Aortan laajentuma

.............

Oirehtiiko se mitenkään etukäteen niin, että sen voisi itse jotenkin huomata? Isoisäni kuoli aortan repeämiseen, ja haluaisin tietää voiko mitenkään etukäteen huomata, että kaikki ei ole kunnossa.

18

11424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei oirehdi käsittääkseni etukäteen mitenkään. Yhtäkkiä vain iskee valtavat kivut mm. rintaan, raajoihin ja selkään, jolloin on jo kiire. Repeämisvaiheessa ½ kuolee ennen sairaalaan ehtimistä ja ehtineistäkin vielä ½ leikkauspöydälle.

      Ultraäänessä kannattaa käydä ja tarpeen mukaan tietokonetomografiassa (varjoainekuvaus), jotta todellinen tila selviää.

      • ....................

        Kiitos vastauksestasi... Tiedä sitten, onko tuo perinnöllistä, ellei ole kyse esim. tuosta Marfanin syndroomasta, mistä toisessa ketjussa kirjoitetaan. Tuskinpa minkäänlaisiin tutkimuksiinkaan pääsee, jos ei ole syytä -eli en kai voi vain marssia lääkärinvastaanotolle, ja pyytää tutkimusta... Onkohan kellään tietoa, mikä muu voisi aiheuttaa aortan laajentumaa, kuin tuo Marfan?


    • aorttaläppävikainen

      Minä suomi24 terapeuttina voin kertoa ettö aortan läppävika voi aiheuttaa myös aortan laajentuman

    • Jos pääset ultraääneen, niin siinä osaavan lääkärin pitäisi kyllä nähdä jos aortta on laajentunut. Siellä havaittiin itsellänikin laajentuma.
      Jos ei muualla, niin yksityisellä.

      • .................

        Kiitos molemmille vastauksista... Toisin sanoen, nämä aortan laajentumat yms. tulevat esiin vasta sitten, kun tilanne on jo päässyt pahaksi. No en oirehdi itse mitenkään, mutta kyllähän se kieltämättä mietityttää, kun isoisä kuoli aortan repeytymiseen, ja itselläni on ruumiinrakenteessa jonkin verran näitä Marfanin syndroomaan kuuluvia piirteitä (lähinnä pitkät raajat, pieni kroppa ja yliliikkuvat nivelet), voi tietysti olla, että olen muuten vain hieman "notkea" ja oudon mallinen. Oman kokemukseni mukaan lääkärit kuitenkin oikeastaan "vaativat" jonkinlaisia oireita, ennen kuin alkavat tutkimuksia tekemään. Onhan yksityinen aina varteen otettava vaihtoehto, jos haluan varmuuden saada, mutta suhtautuminen tahtoo olla, niin kuin luulotautiseen, joten ehkäpä annan asian olla. Tosin kiinnostaisi tietää, että miten teiltä on aortan laajentumat yms. vaivat löytyneet? Mikä sai lääkärit tutkimaan aorttanne?


    • 3senttiä

      Se on semmoinen juttu että ultralla sitä laajentumaa ei näe kuin tyvestä pari kolme snttimertiä ja jos laajentumaa on vielä ylempänä niin se jää keuhkojen taakse eikä sitä ultralla näe.. näin on faktat

    • Itsellä on synnynnäinen sydänvika, jota on seurattu syntymästä saakka 2v välein kontrolleissa. Nousevan aortan laajentuma siis näkyi tavanomaisessa kontrollissa.
      Tietokonetomografialla näkyy sitten kyllä loputkin suonesta mitä ultralla ei näe.

    • huolestunut2012

      Onko kenellään "suhteellisen nuorella" 14-30v. ihmisellä kokemuksia aortan laajentumasta ja mahdollisesta leikkauksesta? Itsellä se aneurysma sijaitsee nousevassa aortassa, eli sydämessä ja se on 45mm. Eli milloin tällaiset yleensä leikataan tai onko niistä edes vaaraa/rajoitteita? Toivoisin että vastaajalla tämä ei liittyisi Marfain syndroomaan, mullakaan sitä EI ole.
      Esim. sinä Jick, onko sulla leikattu se laajentuma ja mihin sydänvikaan se liittyy? Itselläkin nimittäin synnynnäisen sydänvian takia tuli tää niin kuin sulla.
      Kiitos vastauksista! :))

    • Itse olen siis 30 ja about vuosi sitten olin leikkuupöydällä juurikin kaksipurjeisen aorttaläpän aiheuttaman nousevan aortan pullistuman takia. Jos ei ole Marfanin syndroomaa, niin leikkausrajana pidetään 50mm ja jos on niin 45mm, muistaakseni. Itselläni oli 53mm eikä ole Marfania, jolloin tuli kutsu leikkuuseen 2kk odotusajalla. Aortta oli yhtäkkiä lähtenyt laajentumaan koska edellisessä kontrollissa 2v aiemmin ei oltu lähelläkään rajaa.
      Suosittelisin välttämään rajuja ponnistuksia vaativia suoritteita kuten todella raskaiden painojen nostoa. Ne on pahasta ja laajentaa nopeasti.
      Sulla on aika lähellä rajaa ja tuolla on tapana laajentua. Mulle sanottiin että käytännössä kaikki tämmöset vastaavat tapaukset leikataan viimestään 50-vuotiaana. Yleensä 30-50v.
      Jos on jotain kysyttävää niin kerron mielelläni :) Omaa tarinaa voi myös lukea tuolta Aorttaläpän vaihtoleikkaus-ketjusta.

    • huolestunut2012

      Okei, kiitos vastauksestasi. :) Mulle ku lääkäri on aina vähätellyt sitä laajentumaa "ei oo vaarallista" , "kenelläkään (synnynnäisesti ) samanvikaisella ei oo leikattu " "tuskin tarvii leikata" mutta se johtuu varmaan siitä, että 13-vuotiaalle (sillon kun se todettiin) hän ei halunnut luoda pelkoja, toisaalta hyvä juttu, en pidä sitä laajentumaa vieläkään vaarallisena enkä pelkää leikkausta kun lääkärin mukaan tuskin tarvii leikata. :))
      Vaikka toisaalta kyllä se välillä huolia tuo, kun miettii tulevaisuutta, pitääkö aina elää tän kanssa...

    • Anonyymi

      Minulla on aiemmin ollut pieni hiippaläpän vuoto. Kävin kontrollissa yksityisellä Kardiologilla ja nyt todettiin kaikukuvauksessa aortan pieni laajentuma. On 40 kun normaali olisi ollut 38. Ei merkittävä muutos. Sitten kun on 50, mietitään, mitä tehdään. Kontrolloidaan vuoden kuluttua. Verenpainetta täytyy mitata. Tavoitekeskiarvo 130/80.

      Ei ongelmia

    • Anonyymi

      Ei voi ennakoida, yleensä löytyy sattumalta, vaikka on jo tosi paha-asteinen (47 ja 50 heti leikataan)

    • Anonyymi

      Minulla nouseva aortta ollut 50 molemmin puolin. Lääkärin mukaan leikataan kun 55 tai jos se alkaa nopeasti muuttumaan

    • Anonyymi

      Minulla todettiin aortan laajentuma noin 60vuotiaana sattumalta. Lääkäri kielsi myöhemmin minulta saunomisen. Isälläni oli kaksi aortan repeämää joista toiseen hän menehtyi. Kysyn nyt että voiko laajentuma revetä.

      • Anonyymi

        Ei minulla vielä ole ollut sydänkohtausta .


    • Anonyymi

      Minullla oli keuhkokuvalausunnossa maininta, aortta elangoitunut, ja toinen kohta oli, että sydän vasemmasta kammiosta prominoiva.

      Mitäköhän nuo mahtavat tarkoittaa, osaako joku suomentaa ?

    • Anonyymi

      Googlaa nuo, tyyliin : mitä tarkoittaa aortta elangoitunut,,,,,,het löytyi sydänliitonvastaus

    • Anonyymi

      Minulla todettiin aortan laajentuma 61vuotiaana sattumalta ...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe