Olkapään tähystysleikkaus

Ratteli

Elikkäs olisi ensi maanantaina leikkaus tulossa ja utelisin että miten ootte toipuneet leikkauksesta, kuinka pitkään oli kantoside, millasia kipuja millanen sairasloma jne. Eli jos kokemuksia niin kiitoksia vastauksista etukäteen.

Itellä on diagnoosina: sequelae pos luxatio acromioclavicularis gradus II I. dx

28

12296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olkapää leikattu...

      Jaahas, ymmärrätkö itse mitä tuo diagnoosisi tarkoittaa? Kuka sinut leikkaa ja missä?
      Mulla oli kantoside 4 viikkoa ja siinä vielä loitontaja. Ei ollut kipuja oikeastaan yhtään. Sairasloma oli 3 kuukautta. kerron jos haluat tietää lisää...

    • Ratteli

      Ookkei ja joo ei mitää hajuu mitä toi meinaa :D iha julkisel käyn leikauttaa. No hyvä ettei noit kipuja oo olleskaa, kun niitä onnyt ollu jo melkee vuoden iha sikana ni mukavaa vaihtelua siihen. Olikos vaikee nukkuu leikkauksen jälkeen?

      • olkapää leikattu

        Leikkaus meni mulla tosi hyvn. Aamulla menin kello 9 ja melkein heti siitä kävelin leikkaussaliin. Leikkaus kesti muutaman tunnin. Ensin siirryin ykkösheräämöön ja siellä ehdin olla vain pari tuntia kun siirrettiin toiseen. Siellä stten sain kahvia, leipää jne. Sairaanhoitaja neuvoi miten menetellä kantositeen kanssa ja ortopedi kävi vielä selittämässä mitä oli tehnyt ja mitä oli löytynyt. Sitten kotiin.

        Pari ekaa päivää tuntui aika kaamelta kantositeen kanssa mutta aika nopeasti siihen tottui. Sitä oli pidettävä yötä päivää, suihkussa käydessäkin piti pitää käsi sellaisessa asennossa kuin se olisi kantositeessä. Vain sormia sai liikutella ja vähän rannetta.

        Kipuja ei mulla tosiaan olut. Panacodia ja buranaa piti silti syödä ekan viikon aikana aikalailla turvotuksen takia. Mut leikattiin nukutuksessa ja tähystämällä. Itse menin yksityiselle, olin kuullut hyvästä olkapääspesialistista. Kaikki meni hienosti, no maksoihan se kyllä. Mutta oma terveys kyseessä niin...


    • Ratteli

      Okei.. no on kyllä "helpottavaa" tietää ettei se niin paha ole. Kivut on oikeestaa ainoostaa mitä tässä nyt on "pelänny". Lukenu paljon et ne kivut olis tosi kovia pitemmän aikaa. Kai sekin riippuu iha ihmisestä. Jajoo olisin itekki menny yksityiselle mut eihä yksinasuval opiskelialla oo rahaa tollasiin operaatiohin.

      Muttamutta kiitoksia infosta, on kiva tietää ettei se niin paha ole.

    • Raihnainen 82

      Moikka!
      Kuinka helposti/nopeasti olette päässeet leikkaukseen ja jouduitteko ensin konservatiivista hoitoa kokeilemaan kuinka kauan?
      Mulla on ollut olkapäät kipeät jo yli 2 vuotta. Molemmat vaivaa, mutta vasen on pahempi.
      En mennyt lääkäriin heti, koska olin hoitovapaalla kotona. Ajattelin, että joku lihas on jumissa tms. Nyt kun olen ollut töissä 1,5 vuotta on olkapääni menneet koko ajan huonompaan suuntaan.
      Minulla on kiertäjäkalvosinoireyhtymä. On törkitty kortisonia ja olen ollut viikkoja sairaslomalla kerallaan ja popsinut buranaa ku karkkia ja jumpannut, jumpannut ja vielä jumpannut, fysioterapeutin ohjeilla, eikä mistään näistä ole apua ku vaan hetkeksi.

      Olen kurkkuani myöten täynnä jatkuvaa olkapään, varsinkin vasemman, kipua liikuteltaessa ja yösärkyä.

      Minulle sanotaan vaan, että kun olen nuori, 28v, koitetaan konservatiivista hoitoa antaa, vaikka se ei ei toimi! Viimeiset puoli vuotta ollaan siis konservatiivisesti yritetty...

      Voiko yksityinen lääkäri kirjoittaa lähetettä kunnalliselle ortopedille?
      Työterv.lekuri ei näköjään voi laittaa lähetettä vaikka mikä olisi.

      Kiitos vastauksista!:)

      • olkapää leikattu

        Hei,
        Kyllä yksityinen lääkäri voi kirjoittaa lähetteen kunnalliselle ortopedille. Sinun kannattaisi kyllä itse tilata aika kunnon ortopedille, hinnta eivät ole kovinkaan kallis. Sitä tietä pääsisit nopeasti eteenpäin. Minä kävin Helsingissä olkapääspesialistin vastaanotolla aikoinaan. Sanoi heti, että muu kuin leikkaus ei vaivojani paranna. Kysyi sitten haluanko, että laittaa lähetteen oman kuntani sairaalaan vai leikkautanko olkapääni yksityisesti. Kyselin kuntani jonoista ja totesin, että se olisi liian pitkä ja hidas tie. Päätin antaa tämän olkapääspesialistin leikata olkapääni. Sain itse päättää leikkauspäivän ja kellon ajankin. Kun tein leikkauspäätöksen, minut leikattiin viikko sen jälkeen. Kaikki meni hienosti, kivut jäivät leikkauspöydälle.
        Ennen leikkausta oli kokeiltu kortisonipiikit, fysioterapiat ym, ei apua. Ihan turhaan kaikki, olisi kannattanut hakeutua heti oikean henkilö hoitoon.


    • Ratteli

      Itsellähän ei mtn puhuttu tosta iästä mitään, mut kyllä ortopedi huomas sen jo ilman mtn kuviaki. Noh sitte laitto lähetteen röngteniin ja katto siinä hetine, sano vaa et leikkaushoito ainostaa auttas. Sit pääsin jonoon ja kk siitä ni annettiin 2 kuun päähän aika ja nyt huomenna operoitavaks.

      • Kantapään kautta...

        Tuohon yksityisen lääkärin leikkausjonoon laittamiseen tahtoisin kommentoida, sillä olen kantapään kautta kokenut tämän asian. Menin työterveyslääkärin kautta ortopedille, työterveyshuolto on Terveystalossa. Tämä ortopedi laittoi minut leikkausjonoon, aikani odotellessa selvisikin, että mun olisi pitänyt ensin odottaa puoltoista vuotta, että pääsen keskussairaalaan ensin ortopedin vastaaotolle, joka sitten vasta olisi laittanut minut leikkausjonoon, vaikka toinen ortopedi oli sen jo todennut, mutta kun yksityisen sektorin lääkäri EI VOI laittaa suoraan leikkausjonoon, ellei ole sairaanhoitopiirin oma lääkäri. eli mulla olis mennyt 2v ennenkuin olisin päässyt leikkauseen ( 1,5v olisi ollut jonotusaika ortopedille ja puol vuotta hoitotakuu). Hoitotakuuhan lähtee juoksemaan vasta kun olet käynyt sillä ortopedillä mikä laittaa varsinaiseen leikkaukseen. No minä tilasin omaan piikkiin ajan sairaanhoitopiirin lääkärille Lääkäritalosta jossa näitä lääkäreitä on ja hän laittoi minut suoraan leikkausjonoon, näin säästin sen puoltoista vuotta minkä olisin ensin joutunut odottamaan keskussairaalan ortopedin vastaaotolle. Jälkeen päin puhuttuani työterveyslääkärin kanssa ymmärsin että olisin ehkä saanut maksusitoumuksen tälle lääkärille, mutta kaikkea ei voi tietää, kuten ei sitäkään mitä kautta sinne leikkauseen olis päässyt ilman selkkauksia. Tein myös yhden potilasmuistutuksen juuri tästä hoitotakuu asiasta jonka myötä asia selvisi miten pitää toimia. Tuli ehkä epäselvästi asia esitettyä toivottavasti ymmärsitte. Kaiken kaikkiaan meni 10kk aikaa ennenkuin pääsin leikkaukseen, mutta siinä oli ensin melkein 3kk selkkaus, kun eivät röntgenkuvat ottaneet päätyäkseen oikeaan osoitteeseen, pompoteltiin lähetettä edestakas. Itse piti sekin asia hoitaa, ennenkuin asiat lähti luistamaan. Mutta nyt olkapää on leikattu ja hyvää vauhtia parantumassa, se leikattiin 24.11.10 nyt olen ollut viikon töissä. Alkuun oli tosi kipeä, kuusi viikkoa kantositeessä eikä saanut liikuttaa ollenkaan koko aikana. Kuntoutus on sujunut hyvin. Kaikki tuntemukset leikkauksen jälkeen ovat yksilöllisiä ja riippuu paljon mitä leikataan. Multa leikattiin kiertäjäkalvosimen ja hauiksen pitkäpään jänteen repeämät sekä avarrettiin.


    • Raihnainen 82

      Kuinka paljon tuo leikkaus maksaa yksityisellä? On varmaan aika suolanen hinta?
      Mä en vaan enää jaksa näitten räpylöitten kanssa. 2vuotta kipuja, aina hellittää hetkeksi ku on saikulla ja puputtaa buranaa ja lopulta tuikataan kortisonia. Hetken helpotus ei riitä.
      Just kun aattelee, et no jospa se nyt, on kortisonia laitettu ja jumpattu ja sitten taas se alkaa. Huokaus.
      Mä varasin ajan yksityiselle ortopedille . Saas nähdä mitä hän sanoo..

      • olkapää leikattu

        Hinta riippuu tietysti siitä mitä leikkauksessa tehdään. Riippuu myös siitä missä leikkautat olkapään ja kuka leikkaa. Minulla tuli maksamaan viimeksi 3 900 ja kela korvasi muistaakseni noin 300-400.
        Mistäpäin sinä olet, pääkaupunkiseudultako?


      • hereleve

        Kyllä se taitaa maksaa useita tuhansia. Magneettikuvat ensin ainakin sen 500 ja itse leikkaus arviolta 3000 mistä kela korvaa pari sataa. Pers aukisen ei kannata rikkoo paikkojaan.


    • Ratteli

      Nonii, ite on nyt leikelty ja kaikki ainaki näytti menevän hyvin. Käsi on kyllä perhanan kipee mut onneks siedettävä lääkkeiden ansiost.

      Fysioterapia alkaa keskiviikkona ja siel sit katotaa kauan pidetää kantosidettä. Toivottavasti kipu heltys tästä ni ei tarvis kärsii :D

    • olkapolka

      Minun olkapää leikattiin maaliskuun loppupuolella. Vammat olivat aika pahat, poikki menneitä jänteitä ja hauiskin revennut osin ylhäältä. No siinä leikkauksen jälkeen puolinukuksissa ortopedin selostukset eivät ihan täysin menneet tajuntaan. Ennen leikkausta puudutettiin kaulaltä olkapäätä kohti käsivarteen menevä hermo, sähkökärjellä sen etsiminen ei ollut kovin kivaa, mutta kestettävissä. Leikkauksen jälkeen leikkausalueelle meni puudutuspumpusta puudutusainetta 2 vuorokautta, lisäksi lääkkenä Panacodia, voltarenia ja oxycontinia (huumelääke). Siltikin kipu oli melkoinen, mutta kestettävissä. Edelleenkin nukun sohvalla puoli-istuvassa asennossa, koska vaakatasossa kipu yltyy. Viime yönä tosin jo alkuyön olin vuoteessa. Kantoside joka vielä kiinnitetty vartalon ympäri, 6 viikkoa, minä aikana hauista ei saa jännittää ollenkaan. Pesulle kantositeen saa ottaa pois ja kainalon saa pestyä, kun kumartuu eteenpäin, silloin se aukeaa just sen verran.
      Kaikkinensa aika kivulias juttu, mutta ei niin paha, mitä olin kuvitellut. Heräämöstä kotiin lähtiessä vielä hoitaja sanoi, että kun hermopuudutuksen vaikutus aamuyöllä lakkaa, niin varaudu aivan helvetilliseen kipuun. Olihan se sitä, mutta mikä ei tapa, se vahvistaa. Kyllä sen kesti.
      Nyt on hyvä mieli, kun ihan pahin kipu ohi ja odottelen kuntoutuksen alkua, siihen vielä 4 viikkoa aikaa. Sit on kuulemma taas järkyn kipeä. Voisiko joku kertoa siitä?

    • sp

      Joo, multa tosiaan korjattiin slap viikko sitten. Tuskaa on ollut ja elämä kantositeen kanssa yhtä helvettiä kun yötäpäivää pitää pitää. Kuntoutus alkaa vasta 6 viikon päästä, siihen asti vain sormia ja kyynärpäätä saa liikuttaa. Kyllähän se mietityttää, että mitähän tästä nyt sitten tulee, jääkö ikuiset vaivat.
      Leikkaus sinänsä ok, kun nukutettiin niin ei siitä ainakaan traumoja jäänyt. Mutta ekat 5vrk siis tosi kipeä olin. Lääkkeitä meni purkkitolkulla.

    • olkapolka

      Kohtalotoveri, tää kantoside, joka vielä hihnalla kropan ympäri kiinni, on aikas ikävä kaveri. Oon sentäs viikon edellä sua, oon roikottanut tätä jo 2 viikkoa. Nukkuminen on hankalaa ja kieltämättä näin yksin elävällä nää kotiaskareetkin käy vähän hitaanlaisesti,. Mulla on edelleen huonojakin öitä, kipua aikas lailla, mutta onhan tää jo juhlaa niihin alkukipuihin verrattuna.
      Nyt kaipaisin tietoa siitä kuntoutuksesta. Olen kuullut niin paljon siitä, että se olisi yhtä helvettiä. Kertokaa kokemuksistanne!!!!

    • Kantapään kautta...

      Ei mulle ainakaan ole kuntoutus ollut mitään helvettiä. Ensimmäisellä kerralla kun Mitella ( eli se kantoside mikä on kropan ympärikiinni) otettiin pois, sillon sattu tosi paljon kun sai eka kertaa suoristaa 6 viikon liikuttamattomuuden jälkeen. Mutta kun niitä liikkeitä aloitettiin tekemään niin ne tehtiin ihan omia kipurajoja kuunnellen. Itse tein liikkeet kukaan ei väännellyt mihinkään. Nyt mun leikkauksesta on 4,5kk, kuntoutus jatkuu edelleen kerran viikossa ja olen ollut töissä toista viikkoa. Ja ensimmäiset kk tein niitä liikkeitä 3krt/pv kotona. Ja nyt olkapää on jo tosi hyvässä kunnossa vähän jäykkä, mutta sitä se kuulemma voi olla jopa vuoden, kaks, sen kanssa pystyy elämään ja olemaan.
      Särkyjä ei ole enää ollut yhtään.

      Leikkauksen jälkeen olkapää oli tosi kipeä särkylääkkeitä sai syödä reippaasti, yöt nukuin puoli istuviltani tv- tuolissa pari ensimmäistä viikkoa. Silloin tuntui että tuleekohan siitä ikinä kalua. Tsemppiä vaan kyllä se siitä. =)

    • sp

      Mua kans kiinnostaa tuo kuntoutuspuoli, vaikkei se vielä ole ajankohtaista kun sormien koukustus on nyt melkein ainut sallittu liike. Oletteko käyneet kunnallisella fysioterapeutilla vai yksityisellä? Paljonko on moinen lysti maksanut? Itse ilmeisesti saan kyllä kaikki kulut vakuutuksesta kun työtapaturmasta on kyse. Ei mulla ois kyllä vara ollut 4000e leikkausta itse maksaakaan muut kulut mitä on tullut.
      Miten fyysisessä työssä te muut olette vai ootteko toimistohommissa? Itse olen hoitoalalla, vanhuspuolella, joten rankkaa repimistä ja riuhtomista on. Arveluttaa kovasti, että tuleeko töihinpaluusta mitään vielä kesäkuussa, 3kk leikkauksesta. Ja toisaalta, vakuutusyhtiö antoi ohjeen, että töihin vasta, jos on 100varma kuntoutumisestaan. Jos palaa duuniin ja ei käsi kestäkään, rahan maksu saattaa silti katketa vakuutusyhtiön puolelta.

      • olkapää leikattu

        Mulla ei ole kun positiivista kerrottavaa. Kantoside tuntui pari ekaa päivää hankalalta, sitten siihen tottui. Selällään oli opittava nukkumaan, hieman pystyin toiselle kyljelle kääntymään. Asettelin olkapääta ja kantosidettä paremmin tyynyjen avulla. Kuten sanoin, kipuja ei ollut lainkaan.Leikkaus tehtiin nukutuskessa ja oli "helppo". Kotiin sain panacodia ja buranaa, piti eka viikko syödä kumpaakin samaan aikaan turvotuksen vuoksi. Kivun takia en olisi tarvinnut.

        Kuntoutus alkoi sitten varovaisesti kuuden viikon jälkeen. Aluksi sain vain nostaa kättä avustetusti vaakatasoon. Voimia ei ollut yhtään. Viikoittain huomasi edistyneensä, käsi nousi ja olka liikkui. Ei ollut kuntoutuskaan yhtään kivulias.


    • olkapolka

      Minulla taisi olla vähän isompi leikkaus, kun oli se hermon puudutus alkuun, puudutuspumppu 2 vrk ja huumelääkketkin Panacodin ja Voltarenin lisäksi aluksi. Tähystimen reikiä olkapäässä on 11, kun normaalisti kait vain muutama. Ja tämänhetkinen kipu on jotenkin sellaista hermokivun tuntuista, välillä kuin puristava rebgas ranteen ympärillä, välillä särkee sormiin ja välillä taas koko olkavarressa ilkee kipu. Päivisin ei niin haittaa, kolmella Panacodilla Voltarenilla vuorokaudessa selviän hyvin. Mutta öisin uni on katkonaista ja joka ilta hirvittää se nukkumaan meneminen, kun siitä ei meinaa tulla mitään.
      Mutta kyllä tämä menee ja yritän pitää positiivisen vireen yllä. Mutta se mukava kuulla, että se kuntoutus ei välttämättä ole niin hirveetä. Mulle vaan tuleva jumpparini sanoi, että sitten sinä vasta kipeä olet, kun sitä kättä aletaan jumppaamaan.
      Minullakin on työtapaturma ja olen raskaassa hoitoryössä. Se töihin paluu minuakin askarruuttaa, sitten pitäisi pystyä nostelemaan ja kääntelemään rautakangen jäykkiä isoja miehiäkin.

    • Raihnainen 82

      Moro!
      Pääsin vihdoin ja viimein sentään röntgen kuviin, olin ihan sata varma, ettei niissä mitään näy.
      Mutta kuinkas kävikään! Mulla on ahdas olkapää, näkyy selkeästi rakenteellinen ahtauma siellä! Sain lähetteen ortopedille, joka päättää leikataanko vaiko ei.
      Jos multa kysytään, ni leikataan! Mä olen elänyt näitten jatkuvien kiertäjäkalvosinten tulehdusten ja kipujen kanssa nyt n.2,5 vuotta ja alkaa riittää jo kiitos.
      Mun äidiltä leikattiin olkapää 10v sitten ja kivut hävis. Äitin 2 veljellä on sama vika ja toinen heistä on leikattu. Eli meillä tää paska kulkee suvussa.

      Tää vaikuttaa työn tekoon, vähän väliä saikulla ja vapaa aikaan. Vaikea harrastaa mitään,ku kaikki sattuu.
      Autolla ajaminenkin vaikeutuu, ku ei kärsi kättä nostaa sivu suunnassa.

      Katotaan kuinka akan käy!:)

    • sp

      Kävin juuri juttelemassa fysioterapeutin kanssa jumppa-asioista ja varattiin eka käynti 6 viikon päähän. Kivusta oli sen verran puhetta, että kannattaa ennen jumppaa ottaa särkylääke ihan varmuuden vuoksi. Kivut on kuulemma yksilöllisiä, toisille tosi vaikeaa, toisilla ei kipuja ollenkaan. Mut kyllähän se jossain tuntuu, jos 6 vkoa pitää olla liikuttamatta kättä. Mulla ainakin hartiat jo ny jumissa. Kovat lääkkeet oli aluksi, Panacodia, Arcoxia ja Oxycontiniakin. Nyt olen ottanut 6 panacod/ vrk, muut lopetin. Eli kipuja on, mutta helpompaa jo on. Yöt pahimpia. Olassa lähinnä sellanen pistävä kipu jos hiemankin liikuttelee sormia.
      Mä lupasin itselleni, et kaikki kivut ja säryt kestän, jos vain saadaan käsi kuntoon ja kestää palata entiin hommiin. Meneehän tässä joku kuukausi kotonakin ollessa mut valuuttapuoli alkaa jossain vaiheessa varmasti näyttää punaista:(
      Mut kaipaisin kommentteja myös niiltä, joiden leikkauksesta on kauemmin. Tuliko olka kuntoon, jäikö jotain pysyvää vammaa?

    • Raihnainen 82

      Kuinka kauan joutuu odottamaan, että tulee kutsu ortopedille? Sain lähetteen kolme viikkoa sitten, eikä mitään kuulu.
      Mun tuurilla se lekuri aikakin menee jonnekin elokuulle puhumattakaan mahd.leikkauksesta. Varmana saan olla jonossa sen puoli vuotta.

      Eipä siinä muuta, mutta ku tää jatkuva särky käy hermoille.
      Ei paljoa naurata valvoa yöllä, ku käsi on vähänkin väärässä asennossa, ni kamala särky alkaa ja pari sormea on täysin tunnottomia.
      Vasemman käden nimetön ja keskisormi on usein aivan puuduksissa, muuten käsi ei puudu.
      Ja jonkinlainen jomotus on läsnä jatkuvasti!

    • Kantapään kautta...

      Kolmen viikon kuluessa kuuluu saada tieto jatkotoimenpiteistä eli milloin mahdollisesti pääsee lääkärille. Satakunnan keskussairaalassa tieto tuli 3 viikossa, mutta jonotusaika ortopedille olisi ollut 18kk, jonka jälkeen vasta olisi alkanut tämä puolen vuoden hoitotakuun laskeminen ja leikkaukseen pääseminen. Minä en tätä aikaa jäänyt odottelemaan vaan hakeuduin yksityiselle puolelle, sairaanhoitopiirin omalle ortopedille, joka pystyi laittamaan minut suoraan leikkausjonoon avopuolelle. Näin säästin ajassa puoltoista vuotta. Mutta on varmaan paikkakuntakohtaista millaiset jonot ovat.

    • sp

      Joo, elikkäs lähetteesi tulee käsitellä kolmessa viikossa. Eli sieltä voi tulla kirje, että lähete on käsitelty ja olet jonossa...jono voi sitten olla mitä vaan. Ja vielä ortopedille pääsyn jälkeen oma jononsa on leikkaukseen ja se voi hyvinkin olla esim. puoli vuotta.
      Oman vammani hoitoon pääsy kesti 9kk mutta ihan omaa tyhmyyttäni. Vamma siis sattui kesäkuussa 2010 ja lähete laitettiin fysiatrille. Hänelle pääsin vasta lokakuussa ja hän laittoi edelleen magneettikuviin, jonne jono 3kk ja pääsin tammikuussa 2011. Sitten tammikuun lopulla kuvien tulokset ja välittömästi aika ortopedille seuraavana päivänä. Häneltä käsky leikkaukseen ja jonoon, joka olisi ollut yli 6 kk eli leikattu olisi vasta syksyllä.
      Minullahan tämä oli työtapaturma, joten olisi kannattanut mennä heti yksityiselle puolelle, olisi saatu leikattua jo viime kesänä.
      No, koko odotteluajan koitin kitkutella töissä kipulääkkeiden turvin ja terveellä puolella työskentelemällä. No, aikansa meni näin, mutta sit alkoi olka lähteä sijoiltaan joka mutkassa ja käänteessä ja oli pakko mennä hakemaan saikkua yksityiseltä (kun työterveyteen ei päässyt). Ortopedi kauhisteli, että miten on näin kauan jonossa pidetty kun leikata olisi pitänyt heti. No, yksi puhelinsoitto vakuutusyhtiöön ja pikainen maksusitoumuspyyntö ja leikkaus heti seuraavalla viikolla. Ja siis edelleen olisin jonossa kunnallisella puolella.
      Vahingosta viisastuneena en enää toiste jää jonoon roikkumaan, otan mieluummin vaikka lainaa. Leikkaus olisi maksanut noin 4000e, mutta vakuutus siis maksoi kaiken.
      Eli vaihtoehdot siis on, että odottaa kuukausia, jopa vuosia tai menee yksityiselle ja saa hoidon heti. Näin se vaan menee.

    • pete711

      Mut leikattiin viime torstaina 28.2.2013 satakunnan keskusairaalassa päiväkirurgian puolella,ennen leikkausta ortopedi sanoi kun kuvia katsoi ettei ehkä tarttekkaan kantosidettä muttei lupaa mitään,sieltä sitten löytyikin kaikennäköistä ja kantosidettä pitää käyttää kuusi viikkoa,pari ekaa yötä meni särkyilessä mutta nyt 4.3 rupee jo hiukan helpottaan,sormia saa liikutella ja kyynärpäätä mutta muuten pitää ottaa rauhallisesti.yöt menee sohvalla kyljellään tai selällään ei mitään suuria vaikeuksia,pesulla saa käydä ilman kantosidettä ja käden voi laskea alas,tulee siinä samalla se jumppa tehtyä,kyllä se tästä...

    • Puskapaskatohtori

      Kunnallisella homma on ihan pelleilyä. Ensin syötetään tulehduskipulääkkeitä ja annetaan kortisinipistoksia sekä fysikaalisella käydään hakemassa jumppa ohjeet olkapäälle jota ei kärsi jumpata. Jos ei auta niin lisää nappeja ja piikkiä taas. Vaikka noilla toimilla ei ole juuri minkäänlaista hoitovastetta, niin jatketaan vaan samaa linjaa. Mulla ollut olkapää kipeä kuukausikaupalla ja tammikuun alussa laitettiin kortisonipiikki ja määrättiin vahvoja nappeja kahden viikon kuuri. Leposärky on niin kovaa että ei saa öitä nukuttua kun pienissä pätkissä. Olkapää oli vähän parenpi tuon kaksi viikkoa jonka jälkeen kivut palasivat täysin samanlaisina. Lisää taas nappeja ja ne eivät enään auttaneetkaan juuri yhtään. Huomenna kortisonia lisää, vaikka yritin että tutkittaS JO VIIMEIN MIKÄ TODELLISUUDESSA VIKANA. Todennäköisesti ahdas olkapää jonka myös lääkäri arvellut syyksi. Mitään kuvia ei ole vielä edes otettu ja puhui vaan että jumppaaminen kuntoon voi kestää kuukausia. Meinaako se oikeesti että ihminen kestää kuukausia nukkumatta kunnolla kipujen takia. Tällästä tämä hoito on kunnallisella sektorilla kun hoidon maksaja puuttuu. Ja varokaa kertomasta jos ette ole töissä. Joudutte sellaiseen jonoon joka kulkee vain taaksepäin.

      • M33+

        Samat oireet oli minulla, tänään leikattu 7.11.2014 kolme tuntii leikkauksesta, katsotaan millaset kivut aamulla, jumpan saa jo aloittaa huomenna??? Hiekkapuhaltaja ammatti, mutta ammatillinen kuntoutus vielä edessä!!! 2006 ekan kerran oireillut, olis pitäny silloin jo leikkauttaa!! Ja jonotus kesti nyt eka kerralla 1,5 viikkoa, !!


    • Anonyymi

      Minulla oikean olkapään supraspinatuksen repeämä, työperäinen vamma jo toisen kerran. Harri Heliö leikkasi Terveystalolla Hesassa, Suomen paras kirurgi ja spesialisti.
      Titaaniruuvilla piti kiinnittää jännettä ja muutakin jänteen parsimista. Kolmeviikkoa särki aina öisin mutta nyt alkaa olla aika hyvin kunnossa kuukausi leikkauksesta. En ole enää kantosidettä juuri käyttänyt ja tänään olin ensimmäistä kertaa sähkötöissä, tosin hieman varovasti. Ei ollut turvotusta eikä vuotoja. Tähystys jätti vain pari pientä reikää jotka ommeltiin. Sika kallis oli operaatio, 8000 eur. Mutta nyt jo tuntuu tosi hyvältä ja parin viikon jälkeen on lopputarkastus. Sen voin sanoa että kipulääke Tramal, joka määrättiin niinsekoittaa ainakin mun pään ihan täysin enkä voinut käyttää sitä. Siitä tuli hirveä ahdistus. Panacod on hyvä siihen särkyyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe