Oliko tämä migreenikohtaus?

särkeeee

Sain eilen kauhean kohtauksen ja en keksi muuta syytä kuin migreeni. Minulla on ollut vuoden verran ajoittaista päänsärkyä jommalla kummalla puolella päätä. Särky tuntuu yleensä silmän takana ja/tai kallonpohjassa. Aikaisemmin päänsärky on ollu siedettävää, särkylääkkeet eivät yleensä ole auttaneet. Apua on saanut kylmästä hauteesta ja kipukohdan hieromisesta ja painamisesta.

Lapsena en kärsinyt melkein koskaan päänsarystä, mutta teini-ikäisenä olen saanut migreenikohtauksen (ainakin lekuri oli sitä mieltä) jolloin ensin näkökenttään ilmestyi piste, joka suureni kunnes näkökyky lähti melkein kokonaan.

Eilinen kohtaus alkoi lievällä pään jomotuksella. Sitten tuli huono-olo ja kylmiä väreitä. Jos en olisi emetofoobikko, olisin varmasti oksentanut, nyt onnistuin sen jotenkuten välttämään. Päänsärky voimistui tosi kovaksi oikean silmän takanta. Myöhemmin särky siirtyi kallonpohjaan. Oikea korva meni tukkoon ja pientä pyörrytystä esiintyi kävellessä. Primperan vei lopulta oksettavan olon pois ja sain nukahdettua. Pää särkee vieläkin ja on hutera olo. Nukuin vuorokauden ympäri ja silti väsyttää.

Kovin toivon että ei olisi migreeniä vaan johtuisi vaikka niskasta, mutta pahalta näyttää...

8

2010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • migreenikko 57v...

      Sukkelasti vaan lääkäriin,antaa varmaan täsmälääkettä kokeiltavaksi. Sitä paremmin saat sen jatkossa pidettyä kurissa, kun on alusta asti hoidettu jämäkästi. Itellä venyi ja vanui, ja ihmeteltiin niin kauan, että jäi pahasti päälle.
      Sydämestäni otan osaa ja toivon sinulle kuitenkin parempia päiviä.

    • Lääkäriin joutuin

      Mene nyt ihmeessä lääkäriin. Lääkäri tekee testin, onko sinulla migreeniä. Kyllähän tuo migreeniin sopii, mutta neurologinen tutkimuskin voisi olla tarpeen.

      Kuvailit, että sinulla on jo vuoden ajan ollut migreeniä. Migreenikivun voimakkuus vaihtelee. Joskus sen kanssa voi sinnitellä, mutta joskus se kaataa petiin.

    • Särkeeeee

      Minulla on pää magneettikuvattu reilu vuosi sitten, kun etsittiin syytä jatkuvaan pahoinvointiin. Silloin ei ainakaan löytynyt mitään, kaikki oli normaalia. Myöhemmin pahoinvoinnin syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja se asia on nyt hallinnassa.

      Miten migreeni erotetaan niskasta johtuvasta päänsärystä? Ompelen useita tunteja päivittäin ja niskat ovat välillä tosi jumissa, vaikka venyttelenkin aina välillä. Siksi tämä voisi myös johtua niskasta.

      Olen kuullut jostain sellaisen väitteen että migreeni alkaa viimeistään murrosiässä, että sen jälkeen se ei yleensä enää puhkea. Onko tämä ollut joku keksitty juttu vai onko siinä perää?

      Lähes neljä vuotta kärsin päivittäin pahoinvointia tuon kilpirauhasen takia, siksi en enää jaksaisi uutta elämää rajoittavaa sairautta. Olisi mukava tehdä kaikki ne asiat joita vajaatoiminnan takia jäi tekemättä, eikä alkaa taas kamppailemaan uudet sairauden kanssa. Soitan nyt heti lääkäriajan ja selvitän tämän asian. Kiitos neuvoista ja lisää saa edelleen antaa, tämä on niin vieras sairaus minulle... vielä.

    • oireisto vähän eroaa

      Migreeni eroaa jännityspäänsärystä. Osalla ihmisiä on molempia. Lääkäri tietää kysymyspatterin avulla, onko sinulla migreeniä.

      Hartiajäykkyys kannattaa hoitaa kuntoon. Ensin sopivasti hierontaa, sitten kuntoilua ja hyviä työasentoja.

      Migreenissä se oksentaminen helpottaa ja kipu lähtee laukeamaan. Onneksi ei nykyään tarvitse kärsiä kivusta, kun täsmälääkkeet toimivat itselläni (noin 90 prosentilla toimii)

      Verenpainekin aiheuttaa molempia päänsärkyjä.

    • Elfina

      Jokainen voi saada migreenikohtauksen, se ei aina tarkoita sitä että sairastaa migreeniä. Jos sitä jatkuu niin sitten lääkärille mars.
      Itsellä ollut 6-vuotiaasta selittämätön päänsärky (lääkärit ei kai tajunneet että se oli migreeniä jo silloin) mikä aikuisiällä on muuttunut aurattomaan migreeniin. Kun saa itse selvillä migreenin aiheuttajat niin niitä välttelemällä ei tule kohtauksiakaan niin usein. Onneksi!

    • aika migreenimäinen

      Särky silmän takana, ja vilunväreitä, ja huono olo - sopii oikein hyvin migreenin kuvaan. Tuolta mustakin tuntuu. Jossain vaiheessa kädet kylmenee ja muka ilahdun, että kiva kun saan automaattisesti nämä kylmät kädet niin voin niiilä painaa ohimolle kylmyyttä, mikä vähän auttaa särkyyn.
      Migreeni diagnosoitiin mulla 14-vuotiaana.

      Mulla raja migreenin ja tavallisen päänsäryn väillä on jotenkin haalistunut. Ennen migreenikohtaus oli selkeä slellainen, ja muu oli jännityspäänsärkyä. Nyt mulla on, ilmeisesti hormonikierrosta johtuen, jaksoja, joissa päiväkausia junnaa tavallisen tuntuinen päänsärky, mutta se on toisaalta kumminkin migreenimäinen silmän alueella ja vähän heikottaa myös. Sitten se saattaa vasta 4. tai 5 . päivänä äityä oikeaksi migreenikohtaukseksi, jolloin kehtaa jo jäädä töistä pois. Tuntuu, että ne päänsäryt on jotan migreenin valmistelua tai puolittaista migreeniä, ihan kuin sulla. Särkylääkkeet ei mulla mitään auta, pieneen eikä isoon päänsärkyyn.
      Otan triptaanin migreenin pahennuttua ja nukun sen pois parin tunnin sikeillä, jotka aiheutuu lääkkeestä. Varaudu nukkumaan, triptaani tainnuttaa kovasti. Mutta auttaa.

    • Bubbibabbibabbaa

      Miulla on ollu vissiin jo 3-5 vuotiaasta asti migreeni.
      Käytän Imigran nenäsuihketta Burana/Panadol Pore johonkin hämärään nukkumaan tunniksi pariksi.
      Se on kyl tosi inhottavaa ku ain särkee toho tiettyy kohtaa (siitä sen erottaa normist päänsäryst, normis sattuu joka puolelle päätä eikä oo läheskään yhtä paha), toho oikeelle puolelle otsaa. :-( Sen kaa pitää vaa oppii elämää. Onneks se on nyt vähä laantunu. Ehk ku oon aikuine ni loppuu kokonaa. Yleensä se tulee kirkkaast auringonvalost, varsinki keväällä, liiallisest koneel olost, vähäinen syöminen / nukkuminen jne.
      Onneks siihe on kuitenki lääkkeet :)

    • Migreenikö?

      Mä oon epäilly itelläni migreeniä, josta oon kärsiny 5 vuotiaasta asti, kun yleensä kerran kahdessa viikossa tai jopa kerran viikossa aina illalla tulee hieman huono olo ja toispuoleista päänsärkyä vasemmassa otsalohkossa myös valo ja ääniherkkyyttä on ilmennyt myös vasemmanpuoleiseen otsalohkoon koskettaminen sattuu, vaikka vain vähän osuisi, olo pahenee kokoajan ja lopulta on niin huono olo ja niin kova päänsärky ettei ylös melkein pääse päänsärky tulee yleensä stressaavan tilanteen jälkeen ja vain kerran päänsärky on jatkunut lievänä seuraavaan aamuun ja palannut peräkkäisenä iltana voimakkaana.
      Se minua tässä ihmetyttää kun minusta tuntuu kuin vasemmanpuoleinen silmäni tuntuisi turvonneelta ja särkevältä varsinkin päänsärkykohtauksen aikana ja muutenkin se on turvonneempi, sen takia oon epäillyt jopa aivokasvainta tai jotain joka aiheuttaisi silmään painetta.
      Mutta nyt kun loma on alkanut päänsärkyä ei ole ollut onneksi vielä kertaakaan.

      Mikä voisi olla ja viittaavatko nämä oireet migreeniin???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe