Olin 15 vuotta sitten teini-ikäisenä nielurisaleikkauksessa eräässä pienessä Pohjois-Suomen kunnassa. Nukutus sujui mallikkaasti siihen asti, että heräsin yhtäkkiä leikkaussalista.
Leikkaus oli onneksi jo ohi, mutta vieressäni oli kärry leikkausvälineineen, veripisaroita ym. Minä vain yhtäkkiä avasin silmäni. Muistan, että ensimmäiseksi katsoin ympärilleni, näin hoitajan vihreissä vaatteissa, suun päällä oli semmoinen kangasmaski. Hän istui sivuttain ja luki jotain.
Sitten tajusin, että minulla on kurkussa joku pahantuntuinen, tuntui etten saa ilmaa. Tunnustelin kädellä ja suussani oli putki. Muistan, kun yritin katsoa alaspäin. Hatara mielikuva on, että se oli sininen. Hätäännyin ja tartuin siihen kaksin käsin ja rupesin riuhtomaan putkeä. Viimeiseksi muistan kun hoitaja kääntyi, sanoi "ohoh!" ja vetäisi putken pois suustani ja se sattui aivan kamalasti. Sitten meni taju. Seuraavan kerran heräsin normaalisti heräämössä.
Olin toivuttuani heräämöstä niin suuttunut ja sekaisin, etten puhunut heräämisestä kenellekään mitään. Puoli vuotta myöhemmin jouduin lopettamaan kuorolauluharrastukseni, mutta ajattelin, että ääneni oli varmaan ollut hyvä ja korkea nielurisojen takia ja niiden kadottua ääneni muttui. Vai repikö se hengitysputken riuhtaisu jotain tuolla kurkussa?
Heräämiseni on jäänyt kuitenkin kalvamaan ja vaivaamaan minua, ja ilmeisesti se on aiheuttanut minulle hirveän pelon lääkäreitä kohtaan. Jos menen vaikka flunssan takia lääkärille, alan itkemään enkä pysty olemaan "reipas". Inhoan tätä itsessäni. Olen vasta viime aikoina tajunnut, että ehkä pelko johtuu siitä leikkaushässäkästä. Minut on kyllä nukutettu sittemmin, silloin kaikki meni hyvin.
Voisiko joku kertoa, onko tuollainen herääminen normaalia, toimittiinko kohdallani oikein? Kuinka kauan potilas on leikkauksen jälkeen varsinaisessa leikkaussalissa ennen heräämöön siirtämistä? Miksi en ollut kiinni missään sydänmonitorissa, kai siitä kuulee jos potilas alkaa herätä ja mennä paniikkiin. Onko letku sininen vai kuvittelinko sen? Eikä leikkauksen jälkeen verisiä välineitä kärrätä heti pois? Miksi minulla ylipäätään vielä oli joku putki suussa vai kuvittelinko senkin?
Kammokertomus nukutuksesta heräämisestä
3
574
Vastaukset
- Muistot unohtuu
Heräsit ilmeisesti nopeammin kuin potilaat normaalisti. Herättely aloitetaan jo leikkaussalissa ennen heräämöön siirtämistä ja tiettävästi se hengitysputkikin poistetaan silloin kun olet heräämässä ja alat hengittää itse. Ehkäpä hoitaja hätääntyi ja vetäisi putken pois huolimattomasti. Moni valittelee arkuutta kurkussaan hengitysputken jäljiltä vaikka poisto olisi tapahtunut normaalisti.
Potilas kuljetetaan ensiksi pois leikkaussalista ennen kuin sitä aletaan siivota. Heräsit ennen aikojaan ja siirtoasi ei ollut vielä ollut tarkoitus tehdä. Se että sinulta meni taju, tarkoittaa että nukahdit uudelleen nukutusaineiden vaikutuksesta ja heräsit lopullisesti heräämössä. - leikkausia läpi käyn
Kyllä minulla ainakin oli kurkku kipeä hengitysputken jäljiltä ja minua on sentään operoitu useamman kerran nukutuksessa, joten kipusi kurkussa tuon jälkeen on saattanut olla ihan normaaliakin?
MInun kokemukseni ovat kyllä sellaisia että minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa ja aina kohdeltu hienosti koskaan ei mitään ei revitty tai väkisin tehty:) - kuolleista noussut?
itse olen herännyt kesken leikkauksen, tosin se ei ollut kurkkuleikkaus. minut tainnutettiin samantien ja kun heräsin, oksensin vihreää sappea ja olin kuin kuolleista noussut.niimpä jatkossa olenkin halunnut esim.spinaalipuudutuksen, jos se on ollut mahdollista.riippuu tietenkin, missä sitä voidaan käyttää.ei minulle mitään traumoja jäänyt, vaikka näinkin kaiken avuttomuuteni ja laitteet ympärilläni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."472192Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1912009- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78879Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki45857Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933835- 61736