen Kokoomus 51%
3. Vapauspuolue (VP) - Suomen tulevaisuus
Epäsopivimmat:
332. 292 Gran, Birgitta Vas. 21%
333. 22 Länsipuro, Janne Vihr. 19%
333. 316 Uusikumpu, Maarit Vas. 19%
335. 20 Leka, Kaisa Vihr. 18%
336. 288 Aromaa, Juuso
17. Suomen Kommunistinen Puolue 24%
17. Vasemmistoliitto 24%
19. Vihreä liitto
Tällainen tulos.. M.B. kirjoitti:
1. 328 Hurmalainen, Ahti KD 74%
2. 116 Rosenström, Eerin Muut. 69%
3. 170 Saarelma, Noa Pir. 68%
4. 92 Lehti, Eero Kok. 66%
5. 111 Samuel, Kielosto Muut. 64%
6. 242 Nieminen, Johannes PS 63%
7. 333 Klefström, Pentti KD 62%
7. 102 Sandström, Tomi Kok. 62%
9. 173 Särelä, Mikko Pir. 62%
10. 172 Syreeni, Sampo
Sija Nimi % Vertailuun
1. Suomen Senioripuolue 52%
2. Kansallinen Kokoomus 51%
3. Vapauspuolue (VP) - Suomen tulevaisuus
Epäsopivimmat:
332. 292 Gran, Birgitta Vas. 21%
333. 22 Länsipuro, Janne Vihr. 19%
333. 316 Uusikumpu, Maarit Vas. 19%
335. 20 Leka, Kaisa Vihr. 18%
336. 288 Aromaa, Juuso
17. Suomen Kommunistinen Puolue 24%
17. Vasemmistoliitto 24%
19. Vihreä liitto
Tällainen tulos..1. 179 Metsälä, Jari Pir. 79%
2. 83 Rydman, Wille Kok. 73%
3. 117 Kaivanto, Petri Muut. 73%
4. 137 Mönkkönen, Juhani PS 72%
5. 141 Tiusanen, Pekka PS 71%
6. 139 Paussu, Toni PS 68%
7. 79 Oka, Sakari Kok. 68%
8. 138 Packalen, Tom PS 68%
9. 125 Talikainen, Kimmo Muut. 68%
10. 126 Elo, Timo PS 67%
Epäsopivimmat ehdokkaat
210. 31 Hakanen, Yrjö SKP 28%
210. 51 Arhinmäki, Paavo Vas. 28%
212. 36 Lappi, Jussi-Petteri SKP 27%
213. 32 Hernberg, Kalle SKP 27%
214. 49 Wallenius, Anni SKP 25%
Sopivimmat puolueet
Sopivin puolue on se, jonka ehdokkaiden kanssa sinulla on eniten samansuuntaisia vastauksia. Avaa ohje
Sija Nimi % Vertailuun
1. Muutos 2011 65%
2. Piraattipuolue 62%
3. Perussuomalaiset 60%
Epäsopivimmat puolueet
16. Ruotsalainen kansanpuolue 35%
17. Vasemmistoliitto 34%
18. Suomen Kommunistinen Puolue 28%
- A
Mun oma Meganarsisti oli Elina Lepomäki, Kokoomus, 81 %.
Seuraavaksi Narsistisimmat:
Oskar Elmgren, Piraattipuolue, 73 %
Tomi Sandström, Kokoomus, 71 %
Johannes Nieminen, Perussuomalaiset, 70 %
Eero Lehti, Kokoomus, 70 %
Meganarsistipuolue oli Kokoomus, 58 %
Seuraavaksi Narsistisimmat:
Piraattipuolue 45 %
Muutos-2011 44 %
Keskusta 44 %
Perussuomalaiset 44 %
Hmmm ... Tulkintojen aika sitten kun otos olennaisesti kasvanut. Mitään en ymmärtänyt mutta veikkasin silti ;-D
Sopivimmat ehdokkaat
Sija Ehdokasnumero/Nimi Puolue % Vertailuun
1. 172 Syreeni, Sampo Pir. 63%
2. 179 Vaarnas, Ari Pir. 62%
3. 166 Paalijärvi, Janne Pir. 60%
4. 160 Korppi, Tuomas Pir. 59%
5. 336 Lehkamo, Arto KD 58%
6. 112 KORKMAN, MIKAEL Muut. 57%
7. 151 Elmgren, Oskar "Jeppe" Pir. 56%
8. 152 Gogoljuk, Taivas Pir. 56%
9. 102 Sandström, Tomi Kok. 55%
10. 81 Järvenpää, Kari Kok. 55%
Epäsopivimmat ehdokkaat
332. 282 Parkkinen, Tiina Köyh. 31%
333. 15 Kanerva-Poranen, Kirsi Vihr. 30%
334. 205 Koivunen, Meeri Kesk. 30%
335. 97 Nevalainen, Mari Kok. 29%
336. 281 Lehtonen, Maija Köyh. 23%
Sopivimmat puolueet
Sopivin puolue on se, jonka ehdokkaiden kanssa sinulla on eniten samansuuntaisia vastauksia. Avaa ohje
Sija Nimi % Vertailuun
1. Valitsijayhdistys Panu Nikoskinen 55%
2. Piraattipuolue 51%
3. Vapauspuolue (VP) - Suomen tulevaisuus 47%
Epäsopivimmat puolueet
17. Vihreä liitto 37%
18. Suomen Keskusta 35%
19. Köyhien Asialla 31%- A
Tilanneanalyysi:
Otos pienehkö, mutta vastaa kirjoittajien määrää.
Narsistien Ääniä houkuttelevat eniten Kokoomus, Kristilliset, Muutos-2011, Perussuomalaiset ja Piraattipuolue. Kriteeri: Vain näiden ryhmien ehdokkaita oli osallistuneiden listoilla 10 narsistisimman joukossa.
Meganarsistipalkinnossa ehdokkaiden korkeimmasta yksittäisestä narsismikertoimesta kiinni pörssimeklari Elina Lepomäki, Kokoomus, 81 %.
Meganarsistipalkinnossa puolueiden korkeimmasta yksittäisestä narsismikertoimesta kiinni ulkomaalaisvastainen Muutos-2011, 65 %.
Kaikkien maiden anti-narsistit: Älkää yhtykö … ainakaan näihin!- M.B.
Meganarsissikimppu siis PÖRS-SI-MEK-LA-RIL-LE!! :D
- jgyhjugbyhbghy
En ole kiinnostunut ottamaan kantaa 'kokeeseesi', koska narsisteja on Suomen väestöstä muistaakseni alle tai n. yksi prosenttia ja sellaiset ovat tyypillisesti väkivaltarikollisia ja asosiaalisia ympäristölle vaarallisia henkilöitä, elikkäs rikostaustaisia ja pitkällisen yhteiskunnan laitostuksen alaisia tapauksia. Sinulla siis on väärä palsta. Minä olen suoraan sanoen kyllästynyt siihen, että heti kun naapurin mairen pipareista ei pidetä, on arvostelija keskustelupalstalla mukamas "narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä", JOS nyt ymmärrät älyllisiä vertauskuvia, etkä palikoi mun kanssani.
Muutenkaan en ole kiinnostunut ottamaan kantaa 'kokeeseesi', koska minulle kaksi eri vaalikonetta antoivat SAMAN ehdokkaan, mutta yksi eli YLE _täysin_ erityyppisiä, joskin kysymyksetkin olivat eri suunnasta kaikissa vaalikoneissa. Vinkkiä muuten tässä samalla iltapäivälehdille, että älkääs olko liian uteliaita: en halua kertoa ikääni, enkä sosiaalistatustani ja koen sellaisten asioiden kyselyn röyhkeytenä, kun tai jos anonyymina vastaan vaalikoneeseenkin netissä, josta mistä minulle ei edes ole selvitetty tutkimuksen taustaa. Itselleni epäsovipivimmat löytyivät marginaaleista ei- nykyisistä eduskuntapuolueista ja lisäksi persuista ja osin kokkareista, enkä ihmetellyt sitä yhtään. Tutkijat eivät ole tyhmiä. - A
Narsismi on pitkälti sama asia kuin inhokki. Siksi tällainen kysely tuo esiin myös eri ihmisten torjunnan kohteita. Eri osallistujien listoilla inhokit olivat painotetummin persuja, toisilla painotetummin kokkareita, kolmansilla painotetummin kristillisiä.
Toisaalta kaikkien osallistujien inhokeilla oli myös yhteisiä piirteitä. Yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden välinen jakolinja osittain määrittää suhtautumistamme narsisteihin - vaikka olemme oman yksilöllisyytemme vankeja ja hahmotamme inhokin meille itsellemme tunnuspiirteisesti.
Kolmanneksi, ja silloin mennään tiedostamattoman alueelle, oma tunnsupiirteinen inhokkimme voi olla torjuttu oma minämme.
Edelläolevat kolme seikkaa kokonaisuudessaan eivät kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, että Narsismi-lista on Käänteinen. Jos osallistut vaalikoneeseen tietoisena itsenäsi, on tuloksesi jokseenkin päinvastainen kuin osallistuessasi tietoisesti Narsistina. - Narsistiset ry
Narsistisin puolue on varmaan Piraattipuolue, joka ajaa eniten omia etujaan.
- kiva testi :)
Pari vuosikymmentä narsisti-exän poliittisia mielipiteitä kuunnelleena vastailin juuri sen mukaan, mitä hän on tasan tarkkaan asioista mieltä, ja tulos on seuraavanlainen:
Sopivimmat ehdokkaat
Sija Ehdokasnumero/Nimi Puolue %
1. 93 Lepomäki, Elina Kok. 73%
2. 102 Sandström, Tomi Kok. 70%
3. 242 Nieminen, Johannes PS 70%
4. 92 Lehti, Eero Kok. 68%
5. 328 Hurmalainen, Ahti KD 66%
6. 170 Saarelma, Noa Pir. 66%
7. 151 Elmgren, Oskar "Jeppe" Pir. 66%
8. 81 Järvenpää, Kari Kok. 65%
9. 77 Harkimo, Leena Kok. 65%
10. 111 Samuel, Kielosto Muut. 63%
Epäsopivimmat ehdokkaat
333. 299 Karhula, Jukka Vas. 14%
334. 188 Lievemaa, Tommi STP 13%
335. 291 Eerola, Antero Vas. 13%
335. 137 Porspakka, Jori SKP 13%
337. 140 Sandberg, Tiina SKP 10%
Sopivimmat puolueet
Sija Nimi %
1. Kansallinen Kokoomus 57%
2. Perussuomalaiset 46%
3. Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 43%
Epäsopivimmat puolueet
17. Suomen Työväenpuolue STP 20%
18. Vasemmistoliitto 19%
19. Suomen Kommunistinen Puolue 14%
Hyvinpä käyvät yksiin sen mukaan, miten hän on tähänkin asti äänestänyt :) Uudenmaan vaalipiiri: TuloksetAvaa ohje Sopivimmat ehdokkaat
1. 342 Mönkäre, Kari KD 60%
2. 15 Kanerva-Poranen, Kirsi Vihr. 59%
3. 347 Pulkkinen, Perttu KD 59%
4. 326 Gerges, Maher KD 59%
5. 40 Blomberg, Håkan RKP 58%
6. 3 Elo, Tiina Vihr. 58%
7. 78 Helin, Anna Kok. 58%
8. 56 Nurmivaara, Astrid RKP 57%
9. 333 Klefström, Pentti KD 57%
10. 259 Tala, Heikki PS 57%
Epäsopivimmat ehdokkaat
333. 174 Tarvainen, Joni Pir. 32%
334. 179 Vaarnas, Ari Pir. 32%
334. 224 Tihveräinen, Juhani Kesk. 32%
336. 226 Viljanen, Eerikki Kesk. 31%
337. 384 Kuusisto, Merja SDP 31%
Sopivimmat puolueet
Sija Nimi % Vertailuun
1. Vihreä liitto 49%
2. Valitsijayhdistys Maailmanpuolue 48%
3. Kansallinen Kokoomus 46%
Epäsopivimmat puolueet
17. Suomen Työväenpuolue STP 38%
17. Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 38%
19. Valitsijayhdistys Panu Nikoskinen 35%
Oletuksena valitut. Kenen "mieleen" kuvittelin hyppääväni, vihasi mm kommunisteja, feminestejä, näki useiden puolueiden tukevan itäaatetta . Hän oli myös maahanmuuttaja, tavallaan.- pohtijaa
Täytin koneen kuvitellen, että olen ihminen joka rakastaa kun on ihailijoita ja haluaa tehdä inhottavia lakeja ja määräillä ja holhota muita niin kuin ihmiset ei itse osaisi elää miten parhaaksi näkee, sekä yritin miettiä miten antaisin itsestäni mahdollisimman hyvän ja populistisen kuvan. Sitten laitoin, että pitää tukea pankkeja koska narsistina tietysti kuvittelen, että pankiirit antavat minulle isoja lahjuksia jos lähetän heille suomalaisten vero varoja.
Sopivimmat
1. 79 Klaar, Jukka Muut. 75%
2. 52 Sankilampi, Jaana PS 75%
3. 128 Mourujärvi, Niko Pir. 74%
4. 40 Jämsä-Uusitalo, Vaili PS 73%
5. 20 Hänninen, Tuomo Kesk. 72%
6. 45 Liukkonen, Juha PS 70%
6. 9 Koivisto, Timo KD 70%
6. 10 Kähtävä, Simo KD 70%
9. 24 Karjalainen, Aki Kesk. 70%
10. 50 Puurunen, Yrjö PS 69%
epäsopivimmat
123. 90 Hankonen, Sakari Vihr. 52%
123. 142 Pesämaa, Heikki Kok. 52%
125. 28 Koski, Markku Kesk. 51%
126. 132 Heikkinen, Henri Kok. 50%
127. 8 Kianto, Sirkku KD 50%
128. 124 Hilli, Mats RKP 50%
sopivimmat puolueet
1. Perussuomalaiset 71%
2. Piraattipuolue 67%
3. Muutos 2011 66%
epäsopivimmat puolueet
15. Kommunistinen Työväenpuolue - Rauhan ja Sosialismin puolesta 58%
16. Suomen Työväenpuolue STP 57%
16. Suomen Kommunistinen Puolue 57%- pohtijaa
EN Äänestä
Tällaiseen tulokseen tulin, jos kerran kukaan ei pääse alle 50 prosenttia. En kyllä aikonut äänestää alunperinkään - A
pohtijaa kirjoitti:
EN Äänestä
Tällaiseen tulokseen tulin, jos kerran kukaan ei pääse alle 50 prosenttia. En kyllä aikonut äänestää alunperinkään> En kyllä aikonut äänestää alunperinkään
Narsisti ei äänestä koskaan muita? Hän on itse ehdolla? - M.B.
A kirjoitti:
> En kyllä aikonut äänestää alunperinkään
Narsisti ei äänestä koskaan muita? Hän on itse ehdolla?Äänenhän voi antaa itselleen?? Mikäli on ehdolla.
- Pohtijaa
M.B. kirjoitti:
Äänenhän voi antaa itselleen?? Mikäli on ehdolla.
ehkä olen sitten narsisti. Ehkä siksi alitajuisesti tulin tälle palstalle.
Olisinhan minä voinut mennä ehdolle jos olisin halunnut vaikka suomen kommunistiseen puolueeseen. varmaan niin pieni puolue olisi huolinut kenet tahansa. Toisaalta ei ole kiva kun sanotaan narsistiksi.
Eikä politiikka kiinosta joskus nuorenpana pohdin sitä kovastikkin ja olin kunnallis vaali ehdokkaanakin. Huonolla menestyksellä. Tajusin että arvoni eroaa niin valta väestöstä että ei se kannata.
Lisäksi pidän nykyään politiikkoja syöpäläisinä enkä halua tulla sellaiseksi järjestelmä kumminkin korruptoisi puhtaan mieleni. Sitä paitsi se on tylsää jos sitä ajattelee. Yritän mahdollisimman vähän seurata politiikkaa ja aktiivisesti unohtaa ketkä on vallassa.
Pahoittelen huonoa tekstiä en jaksa korjata virheitä, ei pitäisi pyöriä koko suomi24 vaan käyttää aika jotenkin paremmin - A
Pohtijaa kirjoitti:
ehkä olen sitten narsisti. Ehkä siksi alitajuisesti tulin tälle palstalle.
Olisinhan minä voinut mennä ehdolle jos olisin halunnut vaikka suomen kommunistiseen puolueeseen. varmaan niin pieni puolue olisi huolinut kenet tahansa. Toisaalta ei ole kiva kun sanotaan narsistiksi.
Eikä politiikka kiinosta joskus nuorenpana pohdin sitä kovastikkin ja olin kunnallis vaali ehdokkaanakin. Huonolla menestyksellä. Tajusin että arvoni eroaa niin valta väestöstä että ei se kannata.
Lisäksi pidän nykyään politiikkoja syöpäläisinä enkä halua tulla sellaiseksi järjestelmä kumminkin korruptoisi puhtaan mieleni. Sitä paitsi se on tylsää jos sitä ajattelee. Yritän mahdollisimman vähän seurata politiikkaa ja aktiivisesti unohtaa ketkä on vallassa.
Pahoittelen huonoa tekstiä en jaksa korjata virheitä, ei pitäisi pyöriä koko suomi24 vaan käyttää aika jotenkin paremmin> en jaksa korjata virheitä, ei pitäisi pyöriä koko suomi24 vaan käyttää aika jotenkin paremmin
Olet reipas. Kyllä sinä osaat. :)
- lottamari<3
Ja, näyttää siltä, että vaaliäänestyksen tulokset säilyivät hyvin paljon samankaltaisina entisiin v-tuloksiin nähden, ei siis mitään mullistavaa tänäkään vuonna odotettavissa.
- -Enkeli-
Kaikki poliitikot ovat narsisteja.
Ei kai kukaan ole ajatellutkaan muuta.Vai onko?
Vennamo ja Halonen luultavasti ainoat tervejärkiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791