En tajua.

huonokoskanuorempi?

Elikkäs:
Olin tänään ostoksilla ja vauvan tarvike puolella kun olin tekemässä joitain pieniä hankintoja, esim. tuttipulloja, tutteja, liivinsuojuksia yms ja kiertelin kaikessa rauhassa ja kärryyn otin tavaraa. Jossain vaiheessa minut valtasi inha tunne: aivan kuin joku tuijottaisi.

Aloin hieman katselemaan ympärilleni ja niin se oli: kaikki osaston naiset tuijottivat minua aina kun saivat siihen mahollisuuden. Kaikilla heillä oli pieni lapsi tai vauva mukana ja he (äidit) olivat minua huomattavasti vanhempia- tai ainakin sen näköisiä! Ihmettelin, että miksi ihmeessä he minua tuijottavat. Johtuiko se siitä, että olen nuorempi? (olen 22-vuotias) Vai siitä, että olin laittanut hiukseni, meikannut ja "muodikkaat" äitiysvaatteet päällä(tai siis että pukeudun nuorekkaasti kun aika nuori kuitenkin olen) ja vatsasta näkee että odotan lasta? Kun taas he olivat kaikki melko huolettoman näköisiä. Tarkoitan, ei meikkiä, ei laitettu hiuksia ja tyyliin verkkarit jalassa ja miehen paita päällä.. siis ei sillä että siinä jotain pahaa olisi, mutta miksi nämä katkeran ja ilkeän näköiset tuijotukset?

Kiertelin vielä hetken, mutta paheksuvat katseet eivät loppuneet, joten suorin tieheni ja menin mieheni luokse autotarvike puolelle. En tajua, miksi he niin tuijottelivat. Aivan kuin tein jotain väärin kun olin ostamassa tulevalle vauvalle tarvikkeita.. Oliko nyt sitten kyseessä ennakkoluulot nuoren ikäni takia? Heidän naamoiltaan pystyi lukemaan seuraavan tyyppisiä asioita:" voi voi kun noin nuori alkaa lasta tekemään" ja "noniin on sitä laittauduttu sitten nätisti, odotappa sitten kun se vauva syntyy.."
Itse en tuijottanut heitä pahasti tai muutenkaan niin ikävää että tällaista saa kohdata kaupassa jos on nuorempi äiti kuin valta osa. Mitenhän pahasti katotaa sit ku on lapsi mukana kaupassa? hmm..

onko kukaan kokenut vastaavaa?

PS. en pukeudu/laittaudu mitenkään räikeästi esim. en pukeudu gootti vaatteisiin tai vastaavaan vaan ihan "tavallisesti".

108

2525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonokoskanuorempi?

      toi ps huomio siksi, että ei ainakaan mikään räikeä tyyli sitä huomiota voinut herättää!

    • tuleva äiti 19 v

      Miten ihmeessä joku voisi tietää miksi sinua on katsottu pitkään?

      Aika jännää että pystyit lukemaan ihmisten ajatuksia.....minä en ainakaan moiseen pysty.
      "Heidän naamoiltaan pystyi lukemaan seuraavan tyyppisiä asioita:" voi voi kun noin nuori alkaa lasta tekemään" ja "noniin on sitä laittauduttu sitten nätisti, odotappa sitten kun se vauva syntyy.." "

      • blackswan82

        Joskus ilme kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.. ja joillakin ihmisillä on parempi kyky tulkita näitä ilmeitä kuin toisilla.

        Ilmeisesti sinulta tätä kyky puuttuu, mutta ajatusten lukemiseksi sitä ei voi sanoa.


    • odottajaodottaja

      älä välitä noista tuijottajista. Nauti raskaudestasi ja hyvästä olostasi. Ehkä näytät ikäistäsi nuoremmalta, ja nuorekkaalta kun vielä siihen päälle pidät huotla ulkonäöstäsi. Nauti raskaudestasi :)

      Itsellä on näin raskauden aikana ollut hirveän hyvä olla, olen ollut onnellinen tästä raskaudesta, ja olen myös tuntenut oloni paljon naisellisemmaksi. Siten olen myös laittautunut paljon enemmän, ja kyllä niitä nättejäkin äitiysvaatteita ja vaatteita löytyy, jos vain haluaa. Hyvä olo ja onnellisuus ovat kyllä kohottaneet mieltä, ja tuntuu, että se joitain voi harmittaa. Itse olen huomannut esim. töissä että kun puhe kääntyy odotukseen ja raskauteen, niin suurin osa kääntyy noista keskusteluista negatiiviseen suuntaan hyvin pian, että " kato vaan niin kohta et jaks sitä etkä tätä, laps huutaa ja on vaikia,.. " niin olen siitä tullut sellaiseen loppupäätökseen, että heillä itsellään on ollut vaikeaa, ja raskasta. On se aika hullua, että ei saisi nauttia hyvästä olosta ja raskaudesta -sellainen olo tulee- että vain surkutella pitäisi. Raskaus aika on ollut hyvää ja onnellista aikaa, vaikka toki välillä mietityttää monikin asia. Eikä onnellisuus ja hyväntuulisuus tarkoita sitä, etteikö ikävätkin asiat tai tulevaisuus mietityttäisi. Kyllä sitä voi olla realisti, vaikka olisikin pääosin iloinen ja onnellinen. Tuntuu vain,että suomalainen mentaliteetti painaa asian kuin asian aina piirun verran "ikävän " puolelle. '

      Meni ehkä jo kauas tuosta aloituksestasi, mutta pääpointti oli, että älä välitä noista katseista. Ole ylpeä ja iloinen raskaudestasi, ja siitä että et ole unohtanut itseäsi siinä samassa, kun sait plussan testissä. Se että tuleva äiti pitää itsestään huolta ja jaksaa sitä kautti paremmin, on lapsenkin etu :)

      Hyvää loppuodotusta sinulle :)

    • huonokoskanuorempi?

      tuleva äiti 19v:lle:
      kyllä ihmisten ilmeistä voi päätellä helposti mitä ajattelevat. Tai ei nyt tarkkaan, mutta suunnilleen! ei nyt aleta pikkutarkoiksi.. katse ja ilme kertoo hyvin paljon siitä, ajatteleeko ihminen nyt negatiivisesti vai positiivisesti. on totta, että en voi tietää tarkkaan mitä he ajattelivat mutta sanoinkin että heidän naamoiltaan pystyi päättelemään ettei ollut iloisia ajatuksia vaan jotain ikävää, jotain tuon tyyppistä kuten sanoin.
      Enkä oleta että kukaa voin tietää miksi he tuijottivat, kysyin onko kukaan kokenut samaa ja voisi sitten pohtia, mikä mättää.

      odottajaodottaja:lle:
      Jep itsekin onnellinen olen ollut ja olen enkä tällaista ole ennen kohdannut, vasta kuin nyt. Päällimmäisenä tuli mieleen itsellekin, että joistakin on ilmeisesti hirveää, että vielä panostetaan omaan naisellisuuteen vaikka pitäisi keskittyä vain ja ainoastaan tulevaan vauvaan. Ei minusta ole tulossa pelkkä äiti ja pitää äitiyttä ainoana identiteettinä, olen edelleen myös nainen- samoin kuin tuleva isä myös mies.
      http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Vanhemmuus/Hyva-aiti-huono-aiti/
      tuolla oli hyvin kirjoitettu asiaa (vaikka ei suoranaisesti tähän liitykään)

    • mama 37+6

      Tuli ihan nolo olo kuin luin ap:n kirjoituksen. Itsellä on rv 37 menossa ja saatan joskus jäädä vilkuilemaan muita raskaana olevia naisia. En tosin ihmettele/arvostele heidän ikäänsä tms., mutta minä jään aina arpomaan, että millähän raskausviikolla kyseinen nainen on. Lähikaupoissa nähdyt naiset kun saattavat olla myös tulevan oman lapsen kerho- ja luokkakavereita aikanaan. Myös vaatteet kiinnostavat, koska kasvava maha tuo omat haasteensa tähän pukeutumiseen. =) Normaali vaatemuotia kun näkee jokaisen vastaantulevan päällä, mutta kun siihen ei vaan mahdu, niin sitä etsii vinkkejä itselleen niistä muutamasta kohtalotoverista, jotka tulevat vastaan kaupoissa. Alkuraskauden aikana tuijotin kun mietin, että millaistahan on elää minkäkin kokoisen mahan kanssa ja yritin asettua samaan asemaan näkemäni raskausmahan kanssa. Anteeksi siis jos olen tuijottanut/vilkuillut.. =)

      Minäkin rakastan pukeutumista ja laittautumista enkä ole siitä vielä luopunut raskausaikana, vaikka haastetta on tullut lisää. Kenkiä mulla on mm. vaatekaapissa n. 70 paria, joten ihan vaatimattomasta harrastuksesta ei ole kysymys. =D Kengissä olen tosin joutunut kuukauden sisällä madaltamaan korkojen käyttöä max. 6 cm:n kun on tullut jalkoihin hieman turvotusta ja niitä alkaa herkästi pakottamaan. Onpahan ollut hyvä syy shoppailla parit matalampi korkoiset nahkasaappaat itselleni.. ;-)

      Työssäni olen tavannut ja jutellut alaikäistenkin raskaana olevien / synnyttäneiden nuorten naisten kanssa ja heistä olen saanut käsityksen, että suurin osa heistä on fiksuja ja vastuullisia nuoria. Itse olen 30-vuotias ensisynnyttäjä, joten minua voisi varmaan pitääkin vilkuiluni perusteella nuilona arvostelijana, vaikka omasta mielestäni en sellainen olekaan.

      Itse olen huomannut myös, että minua katsotaan, mutta olen vaan ottanut sen siltä kantilta että asia vaan kiinnostaa ihmisiä.. ei raskaana olla nykyaikana ihan joka vuosi ja raskaana oleva nainen on vaan mielenkiintoinen..

    • tuijottaja

      Joo, voisi ajatella, että kaupan mammat ovat "tuijottaneet" mahaasi enemmän kuin sinua. Ainakin itselläni oli raskausmahakaipuu esikoisen syntymän jälkeen ja saatoin unohtua tuijottelemaan jonkun ihanaa isoa mahaa :) Vieläkin, vaikka olen itsekin raskaana, katselen muiden vatsoja ja tosiaan mietin, millä viikoilla mahtaa mennä, jne. Ei mitään pahansuopaa tai kateellista. Tuijottelen joskus myös lapsia ja heidän pukeutumistaan (otan vinkkejä omalle lapselle) ja yleisesti lapset ovat kivoja ja heillä on aina jotain meneillään :)

    • 7+2

      yksi syy myös voi olla että naiset on tuijottaneet sitä mitä olet ostamassa....se kun ei mee niin että kaikki mitä on tarjolla ois tarpeen ja saattaneet siitä syystä vilkuilla ihan mielenkiinosta. mua ainakin niin huvittaa että kun esikoista odottaessa ite tuli hankittua raskausaikana mitä hullumpia juttuja jotka jäi tarpeettomiksi:)

    • mama 37+6

      Joo.. minäkin mietin kun näen jonkin olevan kaupassa vauvan tarvike osastolla, että mitähän se on oikein ostamassa. Jos satun näkemään jotain vauvan tarvikkeita jonkun ostoskorissa joita minulla itselläni ei ole, niin pohdin että olisikohan tuo juttu tarpeellinen myös itselle ja omalle vauvalle.. ensisynnyttäjänä on pikkuisen pihalla mitä pitäisi ostaa ja minkä verran. Sitä vaan yrittää poimia vinkkejä muilta äideiltä kun ei netistäkään sitä vastausta aina tule ja lähipiirissäni on tosi vähän vauvallisia perheitä..

    • Itse ainakin

      tällä hetkellä vauvakuumeisena yhden lapsen äitinä katselen kateellisena odottavia äitejä vatsoineen. Huono puoli tässä on vielä, että olen kaupassa töissä ja niitä vauvamahoja ja pieniä vauvoja näkee päivittäin kymmeniä...

    • huonokoskanuorempi?

      No voi olla että katselivat sitten vain vauvakumpua :D oli vain niin tylyn näköset katseet että ekana tuli mieleen että nyt minussa on jotakin vikaa. No mitään turhaa en mielestäni ostellut kun ostin nuita tarvikkeita mitä ekassa viestissä jo kerroinkin että ihmettelen että jos sitä tuijottivat! olen varmaankin ymmärtänyt väärin, mutta väkisin tuli outo olo kun niin äkäsiä oli ilmeet. eivät varmaan vain ajatelleet että tuijottavat tylysti ja tosi SELVÄSTI :)

      • NuorMammaItsekin

        Jos sitä nyt sattui kohdalle semmonen porukka, että muutama kattoo mielenkiinnosta ja sitte muutama oikeasti vaan oli niin katkera ja kateellinen ku olit niin kauniina ja he ite päässeet rupsahtamaan. Nainen on joskus naiselle susi.
        Ei siinä mitään, jatka omaa elämääsi, älä välitä heistä. Tärkeämpää on se että sinä tunnet itsesi kauniiksi ja hyvävointiseksi, ei sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä omasta hyvästä olostasi vain sen takia että toinen on niin masentunut ettei jaksa puhkipierettyjä verkkareitaan kirpparille luovuttaa.
        Minuakin joskus katsotaan kateellisena eikä uskota että olen tosiaan lasteni äiti enkä sisko. Ilkeyttä en ole kohdannut, mutta eipä tuo tarkoita etteikö ilkeää ja kypsymätöntä ihmistä ole sinun kohdallesi sattunut.

        Halaus ja keväisen kukkea hymy sinulle :)


    • Mamma20v

      No enpä koskaan huomannut mitään tuollaista itse.Itsekin kävelin muodikkaat mammavaatteet päällä ja meikattuna,tosin vauvan jälkeen en edelleenkään mahdu vaatteisiini jonka takia kuljen niissä mitä päälleni saan ja aina ei ehdi laittaa hiuksia ja meikata,sen takia jotkut äidit kulkevat sen näköisinä! Itsekin luulin että ehdin olla aina laitettuna ja hyvännäköinen äiti,mutta kas kummaa kun sain niin vaativan lapsen että en ehtinyt tehdä mitään muuta kuin kantaa kirkuvaa lasta sylissäni.

      Enkä koskaan kyllä saanut muutenkaan mitenkään ilkeää kohtelua vaikka nuori äiti olenkin.

    • ....

      Tiedän mistä puhut ap.
      Neuvola, perhevalmennus, kaupat.. Aina vanhemmat odottajat kääntyvät katsomaan tai sitten ihan äärilaita; eivät ota keskusteluun mukaan tai kuuntele, kysele minulta vaan vanhemmilta odottajilta. Siis ensiodottajista puhun.
      21 vee tuleva äiti.

    • sdfghjkls

      Ettei nyt olisi omassa itsetunnossa jotain häikkää, kun kuvittelet, että kaikki kateellisina ja äkäisinä tuijottavat sinua, kun olet niin hyvännäköinen ja laitettu..? Kuulostaa lähinnä huvittavalta. Toisaalta, huono itsetunto ei ole naurun asia. Mutta voisin siis kuvitella, että sinä LUULET kaikkien tuijottavan sinua (tai toivot, että näin olisi) ja olevan kateellisia. En ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön missään. Jos pukeudutkin kuin pissis ja muut ihmiset mielessään naureskelevat sinulle? Tuijotin kerran neuvolassa yhtä mammaa, jolla oli niin huikeat tekoripset, että silmät just ja just pysyivät auki :) Johanna Tukiaiselta näytti, mutta varmaan ajatteli mielessään, että kateellisena tuijotan, kun hän oli niin kaunis ja laitettu... :)

      • Erilainen mamma

        Niin, tai ehkä ne vaan kaikki kuiten tuijotti sitä.

        Minä sain raskausaikana tuijotuksia kun olin sakille kuskina ja pyörähdin välillä baarissaki. Ne oli joko äkäisiä tai ällistyneitä, enkä välittäny asiasta hevon paskaakaan :)


      • Anonyymi

        Sama tuli mieleen kun niin ikävästi toisten olemusta ja ikää arvosteli. Omasta mielestään kaikkein paras ja kaunein. Tuskinpa muita äiti-ihmisiä kiinnostaa kuin saada hommat pakettiin ja jatkaa matkaa ilman ylimääräisiä pysähdyksiä.


    • että näin..

      Olet ilmeisesti siinä raskautesi vaiheessa, että olet hormonien vaikutuksesta "voimiesi tunnossa". Silloin sitä kuvittelee selviävänsä mistä vaan ja olevansa kaikkien yläpuolella. Noin käy toisinaan.

      Tiedätkö, toisen ihmisen ajatuksia et voi lukea. On tainnut käydä niin että olet huomannut tuijotuksen ja puet omat ajatuksesi heidän kasvoilleen.

      Itse ainakin jos näen odottavan naisen olen utelias kuinka pitkällä sitä ollaan ja mitä koko touhusta tulee mieleeni. Itselleni ei kyllä tulevan äidin ikä ole koskaan tullut mieleen - itsehän olen vanha ensisynnyttäjäksi. Saatan katsoa pitkään vain siksi että yritän arvioida sitä raskauden kestoa tai että uskaltaisiko tuolle hymyillä tai jopa sanoa mitään (siis muuallakin kuin marketissa)..

      En kyllä ole koskaan "verkkarit jalassa ja miehen paita päällä", mutta en ole mikään trendipellekään etten saa noita "pitkiä" katseitakaan..

      Siskoni väitti, että ekaa odottaessaan kulki muiden naisten perässä ja osti mitä he ostivat (meillä ei ole koskaan ollut äitiä kertomassa mikä mihinkin menee) :D

    • ziisusss

      "Tiedän mistä puhut ap.
      Neuvola, perhevalmennus, kaupat.. Aina vanhemmat odottajat kääntyvät katsomaan tai sitten ihan äärilaita; eivät ota keskusteluun mukaan tai kuuntele, kysele minulta vaan vanhemmilta odottajilta. Siis ensiodottajista puhun.
      21 vee tuleva äiti."

      Ei muhun neuvolassa suhtauduta huonosti. Siellä toki myös odotushuoneessa saa tuijotuksia osakseen, mutta johtuu vaan kun asun pikkukylässä jossa tiedetään toisten asiat paremmin kuin itse :) eli tosi veemäine paikka.

      "Ettei nyt olisi omassa itsetunnossa jotain häikkää, kun kuvittelet, että kaikki kateellisina ja äkäisinä tuijottavat sinua, kun olet niin hyvännäköinen ja laitettu..? Kuulostaa lähinnä huvittavalta. Toisaalta, huono itsetunto ei ole naurun asia. Mutta voisin siis kuvitella, että sinä LUULET kaikkien tuijottavan sinua (tai toivot, että näin olisi) ja olevan kateellisia. En ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön missään. Jos pukeudutkin kuin pissis ja muut ihmiset mielessään naureskelevat sinulle? Tuijotin kerran neuvolassa yhtä mammaa, jolla oli niin huikeat tekoripset, että silmät just ja just pysyivät auki :) Johanna Tukiaiselta näytti, mutta varmaan ajatteli mielessään, että kateellisena tuijotan, kun hän oli niin kaunis ja laitettu... :)"

      En TODELLAKAAN näytä pissikseltä, väärä diagnoosi nyt sulla :D ja sanoinhan, että he näyttivät siltä että katsoivat vihaisena!! ja voin sanoa että iloisia nämä katseet eivät ainakaan olleet, eivät edes neutraalit vaan kovin äkäisen näköiset.. mikä siinä nyt on niin vaikeaa tajuta. Ja kun veikkailin mitä he saattoivat ajatella, olivat tosiaan vaan veikkailuja ja "suuntaa antavia" että ei ollut positiiviset ajatukset heillä. MUTTA voi olla että eivät tahallaan ilkeästi tuijottaneet, siltä vaan sattuivat näyttämään. Ja kun tuijottelu oli TODELLA selkeää eikä sitä yritetty edes piilotella ja kun osaston KAIKKI naiset tekivät tätä, niin tuskin nyt olen tilannetta kuvitellut. En luule itsestäni liikoja, en tosiaan, mielestäni olen ihan tavallinen.

      Minä en ainakaan jää tuijottamaan odottavia naisia- enkä muitakaan. Minusta todella epäkohteliasta tuollainen pitkään suoraan sanottuna MULKKAAMINEN. mulkkaamista se enemmän oli kuin tuijottamista. Totta jos näen raskaana olevan niin katson hänen suuntaan, mutta en tosiaankaan jää tuijottaa saati mulkkaa.. olipa hän minkänäköinen tai ikäinen tahansa. Siksi ehkä minusta vähän kummallista että tuolla kohtasi tuollaisia äitejä.

      ap

      • ryjkxfjky

        NO OLETHAN SINÄ TUIJOTTANUT MYÖS, KUN SANOT ETTÄ KATSOIVAT SINUA PITKÄÄN. MITEN TIETÄISIT SEN JOS ET ITSE OLISI TARKKAILLUT HEITÄ ;)
        Idiootti!


      • Asdasd4

        Oletko ajatellut, että tuollainen "kaikki tuijottavat minua- tunne" saattaisi johtua alkavista mielenterveyden häiriöistä?
        Todellakin sinähän olet itse ollut se tuijottaja myös, miten muuten olisit huomannut pitkät katseet??


      • ölöllll
        ryjkxfjky kirjoitti:

        NO OLETHAN SINÄ TUIJOTTANUT MYÖS, KUN SANOT ETTÄ KATSOIVAT SINUA PITKÄÄN. MITEN TIETÄISIT SEN JOS ET ITSE OLISI TARKKAILLUT HEITÄ ;)
        Idiootti!

        kukapa ei tuijottaisi takaisin jos joku sua mulkkaa typerän tylyn näköisenä? itse ainakin katsoisin kaksi kertaa pahemmin takaisin! :D tee ap seuraavalla kerralla niin!


      • nyt jo mummi

        Kun sain esikoiseni noin 30 v sitten koin olevani tosi nuori ja kokematon vanhempien äitien silmissä, kuusi vuotta sitten sain kuopuksen, silloin taas tuntui että olen mummoikäinen, koska ikäni puolesta olisin voinut olla huonekaverini äiti.
        Nauttikaa raskauksistanne missä iässä tahansa ja ottakaa "tuijotukset" ihailuna.


    • Älä välitä...

      Voihan se olla sitä kateutta.

      Itse olen aina tykännyt vähän laittautua, kun esim. lähdetään kaupoille, enkä kyllä tapojani ole muuttanut nytkään, kun raskaana olen. En vain olisi oma itseni, jos en vähän meikkaisi jne. En mitenkään paljon käytä meikkiä, mutta en ihan ryysyläisen näköisenä halua kaupalle lähteä. Ja aion pitää tästä kiinni myös lapsen synnyttyä: kyllä isä voi sen verran lasta hoitaa, että minä saan pidettyä ulkonäöstäni huolta. Eikä se ole itsekkyyttä, vaan siten nimenomaan pidän itsestäni, omasta jaksamisesta huolta.

    • äitivuodesta07

      Minä meikkasin ja laittauduin raskaana ollessani aivan kuten ennen raskautta. Ja niin teen nytkin kun olen kahden pienen lapsen äiti. Toinen on vuoden ja toinen kolme. Eikä lapset ole olleet esteenä sille, että pidän huolta myös itsestäni ja ulkonäöstäni (eikä se ole myöskään heiltä pois!). Minusta tuntuu aina niin hassulta kun ihmiset sanovat että "et sinä sitten kun on lapsi niin ehdi omaan ulkonäköösi panostaa ootappa vaan" jeps näin sanoivat kun ekaa lasta odotin. Kun ei käynyt niinkuin he sanoivat, sain kuulla :" ootappa ku sulla on kaksi lasta niin ei varmasti jää aikaa moiselle" joo'o eipä ole minun kohdallani pitänyt paikkansa. Minusta on kiva laittautua ja kun se ei edes vie paljon aikaa. Sitten jos on ulos menossa ilman lapsia (esim kavereiden tai miehen kanssa viihteelle) niin sittenhän sitä laittautuu pitempään, mutta eipä ole tässäkään ollut ongelmia.

      Voin hyvin kuvitella että ovat olleet kateellisia sinulle. Mutta voi myöskin olla tosiaan niinkuin sanoit, että ihan ajatuksissaan ovat tylysti mulkanneet. Itsekin joskus unohdun tuijottamaan jotaki ihan häpeilettömästi kunnes tajuan tekeväni niin ja kyseinen henkilö tajuaa myös että tuijotan, kyllä sitten nolottaa. Hymyilen vain nopsasti tälle henkilölle ja alan hipsiä tieheni.. heh :-)

      • weing

        Oliko heillä miehet mukana osastolla? tuli vain mieleen että jos heidän miehensä katsoivat sinua myös niin varppina äkäisinä sua katselivat koska itse näyttivät vissiin paljon vähemmän kauniilta :D


      • Itse olen

        aina meikannut, siis koulun yläasteelta lähtien.
        Minäkään en lähtisi kuin sairaalaan ambulanssissa ilman meikkiä
        Meillä on 6 lasta ja oikein hyvin minäkin olen ehtinyt sen 10 min aamuisin itseeni satsata. Eikä ole tehnyt tiukkaakaan!
        Toiset meikkaavat, toiset eivät.

        Ei kannata miettiä muiden ajatuksia, koska se voi oikeasti käydä oman mielenterveyden päälle. Jos joku katsoo pidempään niin häntä voi vaikka tervehtiä. Saattaa olla, että hän on jäänyt pohtimaan, että tunteeko sinut jostain.
        Eiköhän me kaikki silti mahduta sinne samaan kauppaankin?


    • ääliöt..

      "NO OLETHAN SINÄ TUIJOTTANUT MYÖS, KUN SANOT ETTÄ KATSOIVAT SINUA PITKÄÄN. MITEN TIETÄISIT SEN JOS ET ITSE OLISI TARKKAILLUT HEITÄ ;)
      Idiootti! "

      "Oletko ajatellut, että tuollainen "kaikki tuijottavat minua- tunne" saattaisi johtua alkavista mielenterveyden häiriöistä?
      Todellakin sinähän olet itse ollut se tuijottaja myös, miten muuten olisit huomannut pitkät katseet?? "

      te tässä minusta idiootteja olette. ap kertoi, että oli tuntenut kuinka häntä tuijotetaan ja oli nähnyt että kaikki tosiaan tuijottavat!! mite helvetissä sitä voi olla vaikea tajuta??? kyllä se nyt jumalauta huomaa jos jotkut tuijottaa ihan selvästi! Järjen käyttö sallittu hei.

      oon huomannut itseki joskus saman, mutta luulen etteivät ilkeyttään tuijottaneet. varmaankin ajatuksissaan ovat tuijottaneet, mutta en epäile etteivätkö olisi tuijottaneet. kyllä sellaisia kyylä akkoja ihan oikeasti on ja vieläpä jos pienellä paikkakunnalla asuu (niinkuin sinä kerroit aikaisemmassa viestissä) niin tällaisia varmasti on.

    • trhxxxxx

      Ap on itse ollut se muiden kyylääjä, tottakai he sitten ovat katsoneet takaisin!

    • 25v ensisynnyttäjä

      Älä välitä muiden katseista! Se on vaan kateutta ;-) Kun ei itse jakseta enää välittää ulkonäöstä niin paheksutaan muita jotka jatksavat panostaa. Tunne aivan samaa töissäni, meikkaan joka ikinen aamu ja laitan tukkani jotenkuten fiksusti, ja aina saan kulla että "sitten kyllä loppuu toi meikkaaminen kun se lapsi syntyy"! Häh? Mä en edes meikkaa mitenkään liikaa, käytän vain eyelineria ja ripsaria ja hieman huulikiiltoa. Siinä kaikki. Ja ne ihmiset joilta mä nita kommentteja saan, eivät itse jaksa vaivautumaan meikkamaan...! Nauti sinä raskausajasta ja että näytät hyvältä! Ja muista, että kun nuorena saa lapsen, niin kroppa myös toipuu siitä huomattavasti paremmin :)

      • ghyt

        Mua voi sitten kans niin paljon ottaa päähän ihmisten tuijottamiset!!! Älä välitä heistä, niillä itsellään taitaa olla jotain ongelmia :)


    • jarvinenjonna

      Me naisethan olemme aina kateellisia muille naisille, näin se vaan menee. Nauti olosta ja ota "kyyläilyt" positiivisena asian, sulla on jotain mitä heillä ei :)

    • nöjöö

      pitääpä tehä niin :)
      ap

    • Tuijottaja

      Tottakai raskaana olevaa naista tuijotetaan! Itsekin olen nyt raskaana ollessani huomannut tuijottavani ihan jokaista raskaana olevaa naista puhtaasta uteliaisuudesta. Mietin, monennella viikolla mahtavat olla ja miten heidän raskautensa on sujunut, katselen, millaisia mammavaatteita ovat löytäneet päälleen, seuraan mielenkiinnolla heidän kanssaan kulkevien miehien käytöstä vaimojaan kohtaan jne. Ei siinä ole mitään pahansuopaa, vaan yksinkertaisesti haen vertaisryhmää uudessa tilanteessani, koska kaikki on itselle niin uutta! Ennen kuin olin raskaana, en edes huomannut raskaana olevia naisia, vaikka varmaan niitä silloinkin liikkui ihan yhtä paljon.

      Omat kasvoni eivät ole perusvakavalla ilmeellään mitenkään hurjan herttaiset, vaan saatan varmaan joidenkin mielestä näyttää vihaiselta silloinkin kun en sitä todellakaan ole. Tulee ihan mieleen joidenkin miesten kommentit aikoinaan baarissa, kun kaverin kanssa seisoskeltiin baaritiskillä. "Miks te ootte niin tylyn näköisiä? Hymyilisitte vähän enemmän!" Enkä silloin edes ollut mitenkään huonolla tuulella, ainoastaan ehkä vähän väsynyt. Joskus vaan tuntuu, että kunnon naisen rooliin kuuluisi hymyillä alituiseen jokaiselle vastaantulijalle...

      Eli oma kehotukseni on unohtaa koko asia ja keskittyä muihin juttuihin. Todennäköisesti olet vain kuvitellut koko pahansuopuuden omassa päässäsi, ja vaikket olisikaan, niin mitä sitten? Tuijottakoot ihmiset rauhassa, jos haluavat, kunhan eivät päälle käy. Itse en ainakaan jaksaisi tuhlata energiaa moisen asian miettimiseen. Ei kannata.

    • Nooranelämä

      Aivan tavallista. Itsestä tuntunut samalta. Ilmeisesti ei ole jotenkin hyväksyttävää oli sitten niin tai näin, joten itse yritän olla välittämättä näitten ikäloppujen ikävästä suhtautumisesta. :) Osaksi kai kateuttakin.

    • Opettavainen tarina

      "Olipa kerran nainen, joka päätti muuttaa asumaan uuteen kaupunkiin. Hän tuli erään kaupungin portille ja kohtasi siellä vartijan. Vartija ei päästänyt naista heti sisään, vaan esitti tälle kysymyksen:
      "Millaisia ihmisiä olivat entisen kotikaupunkisi asukkaat?"
      Nainen vastasi:
      "He olivat ikäviä, riidanhaluisia, juoruilevia ja kaikin puolin epämiellyttäviä."
      Tähän portinvartija sanoi:
      "Tässä kaupungissa ihmiset ovat juuri tuollaisia kuin kuvailit. Sinun ei kannata jäädä tänne. Ehdotan että jatkat matkaasi."

      Muutaman päivän kuluttua tuli toinen nainen tuon saman kaupungin portille ja pyysi päästä sisään kaupunkiin. Portinvartija esitti naiselle saman kysymyksen kuin aikaisemminkin:
      "Millaisia ihmisiä olivat entisen kotikaupunkisi asukkaat?"
      Nainen vastasi:
      "He olivat ystävällisiä ja toisistaan huolehtivia. Vaikeudet he kohtasivat rohkeina ja toivottivat muukalaiset aina tervetulleiksi koteihinsa."
      Tähän portinvartija sanoi:
      "Tervetuloa kaupunkiimme, sillä täällä ihmiset ovat juuri noin ystävällisiä ja auttavaisia kuin kuvailit, sopeudut varmasti joukkoomme!"

    • rastaäiti

      Minä koin todellakin oudoksuvia katseita esikoista odottaessani. Olin mieheni kanssa synnytysvalmennuksessa, jossa kaikki ensisynnyttäjät olivat niin vanhoja, että olisivat melkein voineet olla äitejäni.. Tuli esittelykierros, ja kaikki äidit todellakin olivat liki nelikymppisiä tai yli. Joku kertoi, että olivat juuri muuttaneet omakotitaloon ja toinen kertoi, että mies jäi kotiin remontoimaan lastenhuonetta ja kaikki myhäilivät hymyillen tyyliin, joo, samaa meilläkin.. Sit tuli meidän vuoro esitellä itsemme, kaikki hiljenivät, huoneeseen laskeutui kylmä hiljaisuus ja kaikki tuijottivat! Ja ilmeet oli mitä oli. olin 19, mieheni 21 ja mulla oli rastat päässä, ja mieheni oli aika hippityylinen. Tuli tosi epämukava olo! No, nyt tässä kuitenkin ollaan, rastat on leikattu aikapäiviä sitten pois ja nyt on se omakotitalo ja kolme lasta. En ikinä itse tuomitse nuoria äitejä, vaan iloitsen niistä, jotka uskaltavat olla omia itsejään ja tehdä lapsia nuorena! Minusta tuli keskivertoäiti ja toisinaan kaipailen rastojani..

    • Opikseen ottanut

      Odotusaikana mieli on herkimmillään ja helposti ottaa itseensä asiasta kuin asiasta, kuten minulle kävi kolmannen raskauteni aikana. Lopulta synnytyksen jälkeen masennuin, koska olin suhtautunut niin negatiivisesti kaikkiin asioihin kuin vain ihminen voi ja saattaa.

      Nauti siis odotusajastasi ja anna ihmisten tuijottaa!

      Yhdeksän kuukauden odotus voi vääränlaisella ajattelulla muuttua traumaattiseksi kokemukseksi, joka huonoimmassa tapauksessa johtaa sairastumiseen.

    • "tavallisesti"

      jos olet vaan niin nuori kuin jotkut ovatkin ja erikoisen näköinen, en voi tietää kun en ole nähnyt???

    • nuori äiti

      itse olen 21vuotias 1,3vuotiaan pojan äiti! huomasin itsekkin odotus aikaan katseita mutta jotenkin ylpistyin että kyllä minäkin saan elää ja olla onnellinen!

    • ()()()()()()()

      Itse odotin esikoistani saman ikäisenä kuin sinä ja kakkosta noin vuotta vanhempana. Näytin (näytän) ikäistäni nuoremmalta, joten yleensä minua luultiin alaikäiseksi. Tuolloin sain katseita kaikkialla minne meninkin juuri nuoren ulkonäköni vuoksi. Ai, mitä tiedän, että juuri siksi? Ei tarvinnut lukea ajatuksia, koska kun huomaan jonkun tuijottavan ja jos tilaisuus on sopiva, niin yleensä menen juttusille. Pienen small talkin jälkeen yleensä utelivat ikää ja siinä yhteydessä selvisi, että pitivät minua kauhean nuorena. Ja ne ihmiset vaikuttivat ihan mukavilta, kun mene juttelemaan, vaikka ilme oli välillä tympeä tuijottaessa. Kun olen odottanut kolmatta ja neljättä ja nyt viidettä lastani, on ikää ollut jo huomattavasti enemmän, joten ei tuijottelujakaan ole samalla tavalla ilmennyt, vaikka jotkut (minä mukaan lukien) helposti katselevat raskausmahoja. Ihan hyvällä kylläkin.

    • Pyöreä :)

      Tuo tunne osoittaa, että et ole sinut odotuksesi kanssa. Oletat kaiken aikaa, että tilasi huomataan. Arvelet, että olet outo näky raskaudessasi.
      Et ole, jos et itse oloasi oudoksu..
      Pukeudu mukaviin vaatteisiin. Joskus joku odottava äiti on ahtautunut liian pienen t-paitaan ja kulkee takki auki potkupallon muotoisen masunsa kanssa.
      Silloin katsojilla on säälipisteet käytössä.

      Nykyisin katukuvassa näkee niin monenlaisia pukeutumistyylejä, että siihen on tottunut. Mutta jos raskautta korostetaan pukeutumisella, se herättää aina muiden huomion.

    • Mielikki...

      No voi hyväluoja, mistä me nyt tiedetään täällä keskustelu palstalla, miksi sua siellä kaupassa tuijotettiin?? Kyllähän nyt kauniita odottajia näkee ihan varmasti,etkä sinä ole varmasti ainoa heistä. Nuoriakin odottajia on muita kuin sinä. Jos sulla olikin meikit vaikka vähän huonosti...no vitsi vitsi, kai nyt siihenkään jaksa muut loputtomasti kiinnittää huomiota. Luulet varmaan, että koko helevetin maailma pyörii sinun napasi ympärillä. Voin kertoa, että ei tasan pyöri, itse ainakin parhaillani keskityn ihan omaan maha-asukkiini. Veikkaan, että sua kukaan edes ole tuijottanut, ellet sitte oo jostain ihan sikapieneltä paikkakunnalta, missä kaikki tuntee toisensa ja kaipaavat juorujen aiheita.

    • c'moon

      Mielikki rauhotu :DD tosi aggressiivinen viesti hei, jäitä hattuun nyt!
      En minö kuvittele että maailma pyörii napani ympärillä, enkä kuvitellut että minua tuijotettiin. Luultavasti asia oli vain niinkuin esim ()()()()()() nim.merkki kirjoitti.

      ap

    • ..............

      Saattoi olla vaatetuksesta. Itse ainakin jään tuijottamaan, jos joku on nättinä lapsen kanssa. En todellakaan pahalla vaan ihan siksi ko ihailen näitä äitejä, jotka jaksaa ja osaa näyttää hyvältä. Haluisin itekin mutten jotenkin enää osaa.. Itse oon kanssas suunnilleen saman ikäinen kolmen lapsen äiti, saanut kaduilla pelkkää hyvää kommenttia ikäni (vaikka näytän joltain 15-vuotiaalta!) vuoksi, sekä kehuja siitä miten luonnollisesti lapseni hoidan - kuten varmasti jokainen äiti, mutta jostain syystä nuoren iän vuoksi saa kovasti tsemppailua.. Älä välitä tuijotteluista tai ilkeistäkään kommenteista, jos sellaisia saat.

    • huolestunut äiti.

      Keskustan Mari Kiviniemi tulee leikkaamaan perhetukia, jotta Euroopan velkavaltiot voidaan pelstaa. Rahaa ei riitä kaikkeen, ja ensimmäisenä Keskusta leikkaa sen perhetuista !!!!

      Tämä on todella huolestuttavaa. En tiedä pitäisikö laittaa lapset johonkin lastenkotiin tai adoptoida pois, kun tällaisen YH-äidin rahat ei vaan riitä, ja nykyisiäkin tukia Kesksutan Mari Kiviniemi tulee leikkaamaan entisestään. Itku meinaa tulla.

      Raivostuttaa vaan se, että noita "etelänvaltioita" pelastaa miljardeilla euroilla. Siinne on kyllä rahaa lähettää, mutta suomen vähävaraisia perheitä ei auta kukaan !

      • Elämä hymyilee

        EI sinne rahaa lähetetä, vaan mennään lainan takaajaksi.
        Tämä vaalihössötys on tehnyt hallaa tavallisille arkista elämäänsä eläville äänestäjille, jotka saavat tiedonmurun sieltä ja täältä.

        Takaaja maksaa vain, jos lainan saaja ei pysty itse asiaa hoitamaan. Valtioiden on pakostakin asiansa hoidettava, sillä muuten ei valtiota enää ole! Takaus vain antaa sen viestin heille, että kun nyt vihdoin oppivat hoitamaan raha-asiansa, niin muut tukevat.
        Sama se on arkisessakin elämässä, kun nuoret tekevät asuntokauppoja ja vanhemmat myöntyvät takaajiksi.

        Nyt vain äänestämään niitä, joiden lupauksiin uskaltaa luottaa!


    • eioototta!!

      onks toi mari kiviniemi juttu totta?? siis voi jumalauta!!

      ap

    • joskus nuori äiti

      Älä vaan välitä.

      Katselijoita tulee olemaan olet sitten millä raskausviikoilla ja ikävuosilla tahansa. Ja lastasikin katsotaan.

      Itselläni oli jo 3 lasta 22-vuotiaana. Jossain vaiheessa tajusin, että raskaus- ja vauva-ajat ihmisiä kiehtovat eikä se "teiniäiti" jonka silmillä itse maailmaa katselin. Kun antoi ihmisille hymyn takaisin, niin siitä lähti moni kiva keskustelu käyntiin. Etenkin eläkeläismummojen kanssa. He alkoivat muistella omia odotusaikojaan jne. jne.

      Hymyile ja nauti olostasi :)

    • kahdenlapsenmami

      voi kun ikävää jos sinusta tuntuu tuolta.
      Itse myönnän että katson odottavia äitejä, itselläni on kaksi lasta.
      niin tulee katsottua mm. mahan kokoa, veikkauksia lasketusta ajasta/viikoista, sukupuoli arvioita ymm.. joskus olen kyllä jopa mennyt juttelemaan että milloinkas on laskettuaika.
      en usko että pahalla katsoivat. Hyvä että jaksat panostaa itseesikin :)
      onnea odotukseen :)

    • mummo kahdelle 40v

      No eihän ep. edes ole mitenkään erityisen nuori äidiksi. Ei ainakaan mikään teiniäiti (alle 18v). Olisikohan vain mielikuvitus tehnyt tepposet, kun esikoistaan odottaes kaikki on uutta.

    • kuulkaas mammamummot

      Lukekaapa täältä näitä mitä olen myöhemmin kirjoitellut, niin näette missä tässä keskustelussa ollaan menossa. Ei tarvitse alkuperäistä viestiä enää kommentoida kun siinä mieltä askarruttaneet asiat eivät ole enää voimassa!


      ap

      • Minäkin olen

        ilmeisesti tällainen "mammamummo", vaikken tähän ketjuun aiemmin kommentoinutkaan.
        Voihan alkuperäinen kysymys kiinnostaa jotakuta muuta, joten kyllä kai täällä voi sitäkin vielä kommentoida vaikka itse olisitkin saanut jo vastauksen siihen.
        Asenteesi on kyllä aika outo kun alat nimittelemään muita keskustelijoita.
        Ketjun aloitus sai varmaan monen muunkin mielessä ihan toisenlaisen sävyn tämän nimittelyn jälkeen.
        Eikä se sävy todellakkaan ole positiivista sinua kohtaan.


      • 26MUMMOMAMMA

        Luin aloitusviestisi ja ajattelin sinun olevan ihan fiksu nuori naisenalku. Äsken ystävällisesti kirjoitettiin ja vastaat tökerösti ettei tarvitse kommentoida! Mieli muuttuikin sinusta kummasti. Ehkäpä itse olit se joka kulki nokka pystyssä ja loit halventavia katseita muihin ja tunsit olevasi jotenkin parempi kuin muut "kun olet niin kaunis ja muodikas", uuu. Kai täällä saa mammat ja mummot vastata ja ystävällisesti sinulle vastattu. Anteeksi, taidan poistua keskustelusta itsekin kun olen jo 26-vuotias esikoista odottava "mummo".


    • hetkinen nyt

      täh ketään en ole kyllä nimitellyt :D ihan sanoin vain mammamummot sillä kun kaksi aikaisempaa kommentoijaa ovat näillä nimimerkeillä (mummo kahdelle 40v ja kahdenlapsenmami). Lyhensin vain tollee nopeesti mammamummot.. Nojoo eipä tota välttis tajuais itekää, anteeksi kovasti! Nimitellä ei kuitenkaan ole ollut tarkoitus.

      ja joo samaa mieltä olen, että voi kommentoida tota alkuperäistä viestiä, mutta sen voisi tehä ilman että viitataan siihen että nimenomaan MINÄ olen vain pinnallinen höpsö tytön tyllerö joka kuvittelee että minua tuijotetaan, kun olen jo kuitenkin monta kertaa sanonut, ettei asia ole niin ja sanonut että asia luultavasti vain niin että vauvamasua ovat tuijotelleet tai mitä ikinä ovatkaan tuijottaneet, niin eivät luultavasti pahalla! Perhana, pitäisi alkaa tosiaan tarkemmin miettimään miten sitä asiansa ilmaisisi että ei tulisi väärinkäistyksiä.

      ap

    • ihan normaalia

      No niin. :) Tuskin ne sua tuijotti ajatellen tismalleen noin kuin sanoit.
      Olen itsekin itseäni nuoremman näköinen, ja kyllä muakin on tuijotettu, mutta enpä usko että paheksuen. Mistä tiedät mitä he ajattelivat?

      Ja kyllä 22-vuotias on ihan sopiva aikuisen naisen ikä lisääntyä.
      Ei se ole mitenkään erityisen nuori ikä, vaan hyvä hedelmällinen ikä.

      Sitä vanhemmilta voisi lisääntymisen jopa kieltää.

    • hyvä vitsi

      "Sitä vanhemmilta voisi lisääntymisen jopa kieltää."

      Että näitä provoja jaksaa riittää...

    • äiti23..

      Enpä usko että ihan iän takia tuijottivat.Itse sain esikoisen 16v ja silloin ihmiset todellakin tuijottivat vatsaani erityisesti.Ja myöhemmin kun olen ollut raskaana 19v ja 22v niin ei ihmiset ole mitenkään erityisemmin tuijotellut joten varmaankin ulkonäköä ovat katselleet.

    • ..................

      Tuota öhöm...anteeksi vain, mutta kirjoituksestasi paistaa läpi nuoruuden epävarmuus. Ihmiset eivät aina tuijottele pahuuttaan. Moni saattoi katsoa sinua ihaillen tyyliin " voi kuinka kauniisti hän osaa pukeutua" . Jos tykkäät laittautua kauniiksi niin miksi sitten ihmettelet kun ihmiset sinua katselevat? Jos et halua, että sinua katsotaan niin älä silloin laittaudu, jäät vähemmälle huomiolle. Jos laittaudut niin erotut joukosta ja siksi muut katsovat. Siinä ei välttämättä ole taustalla mitään sellaista, että katsojat sinusta ajattelisivat pahaa. Tekstistäsi paistaa myös jonkinlainen ikärasismi omalta puoleltasi. Kuvitteletko, että kaikki vähän vanhemmat äidit ovat sinulle kateellisia vai toivotko heidän olevan? Yritätkö tuollaisella ajatelulla jotenkin pönkittää omaa huonoa itsetuntoasi? Voin itse näin vähän vanhempana odottajana sanoa, että minä ainakin katsoisin tyylikkäästi pukeutuvaa odottajaa ihaillen, en paheksuen.

    • AAARGGHHH!!!

      "Tuota öhöm...anteeksi vain, mutta kirjoituksestasi paistaa läpi nuoruuden epävarmuus. Ihmiset eivät aina tuijottele pahuuttaan. Moni saattoi katsoa sinua ihaillen tyyliin " voi kuinka kauniisti hän osaa pukeutua" . Jos tykkäät laittautua kauniiksi niin miksi sitten ihmettelet kun ihmiset sinua katselevat? Jos et halua, että sinua katsotaan niin älä silloin laittaudu, jäät vähemmälle huomiolle. Jos laittaudut niin erotut joukosta ja siksi muut katsovat. Siinä ei välttämättä ole taustalla mitään sellaista, että katsojat sinusta ajattelisivat pahaa. Tekstistäsi paistaa myös jonkinlainen ikärasismi omalta puoleltasi. Kuvitteletko, että kaikki vähän vanhemmat äidit ovat sinulle kateellisia vai toivotko heidän olevan? Yritätkö tuollaisella ajatelulla jotenkin pönkittää omaa huonoa itsetuntoasi? Voin itse näin vähän vanhempana odottajana sanoa, että minä ainakin katsoisin tyylikkäästi pukeutuvaa odottajaa ihaillen, en paheksuen."

      Just tää mua ärsyttää ku ei voida lukea sitten mitä myöhemmin on kirjoiteltu... huoh! Jos minua haluat kommentoida niin pysyppä silloin ajan tasalla.

      ap

    • ..............

      Kun noita sun aikaisempia kommenteja lukee niin valitan, mutta niissä kaikuu vähän sellainen angsti meininki. Olet jo parikymppinen ja aikuinen. Sun suhtautuminen tähän asiaan on vähän lapsellinen. Anteeksi vain, mutta lueppas itsekkin omia kirjoituksiasi tässä ketjussa ajatuksen kanssa niin huomaat pointtini :). Itsetuntosi ei varmaan ole vielä ihan kehittynyt ja se on ihan ymmärrettävää noin nuorelta. Ei niistä muiden tuijotuksista jaksa ajatella juuri mitään enää sitten vanhempana. Ihmiset tuijottelee, sellaista se vaan on.

    • Kuules nyt..

      "No voi olla että katselivat sitten vain vauvakumpua :D oli vain niin tylyn näköset katseet että ekana tuli mieleen että nyt minussa on jotakin vikaa. No mitään turhaa en mielestäni ostellut kun ostin nuita tarvikkeita mitä ekassa viestissä jo kerroinkin että ihmettelen että jos sitä tuijottivat! olen varmaankin ymmärtänyt väärin, mutta väkisin tuli outo olo kun niin äkäsiä oli ilmeet. eivät varmaan vain ajatelleet että tuijottavat tylysti ja tosi SELVÄSTI :)"

      "Mielikki rauhotu :DD tosi aggressiivinen viesti hei, jäitä hattuun nyt!
      En minö kuvittele että maailma pyörii napani ympärillä, enkä kuvitellut että minua tuijotettiin. Luultavasti asia oli vain niinkuin esim ()()()()()() nim.merkki kirjoitti. "

      mm. tuollaisia viestejä olen laittanut, muut ovatkin tyyliin sellaisia joissa olen samaa mieltä sellaisen henkilön kanssa, joka sanonut että luultavasti ovat tuijottaneet vain vauvamahaani, eli en tajua mitähän angstia näissä viesteissä nyt on?

      Siis kirjotanpa tähän nyt mitä mieltä olen tuon kauppareissun tapahtumista NYT:
      Olin kaupassa katselemassa vauvan tarvikkeita. Kaikessa rauhassa. En tuijotellut ympärilläni olevia ihmisiä ja miltä he näyttivät. Keskityin katselemaan tavaroita, joita tarvitsin. Kohta tuli se inhottava tunne, kuin joku tuijottaisi (kai nyt jokainen on joskus tuntenut että häntä tuijotetaan....) ja katsahdin sitten nopeasti ympärilleni ja näin kuinka ihmiset tuijottivat. Katsoin kohta uudestaan ja samat henkilöt tuijottivat edelleen. Jatkoin ostoksien tekemistä, ja kohta huomasin että vieläkin. Ihmisten katseet olivat tylyn näköisiä. Poistuin paikalta.
      Tuolloin ihmisten tylyt ilmeet ihmetyttivät, mutta nyt olen itsekin sitä mieltä, että eivät ole tarkoituksella tylysti tuijottaneet.. Joillakin vain perusilme on tyly.
      En siis kuvittele itsestäni liikoja, en kuvittele että minua kadehditaan, en kuvittele että minua tuijotettiin. Nyttemmin olen huomannut useamminkin ihmisten tuijotuksen ja pistänyt merkille, että mahaani he pääsääntöisesti tuijottavat. Silloin kun alkuperäisen viestin kirjoitin, olin hämilläni, koska en ollut aikaisemmin huomannut tuijotuksia. Mieheni on myös monesti sanonut minulle, että "tuo tuolla tuijottaa sua" joten en todellakaan kuvittele MITÄÄN.

      ap

      • ....................

        Kuulostaa vähän sekavalta nyt kyllä...siis ihmiset pysähtyivät tuijottamaan sinua pitkäksi aikaa? Lopettivat ostosten teon ja vain tuijottivat sinua?


    • Hehh :D

      Öh.. en jäänyt tuijottamaan heitä joten mistä minä tiedän mitä he tekivät silloin kun en katsonut heihin? Sanon vain että aina kun nopeasti vilkaisin heihin päin, he olivat valmiiksi tuijottamassa. Ihminen osaa tuijottaa myös niin, että tekevät samalla jotain muutakin kuten räpläävät käsissään jotain tavaraa (ikään kuin ollakseen huomaamattomampi) ja välillä tuijottavat sinua, välillä tätä esinettä. Etkö ole koskaan huomannut? Minä en ole nimittäin ainoa, moni tähä kirjoittanut on sanonut huomanneensa saman.

      ap

      • ....................

        Tuota...tuon tuijotus olon lisäksi, onko sinulla muita outoja tuntemuksia kuten esim. joku seuraisi sinua tai vastaavaa...?


    • Ja...

      ...miksi sinä tarraat edelleen tuohon tuijotus juttuun?? Enkö jo kertonut, että olin väärässä kun luulin heidän katsovan tarkoituksella tylysti ja että mitä mieltä olen siitä miten asia oikeasti oli? Get over it :)

      ap

      • Iloinen odottaja

        Tämä ei ole nyt tarkoitettu aloittajalle tai kenellekään, mutta sanonpa itsekin nyt esikoisen odottajana oman ns. kantani. Olen itse 26,5v. mutta monet sanoneet että näytän ikäistäni nuoremmalta. Mahani näkyy jo selvästi, en ole mitään erikoisia katseita ainakaan huomannut itseeni kohdistuvan, en sen enempää kuin normaalistikaan aiemmin ei-raskaana kadulla kuljeskellessa niin kyllä sitä tulee eteensä katsottua ja joskus katse osuu johonkuhun toiseen, sehän nyt on itsestäänkin selvää että niin nyt vain joskus käy. Samoin nyt, en ole mitään tuijotusta huomannut, tosin en itsekään toisia tuijotellut, ei kuulu luonteeseeni. Tietenkin toisia raskausmahoja ihastelen ja pikkulapsia, mutta silloin tulee lämmin hymy kasvoille ja vilkaisua enempää en katsomaan jää.

        Itse olen niin onnellinen tästä raskaudesta että kuljen melkein koko ajan iloinen ilme kasvoilla ja usein saanut naispuolisilta kuin miespuolisiltakin iloisen katseen takaisin. Olen täysin keskittynyt omaan raskauteeni ja hyvinvointiini jotta vauvakin voisi hyvin masussa. Meikkaan kyllä vähän ja hiukset laitan sekä vaatteet jotka sopivat, en nyt siis ihan missä tahansa vaatteissa, mutta ihan tyylikkäitä mammavaatteita olen kaupoista löytänyt.

        Tämä pointti jonka seuraavaksi sanon, ei ole kohdistettu kenellekään yksityiskohtaiseksi vaan mielestäni jokaisen raskaana olevan naisen tulisi nauttia raskaudesta, siitä olosta ja hehkusta jonka raskaus saa aikaan. Ei kannata välittää muiden katseista tai mielipiteistä vaan keskittyä tulevaan vauvaan ja uuteen elämään uuden perheenjäsenen kanssa :)


    • Niin...

      ...kuin myös itsekin teen. En välitä enää jos/kun minua tuijotetaan, silloin kerran olin vain hämilläni :)

      ap

    • pinnokki

      kuule...olen sinua 10-vuotta vanhempi useamman lapsen äiti. Pukeudun raskaudestani huolimatta suhteellisen hyvin ja naisellisesti, en missään nimessä verkkari-miehenpaita-tyyliin.
      Kukin tyylillään, minua ei oikeastaan kiinosta pätkääkään toisten ihmisten pukeutuminen, jos haluaa kulkea verkkareissa niin siitä sitten vaan.
      Yleensä ottaen olen sitä mieltä että naiset Suomessa raskaana ja ilman voisivat pikkiriikkisen panostaa omaan habitukseensa. Olen hyvä ja tasapainoinen äiti lapsilleni vaikken halua ollakaan tällä verkkarilinjalla, haluan olla kaunis ja haluttava. MUTTA sitähän ei saa sano ääneen...saa heti pinnallisen ihmisen leiman.

    • ziis+

      toi on kyllä osittain tottakin varmasti, että tulee tunne että joku tuijottaa, meinaan vaan että en ole enää 20v mutta pysynyt hoikkana ja pienenä raskaudestani huolimatta. Kun kaupassa on valkkaamassa ä-vaatteita saattaa vieressä seistä töröttää valaan kokoinen nainen ja katselee nenän vartta pitkin minua, sama neuvolassa, nämä ylipainoiset, verkkarivalaat naama nurinpäin ja vaivolloisesti hyllyen ei aina ymmärrä sitä, että jollekin ei ruoka ole elämän tärkein asia.

      • ....................

        Niinhän sinä kuvittelet raukka :D...taitaa olla vain sun oma suurin toiveesi, että pulskemmat ja vanhemmat olis sulle kateellisia. Huono itsetuntoisen puhetta. Miksi kukaan muuten toivoisi kenenkään olevan kateellinen tai edes ajattelisi ensimmäisenä sellaista...


      • kkkkkkkk
        .................... kirjoitti:

        Niinhän sinä kuvittelet raukka :D...taitaa olla vain sun oma suurin toiveesi, että pulskemmat ja vanhemmat olis sulle kateellisia. Huono itsetuntoisen puhetta. Miksi kukaan muuten toivoisi kenenkään olevan kateellinen tai edes ajattelisi ensimmäisenä sellaista...

        Ja ei ole varmaan käynyt mielessä, että sillä pulskalla voi olla paljon parempi itsetunto kuin sillä laihalla. Kaikilla pulskilla ei ole tarvetta olla kade vaan ovat ihan tyytyväisiä itseensä juuri sellaisena kuin ovat. Taitaa olla päinvastoin. JOtkut laihat kateellisia niille pulskille naisille, jotka osaa nauttia elämästä ja ruuastakin...


    • Snow-78

      Olen itse saanut ensimmäisen lapseni 19-vuotiaana. Minusta on hauskaa, kun nyt 13 vuotias poikani (pidempi kuin minä) tulee minun kanssani esimerkiksi kauppaan ja juttelee minulle, äiti sitä äiti tätä. Kyllä ihmiset vähän ihmettelee, kun ajattelevat varmaan ekaksi, että kyseessä on minun nuorempi veljeni :)

    • napsukkainen

      Kumma kun heti aletaan päättämään että toisella on huono itsetunto, jos häntä tuijotetaan. Jos itsellä on hyvä itsetunto niin silloinhan kukaan ei tuijota. Jeps.. :)
      nim.merkki .............. on kunnon Dr.Phil kyllä!
      Kyllä minä olen sitä mieltä, että nuoria, kauniita äitejä tai tulevia äitejä tuijotetaan joko ihastuksesta tai kateudesta. Itse tuijotan heitä ihastuksesta ja samalla vähän kateellisena kun he jaksavat panostaa itseensä. Itse ei niinkään.. joskus tulee enempi laitettua itteeni, mutta jäänyt todella vähäiseksi. Ihan hävettää kun on antanut itsensä rupsahtaa! En nyt lihavaksi ole päässyt, mutta en ole samoissa mitoissa kuin ennen kolmea synnytystä.
      Pahaa en heistä koskaan kuitenkaan ajattele, huokailen lähinnä vain että "voih kun itsekin näyttäisi vielä tuolta" :-) Itsetunnossani ei ole mitään vikaa, en itke enkä ressaa peilin edessä miltä näytän, mutta kyllähän naiset aina joskus jaksavat painia ulkonäön kanssa vaikka yleensä tyytyväisiä itseensä olisivat ;-)

      • napsukkainen

        oho pieni virhe jonka korjaan seuraavasta lauseesta: "Kyllä minä olen sitä mieltä, että nuoria, kauniita äitejä tai tulevia äitejä tuijotetaan joko ihastuksesta tai kateudesta" TAI ihan muuten vain sen kummemmin ajattelematta!
        ehti jo tuo lause kuulostaa pahalta, onneks tajusin lukea vielä uuestaan


      • ....................

        "Kumma kun heti aletaan päättämään että toisella on huono itsetunto, jos häntä tuijotetaan. Jos itsellä on hyvä itsetunto niin silloinhan kukaan ei tuijota. Jeps.. :)"

        Kumma kun kuvitellaan, että vähän vanhemmat ja pulskemmat (tai muuten vaan vähemmän ulkonäköön huomiota kiinnittävät) odottajat tuijottaisivat pahalla ja kateellisina kuten jotkut tässä ketjussa väittävät...mikähän tarve näillä laittautujilla on sellaista väittää? Ei hyvän itsetunnon omaavan ihmisen tarvitse ajatella sellaista ja pönkittää omaa itsetuntoaan nimittelemällä muita lihaviksi valaiksi tms.


    • napsukkainen

      minä sanoinkin, että voivat tuijottaa ihan muuten vainkin! Mutta älä yritä väittää, että tässä maassa ei muka olisi niitä kateellisiakin tuijottajia. En väitä että kaikki ovat sellaisia, en todellakaan, mutta heitäkin löytyy! Ja he voivat olla niin lihavia kuin laihojakin.

      • ....................

        Toki, mutta kummasti ne laihat yleisemmin haluavat kuvitella, että pulskemmat olisivat heille kateellisia kuin toisinpäin. Harva lihava täällä aloittaa saman tyylistä ketjua yhtä vähättelevästi ja yleistävästi.


    • napsukkainen

      No jotkut kuvittelee v'ähän liikoja itsestään, totta. Mutta minusta esim. ap ei vaikuta sellaiselta henkilöltä. Alkuperäisen viestin perusteella joo, mutta kun lukee myöhemmät viestit niin ihan fiksulta nuorelta naiselta kuulostaa.

    • höhhöö

      " Harva lihava täällä aloittaa saman tyylistä ketjua yhtä vähättelevästi ja yleistävästi."

      Minusta en kyllä ole vähätellyt tai yleistänyt ketään? Alkuperäisestä tekstistäni lainaten: "Tarkoitan, ei meikkiä, ei laitettu hiuksia ja tyyliin verkkarit jalassa ja miehen paita päällä.. siis ei sillä että siinä jotain pahaa olisi, mutta miksi nämä katkeran ja ilkeän näköiset tuijotukset? "
      Jos osaat lukea, niin huomaat, että totean tuossa että ei siinä mielestäni mitään pahaa/väärää ole.Ketään en ole lihavaksikaan sanonut. Minusta kaikki saavat pukeutua miten haluavat, tässä tapauksessa tuijottajat vain olivat tuon näköisiä! Se ei minun syyni ole. He olisivat yhtä hyvin voineet olla laittautuneita äitejä, mutta nyt eivät olleet. Mainitsin vain sen siinä sivussa.. Ihmettelin vain miksi ilkeät tuijotukset, mutta en ihmettele enää (kuten olen jo todennut monesti..).

      ap

      • ....................

        Tässä nyt oli kyse muistakin kirjoittajista kuin sinusta tässä ketjussa...ja kyllähän sinäkin nimittelyyn olet syyllistynyt mm. tuolla aiemmin mammanmummo jutullasi, mutta sinähän pyystikin sitä jo anteeksi joten ei siinä mitään. Olen vain nähnyt näitä tämän tyylisiä keskustelun aloituksia tässä viimeaikoina, joissa nimenomaan leimataan lihavampia tai sellaisia naisia, jota ei niin ole itseään laittavia. Se leimaaminen on nimenomaan sellaista, että muka sitten olisi kateellinen tai katsoisi ilkeästi. Taitaa olla vain meidän suomalaisten perusilme sellainen nyrpeä naama talvella piemän aikaan niin lihavilla, laihoilla, nuorilla, vanhoilla jne. Yleensä jos joku hymyilee niin se on sitten poikkeus tapaus ja jää pidemmäksi aikaa mieleen.

        Tottakai kateuttakin on paljon olemassa ja muut naiset eivät aina pidä siitä jos joku on ns. "tyrkyn" näköinen ja oloinen. Jos haluaa olla korean näköinen niin pitää tottua myös siihen, että saa paljon huomiota, niin hyvää kuin huonoakin. Joskus voi olla jopa niinkin päin, ettei koreaksi laittautunut nainen sitten kestäkkään kehuja vaan ottaa nekin vittuiluna...näin siis oman kokemukseni mukaan.


    • X-Filukka

      Musta ainakin selvästi huokuu oma epävarmuus itsestään jos jaksaa välittää jos toiset päin katsovat, epävarmuus meikeistä ja vaatetuksesta. Eikös jokainen yksilö ole ja jokainen pukeutuu miten tykkää. Itse meikkaan jos kaupungille lähden ja enemmän panostan ulkonäkööni, mutta en nyt slaagia saa jos viisi minuuttia aikaa lähteä vaikka lähikauppaan, äkkiäkös sitä hiekset vetää ponnarille ja vaatteet kaapista kaivaa. Jos joku toinen näkee vaivaa tuijottaa toisen meikkejä ja pukeutumista niin se on hänen ongelmansa, toivottavasti useampi ajattelisi näin.

      Ja mielestäni ................... on kirjoittanut ketjussa täyttä asiaa :)

    • evelyn--

      Vooih näitä palstoja kun mistään ei saa mainita ilman että ruvetaan räyhäämään. :) Sen vaan haluan tähän aloittajalle sanoa että itse olen 19v, ja todellakin oon huomannu että joskus tuijotetaan pahastikkin. Itsekkin pukeudun suht. tyylikkäästi ja tykkään laittautua ostoksille ja muualle. Jotkut naiset tosiaan vauvantarvikeosastoilla tuijottaa, mutten ole antanut sen häiritä vaan jatkanut shoppailujani. Itse olen lähinnä ylpeä että olen saavuttanut jotain näin hienoa tässä iässä! :) Ja siitä kannattaakin olla. Minua lähinnä ihmetyttää kun nykymaailmassa alotetaan lastenteko niin järkyttävän myöhään, itse kun haluan että kaikki tenavat olisi tehty alle kolmekymppisenä, mieluiten aiemminkin..

      • ....................

        Ei täällä kukaan räyhää, on vain tullut eri näkökulmia asiaan. Jos kirjoittaa palstalle niin kannattaa varautua siihen, että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Senkin kun nuorena oppii niin on paljon helpompi elää. Näin myös sen pukeutumisen ja laittautumisen suhteen. Jotkut katsoo hyvällä, jotkut (harvemmin) pahalla. Sellaista se on meillä kaikilla. Jos olet lihava niin sinua katsotaan sitten kieroon kun olet lihava yms. Ei kannata kuvitella olevansa koko maailman napa ja jotenkin ainut ketä joku saattaa joskus vähän tuijottaa. Tuijottaminen tietysti on hitusen epäkohteliasta, olipa se sitten hyvässä mielessä tai huonossa tehtyä.

        Näyttäisi olevan aika yleistä, että nimenomaan nuoret äidit kuvittelevat, että heitä tuijotetaan pahasti. Tämä on toisaalta ymmärrettävää koska itsetunto ei ole vielä kehittynyt. Lisäksi halutaan pönkittää omaa huonoa itseätuntoa muiden kautta ajattelemalla toisten olevan kateellisia tai pahansuopia kun todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. Vanhemmiten niihin tuijotteluihin ei kiinnitä enää mitään huomiota ja keskittyy vain omiin asioihinsa. Jos joku jää tuijottamaan niin siitä vain tuijottaa takaisin yhtä pitkään, eiköhän se tuijottaja mene noloksi ja käännä katseensa pois.

        Lisäisin vielä senkin, että nuoret naiset monesti kikattelevat ja hihittelevät arvostellen muiden ohikulkijoiden ulkonäköä ollessaan porukassa. Katsovat päästä varpaisiin omahyväinen ilme kasvoillaan kuin sanoen " mepä ollaan nuoria ja nättejä ja sä tollanen vähän pulskan puoleinen kääpä" kun on ohittanut heidät voi kuulla lapsellista kikatusta...mutta välitänkö minä siitä hirinästä? En...koska minulla on hyvä itsetunto eikä minua voisi vähempää kiinostaa mitä jotkut bimbot minusta ajattelevat. En myöskään leimaa kaikkia samanlaiseksi. Voihan tytöillä olla ihan omatkin hirinänsä menossa, jotka eivät minuun liity mitenkään. Kaikkea ei siis pidä ottaa itseensä kohdistuvana mitä ympärillä tapahtuu ja nuoret naisetki ensin katsoa sinne peiliin ja miettiä vähän sitä omaakin käytöstä. Millaista se on?


      • X-Filukka

        Jos sinua evelyn- haittaa se että ihmiset ovat luoneet ensin uransa, menneet naimisiin, ovat taloudellisesti hyvässä jamassa kasvattamaan lapsensa ja on varaa omakotitaloon, niin sinusta se on sitten väärin?

        Ja katsot ilmeisesti paheksuen itse puheestasi päätellen naisia jotka hankkivat lapsia 25-30-vuotiaana ja siitä ylikin.

        Eli silloin aivan turha mussuttaa mistään että "mua tuijotetaan pahasti" kun itsekin tuijotat pahasti itseäsi vanhempia odottajia.

        FAIL.


      • evelyn--
        X-Filukka kirjoitti:

        Jos sinua evelyn- haittaa se että ihmiset ovat luoneet ensin uransa, menneet naimisiin, ovat taloudellisesti hyvässä jamassa kasvattamaan lapsensa ja on varaa omakotitaloon, niin sinusta se on sitten väärin?

        Ja katsot ilmeisesti paheksuen itse puheestasi päätellen naisia jotka hankkivat lapsia 25-30-vuotiaana ja siitä ylikin.

        Eli silloin aivan turha mussuttaa mistään että "mua tuijotetaan pahasti" kun itsekin tuijotat pahasti itseäsi vanhempia odottajia.

        FAIL.

        Lähinnä nyt tarkotin kyllä niitä neljääkymppiä lähestyviä äitejä... Enkä paheksu, sanoin että ihmetyttää.


      • ....................
        evelyn-- kirjoitti:

        Lähinnä nyt tarkotin kyllä niitä neljääkymppiä lähestyviä äitejä... Enkä paheksu, sanoin että ihmetyttää.

        Jeps, olen samaa mieltä ylemmän kirjoittajan kanssa. Monesti nimenomaan nuorilla on sellainen epäystävällinen nyrpeä tai ns. "kovis" ilme kasvoillaan. Jos se vanhempi odottaja katsoo takaisin samalla tavalla niin ei voi kyllä syyttää kuin itseään. Joskus voisi kokeilla ihan hymyä. Mitähän vikaa sitten on nelikymppisissä äideissä? Ne jota itse olen nähnyt ovat hyvinkin fiksuja aikuisia ihmisiä. Pukeutuvat hyvin (onhan heillä siihen uran luoneina varaa) ja laittavat itsensä kauniiksi. Joistakin näistä kirjoituksista saa sen kuvan kuin vanhemmat odottajat olisivat pääsääntöisesti lihavia verkkarimammoja jotka sitten ilkeästi tuijottelee nuorempiansa...


      • X-Filukka
        evelyn-- kirjoitti:

        Lähinnä nyt tarkotin kyllä niitä neljääkymppiä lähestyviä äitejä... Enkä paheksu, sanoin että ihmetyttää.

        Kerroppa evelyn- sitten tämä: Paheksutko esim. 27-vuotiaita masuasukkien odottajia? Tai mikä mielipiteesi 13-vuotiaan masuasukin olosta?

        En tarkoita mitään pahaa, haluaisin vain kuulla kovasti mielipiteesi.


      • X-Filukka
        evelyn-- kirjoitti:

        Lähinnä nyt tarkotin kyllä niitä neljääkymppiä lähestyviä äitejä... Enkä paheksu, sanoin että ihmetyttää.

        No heitä ei varmasti ihmetytä sinun raskautesi yhtään sen enempää kuin sinunkaan kuuluisi hämmästyä heidän raskauksiaan.

        Itse tunnut kovasti tuijottavan jos heti osaat iän sanoa. On monia vanhemmalta näyttäviä ja monia nuoremmalta näyttäviä kuin itse todellisuudessa on.

        Mielestäni 40-vuotias odottaja ei ole sen kummallisempi (jos noin voi edes sanoa, omaan korvaan ainakin särähtää pahasti...kummallisempi...). Hänellä ainakin kokemusta elämästä, saattaa ennestään olla lapsia ja osaa kasvattaa lapsensa ja tarjota vakaan elinympäristön.

        Ei siis todellakaan kannata oikeasti sitä nassua avata ensin valittamalla toisten kuvitellusta tuijottelusta kun itse hämmästelet silmät pyöreinä vanhempia odottajia.


        Jos olisit fiksu ja kypsä äidiksi, et toisia iän mukaan tuomitsisi, tai väittäisi itsesi olevan siinä iässä kuin lapsia kuuluu saada. Niitä saadaan kun osaa pitää itsestään huolta ja asettaa toisen elämän ennen itseään ja tarjota turvallisen ja vakaan elämän lapselle. Lapsesi ei ainakaan saa hyvää kuvaa yhteiskunnasta jos äiti pällistelee ja voivottelee toisia ihmisiä.


    • soonmum

      Itse hymyilen kaikille joiden kanssa kaupassa kohtaa esim. joutuu väistämään tai jos toinen väistää minua. En koskaan katso nyrpeästi ketään. Oikeasti. En edes tuijottele ihmisiä! Vaikka näkisin ihmisen joka on esim todella kuvottavan näköinen, en huomioi häntä mitenkään erityisemmin. Ja hänellekin hymyilen jos joutuu vaikkapa tuohon väistämis tilanteeseen.

      Niin ja ikää on 20v että minä en ainakaan kuulu näihin nuoriin "kovis" ilmeilijoihin.. :)

      • Ei ikä ratkaise

        Ihanaa kuulla fiksun nuoren naisen asennetta! =) Plussabojot sinne! =)


      • ...................

        Se olikin lähinnä esimerkki siitä, että kyllä ne jotkut nuoretkin osaa olla nyrpeän näköisiä kun täällä yleistetään ja leimataan vanhempia odottajia ilkeiksi, kateellisiksi verkkarivalas tuijottelijoiksi ;)... en tarkoittanut, että kaikki nuoret olisivat sellaisia, mutta joskus olisi nuortenkin hyvä katsoa peiliin.


    • hhoijaaa

      Kaikki ei ole ihan niin yksinkertaista kun ehkä joskus nuoruudessa tuntuu. Elämä antaa kokemusta ja avartaa myös maailmankuvaa. Aika kapoisesti ajatellaan, jos sivistynyt, koulutettu, elämäänähnyt henkilö ei olisi sopiva vanhemmaksi???? Usein elämä ei mene ihan suoraa tietä pitkin, sitten 4-kymppisenä nämä 19-vuotiaat tuomitsijat sen näkevät. Elämä opettaa. Jokaisen elämä on erilainen ja tuskin voidaan nyt toisia sormella osoittaa. Jos siihen on aikaa, täytyisi ehkä miettiä vanhemmuuden muita asioita. Olen nähnyt paljon vanhempia, jotka eivät rooliinsa sovi, eikä siinä ole kyllä välttämättä iästä kysymys.

      • Sosiaaliviranomainen

        Osaako nykyajan 18-19 -vutias antaa VAKAAN kodin lapselle. Osaa! 1% . 99% EI . Siksi sossulla nykyisin helvetin paljon onkin töitä ja huostaanottoja.


    • YourWorstNightmare^^

      En sano muuta ketjun luettuani kuin että ........... ja X-Filukka puhuvat täyttä asiaa!!

      Te 13-22 kesäset nartut ootte vielä LAPSIA! Kaljaa kaljaa kaljaa, röökii röökii röökii, "panen seitsemän äijän kaa illas, ihQuu DaaQuu". Huh huh!

      Kannattaa eka se OMA sulho hankkia ja hänen kanssaan olla, ja kasvaa itse henkisesti aikuisen tasolle ennenkuin niitä lapsia (jotka tulevat kärsimään, ja valitettavasti olemaan jo alle kouluikäisinä samanlaisia nirppanokkia kuin oma ns. """"äitikin""""".) Mihin tää maailma oikein on enää menossa?
      Seksikielto alle 25v. kakaroille ellei oikeasti ole fiksu ja vastuuntuntoinen!
      Saatana!

    • gnuU

      YourWorstNightmare^^, aika karua ja turhan yleistävää teksitä kyllä.

      Kyllä, näitä surullisia tapauksia on joissa 13-vuotiaat lapset saavat lapsia, mitä ihmettä he oikein vielä sängyssä tekevät?? Tästä olen samaa mieltä, että noin nuoret kun hankkivat lapsia niin höpöhöpö touhua. Myös kaikki alle 18-vuotiaat ovat turhan nuoria, ja todella moni 18-vuotiaskin. Kuitenkaan en sano, etteikö 18-vuotias voisi olla kypsä äidiksi. Enemmän epäilyttää voiko 18-vuotias poika olla kypsä isäksi. Pojat kun tuppaavat kehittyä hieman jäljessä ja moni 18-vuotias onkin henkiseltä iältään joku 15-vuotias kossi.

      Voiko 15-vuotias pari perustaa perheen? Vähän epäilyttävää kyllä, he eivät ole kovin kauan luultavasti seurustelleet (ehkä jostain 13-vuotiaasta asti korkeintaan) ja he kehittyvät edelleen ja muuttuvat luonteeltaan samaa vauhtia kuin kasvavat fyysistekin aikuisemmiksi. Vaikka kuinka moni "me ollaan yhdessä 4-ever"- tyypit haluavat uskoa siihen, loppujen lopuksi teininä seurustelemaan alkaneet eivät tosiaan tule olemaan yhdessä varmaan peruskoulun loppuun astikaan. Poikkeuksia tietysti on.

      Itse kuitenkini kuulun noihin 20-kesäisiin narttuihin, (sinun sanojesi mukaan siis olen narttu :)) mutta minun elämäni ei ole kaljaa, röökiä, bileita eikä ihQdaata. Odotan ensimmäistä lasta ensimmäisen petikumppanini ja kihlattuni kanssa. (eli tämän kihlattuni kanssa olen ainoastaan sängyssä ollut ja oikeasti yhdessä ollut, en ole harrastanut yhden illan juttuja enkä muutenkaan vaihdellut poikaystävää niinkuin sukkia)
      Kihlattuni on minua 15 vuotta vanhempi, joten en pelkää jääväni yh-äidiksi sen takia, että hän kääntäisikin kelkkansa kun tajuaakin haluavansa vielä elää ja kierrellä baareissa, niinkuin moni 20-vuotias poika tekisi. Enkä pelkää yh-äidiksi jääväni muutenkaan, eipä sen puoleen!
      Lapsi ei ole todellakaan vahinko, vaan ihan suunniteltu hän on.

      Oli "pakko" käydä kertoo että ei me kaikki nuoret äidit (tai tulevat äidit) olla paskoja, vaikka niin kovasti tuossa tätä ikäluokkaa sorratkin!

      Tuosta tuijotus jutusta: EIKÖHÄN KAIKEN IKÄISET, NÄKÖISET JA KOKOISET OSAA OLLA ILKEÄN/NYRPEÄN NÄKÖISIÄ, TURHA TÄSSÄ ON KOITTAA JOTAIN TIETTYÄ IKÄLUOKKAA SORSIA. 40-vuotiaat valittaa millaisia nuoret ovat ja nuoret valittavat millaisia 40-vuotiaat ovat. Ihan järjetöntä touhua jos totta puhutaan :D perhana :D

    • puntti-tikku

      tikusta asiaa.......On näämmä aikaa sulla tölliskellä...kaikki me niin teemme,vastaavissa tilanteissa.joku olla liian vanha,toinen taas liian nuori...OK,ketään kai millään pahalla....

    • Punpuni

      Ehkä SINÄ tuijotit heitä halveksuen ja yritit näyttää NIIN huolehtivaiselta äidiltä kun ostit kaikkia tarvikkeita ja oot niiiin hyvän näkönen... ja sitä paitsi älä ota kaikkea ittees

    • ,,.,

      kannattas punpuni lukee alottajan muut viestit ennenku viisasta esität..

    • vm.70

      Kyllä tämä nyt enemmän vaikuttaa joko huonolta itsetunnolta, että kuvittelee toisten tuijottavan ja ajattelevan tietyllä tavalla, vaikka toisen ajatuksia on mahdoton tietää. Tai sitten vaihtoehtona on toinen ääripää, että pidät itseäsi toisten yläpuolella ja kuvittelet muiden jotenkin kadehtivan sinua. Ei kannata miettiä mitä muut mahtavat ajatella itsestä, elelee vain omaansa kaikessa rauhassa.

    • äityli 20

      Tiedän tunteen,itse olin 19 kun ekaa muksua menin synnyttään,jouduin vajaan viikon osatolla olemaan ja kaikki oli vanhempia,keski-ikä 35. Minua tuijotettiin,koska olin omissa vaatteissa ja mahani oli todella pieni. Lisäksi lääkärikin joka minulle hätäsektion teki sanoi että tavataan uudestaan,ei ehkä hetkeen aikaan mutta sitten kun alat lapsia oikeasti tekemään. olin että hetkinen,naureskellut jälkeenpäin että leikkilapsihan mulla vaan on,poika 1v ja 7kk sylis istuu ja toinen mahassa tuloaan odottaa:)

      • ....................

        "Minua tuijotettiin,koska olin omissa vaatteissa ja mahani oli todella pieni."

        Tuota...mistä sinä sen tiedät? Kysyitkö sinä muilta ja he siis kertoivat tuijottavansa sinua noista syistä?...Epäilen vakaasti, että nämä ovat olleet ihan nuoruuden epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta johtuvia päätelmiä. Totuus on melko varmasti ollut se, että joukossa on ollut ehkä yksi, joka on sinua "pahalla" katsonut ja loput hyvällä mielellä, ihaillen. Kukapa ei kaunista ihmistä haluaisi katsella? Opettele nauttimaan siitä, sitä kun ei kaikille suoda ja vanhana se on liian myöhäistä...

        Sitäpaitsi, minuakin tuijotellaan vaikka olenkin jo kolmikymppinen odottaja ja en tosiaan missin mitoissa...esittelen silti ylpeänä masuani ja kannan sen arvokkaasti. Minua ei kiinosta katsooko joku että ompa iso maha ja pyylevä odottaja sillä minä uskon ihmisistä hyvää. Suurin osa katsoo varmasti hyvällä ja jos joku katsoo pahalla niin mitä sitten? Se on hänen ongelmansa.


    • Nolo_olet_

      :DDDD Iha tosi!!! Mä oon 24v. odottaja ja aina kun menen neuvolaan, saikkuun UÄ:neen niin toiset katsoo toisia sillain ystävällisesti ja jotkut saattaa kysyä millä viikolla olen ja sanovat omat viikot.
      Jos siis muka "-KYTTÄÄVÄT_" niin se on täysn itsetunnossasi. Älä PLIIS hanki lapsia kun et osaa käsitellä kuten ihan oikeat aikuiset. Suren jo valmiiksi lapsesi puolesta ://////

    • 2äippä0

      Minä oon 20-vuotias ja odotan ekaa lastani. en ole sinut tämän raskausmahani kanssa, mutta en koe että ihmiset tuijottaisivat minua sen kummemmin. itseäni häiritsee tämä vatsa aika paljonkin, onneksi viikolla 39 ollaan niin pitäisi kohta päästä eroon tästä.. :)
      mutta siis jos huomaan ihmisten "tuijottavan" minuun päin, en ajattele siitä mitään sen kummemmin. Joskus on toki näitä ihme möllöttäjiä, mutta näistä nyt ei kannata välittää. Meidänki kylällä on eräs möllöttäjä joka sitten puhelee tyyliin tällaisia juttuja: "näinpä tänään kaupassa että se Mäkisen akka oli parturissa käynyt. miten silläkin on varaa"(nimi keksitty), tunnetaan sellaisena juoruakkana :)

    • ei kuviteltua

      Kyllä minua on tuijotettu raskaana olessa lähes kaikkialla ilkeästi.
      Pari kertaa olen saanut kommenteja:mitä sinäkin hankit äpäriä yhteiskunna elätettäväksi? sormus oli sormessa ja vastuun taloudellisesti yhdessä mieheni kanssa kannetaan.

      Synnytys sairaalassakin minua kätilö kohteli halveksuen.(olin 19 vuotta kun sain ensimmäisen lapseni)

      Neuvolatäti suunitteli minulle sosiaali tantan tapaamista.kyseen alaista minun taitojani äitinä.tämä nainen sai potkut!

      leikkipuistossa vanhemmat mammat syrjivät minua. meidän asuin alueella ei juurikaan ole saman ikäisiä tai ei ollut silloin.nykyjään ei kun ikää on jo kertynyt
      .
      saattaa monesta kuulostaa oudolle mutta mun naama ei taida naisia mielyttää (tiedän olevani kaunis) varmasti asiaa pahentaa sekin ettei minuun raskaus kilot jääneet. 2 lasta eikä vatsa roiku :D. tiedä sitten mikä se totuus on? kai pitää vain ottaa selvää...

    • ....................

      "saattaa monesta kuulostaa oudolle mutta mun naama ei taida naisia mielyttää (tiedän olevani kaunis) varmasti asiaa pahentaa sekin ettei minuun raskaus kilot jääneet. 2 lasta eikä vatsa roiku :D."



      On se jännä miten sitten taas toiset joiden vatsat ei roiku tulee toimeen muiden naisten kanssa ja toiset ei....taidat tietää itsekkin missä vika piilee jos oikein kunnolla mietit....

    • ;))))))))))))))

      Vielä kun tuo oikeinkirjoitus onnistuisi.....ei se pelkkä ulkonäkö nääs....

    • Anonyymi

      wöwåwW•qöqqq.qöq@ 1 1qöqåqQqöqåqQöqöqqåqåqQqöqåqQöqåqQåqåqQäqåqQäqqåqqöqå
      qqäqäqäq
      äqQqäqäqqäqQqäqQöqåq1011`1 1qåqåqQöqqöqQöqåqöq.qöqåq.qöqåqQqöqåqåqåqåqpqpqpq qq

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe