Yaris ja turvallisuus hankalissa tieoloissa

Kokemuksen ääni.

Yaris on varmasti näppärä kauppakassi kaupungissa, kuitenkin turhan pieni ja äänekäs maantieajossa ja pidemmälle reissuun lähtijöille. Pienen auton liikenneturvallisuus tuli mieleeni viikko takaperin 5 tiellä hankalassa räntäsateessa. Keli oli kieltämättä hankala ja räntää tuli taivaan täydeltä myöhäisillassa, kuten moni muistaa. Isolla henkilöautolla ja etuvedolla asia luonnistui hyvin, mutta 5 tiellä penkereellä pieni Yaris makasi poikittain ulosmeno liittymässä. Paikalla oli jo apuja, hyvä näin. Jäljistä päätellen oli selkeästi havaittavissa, että Yaris oli kesken ajon lievässä kaarrossa lähtenyt holtittomaan liukuun. Kokemuksesta tiedän miten helposti pienet autot ovat vaikeuksissa hankalissa tieliikenneoloissa, tämä tapaus vahvisti säännön. Pienet autot kuten Yarikset ovat parhaimmillaan kaupungeissa.

8

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdjhnnn

      Yaris ja varsinkin vanhempi malli on erittäin epävakaa ajettava.Loskan päälle nousee kuin lainelauta.Maavara pieni auto on korkea ja lyhyellä akselin välillä.Matkaa varsinkaan talvella sillä on kelvoton tehdä.

    • Toinen kokemus

      Yariksen uudempi malli on ihan ok. Toki kaupunkiajoon ostettu, mutta ajan yarksella noin 5000 km maantiejoa vuodessa ja ongelmitta. Bensamoottori ei ole mikään vääntöihme, mutta mutta teho riittävä. Nousee esim äänekosken jyrkimpiä ylämäkiä melkein 1 mk 50 p vauhdilla. Matkavauhtina 120 km/h rajoitus viitosella ei tuota mitään ongelmaa. Minusta yaris on hyvä auto.

    • Selvää asiaa

      Kaikki pienet autot on varmasti näppäriä kauppakassi kaupungissa, kuitenkin turhan pieni ja äänekäs maantieajossa ja pidemmälle reissuun lähtijöille. Pienen auton liikenneturvallisuus tuli mieleeni viikko takaperin 5 tiellä hankalassa räntäsateessa. Keli oli kieltämättä hankala ja räntää tuli taivaan täydeltä myöhäisillassa, kuten moni muistaa. Isolla henkilöautolla ja etuvedolla asia luonnistui hyvin, mutta 5 tiellä penkereellä pieni auto makasi poikittain ulosmeno liittymässä. Paikalla oli jo apuja, hyvä näin. Jäljistä päätellen oli selkeästi havaittavissa, että jokainen pieni auto oli kesken ajon lievässä kaarrossa lähtenyt holtittomaan liukuun. Kokemuksesta tiedän miten helposti pienet autot ovat vaikeuksissa hankalissa tieliikenneoloissa, tämä tapaus vahvisti säännön. Pienet kaikki autot ovat parhaimmillaan kaupungeissa.

      Kaikki pienet autot on tuommoisia ! miksi kirjoitella itsestään selviä asioita ?

    • Kokemuksen ääni

      Aloittajan ajatus on herättää keskustua autoa koskevista valinnoista. Suomen tiestö - ja sääolosuhteissa pienet autot eivät ole välttämättä paras valinta.

    • Kaikki... -not!

      TM 18/2009 kirjoittaa Polosta:
      "Kun siirryttiin maantien jälkeen moottoritielle, ohjauksen ja Polon ajettavuuden parhaat piirteet tulivat hienosti esille. Auto on erinomaisen
      suuntavakaa, ja tästä syystä se tarjoaa harvinaisen rentouttavan kyydin.
      Tuntuu omituiselta, että tämä mainio ominaisuus löytyy lähtöhinnaltaan alle 14000 euroa maksavasta nelimetrisestä henkilöautosta, mutta monesta metrin pidemmästä ja hinnaltaan kolminkertaisesta autosta se puuttuu.

      Väistökokeessa sähköhydraulinen ohjaustehostus pysyi myös asiallisella
      tehostustasolla. Tunto pyörien ja tienpinnan oloista siirtyi ohjauspyörälle ja kertoi kuljettajalle kitkatiedot. Polo myös ohjautui oikea-aikaisesti."

      TM 4/2010 Polo talvivertailussa:
      "PIKKUAUTON paikka tahtoo olla Talvivertailuarvostelun häntäpäässä,
      mutta jo viime vuonna Fiesta olisi ollut melko korkealla, jos siinä olisi ollut ajonvakautus vakiona. Voimakkaasti etukäteen suitsutettu Polo pääsee tänä vuonna askeleen pidemmälle ja osoittaa olevansa Vuoden Auto -tittelin arvoinen.Vaikka se jatkaa merkin viileiden talviautojen linjaa, ajettavuus
      ei jätä kylmäksi. Osittain auton koon ansiosta kuljettaja on erittäin tietoinen ympärillään tapahtuvista asioista, ja Poloa on hyvin helppo hallita. Pehmeähkö etujousitus pitää vetävät pyörät tiessä, ja hallintalaitteiden täsmällisyys helpottaa kuljettajan työtä"

      Pikkuauton valintatilanteessa omat kokemukset vahvistavat TM:ssa kirjoitettuja. Pikkuauton ei todellakaan tarvitse olla hankalasti hallittava rimpula. Henkilökohtaisissa koeajoissa tänä talvena asia tuli todettua. Onneksi oli lunta ja liukasta, sekä pljasta asfalttia. Omissa koeajoissa Yaris putosi pois jo 1. kierroksella juuri käytöksensä takia liukkaalla ja toisaalta paljaalla uraisella pinnalla suuremmissa nopeuksissa. Myöskään moottorin veto-ominaisuuksiin ja lyhyisiin huoltoväleihin en ollut tyytyväinen.
      Loppupeleissä valinta piti tehdä Fiestan ja Polon välillä. Polo veti pitemmän korren moottorin ja vaihteiston ominaisuuksien ja yleisen laadukkuutensa takia. Eikä valintaa ole tarvinnut katua.

    • Jiidjdjd

      Sohjokeli on paha paikka autolle kuin autolle ja auton koon lisäksi sohjoliirtoherkkyyteen vaikuttaa renkaiden kunto erittäin paljon. Minulla on vajaa 100 tkm ajettu keskiluokan tila-auto. Tänä talvena ajelin vielä alkuperäisillä nastarenkailla, jotka alkoivat olla melko kuluneet, uraa jäljellä 3-4 mm. Sohjossa maantiellä ja moottoritiellä renkaat olivat jo vaaralliset, lähtivät herkästi sohjoliirtoon ja muutenkin pito oli kadonnut. Helmikuussa ostin uudet nastarenkaat ja ero sohjoliirtoherkkyydessä oli valtava, uusilla renkailla auto meni sohjovallissa vielä kuin juna, vanhoilla kuluneilla olisi auto ollut jo liirrossa! Kuluneillakin renkailla pärjää kunhan A) tietää että autossa on kuluneet renkaat ja B) osaa sovittaa ajonopeuden oikein.

      Lopuksi, hämmästyttävän monella ei ole hajukaan autonsa renkaiden kunnosta.

    • varis07

      Minulla oli ennen uudemman mallin yaris vuosimallia 2007, enkä ollut autoon mitenkään tyytyväinen, autossa oli luistonesto niin silti oli huono ajaa lumella jopa vaarallinen, ja kohtuullinen ajaa sulalla, Minusta nykyinen malli on epäonnistunut auto, en voi suositella sitä kenellekkään!!!!! Se oli hyvää autossa etttä kääntyi pienessä tilassa muuta hyvää autossa ei sitten olutkaan.

      Toivottavasti tuleva yaris olisi paremmin onnistunut kuin nykyinen.

    • Fysiikanlait jne...

      Onhan se selvä, että fysiikanlait tulevat helpommin vastaan pienessä autossa kuin suuressa. kevytrakenteinen auto paksussa sohjossa ja polanteisella tiellä ei muutu vakaasti kulkevaksi " junaksi " vaikka autossa olisi luistonestot tai mitä tahansa muita hilavitkuttimia. Toisaalta, tämä on asia joka joskus näyttää unohtuvan suuremmankin auton kuljettajalta. Luonnollisesti pieniauto on tässä suhteessa vielä heikommilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1701
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1442
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      963
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      936
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      41
      773
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      708
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      661
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      31
      636
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe