Raportoitko Facebook:issa elämäsi käänteistä?

tyhjyyttäkö?

Telkkarissa justiinsa kansalaismedioista ja Facebook:ista. Minua ihmetyttää, mikä hemmetti ihmisiä vaivaa, että työaikanakin pitää Facebookissa notkua?

En vaan käsitä, että joku tommonen on tullut elintärkeämmäksi kuin työ. Muuan Marttalassa jotkut ovat valittaneet, kun he ovat jääneet keskustelupalstoilla keskustellessaan kiinni työaikana, kun pomo onkin ollut selän takana, kun hän kirjoittaa. Ja olipa sitten närkästynyt.

Minä taas en tajua, että miten voi olla niin vaikeaa, ettei työaikaa malta olla notkumatta noilla palstoilla. Ei se kyllä työnantajalle kuulu kustantaa keskustelupalstoja ja Facebook keskusteluja.

Ja mitä se kertoo ihmisestä, jolla on tarve kaikki kailottaa Facebookissa päivänsä käänteet.
Nyt minä laitan ruokaa, teen sitä ja tätä. Menen nyt kuntosalille jne.... Onko se elämän tyhjyyttä vai mitä?

92

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Siellä ei tunnu tulevan mitään uutta mitä ei jo tietäis !

• ei kait ketään

ja ketä kiinnostaa, kuka menee tansseihin, ja kenen kanssa. Mitä pukee päälleen, ja minkä muksun kanssa tänään viettää aikaansa.

• nettihirmuinen

Elä ihmettele, älä todellakaan ihmettele sinä olet täällä nyt sinulla on aikaa olet todennäköisesti eläkkeellä. Älä ihmettele ja syyllistä muita, nuoret ovat kasvaneet netin aikana ja elävät erilaisessa maailmassa kuin me, jotka tykkäämme kirjoitella täällä ja kertoa asioistamme tai haukkua niitä, jotka kertovat asioistaan, siis eletään tätä päivää, virtuaali elämä on tätä päivää tätä hetkeä.

Minä lähden kohta nukkumaan :/ nukuttaa:)

• -tiina

jos ei kiinnosta niin ei kannata mennä koko facebookkiin monia vaan kiinnostaa eikä se varmaan oo keltään pois jos joku tykkää päivittää ja eikös se oo ihan sama käykö töissä tupakkatauolla vai onko facebook tauolla sillon ei tartte ees poistua siitä työpöytänsä äärestä jokaiseen työhön kumminkin kuuluu taukoja.

• meeriamanda

No , eiköhän se naamakirja ole enempi nuorilla käytössä jo tuo keskustelutyyli sen kertoo. Senkin saa ruksailtua niin ettei sivuille pääse kuin vain hyväksytyt ystävät.
      Joillekin sekin on tärkeää joten miksei? Mitäpä se muille kuuluu, jokainen tahollaan ja tavallaan!

• ei tupakkataukoja

No kuuluuhan se. Kyse oli siitä, että kykeneekö erottelemaan työajan, ja vapaa-ajan. Työaika ei ole Facebook:issa notkumisen aikaa, vaan se tulee tehdä vapaa-aikana.Ja tosiaan, jos työaikana pitää raportoida yksityisasioita, niin olipa nuori tai vanha, ovat puurot ja vellit menneet sekaisin, tai ne eivät koskaan ole edes avautuneetkaan.

Tupakkatuntia ei ole missään työehtosopimuksissa sovittu. On vain ruoka- ja kahvitauot. Mistä se tupakkatauko revitään? Toisten työntekijöiden tekemästä työajasta?

• Kaupankassa
        ei tupakkataukoja kirjoitti:

No kuuluuhan se. Kyse oli siitä, että kykeneekö erottelemaan työajan, ja vapaa-ajan. Työaika ei ole Facebook:issa notkumisen aikaa, vaan se tulee tehdä vapaa-aikana.Ja tosiaan, jos työaikana pitää raportoida yksityisasioita, niin olipa nuori tai vanha, ovat puurot ja vellit menneet sekaisin, tai ne eivät koskaan ole edes avautuneetkaan.

Tupakkatuntia ei ole missään työehtosopimuksissa sovittu. On vain ruoka- ja kahvitauot. Mistä se tupakkatauko revitään? Toisten työntekijöiden tekemästä työajasta?

Eikä monellakaan töissä ole tietokonetta nokkansa edessä.

• -tiina

kumminkin tupakoitsijat käyvät tupakalla ja ruokatunti on monessa työsopimuksessa omaa aikaa ja sillonhan voi seistä vaikka päällään ja kahvikupin voi hakee siihen työpöytänsä ääreen näitäkin taukoja on kaksi päivässä mää en ainakaan voi työnantajana määrätä mitä työntekijä tekee lakisääteisellä tauollaan eikä oikeestaan kiinnostakkaan kunhan hoitaa työnsä.

• 5 minuuttia

Niin, kahvi tauko, ja se oli lakisääteisesti minun aikana 5 minuuttia / kerta, joten siinä ei mitään muuta ehdi, kuin kahvinsa juoda.

• -tiina
        5 minuuttia kirjoitti:

Niin, kahvi tauko, ja se oli lakisääteisesti minun aikana 5 minuuttia / kerta, joten siinä ei mitään muuta ehdi, kuin kahvinsa juoda.

kyllä se meillä oli kymmenen minsaa hyvin kerkes kahvin juoda ja tupakan polttaa eikä sitä kukaan koskaan kellottanu kun kumminkin oli sellaisia töitä mitä ei voitu jättää tekemättä jotka piti joka päivä tehdä vaikka meni ylitöiks sekin vähän riippuu työn laadusta.

• ............
        5 minuuttia kirjoitti:

Kahvitunti on 12 min/2 kertaa päivässä.
        Työehtosopimuksen mukaan

• Media Mersu

Politiikan saralla facebook pitää esim. eduskuntavaalien ehdokkaiden avustajat kiireisinä, itsekin ajattelin pistää pienen mainoksen hyvälle ystävälleni, joka lanseeraa bisnestään tänne uudelle paikkakunnalle. Facebook ja blogit voivat olla myös mahdollisuus, joka jää saavuttamatta jos hyödyntäjä ei tajua mainonnan arvoa tai yritä käyttää mediaa hyödykseen.

• Olen laiska käyttäjä!

"Kavereita" on 12kpl.
      En ole katsonut aiheelliseksi laajentaa piiriä.

Minulla on hyvin vähän sellaista tilitettävää johon katson tarvitsevani FB:a.

Eniten käytän sähköpostia, sitten tekstiviestejä.

Mielipiteeni ilmaukset tuon julki näillä palstoilla tekemättä juurikaan aloituksia ja odottamatta kommentteja.

En todellakaan ole löytänyt FB:n kaiken autuaaksi tekevää ulottuvuutta!

• meeriamanda

Voihan työnantaja laittaa naamakirjaan eston, ei kai sitä voi lakikaan kieltää jos noin tapahtuu työajalla.
      Tupakointikin on työpäivän aikana monissa paikoissa kielletty, tosin jos poistuu ruokatunnin aikana työalueelta sen ei pitäisi häiritä. Minen usko että se viitisen minuuttia mikä savukkeeseen kuluu tekee muita ahkerimmiksi, kyllä sitä veski/meikkaus rumpaa olen itsekin nähnyt, onko se sitten keneltä pois? En ala arvuuttelemaan.
      Kyllä ikäväksi menee työyhteisön henki jos se ikäväksi tehdään, nämä esimerkit ovat oiva osoitus siitä.

• kotona pitää meikata

Kyllä se on laskettu, mitä tupakoitsija vuositasolla kuluttaa ylimääräistä aikaa verrattuna tupakoimattomaan.

No sitä minäkään en ymmärrä, mitä hittoa siellä meikkaamista tarvitaan? Sehän kuuluu tehdä jo kotona, eikä työpaikalla. Ei ole tainnut oikein asioiden ymmärtäminen mennä ihmisellä vielä jakorasiaan, jos töihin tullessa ensinnä pitää sännätä meikkaamaan.

Mitä ikävään työilmapiiriin tulee, sehän riippuu aivan omista asenteista. Minä en kokenut ikävää työilmapiiriä, vaikkakin jotkut koki, mutta he istuivatkin kahvitunnilla, ei tauolla, ja tupakilla ja saivat niistä huomautuksia tuon tuostakin ja tietty närkästyivät. Ei se aina ole työnantajastakaan kiinni, onko ikävä työilmapiiri vai ei. Kyllä se riippuu myös tyntekijän asenteistakin.

• meeriamanda
        kotona pitää meikata kirjoitti:

Kyllä se on laskettu, mitä tupakoitsija vuositasolla kuluttaa ylimääräistä aikaa verrattuna tupakoimattomaan.

No sitä minäkään en ymmärrä, mitä hittoa siellä meikkaamista tarvitaan? Sehän kuuluu tehdä jo kotona, eikä työpaikalla. Ei ole tainnut oikein asioiden ymmärtäminen mennä ihmisellä vielä jakorasiaan, jos töihin tullessa ensinnä pitää sännätä meikkaamaan.

Mitä ikävään työilmapiiriin tulee, sehän riippuu aivan omista asenteista. Minä en kokenut ikävää työilmapiiriä, vaikkakin jotkut koki, mutta he istuivatkin kahvitunnilla, ei tauolla, ja tupakilla ja saivat niistä huomautuksia tuon tuostakin ja tietty närkästyivät. Ei se aina ole työnantajastakaan kiinni, onko ikävä työilmapiiri vai ei. Kyllä se riippuu myös tyntekijän asenteistakin.

Minä olen aina ollut työssä jossa tupakointia ei ole kielletty kunhan hommelit hoituvat. Omassa liki 20v, ei tupakointi ole ollut koskaan edes puheena, polttaa ken polttaa tai on polttamata, kunhan työ tapahtuu. Ei ikinä ole siitä valitusta keneltäkään asiakkaaltamme saatu. On vähän työstäkin kiinni mitä tekee.

Minä en ymmärrä näitä esimerkillisiä työntekijöitä jotka rekisteröivät toisistaan kaiken, ...sehän on työajan haaskaamista :)) He usein ovat niitä joista ei kovinkaan yhteisössä pidetä.

• joku muu
        meeriamanda kirjoitti:

Minä olen aina ollut työssä jossa tupakointia ei ole kielletty kunhan hommelit hoituvat. Omassa liki 20v, ei tupakointi ole ollut koskaan edes puheena, polttaa ken polttaa tai on polttamata, kunhan työ tapahtuu. Ei ikinä ole siitä valitusta keneltäkään asiakkaaltamme saatu. On vähän työstäkin kiinni mitä tekee.

Minä en ymmärrä näitä esimerkillisiä työntekijöitä jotka rekisteröivät toisistaan kaiken, ...sehän on työajan haaskaamista :)) He usein ovat niitä joista ei kovinkaan yhteisössä pidetä.

Meillä taas jos joltain työ ei joutunut, toinen joutui tekemään sen. Asiakaat kun kuitenkin asiakirjansa tarvitsivat. Mukavalle sekään ei tuntunut, että toiset sai tehdä töitä, jotka olisivat kuuluneet jollein toiselle, mutta kun piti lorvitaukoja niin pitkään, niin pakkohan sitä on asiakkaita palvella, kun on virastoaika. Sitten sen joutui tekemään joku muu.

• -tiina

en määkään facebookissa tilitä tekemisiäni mutta seuraan kyllä muiden tilityksiä ja siellä chättäilen ystävieni kanssa jos satutaan samaan aikaan paikalle se on mun mielestä kätsynpää kun sähköposti tekstiviestejä en laittele enää nykyään juuri ollenkaan koukkuuntunu olen jossain määrin muttei ollu ongelmaa vaikken neljään viikkoon päässy tilittään ei ollu tunnetta että olis elämästä puuttunu jotain.

• Femme fatale¤

Mulla ei oo feissipuukkia ja tuskin tuleekaan. Mä olen kai niin kiinnostava persoona muutenkin kun ihmiset kyselee mun asioitani ja kuulumisiani livenä vaikken haluais kertookkaan. Kai se on niin että mitä salaperäisempi on ja mitä vähemmän itsestään kertoo niin sitä kiinnostavampi henkilö:)

• -tiina
        Femme fatale¤ kirjoitti:

Mulla ei oo feissipuukkia ja tuskin tuleekaan. Mä olen kai niin kiinnostava persoona muutenkin kun ihmiset kyselee mun asioitani ja kuulumisiani livenä vaikken haluais kertookkaan. Kai se on niin että mitä salaperäisempi on ja mitä vähemmän itsestään kertoo niin sitä kiinnostavampi henkilö:)

mutta feissipuukki on jotenkin helpottanu mua omassa työssäni keskusteleen asiakkaitten kanssa kun samat ihmiset pyörii päivästä ja vuodesta toiseen ja tuntuu että jotain pitäs keskustella mutta vastapuoli on niin vaikeesti lähestyttävä mutta kun on tavannu tän ihmisen facebookissa niin on helpompaa kommunikoida livenäkin.

• :/

Leikitään lasta, kun kuvitellaan, että se nuorentaa juormuista naamaa. :/

Mihinhän vielä ehditään?

Varmaan seuraavaksi muotiin tulee aukuisten konttauspuvut, ja kontataan töihin, jossa sitten tavataan naamakirjaan, että konttasin juuri 5 kilomeetteriä.

Ennen nuoret halusivat aikuistua, nyt vanhoilla on pakonomainen tarve alkaa uusionuoriksi.
      Ole siinä sitten kasvattaja lapsillesi.

• Pirre*

No edes nyt..:)

• -tiina

facebookissa oleminenko on sitä lapsen leikkimistä enpä oo tota koskaan ajatellukkaan siellä kun käyn keskusteluja kummitätinikin kanssa no joo sää et varmaan ainakaan kerkee mihinkään ja onneks tällä iällä lapset on jo kasvatettu hulluahan se olis jos tällä jurmuisella naamalla vielä olis lapsen kasvatus kesken äiti äitin ikäisenä mummu mummun ikäisenä.

• he

Ei sinne normaali ihmiset mene,vaan julkisuus hakuiset sekä näivettyneet yksin elävät,joilla raukoilla ei ole omaa elämää. Jos elämä olisi helppoa, ,puuttuisivat meiltä haasteet .haasteiden puuttuessa elämämme olisi tylsää.

• -tiina

täällä on sit yks näivettyny epänormaali julkisuus hakuinen yksinäinen raukka olisko se vaivuttava sit oikeen itsesääliin tän haasteettoman ja tylsän elämänsä kanssa.

• demeter

Minustakin Facebook on oma valinta, mutta ihmettelen kyllä, jos siellä ollaan työaikana. En uskonut sellaisia työpaikkoja enää löytyvänkään, jossa tämä on mahdollista, kun kaikki valittavat töiden paljoutta. Ilmankos työpäivät venyvät 12-tuntisiksi ! )) No, ehkä kyse on sitten työ- ja vapaa-ajan limittymisestä toisiinsa. Aikaisemmin sitäkin ilmiötä kyllä vähän karsastettiin.

Minusta sosiaalisen median suosio perustuu sen helppouteen: ei tarvitse kuin istahtaa, avata kone ja heti on "seuraa". Sen ovat kyllä monet huomanneet (minä myös!), että mukana oleminen vie aikaa ja mistä se aika on sitten pois ? Itselläni se on kyllä pois lukemisesta ja siitä olen vähän pahoillani. Maalla meillä ei ole nettiyhteyttä, joten taukoja tulee kyllä sitä kautta.

• -tiina

jos mennään oikeesti tähän facebookin käyttöön ja työaikaan niin mitä ite oon seuraillu bookkia työaikaan niin oon ainakin tehny sellaisen huomion että ystäväni jotka siellä työaikaan päivittävät toimivat media alalla ja sit on paljon ihmisiä jotka on omia työnantajiaan niinkun määkin niin ei oo ketään pomoo hengittämässä niskaan sit mulla on ystävä joka joutuu odotteleen kyytejä taksi tolpalla kuuluu joukkoon oma työnantajansa.

• demeter

Moi vaan -tiina. Pitkä "katko" tuli sullekin täällä oloon loman myötä. Tervetuloa vain takaisin kylmään pohjolaan.
        Tuon havainnon olen itsekin tehnyt, että nuorten kädet käyvät kaiken aikaa...tekstareita lähtee, ellei muuta. Kuten joku tuolla edellä totesi, sosiaaliset mediat ovat tätä päivää, minulla vain on aina tämä kriittinen mieli päällä - tarve katsoa ilmiöitten taakse, miettiä mitä niistä seuraa, mitä ne vaikuttavat - jos sitä nyt kukaan pystyy sanomaan... En niitä kokonaan lyttää, olenhan mukana itsekin.

• Varovainen..
        demeter kirjoitti:

Moi vaan -tiina. Pitkä "katko" tuli sullekin täällä oloon loman myötä. Tervetuloa vain takaisin kylmään pohjolaan.
        Tuon havainnon olen itsekin tehnyt, että nuorten kädet käyvät kaiken aikaa...tekstareita lähtee, ellei muuta. Kuten joku tuolla edellä totesi, sosiaaliset mediat ovat tätä päivää, minulla vain on aina tämä kriittinen mieli päällä - tarve katsoa ilmiöitten taakse, miettiä mitä niistä seuraa, mitä ne vaikuttavat - jos sitä nyt kukaan pystyy sanomaan... En niitä kokonaan lyttää, olenhan mukana itsekin.

Kriittisiesti suhtaudun minäkin

Ihmettelen, miksi ei voi viestejä välittää e-mailin kautta? pitääkö kaikki kuuluttaa kaiken kansan tietoon? Niin vain tuntuu olevan, että siellä seinällä on jos kenen tilityksiä heidän olemisistaan, menemisistään ja tekemisistään.

Kun heiltä tulee mulle viesti, en ikinä vastaa Facebookissa, vaan e-mailissa. Varon viimeiseen saakka kirjoittamasta sinne mitään henkilökohtaista.

Kahdetkin sivut minulla siellä on, vaan en hemmetti soikoon ala tilitellä yksityisasioitani siellä, vaikka kuinka voisikin rajata, ketkä saavat luvan nähdä, ja kelle jaellaan.

• -tiina
        Varovainen.. kirjoitti:

Kriittisiesti suhtaudun minäkin

Ihmettelen, miksi ei voi viestejä välittää e-mailin kautta? pitääkö kaikki kuuluttaa kaiken kansan tietoon? Niin vain tuntuu olevan, että siellä seinällä on jos kenen tilityksiä heidän olemisistaan, menemisistään ja tekemisistään.

Kun heiltä tulee mulle viesti, en ikinä vastaa Facebookissa, vaan e-mailissa. Varon viimeiseen saakka kirjoittamasta sinne mitään henkilökohtaista.

Kahdetkin sivut minulla siellä on, vaan en hemmetti soikoon ala tilitellä yksityisasioitani siellä, vaikka kuinka voisikin rajata, ketkä saavat luvan nähdä, ja kelle jaellaan.

mikä on niin henkilökohtaista että pitää varoa kirjoittamasta mää oon vähän toista mieltä tosta henkilökohtaisuudesta facebook sivuilla meen saunaan nyt nukkumaan hyvää yötä ystävät ja rakkaat jne yleensä päivitykset on hyvin vihjailevia ketä se voi satuttaa joskus oon huomannu joittenkin purkavan siellä tuntojaan mutta sillonkin sillä asialla on tietty tarkoitus se halutaan tuoda tietyn ihmisen tietoon ja sen asian tietää vain se ihminen jolle ne on tarkoitettu.

• Seiskakin on
        -tiina kirjoitti:

mikä on niin henkilökohtaista että pitää varoa kirjoittamasta mää oon vähän toista mieltä tosta henkilökohtaisuudesta facebook sivuilla meen saunaan nyt nukkumaan hyvää yötä ystävät ja rakkaat jne yleensä päivitykset on hyvin vihjailevia ketä se voi satuttaa joskus oon huomannu joittenkin purkavan siellä tuntojaan mutta sillonkin sillä asialla on tietty tarkoitus se halutaan tuoda tietyn ihmisen tietoon ja sen asian tietää vain se ihminen jolle ne on tarkoitettu.

Toiset tilittää tai esittelevät tapahtumiaan Facebooksissa, toiset Seiskassa.

• -tiina
        Seiskakin on kirjoitti:

Toiset tilittää tai esittelevät tapahtumiaan Facebooksissa, toiset Seiskassa.

oliks siellä jotain uutta mielenkiintoista tänään ei tullu mentyä mattiakaan kattoon puerto ricossa ajattelin kyllä että meen ja pyydän kuvaan kanssani niin olis voinu ilmoittaa seiskalle että matti on palannut tiinan luo ;)))))

• -tiina

moi vaan moi hyvin pärjäsin vaikka olin katkolla mutta jos totta puhutaan niin kyllä seuraavan kerran jos lähden kolmeks viikkoo ajattelin ottaa läppärin mukaan niin sitä on meikäläinenkin koukuttunu mutta onks toi nyt niin paha mulla on yks sukulaistyttö parikymppinen joka on oikeen haka näissä hommissa se lukee samaan aikaan iltalehtee kirjoitta facebookkiin ja toisella kädellä pitää tekstiviestiä menemään tietysti tilanne pitää olla semmoinen että se ei oo ystäviensä kanssa kylmää on kylmää on mutta onneks se kolme viikkoo oli 20- 30 sillä jaksaa kesään ja kärpäsiin =))))

• Jotenkin ihmetyttää tää fecebook vastaisuus, sitten kuitenkin kirjoitellaan täällä.

Mulla ei ole facebookkia koska en halua tämän lisäksi mitään muuta juttua, mutta ei mulla ole mitään sitä vastaankaan.
      Samalla tavalla kun ihmiset kirjoittelee työaikana siellä ne voi kirjoitella täällä.
      Mulla tosin ei ole mahdollisuutta eikä edes halua olla täällä silloin kun on työaika ja tauot menee kyllä ihan syömiseen tai kahvitteluun, ja oikeiden ihmisten kanssa jutteluun tai kuunteluun kyllä useimmiten.

Enkä tiedä että mun työpaikassa kukaan istuis tauolla koneella.
      Tupakalla kävijätkin vähenee koko ajan ja ne jotka käy niin kyllä suon niille sen, koska ne on paremmalla tuulella sitten, kun joutuisivat kärvistelemään koko päivän ilman sitä.

• vissi ero

Mikä vastaisuus? Etkö tajua eroa, missä yhteyksissa vastaisuuksia on esitetty? Mm. työaikana fasebookissa notkumista vastaan ollaan esitetty kriittisyyttä. Ja vastaista ja vastaista, onhan muissakin asioissa eriäviä mielipiteitä, miksi ei tässäkin. Ja sinulta jäi humaamatta sekin tosiasia, ettei täällä esitellä itseään oikealla nimellään, ja tekemisiään raportoida kaikelle kansalle, mitä minä nyt teen, mitä alan tekemään. Siis oikealla nimellä ja raportointi elämänsä tapahtumsita.

Niillä on vissi ero, anonyymillä ja nimellisenä.

• vissi ero kirjoitti:

Mikä vastaisuus? Etkö tajua eroa, missä yhteyksissa vastaisuuksia on esitetty? Mm. työaikana fasebookissa notkumista vastaan ollaan esitetty kriittisyyttä. Ja vastaista ja vastaista, onhan muissakin asioissa eriäviä mielipiteitä, miksi ei tässäkin. Ja sinulta jäi humaamatta sekin tosiasia, ettei täällä esitellä itseään oikealla nimellään, ja tekemisiään raportoida kaikelle kansalle, mitä minä nyt teen, mitä alan tekemään. Siis oikealla nimellä ja raportointi elämänsä tapahtumsita.

Niin kun kirjoitin täälläkin voi notkua työaikana.
        Ja sehän pitäis olla jokaisen oma asia jos ittestään haluaa kertoa kaikille.
        Mikäli oikein ymmärrän niin facebookin saa sellaiseksi ettei kukaan muu kun ne joiden haluat pääse lukemaan kuulumisiasi.
        Toisekseen on ihmisiä jotka haluaa että heidät huomataan maailmalla, kaikilla vaan ei ole laulunlahjoja eikä näyttelijän tai tai tanssijan. Jos heillä on halu tulla tietoisuuteen kaikkien silmissä.
        Mene ja tiedä.
        Kyllä jotenkin näen vastaisuutena nämä aloitukset ja ainakin se mitä ne tuo ketjun sisällä.
        Muuten täälläkin voi olla ihan omalla kuvallaan ja ihan itsenään, ei kaikki ole niin anonyymeja kun me tällä hetkellä olemme.
        Ja olen minäkin täällä ihan oikeasti itsenäni ja minut kyllä jokunen täälläkin tuntee/tietää. Ja olen kirjoittanut itsestäni tänne ihan oikeaa asiaa.

• -tiina
        tulisilla kirjoitti:

Niin kun kirjoitin täälläkin voi notkua työaikana.
        Ja sehän pitäis olla jokaisen oma asia jos ittestään haluaa kertoa kaikille.
        Mikäli oikein ymmärrän niin facebookin saa sellaiseksi ettei kukaan muu kun ne joiden haluat pääse lukemaan kuulumisiasi.
        Toisekseen on ihmisiä jotka haluaa että heidät huomataan maailmalla, kaikilla vaan ei ole laulunlahjoja eikä näyttelijän tai tai tanssijan. Jos heillä on halu tulla tietoisuuteen kaikkien silmissä.
        Mene ja tiedä.
        Kyllä jotenkin näen vastaisuutena nämä aloitukset ja ainakin se mitä ne tuo ketjun sisällä.
        Muuten täälläkin voi olla ihan omalla kuvallaan ja ihan itsenään, ei kaikki ole niin anonyymeja kun me tällä hetkellä olemme.
        Ja olen minäkin täällä ihan oikeasti itsenäni ja minut kyllä jokunen täälläkin tuntee/tietää. Ja olen kirjoittanut itsestäni tänne ihan oikeaa asiaa.

mää oon sun kans täysin samaa mieltä tosta facebook vastaisuudesta näissä kirjoituksissa ja nythän sinne facebookkiin oikeen ollaan menossakin ja ryminällä jyväskylässä oli järjestetty eilen oikeen facebook kurssit joissa muutamat meidän kyläläisistä olivat mukana varmasti oikeen hyvä kanava pienyrittäjille.

• -tiina kirjoitti:

mää oon sun kans täysin samaa mieltä tosta facebook vastaisuudesta näissä kirjoituksissa ja nythän sinne facebookkiin oikeen ollaan menossakin ja ryminällä jyväskylässä oli järjestetty eilen oikeen facebook kurssit joissa muutamat meidän kyläläisistä olivat mukana varmasti oikeen hyvä kanava pienyrittäjille.

Varmasti onkin hyvä kanava kertoa firmastaan.
        Jos mulla olis joku juttu mitä haluasin jakaa maailmalle niin kait silloin olisinkin siellä.
        Mutta kun olen enemmän tälläinen erakon luonteinen niin musta tuntuu että jos menisin facebookkiin niin tulis liikaa paineita.
        Mulla on niin paljon tuttuja ympäri suomen että kohta en kerkiäis kun istumaan koneella.
        Eli edelleen mulle riittää tää saitti ja jos jossain vaiheessa tulee eteen niin ainahan sitä voi kokeilla. Mutta ei vielä :)))

• nykyaikainen
        vissi ero kirjoitti:

Kas kun ihmiset eivät ymmärrä.Että maailma on muuttunut.
        Monet meistä tekevät koko päivän töitä päätteellä. Se on se ainoa työ
        Siinä tulee väkisinkin taukoja kun odotellaan että joku tekisi tilauksen, että toinen pää saa asiansa selviksi, tekee omat juttunsa jne...
        Silloin joutuu joku henkilö odottelemaan ja työnantajalla ei ole mitään huomautettavaa siihen, että silloin etsitään netistä työlle tarpeellisia asioita tai tapetaan aikaa lukemalla uutisia tai tehdään jotain muuta.
        Te olette niin vanhan ajan ihmisiä, ettete tajua, ettei tuossa ole mitään ihmeellistä.

• -tiina

just luin naamakirjasta ystävän kirjoituksen että olisiko syytä ruveta välttämään s ryhmää ja sekös lämmitti mun mieltä mieli jo koheni muutenkin tossa reippaalla aurinkoisella lenkillä ja vielä tämä päälle tästä on hyvä lähtee jatkaan päivää eteenpäin ja suosimaan suomalaista =)))))

• Hyvää päivää sulle.
        Suomalaista kyllä suositaan, ja lähijuttuja vielä mieluummin. Ne on olleet mun mielessä jonkun aikaa. Täytyy ottaa selvää missä kaikkialla täällä myydään lähiruokaa, paitsi torilla tietysti.

• Toistaiseksi en vältä S-ryhmää.
        Saatan tarkistaa kantani Joulun jälkeen..
        Ja Facebook ei ole minun juttuni.
        H.

• -tiina
        hunksz kirjoitti:

Toistaiseksi en vältä S-ryhmää.
        Saatan tarkistaa kantani Joulun jälkeen..
        Ja Facebook ei ole minun juttuni.
        H.

katsotaan mitä voidaan asialle tehdä sinun hyväksesi koska silloinhan se koituu myös minun hyväkseni joulu se tulla jollottaa...

• -tiina

se on hyvä ja musta tuntuukin että kaupungeissa suositaan lähiruokaa enemmänkin kun maaseudulla ja pikkuhiljaa suomalainen rupee ymmärtään sen suomalaisuuden tärkeyden ja korkee aika onkin ettei kaikkee kotimaista tarvi viedä rajojen ulkopuolelle ja paluukuormassa tuoda ulkolaista tilalle.

• Mitä luulet?

Minua ihmetyttää vielä enemmän, että jonkun pitää tulla keskustelupalstalle ihmettelemään jonkun toisen tekemisiä?
      Onkohan se elämän tyhjyyttä vai mitä?

• Nanni Naamakainen

Ei, se on sitä samaa, jota ennen ihmiset tekivät livessä naamakkain.
        En tiedä, onko nyt mennyt poikki tuo yhteys, mutta tämähän on ihan sama asia.
        Lie Naamakirjakin yksi samanlainen paikka.

Nopeasti ajatellen voisi kuvitella, että se on yksinäisten paikka, joilla ei ole oikeita ihmisiä kuuntelemaan.
        Ei se niin kuitenkaan tunnu olevan. Itseänikin sinne on houkutelleet vaikkapa sukulaistytöt, perheelliset, seuralliset.

Itselleni ei ole auennut Facibookinkaan idea, mutta mitä se minua liikuttaa, missä ihmiset aikansa kuluttavat, kuluu se muutenkin.
        En kyllä näe siinä mitää järkeä, jos siellä tosiaankin raportoidaan joka vessassakäynti. Toki, mitä vanhemmaksi tulee, tärkeintä on vain ruoka ja siitä saatava tuotos.

Telkkarista katson mielenkiintoista keskusteluohjelmaa Facebookista.

Saapas nähdä, luulepn, että into naamakirjaankin laimenee, kunhan aika kuluu. Kaipa sittenn keksitään jokin uusi idea.

• Elämän tyhjyys tai täyteläisyys johtaa aina elämiseen.
        Kaikenlaiseen elämiseen.
        Syvä välinpitämättömyys johtaa henkiseen kuolemaan, oikein tiukalle mennessään itsemurhaan.
        Minä vähän luulen että naamakirjat ja palstat ovat pelastaneet monta ihmistä elämälle, tuntuu kyllä että sellaisiakin, jotka joutaisivat kuolemaan, nopeastikin.
        Joten netti on "aqua vite" elämän vesi, Whiskey.
        Lapsellinen mollaus netistä elämää hakevaa kohtaan menee aina pieleen.
        Netissä elävä voi olla ihan aktiivisesti luonnossakin paneskeleva ihminen, Sporassa piereskelevä hihittelijä, Perhokalastaja, Kantapäänompelija, joskus ihan vanhakin.
        Ja joskus pentu.
        H.

• vai kuinka?
        Nanni Naamakainen kirjoitti:

Ei, se on sitä samaa, jota ennen ihmiset tekivät livessä naamakkain.
        En tiedä, onko nyt mennyt poikki tuo yhteys, mutta tämähän on ihan sama asia.
        Lie Naamakirjakin yksi samanlainen paikka.

Nopeasti ajatellen voisi kuvitella, että se on yksinäisten paikka, joilla ei ole oikeita ihmisiä kuuntelemaan.
        Ei se niin kuitenkaan tunnu olevan. Itseänikin sinne on houkutelleet vaikkapa sukulaistytöt, perheelliset, seuralliset.

Itselleni ei ole auennut Facibookinkaan idea, mutta mitä se minua liikuttaa, missä ihmiset aikansa kuluttavat, kuluu se muutenkin.
        En kyllä näe siinä mitää järkeä, jos siellä tosiaankin raportoidaan joka vessassakäynti. Toki, mitä vanhemmaksi tulee, tärkeintä on vain ruoka ja siitä saatava tuotos.

Telkkarista katson mielenkiintoista keskusteluohjelmaa Facebookista.

Saapas nähdä, luulepn, että into naamakirjaankin laimenee, kunhan aika kuluu. Kaipa sittenn keksitään jokin uusi idea.

Sinulle ei ole auennut facebook, mutta tiedät mitä siellä muut tekevät :DDD
        Jokainen meistä saa käyttää julkista mediaa siihen mitä haluaa.
        Jos joku haluaa raportoida juttunsa, miten se meitä koskettaa?
        Antaa raportoida.
        Vai pitääkö heidän alistua siihen mitä me haluamme?
        Taas ollaan samoilla lähteillä.
        MIKSI MUUT EIVÄT TEE NIINKUIN MINÄ HALUAN!!
        Muita ihmisiä ei voi muuttaa, pitääkö siis muuttaa omaa ajattelutapaansa.Siis sallia muille se elämä jonka HE haluavat?

• mediafriikki
        hunksz kirjoitti:

Elämän tyhjyys tai täyteläisyys johtaa aina elämiseen.
        Kaikenlaiseen elämiseen.
        Syvä välinpitämättömyys johtaa henkiseen kuolemaan, oikein tiukalle mennessään itsemurhaan.
        Minä vähän luulen että naamakirjat ja palstat ovat pelastaneet monta ihmistä elämälle, tuntuu kyllä että sellaisiakin, jotka joutaisivat kuolemaan, nopeastikin.
        Joten netti on "aqua vite" elämän vesi, Whiskey.
        Lapsellinen mollaus netistä elämää hakevaa kohtaan menee aina pieleen.
        Netissä elävä voi olla ihan aktiivisesti luonnossakin paneskeleva ihminen, Sporassa piereskelevä hihittelijä, Perhokalastaja, Kantapäänompelija, joskus ihan vanhakin.
        Ja joskus pentu.
        H.

Media on luonut rinnakkaiselämän.
        Siitä on joillekin apua ja huvia, toisille pelkkää kiusaa ja harmia.
        Yhä enenevämmässä määrin ihmiset tulevat nettiin kiukuttelemaan, miksi muut eivät tee niinkuin minä haluan.
        Anonyyminä sitä voi vaatia jopa herjaamalla ja nimittelemällä.
        Alkuun tämä media oli innostuneiden, idearikkaiden ihmisten kontaktiareena.
        Silloin syntyi hymiöt ja pikakieli.
        Nyt tätä mediaa käytetään pahan olon purkamiseen.
        Kuinkahan kauan kestää, ennemkuin väki etenee seuraavalle tasolle ja käyttää mediaa...taas uudella tavalla?

• Nanni Naamakainen
        vai kuinka? kirjoitti:

Sinulle ei ole auennut facebook, mutta tiedät mitä siellä muut tekevät :DDD
        Jokainen meistä saa käyttää julkista mediaa siihen mitä haluaa.
        Jos joku haluaa raportoida juttunsa, miten se meitä koskettaa?
        Antaa raportoida.
        Vai pitääkö heidän alistua siihen mitä me haluamme?
        Taas ollaan samoilla lähteillä.
        MIKSI MUUT EIVÄT TEE NIINKUIN MINÄ HALUAN!!
        Muita ihmisiä ei voi muuttaa, pitääkö siis muuttaa omaa ajattelutapaansa.Siis sallia muille se elämä jonka HE haluavat?

Miten lie luetun ymmärryksesi?

"mutta mitä se minua liikuttaa, missä ihmiset aikansa kuluttavat, kuluu se muutenkin."

Minulla on tärkeämpääkin päänvaivaa, kuin muiden tekemiset, omissakin ihan tarpeeksi. Toivottavasti niin olisi muillakin.
        Ihme vihamielisyyttä asian tiimoilla, mutta niinhän tuossa mainitussa ohjelmassa kerrottiinkin. Netti on oikea ilmivihan pesä, jota livessä ei kehdata näyttää.

• se on siinä

No ihan tarpeettomia ovat nämä keskustelupalstat. Kaikkien kuuluu olla samaa mieltä, ei niitä tarvitse setviä tällaisilla tyhjänpäiväisillä keskustelupalstoilla.

Johdattelua, sanelua, miten pitää ajatella, mitä mieltä olla, ja kaikkien on oltava sama mieltä, se on siinä.

• -tiina
        se on siinä kirjoitti:

No ihan tarpeettomia ovat nämä keskustelupalstat. Kaikkien kuuluu olla samaa mieltä, ei niitä tarvitse setviä tällaisilla tyhjänpäiväisillä keskustelupalstoilla.

Johdattelua, sanelua, miten pitää ajatella, mitä mieltä olla, ja kaikkien on oltava sama mieltä, se on siinä.

höpö höpö mitään tarpeettomia ole mihinkäs sääkään kommentoisit aamutuimaan ennen kuutta ja eihän mitään keskustelua tule jos kaikki on samaa mieltä johdattelijoita löytyy mutta löytyykö johdateltavia.

• myös .......,sinä?
        mediafriikki kirjoitti:

Media on luonut rinnakkaiselämän.
        Siitä on joillekin apua ja huvia, toisille pelkkää kiusaa ja harmia.
        Yhä enenevämmässä määrin ihmiset tulevat nettiin kiukuttelemaan, miksi muut eivät tee niinkuin minä haluan.
        Anonyyminä sitä voi vaatia jopa herjaamalla ja nimittelemällä.
        Alkuun tämä media oli innostuneiden, idearikkaiden ihmisten kontaktiareena.
        Silloin syntyi hymiöt ja pikakieli.
        Nyt tätä mediaa käytetään pahan olon purkamiseen.
        Kuinkahan kauan kestää, ennemkuin väki etenee seuraavalle tasolle ja käyttää mediaa...taas uudella tavalla?

Jokainen kun huolehtisi vain omista asioistaan, hyvä olisi. Toisten moittiminen ja vanhojen kaivelu on turhaa.

• Pirre*

Keskustelu siellä on ystävysten ja/tai suvun kesken tapahtuvaa rupattelua, jutellaan kuin oltaisiin nenäkkäin, - se on nykyajan suurperhe, tai kyläkeikka naapuriin, eihän siinä mitään pahaa kai ole...

Tuskin kukaan koko työaikaansa siellä viettää, ja pitkäänkös sitä naputtelee ykkös sanomisensa...

Ei kai mekään vielä niin kalkiksia että paheksutaan kaikkea uutta ja mielenkiintoista mitä tekniikka nykyaikana on meillekin suonut..:)

Ei ois uskonkonu 30 vuotta sitten mitään tämmöistä mahdollisuutta viestintään olevan...hienooo!

• 1943

Kaipa facebookilla on merkitystä, koska on niin suosittu. Minä viestin ystävieni kanssa vanhanaikaisesti. Tänäänkin lähetin yhden kirjeen ja olen jutellut puhelimessa kolmen kanssa. Yksi autoton oli mukanani kaupungin keskustassa. Tarjoan yleensä kyytiä ja matkalla on hyvä tilaisuus rupatella. Muut olkoon facebookissa, minä en välitä.

• -tiina

määkin laitoin pitkästä aikaa kolme korttia puhelimessa juttelin tänään yhden ystävän kanssa eilen toisen facebookissa juttelin eilen ystävän kanssa joka on yhdeksäntuhannen kilsan päässä soittaminen sinne on niin kallista varsinkin kun juteltiin tunnin verran.

• Tiukkapipoinen moralisti.

Minulla on hyvin yksiselitteinen mielipide työajan käytöstä.

Kaikki oma-aloitteisesti, asiasta sopimatta suoritettu omien asioden tai omien töiden hoitamiseen käytetty aika on työnantajalta varastamista!
      Raja on hyvin selvä.

Työnantajan välineiden käyttäminen kyseisiin harrastuksiin on raskauttava asianhaara!

Työnantajan kanssa sovitut asiat ovat luku sinänsä.

• Pirre*

Työaikaan kuuluu kyllä lakisääteisiä taukojakin..ja kai työkonetta voi käyttää omienkin asioitten hoitoon, - ainakin niin sovittaessa..

• Pirre* kirjoitti:

Työaikaan kuuluu kyllä lakisääteisiä taukojakin..ja kai työkonetta voi käyttää omienkin asioitten hoitoon, - ainakin niin sovittaessa..

Työaikaa säädellään lailla ja täydennetään työehtosopimuskohtaisesti.

Tauotus on puhtaasti sopimuspohjaista.

Työajan ja -välineiden käyttö muuhun kuin työnantajan osoittamaan tehtävään tulee mielestäni sopia erikseen.
        Riippuu myös työaikakäsitteestä.

Itselläni ei v1969:n jälkeen ollut määritettyä työaikaa vaan olin kokonaispalkkauksella joten se jätti tehtävieni hoidon omaan harkintaani.
        Käytännössä työhön käyttämäni aika ei mahtunut minkään sopimuksen määrityksen piiriin mutta sehän oli vain kyvyttömyyttäni hoitaa tehtäviäni riittävän tehokkaasti.

Puhelimen, faxin, telexin ja myöhemmin tietsikan käytöstä sovin erikseen.
        "Kiertolaisena" ollessani sovin yhdestä päivittäisestä kotipuhelusta ( ei ollut vielä kännykkäaika ) sekä satunnaisista ulkomaan puheluista jotka tarjouduin maksamaan. Eivät laskuttaneet.

En koskaan, kertaakaan käyttänyt työkonetta omien asioiden hoitamiseen tai viihteeseen!
        Raja on helppo vetää yhteen paikkaan!
        Viimeiseen pätkäänikin on aikaa jo 10-vuotta mutta kyllä silloinkin oli netti käytössä mutta ei nykyisiä sovellutuksia.

Todennäköisesti asennoituisin nykyäänkin yhtä ahdasmielisesti kuin aikaisemmin.
        Kuten sanoin, raja on helppo vetää yhteen paikkaan, tulkinta-alueen reunaan!

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

Työajan ja -välineiden käyttö muuhun kuin työnantajan osoittamaan tehtävään tulee mielestäni sopia erikseen.

Itselläni ei v1969:n jälkeen ollut määritettyä työaikaa vaan olin kokonaispalkkauksella joten se jätti tehtävieni hoidon omaan harkintaani.
        Käytännössä työhön käyttämäni aika ei mahtunut minkään sopimuksen määrityksen piiriin mutta sehän oli vain kyvyttömyyttäni hoitaa tehtäviäni riittävän tehokkaasti.

"Kiertolaisena" ollessani sovin yhdestä päivittäisestä kotipuhelusta ( ei ollut vielä kännykkäaika ) sekä satunnaisista ulkomaan puheluista jotka tarjouduin maksamaan. Eivät laskuttaneet.

En koskaan, kertaakaan käyttänyt työkonetta omien asioiden hoitamiseen tai viihteeseen!
        Viimeiseen pätkäänikin on aikaa jo 10-vuotta mutta kyllä silloinkin oli netti käytössä mutta ei nykyisiä sovellutuksia.

Olen saanut hypätä vaikka narua ruokatunnillani, joka on ollut yleensä sovitusti 30 min., ja kahvitauoillani niin ikään.

• 1943
        laiska-lasse kirjoitti:

Ahdasmielinen olen minäkin. Esimerkiksi työnantaja voisi lukea sähköpostini työpaikan koneelta, se on itsestään selvää. Pelisäännöt pitää tehdä etukäteen selviksi. Työnantajallahan on oikeus päättää, miten ja missä työ tehdään. En muista tuon oikeuden nimitystä. Yksityisasiat ovat vapaa-aikana hoidettavia. Tauoille voi tuoda oman kannettavan, jos silloin haluaa yksityistä kirjeenvaihtoa hoitaa. Eläkeläisenä on hyvä tehdä sääntöjä.

• -tiina
        Pirre* kirjoitti:

Olen saanut hypätä vaikka narua ruokatunnillani, joka on ollut yleensä sovitusti 30 min., ja kahvitauoillani niin ikään.

sama täällä silloin kun mulla vielä oli työnantaja ruokatunnin ja kahvitaukojen tekemisiin ei ole koskaan kukaan puuttunut työni oli päätetyöskentelyä ei ollu facebookkia eikä keskustelupalstoja mutta oli operaattori pojat pääkonttorissa ;)))))

• Mietin mielessäni, en ole tiukkapipoinen moralisti.
        Silti töihin menen tekemään töitä. En edes tauoilla tykkää olla puhelimessa koska tauoilla nautin kahvista ja syön kun syön, olen hidas näissä asioissa.
        Mutta se mitä toiset taas tekee ei mun elämääni koske.
        Itselle työaika on työaikaa ja kun kellokortti taas lyödään kotiin lähtiessä alkaa mun aika.

• 1943 kirjoitti:

Ahdasmielinen olen minäkin. Esimerkiksi työnantaja voisi lukea sähköpostini työpaikan koneelta, se on itsestään selvää. Pelisäännöt pitää tehdä etukäteen selviksi. Työnantajallahan on oikeus päättää, miten ja missä työ tehdään. En muista tuon oikeuden nimitystä. Yksityisasiat ovat vapaa-aikana hoidettavia. Tauoille voi tuoda oman kannettavan, jos silloin haluaa yksityistä kirjeenvaihtoa hoitaa. Eläkeläisenä on hyvä tehdä sääntöjä.

Ta:n oikeuksia.

Tarkoitat hienosti sanottuna ta:n direktio-oikeutta.
        Mainita kannattaa myös ta:n oikeus ensisijaiseen tes:n tulkintaan.

Hieman saivartelua.
        Ainoastaan PK-yrityksissä olen ollut tekemisissä työnantajan ( = omistajan ) kanssa.

Useimmissa paikoissa osapuolena on ollut jonkin tason työnantajan edustaja.
        Jokainen esimies on työnantajan edustaja suhteessa alaisiinsa vaikka tämä tosiasia näyttää jossakin hämärtyvän.

Mammat tuossa sekoilevat sovittujen taukojen ja työajan välillä mutta sattuuhan sitä suuressa porukassa.

• oppia ikä kaikki
        laiska-lasse kirjoitti:

Ta:n oikeuksia.

Tarkoitat hienosti sanottuna ta:n direktio-oikeutta.
        Mainita kannattaa myös ta:n oikeus ensisijaiseen tes:n tulkintaan.

Hieman saivartelua.
        Ainoastaan PK-yrityksissä olen ollut tekemisissä työnantajan ( = omistajan ) kanssa.

Useimmissa paikoissa osapuolena on ollut jonkin tason työnantajan edustaja.
        Jokainen esimies on työnantajan edustaja suhteessa alaisiinsa vaikka tämä tosiasia näyttää jossakin hämärtyvän.

Mammat tuossa sekoilevat sovittujen taukojen ja työajan välillä mutta sattuuhan sitä suuressa porukassa.

Joo, mammat ei lainkaan eroita työasioita yksityisasioista. Pojan työnantajat, useampi työpaikka 10 vuoden aikana on ollut, etteivät salli yksityispuheluitakaan työaikana.

Ymmärrän hyvin, sillä kilpailu on tuotantolinjoilla kova. Puhelintakaan ei voi pitää työaikana mukana, kun tulee kiusaus vastata puhelimeen, joten jättää sen jo pukuhuoneeseen takin taskuun.

Ja mielestäni tuo on aivan oikein. Nuorilla ei ole oikein käsitystä, mitä työaikana tehdään, ja monet nuoret kuvittleevat, että puhelimeen läpätys on välttämätöntä. Kun asioista aikanaan kotona puhuttiin, ennenkuin meni ensimmäiseenkään työpaikkaan, eihän se mennyt nuorelle ymmärrettävästi perille, ennenkuin työnantajat siitä huomauttivat.

Ensin tietenkin pojalle pahamieli, mutta ajastaan asia tuli selväksi, ja on mukautunut siihen mutisematta.
        Jos työaikana tarvitsee työasioissa soitella, sitä varten työnantajat antavat puhelimet.

Ja ihmiset, jotka ovat toisen palveluksessa, en soita heille yksityisasioista, ellei ole aivan kuoleman vakavasta ilmoitusasiasta kyse.

• -tiina
        oppia ikä kaikki kirjoitti:

Joo, mammat ei lainkaan eroita työasioita yksityisasioista. Pojan työnantajat, useampi työpaikka 10 vuoden aikana on ollut, etteivät salli yksityispuheluitakaan työaikana.

Ymmärrän hyvin, sillä kilpailu on tuotantolinjoilla kova. Puhelintakaan ei voi pitää työaikana mukana, kun tulee kiusaus vastata puhelimeen, joten jättää sen jo pukuhuoneeseen takin taskuun.

Ja mielestäni tuo on aivan oikein. Nuorilla ei ole oikein käsitystä, mitä työaikana tehdään, ja monet nuoret kuvittleevat, että puhelimeen läpätys on välttämätöntä. Kun asioista aikanaan kotona puhuttiin, ennenkuin meni ensimmäiseenkään työpaikkaan, eihän se mennyt nuorelle ymmärrettävästi perille, ennenkuin työnantajat siitä huomauttivat.

Ensin tietenkin pojalle pahamieli, mutta ajastaan asia tuli selväksi, ja on mukautunut siihen mutisematta.
        Jos työaikana tarvitsee työasioissa soitella, sitä varten työnantajat antavat puhelimet.

Ja ihmiset, jotka ovat toisen palveluksessa, en soita heille yksityisasioista, ellei ole aivan kuoleman vakavasta ilmoitusasiasta kyse.

noista yksityispuheluista työaikana kuka niistä pystyy kirjaa pitään kun kaikilla on nykyään kännykät ja on asioita joita joutuu hoitamaan virka aikaan eli kahdeksasta neljään ja jos työ on pääsääntöisesti sillon niin millos niitä sitten hoitelee ja sit on paljon työtä jota tehdään yksin kukas sillon kontrolloi meillä yhdelle myyjälle soittelee lapset kun ne tulee koulusta enkä mää oo kyllä niitä puheluita kieltäny vastaanottamasta on mullekkin aikoinaan lapsi soitellu kyllä niillä koulupäivän aikaan tulee jo vaikka minkälaista asiaa tietysti on työpaikkoja missä on mahdottomuus ottaa vastaan tai soittaa yksitysipuheluita mutta ne onkin sit toinen juttu.

• bessie*
        1943 kirjoitti:

Ei tuo oikeus sähköpostien lukemiseen ihan niin yksinkertainen asia ole. Oletetaan, että joku lähettää minulle sähköpostia osoitteeseen etunimeni.sukunimeni@työnantajani.fi. Työnantajallani ei missään tapauksessa ole oikeutta sitä lukea, ihan noin vain. Vaikka se minulle olisikin samantekevää, niin lähettäjälle ehkä ei. Tämä on myös työnantajani kanta, yksilöiden tietosuojaa kunnioitetaan ehdottomasti.

• oppia ikä kaikki kirjoitti:

Toisilla taas puhelin kuuluu olla mukana työaikana..

• ...
        1943 kirjoitti:

Kompataan.

Vaikkakin ihminen elää yhtä elämää. Duunissa tehdää duuneja, maksua vastaan ja normaalisti työnantajan välineillä ja nettiliittymillä.

Tokikin, asiat on nykyään osittain erittäinkin liberaaleja ja ihmiset tekee töitä himassa jne. Mutta periaate on just kuten kirjoitit.

=DW=

• omat asiat piiloon

Missähän työpaikassa netissä voi luurata, ei meillä ainakaan. Hyvä, että ehtii pakolliset s-postit/tiedotteet lukea ja niihin vastailla. Ei jokapäivä ollenkaan.

Itse seurailen vain fakepookissa enkä kirjoittele "seinille" mitään enkä juuri muutenkaan.

• -tiina

pakko luurailla kun ei mitään tietoo tuu enää minnekkään muualle kun tietokoneelle sen kanssa ne on käytävä kaikki töihin liittyvät asia läpi.

• palkassakinko?

Minun työssäni olisi voinut vaikka kuinka sählätä netissä ja Facebookissa, jos omantunnon moraali olisi sen sallinut, vaan olen sellainen, että työ työnä, ja oma aika omana aikana, eikä niitä sekoiteta keskenään.

Työkaveri oli paljon korkeammin koulutettu, muttei saanut kuin samaa palkkaa. Monasti ajattelin, että vaikuttikohan se asiaan, kun häneltä pruukasi mennä nuo oma-aika ja työnantajan aika aika paljon sekaisin?

• palkassakinko?
        -tiina kirjoitti:

pakko luurailla kun ei mitään tietoo tuu enää minnekkään muualle kun tietokoneelle sen kanssa ne on käytävä kaikki töihin liittyvät asia läpi.

Etpä tainnu ymmärtää koko kysymystä. Työ asiat hoidetaan työajalla, mut omat asiat pitää hoitaa omalla ajalla. Henkilökohtaiset Facebook kirjoittelut eivät kuulu työpaikalle, vaan omalle ajalle. Näin selvää ja yksinkerktaista se on.

• bessie*

En raportoi.

Ilmeisesti tarkoitat "raportoimisella" ihmisten keskinäistä seurustelua, keskustelua, yhteydenpitoa, tilannetiedoituksia jne.? Sellaista kyllä teen, joskaan en kovin paljon facebookissa. Netissä seurustelen ja keskustelen ajankuluksi tai asioita hoitaakseni. Toiminta on vuorovaikutteista, eikä mitään "raportointia".
      Mm. jaettu kalenteri on ehdottomasti muistettavien asioiden hoidossa osoittautunut toimivaksi ja kasvokkain seurustelu taas kaikkein tyydyttävimmäksi tavaksi hoitaa tärkeimpiä ihmissuhteita. Kauempana olevien kanssa tietenkin käytetään netin suomia mahdollisuuksia.

Mainitset kolmessa kappaleessa työajan käyttämisen omiin tarkoituksiin. Mielestäni annat asian painaa turhaan mieltäsi, työnantajilla on kyllä oikeus ja mahdollisuus päättää miten näissä asioissa työpaikalla toimitaan.

Se, että ihmiset käyttävät myös nettiä hoitaessaan omia ihmissuhteitaan, ei todellakaan kerro elämän tyhjyydestä, päinvastoin.

• -tiina

tossa oot oikeessa kun kirjoitat että ihmiset käyttää nettiä hoitaessaan ihmissuhteitaan sehän meinaa just sitä että on ihmissuhteita mitä hoitaa eihän sillon voi elämä olla tyhjää mää uskon että yksi syy nettikeskusteluihin niin täällä kun facebookissakin on niiden edullisuus maksat tietyn summan kuukaudessa niin sillä voit keskustella vaikka vuorokaudet ympäriinsä ystävien kanssa kyllä se mun mielestä on ainakin paljon järkevämpää kun maksaa jokaisesta puhelinsoitosta erikseen ei tää netti ainakaan mun sosiaalista kanssakäymistä ole vähentänyt eihän ihmisillä ole enää vuosikausiiin ole ollut aikaa kyläilemiseen jos tavataan vaikka kahvikupposen merkeissä se on sovittava kalenterin kanssa kaksi viikkoa aikaisemmin kiirettä pukkaa mutta ei onneks mulla =)))))

• moraalitonta

Kertoisko se moralittomuudesta, jos ei eroita työaikaa ja yksityistä omaa aikaa. Kuvittelee, et ne suhteet menee edelle työajan

• moraalitonta kirjoitti:

Kertoisko se moralittomuudesta, jos ei eroita työaikaa ja yksityistä omaa aikaa. Kuvittelee, et ne suhteet menee edelle työajan

Työtäkin on monenlaista, ei kaikki työ ole päätteen äärellä tehtävää, ja on työtä ettei ole edes työaikaa, vaan kaikki aika on periaatteessa työaikaa..sitten on taas omaa työtä, ja oma tietsikka omalla työpaikalla :) - ja kukkaa ei kysy mitä sie teet naamakirjassa työaikana.

• puurot ja vellit..
        -tiina kirjoitti:

tossa oot oikeessa kun kirjoitat että ihmiset käyttää nettiä hoitaessaan ihmissuhteitaan sehän meinaa just sitä että on ihmissuhteita mitä hoitaa eihän sillon voi elämä olla tyhjää mää uskon että yksi syy nettikeskusteluihin niin täällä kun facebookissakin on niiden edullisuus maksat tietyn summan kuukaudessa niin sillä voit keskustella vaikka vuorokaudet ympäriinsä ystävien kanssa kyllä se mun mielestä on ainakin paljon järkevämpää kun maksaa jokaisesta puhelinsoitosta erikseen ei tää netti ainakaan mun sosiaalista kanssakäymistä ole vähentänyt eihän ihmisillä ole enää vuosikausiiin ole ollut aikaa kyläilemiseen jos tavataan vaikka kahvikupposen merkeissä se on sovittava kalenterin kanssa kaksi viikkoa aikaisemmin kiirettä pukkaa mutta ei onneks mulla =)))))

Kun nuijilla on menny puurot ja vellit sekaisin, ei eroteta, mitä työaikana kuuluu tehdä ja mitkä asiat kuuluvat omaan vapaa-aikaan.

• ...

Lyhyesti.

Oli sen verran paljon kommentteka, että en yksinkertaisesti viitsinyt luke niitä.

Mutta siis, naamakirja on tapa pitää yllä kontaktiverkostoa, osa ns "sosiaalista mediaa". Ja ihan duunijutuissa, se on työkalu. Sen kautta nyt vaan otetaan yhteyksiä eri tahoille. Nyt kun oli Japanin ydinvoima kriisi jen, Ulkoasiainministeriö tiedotti, että nopeiten tietoja saa heidän naamakirjasivultaan.

Asiassa epämääräist puolensa, onhan niitä, paljonkin. Pahin se, että jos laitttaa sinne jotain, ei ikinä tiedä, minne se loppujenlopuksi päätyy. Ja missä siihen törmää seuraavan kerran.

Tässä kyse just siitä, että pitää ottaa nykyään maailma läpinäkyvänä. HAH. jotkut valopäät kirjoittelee, vaikkapa tällä palstalla ties minkälaisia kirjoituksia. Ja ne poistetaan. Mutta ne poistetaan ainoastaan julkisesti näkyvistä. Eri maissa lainsäädännöt vaihtelee, en tiedä, missä maassa tämänkin portaalin serverit fyysisesti sijaiteve. Muistelen, että suomessa dataa on säilytettävä puoli vuotta. Jos tulee viranomais asioita. Ja toisekseen, kaikki mikä on isketty internettiin, se on kenen tahasa kopioitavissa omiin tarkoituksiinsa.

Ja tätä nämät palstoilla heiluvat mustilaiset ei yksinkertaisesti suostu tajuamaan :DDD

Facebook on kakspiippuinen juttu. Antaahan se paljon mahdollisuuksia kaikenlaiseen kivaan, mutta antaa se sa,alla lailla mahdollisuukisia kaikenlaiseen muuhunkin.

Plää, ei tästä lyhyt tullue. Tekstiä oiws piisannut moninkertaisesti.- Mutta, summasummarum, facebook, tai twitter taqi moni muukin juttu, ne ovat yjteydenpitovälineitä. Vähän sama asia kuin puhelin, paitsi julkisempi.

Mulla muuten ei ole mitään naamakirjasivua tai profiilia suolessa. Voin olla typerä, mutta en mä tyhmä ole :DDD

=DW=

No, ainakin jenkkien tiedustelupalveluun, kuten googlen kuvatkin :D

• Joku tolkku sentään

Oikein tyrkkyä hommaa. Tino Ahlgren häiriköi Facebookin kautta jo aiemminkin noilla vaatimusviesteillään. Nyt se alkoi uudelleen:

"Aihe: Klik Klik! :)
        Äänestys käy kuumana ja ääniä on tullut oikein mukavasti! :) Käykää kaikki klikkailemassa ja kommentoimassa. Alla olevaa linkkiä voi myös julkaista omalla seinällä, jotta kaveritkin voivat äänestää! - Tino Ahlgren-"

OIkein ällöttää tollanen summamauikassa tuntemattomien kalastelu. Lähetin henkilökohtaisesti hänelle viestin, että jätä tuntemattomat ihmiset rauhaan. On meillä omakin harkintakyky, ketä äänestää jos äänestetään.

• Liisapieni

Hyvin löpisty.
      Huomenta ja mukavaa vkoloppua
      D;

• Toivoisin todella, että moni ystäväni olisi FB:ssä mukana enemmän. Siellähän saa just kertoa sen mitä haluaa. Se on helppo ja mukava tapa kertoa asioista. Olen bongannut sieltä ystävieni suosittelemana monta hyvää kirjaa, tapahtumaa, musiikkia. Olen saanut terveisiä ja valokuvia tuttujen sekä puolituttujen matkoilta yms. Joka päivä käyn FB.ssä montakin kertaa.
      Eihän siellä fiksut ihmiset todellakaan kerro kalsasiensa vaihdoista eikä pullaresepteistä, tai ei ainakaan minun FB-ystäväni tee mitään sellaista päivitystä, josta tuntisin myötähäpeää.

• myötähäpeää sinulle.

Miksi käyt täällä fiksuttomalla palstalla kertomassa fiksuista naamakirja ystiksistäsi? Eikö siellä riitä jutusteltavaa kun täytyy tänne tulla leuhkimaan erinomaisuudellaan? En tarvitse naamakirjaa ikinä ja kerron mielelläni pullareseptin tai ruoasta onnistuneen tekoseni, kalsarikeskustelu ei ole missään foorumissa minun juttujani.
        Olisiko viisaitten parasta pysyä siellä missä he olettavat kuuluvansa ja jättää meidät normixset omaan mieleiseemme olotilaan? Heippa teille!

• -tiina
        myötähäpeää sinulle. kirjoitti:

Miksi käyt täällä fiksuttomalla palstalla kertomassa fiksuista naamakirja ystiksistäsi? Eikö siellä riitä jutusteltavaa kun täytyy tänne tulla leuhkimaan erinomaisuudellaan? En tarvitse naamakirjaa ikinä ja kerron mielelläni pullareseptin tai ruoasta onnistuneen tekoseni, kalsarikeskustelu ei ole missään foorumissa minun juttujani.
        Olisiko viisaitten parasta pysyä siellä missä he olettavat kuuluvansa ja jättää meidät normixset omaan mieleiseemme olotilaan? Heippa teille!

onpa kumma että pidät itseäsi normixena mää oon vähän toista mieltä asiasta...

• Mediaalinen sosia

Totta helvetissä käyn FB:ssä kokoajan. Nytkin kävin kertomassa, että on pierettänyt koko päivän. 164 tykkää viestistä.

• :))

:))

Tuliko varsipieruja, pitkälläkö varrella?

• Mediaalinen Sosia
        :)) kirjoitti:

:))

Tuliko varsipieruja, pitkälläkö varrella?

En kehtaa kertoa. Joku raja sentäs.

• :))
        Mediaalinen Sosia kirjoitti:

En kehtaa kertoa. Joku raja sentäs.

Mikään ei ole luonnollisempaa, kuin syönti, kakkaus ja pierut.

Jos ne loppuvat, seuraa kuolema.

• Erinomaisuudesta en tiedä, kommentoin mielestäni vain aloitusta. Mutta totta, kukaan 60 ystävistäni ei ole muokannut statustaan pierujensa mukaan. Ehkä FB.ssä onkin se etu, että ystävät on tuttuja jo live elämässäkin.
      Ja oikeastaan en kuulukkaan vielä tälle palstalle, olenhan vasta vajaa 59v. Joten anteeksi.

• -tiina

mitäs tota anteeks pyytelet nää on kato jo siinä iässä että rupeevat muuttuun lapseksi jälleen eikös noi p.....ru jutut oo hyvinkin yleisiä noilla alle kouluikäisillä kovasti niitä huvittaa ja niin tuntuu huvittavan näitä kuuskyt plussiakin ;)))))

• -tiina kirjoitti:

mitäs tota anteeks pyytelet nää on kato jo siinä iässä että rupeevat muuttuun lapseksi jälleen eikös noi p.....ru jutut oo hyvinkin yleisiä noilla alle kouluikäisillä kovasti niitä huvittaa ja niin tuntuu huvittavan näitä kuuskyt plussiakin ;)))))

Kasvatukseni sanoo, että vanhemmilta ihmisiltä pitää aina pyytää anteeksi, vaikka olisi väärässäkin. :=D

• -tiina

=)))))))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      214
      7374
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4732
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4684
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3398
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1995
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      29
      1812
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1799
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1657
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      36
      1547
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1307
    Aihe