Vatsakatarri

tietoa kaipaava?

Moron.

Ehkä joku osaisi kertoa OMIA kokemuksiaan vatsakatarrista? Millainen tunne se on, oksettaako, kuvottaako? Onko maha kipeä ja turvonnut, ja millä kohdalla kipu tuntuu jne...

Auttaako maitotuotteet neutralisoiden vatsalaukkua?
Kiitos vastaajille, teistä on suuri apu!

44

148104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marja

      noita kaikkia oireita, se on niin yksilöllistä. Toiset eivät välttämättä tiedä sairastavansa katarria vaan luulevat sen olevan jotain pientä vaivaa ja tähystäessä totuus selviää. Minulla oli määrittelemätön vatsatulehdus eli katarrin esiaste ja tyhjänä alkoi oksettaa mutta syönnin jälkeen helpotti heti kunnes taas tuli lievää pahoinvointia hetkeksi ja sitten sai olla rauhassa seuraavaan nälkään asti jos ei muistanut syödä. Kipuja ei oikeastaan ollut, turvoksissa maha kyllä oli ja röyhtäytti kovasti.Parani happolääkkeillä parissa päivässä jo parempaan kuntoon ja kuurin jälkeen oli niinku ei olis ollutkaan.

      Maito voi joko helpottaa tai pahentaa, se on yksilöllistä. Maito toimii yleensä neutralisoivana, mutta hetken päästä kivut ja närästys voi tulla takaisin kahta kauheampana ja maitotuotteiden pois jättäminen voi parantaa mahan happolääkkeiden kera. Tämä täytyy itse kokeilla.

      • Kipuileva

        Hei
        Minulla ollut jo viikon ajan hirveä mahakipu ja korvennus vasemman kylkikaaren puoleisella vatsalla, myös selkää särkee älyttömästi(kuulemma säteilykipua) somacia syöty nyt 4 päivää 2*40mg ja olo ei juurikaan ole helpottunut. Vatsan ultraääni myös tehty eikä sappikiviä. Kysyisinkin onko muilla vastaavia selkäkipuja ja mahakipuja ja kauanko ne kestivät?Olen jo todella rikki kun öisin ei meinaa saada nukuttua.


      • mahaan sattuu
        Kipuileva kirjoitti:

        Hei
        Minulla ollut jo viikon ajan hirveä mahakipu ja korvennus vasemman kylkikaaren puoleisella vatsalla, myös selkää särkee älyttömästi(kuulemma säteilykipua) somacia syöty nyt 4 päivää 2*40mg ja olo ei juurikaan ole helpottunut. Vatsan ultraääni myös tehty eikä sappikiviä. Kysyisinkin onko muilla vastaavia selkäkipuja ja mahakipuja ja kauanko ne kestivät?Olen jo todella rikki kun öisin ei meinaa saada nukuttua.

        Joo, olenkin tänne jo pari viestiä aiemminkin laittanut. Nyt on siis Somac tauolla ja viime yönä heräsin kolmen aikoihin hillittömään vatsakipuun. Saamari. Soitin terveysneuvontaan ja neuvoivat juomaan maitoa ja vettä ja syömään kauravelliä. No eilen tuli syötyä ehkä vähän liian rasvaista ruokaa. Hetikö sen pitää kostautua. Ilman Somacia täytyy olla 14 vrk ennen helikobakteeritestiä, sain tänään kuulla. Aika on siis viikon pidempi. En tule kestämään noita öitä jos jatkuvat tuommoisina. Yhtä tuskaa. Ja kyllä kipu taitaa heijastella selkäpuolellekin.

        Sappikivet onneksi vain olla möllöttävät paikoillaan. Ne leikataan sitten joskus...


    • Olli

      Minulla oli sama ongelma. Minulla se ilmeni valtavana kipuna vatsassa. Ei voinut syödä tai juoda juuri muuta kuin jogurttia/maitoa. Ne auttavat kyllä.
      Vältä vahvoja mausteita, alkoholia, kahvia. Kysy apteekista jotain lääkettä, saa varmaan ilman reseptiä. Vatsakatarri on käsittääkseni vatsahaavan esiaste.

    • minulla

      Minulla toistaiseksi kerran ilmaantunut vatsakatarri aiheutti melko voimakkaita vatsakipuja. Ensisijaisesti kivut tuntuivat ylävatsalla, mutta koko vatsa hiljalleen kyllä kipeytyi. Välillä kipu tuntui selvästi sivullakin. Ehdottomasti kipein oli kuitenkin ylävatsa. Ei pahoinvointia, ennemminkin syöminen hetkeksi helpotti, mutta pian kipu palasi. Lääkäriltä tuli reseptillä tehokas lääke; LANZO MELT 30mg 14x1

      • Julia

        Hei! Minullakin on vatsakatarri, Somac-lääkekuuri menossa jo 3. viikkoa. Miten kauan teidän lääkekuurinne ovat kestäneet? Oletteko toipuneet katarrista täysin? Itsellä vielä jonkin verran oireita ja pelottaa, ettei lääkekuuri autakaan...


      • Broken_Mind
        Julia kirjoitti:

        Hei! Minullakin on vatsakatarri, Somac-lääkekuuri menossa jo 3. viikkoa. Miten kauan teidän lääkekuurinne ovat kestäneet? Oletteko toipuneet katarrista täysin? Itsellä vielä jonkin verran oireita ja pelottaa, ettei lääkekuuri autakaan...

        Käytän kans . Mutta ei auta.


      • herkkämasunen

        Joo, olen huomannut minäkin, että syöminen auttaa. Siis, ettei pääse kamala nälkä yllättämään, koska silloin myös vatsaan rupeaa sattumaan. Pelkkä vesilasillinenkin auttaa monesti. Mulla loppui somac-kuuri ja reilun viikon päästä tehdään helikobakteeritutkimus. Mulla vatsakipua aiheuttaa myös sappikivet, mutta tuo katarri taisi olla se pahempi ongelma, ainakin nyt.


      • vädur
        Julia kirjoitti:

        Hei! Minullakin on vatsakatarri, Somac-lääkekuuri menossa jo 3. viikkoa. Miten kauan teidän lääkekuurinne ovat kestäneet? Oletteko toipuneet katarrista täysin? Itsellä vielä jonkin verran oireita ja pelottaa, ettei lääkekuuri autakaan...

        jep.Mullakin toi katarri aikaajoin tekee öistä helvettejä mutta olen havainnut että heti kun jättää aamuiset kauravellit syömättä niin saa olla varuillaan.Kivut ja kaiverrukset nostaa päätään ja fyysinen rasitus on hallaa.Luonnon konstit sata kertaa paremppia kuin kalliit lääkkeet.Kauravelliä,olkoonkin pahaa,ja mustikkasoppaa


      • Anonyymi

        Et kai vaan ole ottanut 14 kpl kun kirjoitit että lääkäri määräsi 14x1. Pitäisi varmaan olla 1x1.
        Terveisin gastriittia sairastava sairaanhoitaja.


    • Broken_Mind

      Mulla on vatsakataria, joka on levinnyt koko vatsan alueelle. Se on kylläkin stressipohjainen. Tälläkin hetkellä mahaan sattuu niin helvetisti että toivois kuolla. Ja nää lääkärit, ne ei tee mitään! 23.2 meen sairaalaan, tähystykseen. Mutta tää vatsakataria on ollut mulla kesästä saakka! Ja nyt näinä aikoina ku toinen melki kuolee, ni sit vasta alotetaan tekeen jotain. Vituttaa niin paljon ku kukaan ei välitä.

      • vaivainen nuori nainen

        Ensin mulla todettiin sappikivet muutama viikko sitten ja silloin menin kyllä ihan eri takia lääkäriin. Ei mulla mitään kipua ollut vaan silkkaa pahoinvointia ja etovaa oloa. Eilen taas maha oli hankalana. Välillä sattui lähinnä navan seutuville ja etenkin tyhjänä (en saanut sairaalassa ruokaa) tuli mahaan semmoinen olo, että ihan kuin jollain tikulla raavittaisiin. Hmmm.. No nyt tänään mulla on alavatsa kipeä. Söin just vähän, ehkä se auttaa. Lääkäri epäili eilen, että mulla on vatsakatarri, mutta voiko se kipuilla alavatsalla? Oon just lähdössä hakemaan Somacia, sain kuukauden kuurin. Toivottavasti auttaa edes vähän.


      • Vatsakatarrin kynsissä

        Moi

        Otan osaa kipuihisi, oliko sinulla myös selkäkipuja ja saitko somacin tilalle jotain muuta lääkitystä?
        Miten oliko sinulla pahoinvointia? itse en juuri pysty syömään mitään ja selkäkivut ovat kamalia.


      • Mappe

        Juup. Jos kans kirjottasin muutaman sanan omasta ongelmastani. Mulla masu on reistannut jo pari vuotta. Nyt sit odottelen tuloksia vatsan tähystyksestä, joka mitä ilmeisimmin viittaa vatsakatarriin. Et jee,jee. Jo alkukesästä mul oli valkosoluarvot koholla ja pyysin lääkäriä tutkimaan asiaani. Noh, eipä tapahtunut mitään. Elokuussa söin kuurin colibakteeriin ja nyt käpristelen TAAS kipujen kanssa. Eipä auttanut kun mennä yksityiselle ja maksaa ittensä vieläkin kipeämmäksi ( =) Kun ei tuolla "arvauskeskuksessa" saa kun haukut niskoille jos pyytää asiaa tutkittavan. Se on katsokaas niin et kun olet nuori tai ns.nuori aikuinen, keksit ite vaivasi..ainakin mun on annettu niin ymmärtää. Noh, onneksi asiat etenee ja olisin iloinen jos pääsisin vihdoin syömään niin kuin normaalit ihmiset, ilman kipuja ja pahaa oloa. Kysyisin et onko tuo vatsakatarri aina helicon aiheuttama vaiva?? mietityttää...


      • kokenut

        Olen ammattilainen näissä vatsavaivoissa. olen kärsinyt 30 v. näitä vaivoja...vatsahaavaan asti.
        Parhaan neuvon annan kokeilemaan kaikkea luonnollisia keinoja joita voi käyttää vapaasti lääkkeidinkin oheella. Kun saan kivuliaan kipukohtauksen on raaka kananmuna rikottuna helpottanut huomattavasti kipuja (huom. jos on sappivaivoja tämä konsti pahenta kivut). Pitemmällä tähtäimellä käytän kuuriluontoisesti pellavansiemeniä veteen liotettuina. Pistä illalla jo lämpimään veteen pellavansiemenet ja juo joka aamu tyhjään vatsaan. Mulle on tepsinyt kun olen ottanut se oikein tavaksi. Siitä ei ainakaan ole haittaa ja terveetkin suolen siitä tykkää. Katarrin kanssa täytyy vaan oppia elämään säännöllisesti ja aina ajatellen mitä suuhun pistää.


    • Blöö

      Moro!

      Mulle tuli kuukausi sitten stressin, rasvasen ruuan ja reippaan alkoholin käytön takia lääkärin epäilemä "vatsakatarri". Antoi Lanzoprasol Hexalia mikä vei kivut heti mutta kun lopetti niin ne palas, nyt on menos toinen kk kuuri ja jännittää että auttaako. Joka aamu olen vetänyt kauravelliä ja mustikkakeittoa, tekee muuten hyvää vatsalle.
      Mulla kipu ilmeni oikealla puolella, rinnan alla esim. silloin kun röyhtäsi tai joi esim. kuumaa juomaa. Kipu tuntui muutaman sormenpään alueella polttavana. Kahvin jätin kokonaan pois kuten myös punaviinin.

      • tuskainen

        tervehdys,

        Onko tuo Somac tuonyt kenellekään apua vaivaan? Olin eilen lääkärillä ja diagnoosi oli vatsakatarri, sain 2 viikon Somac - kuurin. Mulla kipu ilmenee lähinnä ylävatsassa, mutta välillä kyllä koko vatsan alueellakin. Ja aivan järkyttävän turvonnut olo. toivottavasti tämä joskus paranee...


      • Otan osaa
        tuskainen kirjoitti:

        tervehdys,

        Onko tuo Somac tuonyt kenellekään apua vaivaan? Olin eilen lääkärillä ja diagnoosi oli vatsakatarri, sain 2 viikon Somac - kuurin. Mulla kipu ilmenee lähinnä ylävatsassa, mutta välillä kyllä koko vatsan alueellakin. Ja aivan järkyttävän turvonnut olo. toivottavasti tämä joskus paranee...

        Moi
        Minulla myös oli kovia vatsakipuja ja polttelua vatsassa ja meni n.1 vko ennen kuin somac auttoi.

        Pyri syömään kevyesti ja vältä tupakkaa ja alkoholia, noon toivottavasti oireesi helpottavat.

        Olen syönyt nyt somacia puoli vuotta ja kun olen yrtittänyt lopettaa käytön kamala korvennus palaa, lääkärini sanoikin että jotkut syövät somacia jatkuvasti, mutta ensin pitää vatsalaukun tähystys olla tehtynä.


    • Herkkävatsa

      Hei, mielenkiintoisia juttuja jotka avaavat aihetta enemmän kuin eilinen lääkärikäynti. Ja kyllä se yksityiselläkin on melkomoista, diagnoosi viime talvena väärä ja melkein vuosi on kärsitty katarria ;=)

      Ruokavalio aiheuttaa kysymyksiä, kaveri neuvoi seuraavaa listaa mutta kysymysmerkkejä vielä on. Jos joku osaa kommentoida niin apu on tervetullutta.

      Sallittua:
      Puuro, mustikka/mansikkakeitto, vaalea leipä, kevyet juustot, raejuusto, banaani, kiwi, riisi, pasta, peruna, keitetyt vihannekset, uunissa kypsennetty vaalea liha (kala, kana), tonnikala, maito, jogurtti

      Nou nou:
      Alkoholi, voimakkaasti maustettu ruoka, kahvi, tee, C-vitamiinivalmisteet, sitrushedelmät, suklaa, hapokkaat tuoremehut kuten appelsiinimehu, rasvainen ruoka

      Kysymysmerkit, ovatko nämä hyvästä vai pahasta:
      Vihreä tee, kevyt ruokakerma, avocado (ei happoinen mutta ah niin rasvainen), päärynä, vihannekset kuten tomaatti kurkku ja paprika, punainen liha

      Ja lopuksi suuri kysymys; mitä sosiaalisissa juhlatilanteissa voisi juoda jos viini ja kuplaiset juomat ovat kiellettyjä?? Väljähtynyttä olutta...?

      • jaks

        Ensimmäisessä vastauksessa puhuttiin pelkästä pahoinvoinnista ja turvotuksesta, toisissa oli mahakipua.

        Mietityttää tässä nyt, kun minulla on ollut jo parisen kuukautta joka päivä todella oksettava olo. Jatkuvasti on huono olo, joka rajoittaa todella paljon elämää. "Onneksi" en ole työssäkäyvä, enkä enää opiskelijakaan, sillä en oikeasti pysty kotoa poistumaan edes lähikauppaan pahan olon takia. Mahakipua ei ole ollut ainakaan säännöllisesti. Silloin tällöin saattaa mahaa hiukan aristaa ja sattua, poikaystäväni mielestä kyllä useammin kuin normaalisti (ainakin välillä).

        Kävin asian takia lääkärissäkin, mutta lääkäri passitti minut vain verikokeisiin ja laktoosirasitustestiin. Arvot oli kohdallaan ja sitä laktoosi-intoleranssiakaan ei sitten ollut. Sen jälkeen lääkäri kehotti minua vaihtamaan e-pilleri -merkkiä... Silti tämä vatsakatarrikin mietityttää.

        Joten onkohan minullakin sitten vatsakatarri vaikkei mahakipuja olekkaan, ainoastaan suunnatonta huonoa oloa?

        Alan olla aika loppu tähän huonoon oloon. Kertaakaan en ole oksentanut, mutta olo on aivan hirveä. Ja tosiaan olen itse sen myös huomannut, että olo paranee hieman kun syö jotain (jos saa alas), mutta tulee kuitenkin piakkoin takaisin.


    • vatsakatarri

      Itselläni todettu joskus vuosi sitten vatsakatarri ja siihen ollut estolääkitys. Nyt ennen marraskuussa vatsaani alkoi polttaa enemmän, oksetti ja kuvotti jnejne ja tällä kertaa oli vatsakatarri äitynyt jostakin syystä niin pahaksi että koko suolisto oli tulehtunut.
      Yhden kahden viikon kuurin Nexium 40mg jo syöneenä sain uuden samanlaisen kuurin kun oireet ei alkaneet hellittää, mutta tosiaan on nyt pidettävä tuo vaadittava 14päivän tauko ennen helikobakteeri-testiä joka minulla on ollut joskus 5vuotta sitten aiemminkin. Laktoosi ja keliakia testit otettiin myös, ensi viikolla tuloksia odotellessa.
      Töissä olen yrittänyt olla, vaikka olo on välillä todella kammottava eikä oikein uskalla syödä mitään sillä pelottaa että oireet pahenevat ja kun niitä lääkkeitäkään ei saa nyt ottaa... Tosin tyhjä vatsakaan ei ole hyvä sillä silloin oireet ilmaantuvat myös, että tiedä nyt sitten mitä tässä tekee, jäädäkkö saikulle testailemaan mitä kykenee syömään ja mitä ei...

      • rituli

        Mulla on ollut useasti vatsakipuja keliakia on ja
        katari on useasti. Olen käyttänyt lääkäreiden lääkkeitä koskaan ei ole auttanut,mutta nyt olen käyttänyt aloevera juomaa ja se on auttanut selvästi tiedän monta muuta ihmistä jotka on saaneet juomasta apua ,luontaistuotekaupasta sitä saa.


      • neuvosta
        rituli kirjoitti:

        Mulla on ollut useasti vatsakipuja keliakia on ja
        katari on useasti. Olen käyttänyt lääkäreiden lääkkeitä koskaan ei ole auttanut,mutta nyt olen käyttänyt aloevera juomaa ja se on auttanut selvästi tiedän monta muuta ihmistä jotka on saaneet juomasta apua ,luontaistuotekaupasta sitä saa.

        täytyykin kokeilla sitä mahdollisimma pian. Ei ainakaan voi huonommaksi mennä. :)


      • rituli
        neuvosta kirjoitti:

        täytyykin kokeilla sitä mahdollisimma pian. Ei ainakaan voi huonommaksi mennä. :)

        Pitää vielä sanoa Aloe Verasta ihminen on yksilöllinen kaikille ei ole apua tuotteesta, mutta useimmille kyllä, ainoastaan kokeilemalla tietää


    • Jussi the Finn

      Mulla on ollut närästyksen kaltaista oiretta nut yli viikon. Syöminen yleensä pahentaa asiaa ja painokin on mennyt jo alas 4 kiloa.

      Seuraavat näyttävät sopivan: maustamatos jugurtti, piimä, viili, kaurapuuro

      Seuraavat tuntuvat erityisen pahoilta: rasvaiset ruoat, suklaa ja varmaan tupakkakin mutta kun en polta.

      Menen maanantaina lääkäriin. sillä samall on ollut kuumetta 38 - 39 astetta jo 8 päivän ajan.

    • liisalin

      Hei
      Tuli mieleen noista teidän vatsavaivoista, että useat hormonikorvaushoitolääkkeet aiheuttavat sivuvaikutuksena koviakin vatsakipuja. Jos niitä käytätte, pitäkää ihmeessä tauko tai vaihtakaa ainakin merkkiä. Tällaisesta olen kuullut monelta ihmiseltä.

      • 7vuotta

        Hei,

        Itsellä todettiin vatsakatarri ja kovat vatsakivut tulee/menee päivän aikana miten sattuu.
        Kipulääkkeet aiheuttavat/pahentavat vatsakatarria, mutta entä onko joku syönyt Propeciaa (1mg) useita vuosia ja saanut katarrin? Itse olen 7vuotta vetänyt, ehkä pitää lopettaa. Lisäks 4vuotta olen vetänyt lisäravinteena proteiinijauhoja ja luontaistuotteena Bioteekin Teho-Pii&Kalkki-D-tabuja.


      • tarjaana
        7vuotta kirjoitti:

        Hei,

        Itsellä todettiin vatsakatarri ja kovat vatsakivut tulee/menee päivän aikana miten sattuu.
        Kipulääkkeet aiheuttavat/pahentavat vatsakatarria, mutta entä onko joku syönyt Propeciaa (1mg) useita vuosia ja saanut katarrin? Itse olen 7vuotta vetänyt, ehkä pitää lopettaa. Lisäks 4vuotta olen vetänyt lisäravinteena proteiinijauhoja ja luontaistuotteena Bioteekin Teho-Pii&Kalkki-D-tabuja.

        Katarria pukkaa. Onko teillä kellään kokemusta
        tästä Pascoe-emäsjauheesta??


    • routa

      Mulla leikattu umpisuoli, jonka seurauksena sain vatsakalvon tulehduksen. Tämä kun oli hoidettu niin muutamaa viikkoa myöhemmin alkoivat ylävatsakivut. Kävin yksityisesti vatsakirurgilla, joka määräsi nexiumia kuukaudeksi, nyt olen kohta viikon syönyt muttei ole auttanut. Kävin eilen meilahdessa päivystyksessä, mutta lähetettiin kotiin kun veriarvot ok eikä mustia ulosteita. Syön yöksi litalgin-kipulääkettä, koska muuten en saa nukutuksi. Varailin jo uutta aikaa lääkäriin, jos tehtäisiin gastroskopia.

      Turhauttavaa, kun ei vielä helpota, mutta ehkä olen liian kärsimätön? Monilla oireet vaan tuntuu helpottavan jo parin pillerin jälkeen. Tiedättekö, voiko somacin kanssa yhdessä syödä antepsinia? Apteekin täti sanoi, että nexium niin voimakas että kumoaa antepsiniin vaikutuksen, mutta jos siitä olisi silti vähän apua?

    • routa

      Mulla enemmän tai vähemmän jatkuvaa kipua lähinnä ylävatsalla, saattuu yleensä ihan vatsaa kevyesti painettaessakin. Alavatsakin ollut turvonnut/hieman kipeä ajoittain. Välillä kipu on kovaa, välillä hellittää. Toisinaan tuntuu vaan "ahdistava" tunne ylävatsalla/rinnassa. Joskus tuntuu siltä kun koko (ylä)vatsa pingottuisi solmuun. Välillä hieman kouristaa. Katarri on siis alustava diagnoosi, tähystystä ei ole (vielä) tehty mutta olen kyllä käynyt erikoislääkärillä. Nyt viikko nexiumia syöty, tänään on ollut parempi päivä (kop kop).
      Toivotaan, että tämä tästä... ruokavalio tuntuu olevan tärkeä juttu, löydän koko ajan uusia juttuja mitä voisi jättää pois, mutta ihan tämän keskustelun perusruokavalio-ohjeilla mennään. Ihmettelen vaan, milloin ne tämän taudin tuiskeessa pudonneet 5 kiloa tulevat takaisin vähärasvaisella ruokavaliolla... alipainon puolelle on jo nimittäin menty.

      • napsu

        saako lääkkeen noihin vaivoihin ilman tähystystä? mulla lääkäriaika vasta 3vkon päästä ja mahakipua, närästystä enkä saata syödä oikein mitään. Kannattaako odottaa tuo 3 vkoa vai menenkö päivytykseen, meinaan, että paheneeko koko ajan kun odotan lääkäriin menoa?


      • Olisko ??
        napsu kirjoitti:

        saako lääkkeen noihin vaivoihin ilman tähystystä? mulla lääkäriaika vasta 3vkon päästä ja mahakipua, närästystä enkä saata syödä oikein mitään. Kannattaako odottaa tuo 3 vkoa vai menenkö päivytykseen, meinaan, että paheneeko koko ajan kun odotan lääkäriin menoa?

        Itselläni on myös vatsakatarri ja käytän siihen losec mups nimistä lääkettä, joka auttaa ihan todella hyvin vatsakipuihin. Vatsani ei siedä mitään rasvaista taikka vahvaa ruokaa. Ja viellä kun mulla on maitoallergia. Olisko mtn vinkkejä mitä voisin syödä ?


      • tina
        Olisko ?? kirjoitti:

        Itselläni on myös vatsakatarri ja käytän siihen losec mups nimistä lääkettä, joka auttaa ihan todella hyvin vatsakipuihin. Vatsani ei siedä mitään rasvaista taikka vahvaa ruokaa. Ja viellä kun mulla on maitoallergia. Olisko mtn vinkkejä mitä voisin syödä ?

        Tuskailin pahan olon ja kovien vatsakipujen vuoksi n.viikon.Terkkarissa diagnoosi vatsakatarri ja nexium 40 mg.Olo vain paheni ja en pystynyt syömään kuin kaurapuuroa ja mustikkakeittoa.Menin Diacoriin jossa otettiin tulehdus arvot ym. kaikki ok.Verenpaine oli koholla.Juteltiin lääkärin kanssa ja huomasin kaiken johtuvan työstressistä.Se mitä suuhun laittaa on tärkeää.Työnantajalle täytyy sanoa jos kuormitus on liian suuri..meillä on vain yksi elämä.


      • nana25
        tina kirjoitti:

        Tuskailin pahan olon ja kovien vatsakipujen vuoksi n.viikon.Terkkarissa diagnoosi vatsakatarri ja nexium 40 mg.Olo vain paheni ja en pystynyt syömään kuin kaurapuuroa ja mustikkakeittoa.Menin Diacoriin jossa otettiin tulehdus arvot ym. kaikki ok.Verenpaine oli koholla.Juteltiin lääkärin kanssa ja huomasin kaiken johtuvan työstressistä.Se mitä suuhun laittaa on tärkeää.Työnantajalle täytyy sanoa jos kuormitus on liian suuri..meillä on vain yksi elämä.

        mä olen nyt puoli vuotta juossut lääkäreillä vatsakipujen oksentelun huimauksen alaselkäkipujen takia.yksi lääkäri sanoi tämän olevan vatsakatarria.sain ensin 2vko kuurin ei auttanut sitten sain 4vkon kuurin ei auttanut.minua ei lähetetä tähystykseen "koska olen liian nuori".sairastan epilepsiaa ja joka päivä kun syön ,oksennan.todennäköisesti myös lääkkeetkin.lääkärit eivät tiedä miksi kivut eivät katoa.minulta on testattu kaikki mahdollinen:syöpä,keliakia sukupuolitaudit raskaus tulehdusarvot jne jne .ja olen testien mukaan aivan terve.syytä oksenteluun pyörtyilyyn,vatsakramppeihin ja kipuihin ei ole.minua pidetään tk.asemalla jo luulosairaana.jorvissa sanottiin että voin ruveta huolestumaan kun alan paskoa ja oksentaa verta???? what the fuck.aivan perseestä koko terveyshuolto.käyn saiirana töissä koska lääkärit eivät tiedä enään mitä tehdä enkä saa sairaslomaa vaikka pyörtyilen kesken työpäivää....onkohan kellään mahdollisesti ollut vastaavaa?


    • 6 viikkoa takana

      Joooh, voin sanoa, että ollut tuskalliset 6viikkoiset takana. Alkoi kevyellä oksennustunteella kesken treenien ja sen jälkeen alkoi joka päivä tulemaan oksennusrefleksi ja ehkä 7kertaa oksentanut. Oksennusrefleksi tuli summittaisesti joka päivä. Kävin lääkärillä ja ensin luulivat, että on mykoplasmabakteeri mikä vaivaa sillä oli mykoplasma vasta-aineet kohonneet ja sain antibiootin siihen mikä vaan pahensi olotilaa entisestään. Vatsa oli välillä turvoksissa, ruoka ei oikein maistunut, tuli aika heikko olo. Sitten kävin Mehiläisessä gastroentologilla (vai miten se nyt meni :D) ja tähystettiin kun epäili vatsahaavaa. Selvisi, että vatsakatarri ja siihen oon saanut Somaccia. En tiedä kauan pitäisi syödä mutta 2x40mg päivässä. 2 viikon päästä kontrolli kun ottivat näytteen. Voin kyll sanoa, ettei tartte tulla toistamiseen tollainen p*ska :/
      Ihmettelimme, että miten ihmeessä tuli kun en juo alkoholia enkä kahvia, en polta, urheilen päivittäin, syön ihan hyvin ja stressiä ei yhtään sen enempää mitä muillakaan ja ikää vasta 25 :S

      • lääkäriin lääkäriin

        Lepicol auttaa! Ihan oikeesti!

        ("kuolleet lääkärit eivät valehtele", Tri Joel Wallah)


    • Ärtynyt vatsa
    • se siitä

      heh no turvotus ei kuulu niinkää kuvaa..

      itte sairastin 18 vuotta moista katarria nyt vasta jakso mennä tähystykseen .. ja määräsivät helikobagteerin häätö kuurin.

      ja missä kipu tuntuu noh se vähän riippuu mitä ite kävin tähystyksessä niin oli tulehtuneena ruokatorvi ,mahalaukku ja suolisto ..elikkä polttaa aikalailla sitten joka paikkaa ..

      närästystä tietty on melkeen jatkuvasti bakteeri syö vatsan kalvoa joka sitten nostaa vatsahappojen happopitosuutta ..oksentelua tulee aika paljon kuvioihin varsinki jos ottaa alkoholia joka syövyttää vielä enemmän alkavia haavautumia.

      mitä yleisemmin alkoholia jos ottaa niin tulee veristä ulostetta ja oksennusta.

      ja jos vaivannu usemman vuoden niin alkaa kurkun pää mätimää osalla sairastavia ..jatkuvasti oleva närästys vatsahappojen nousu kurkun päähän joka polttelee ja nostaa nielurivojen bagteerikantaa .

      maito kyllä auttaa neutralisoimaa vatsahappojen happopitosuutta jopa parhaiten kaupan juotavista tuotteista. tehoaa paremmin kuin joku ihmepilleri ellei ole ''laktoosi-allerkiaa''.

      paras apu on kaura-puuro aamusta se korjaa vatsan ja suoliston haavautumia ja kasvattaa uutta kalvoa vatsan ja suoliston ympärille.

      ja jos on muuten tulehdus ongelmaa niin kysyy lääkäriltä omepratsol kuuria joksiki aikaa ..pitää pitkän aikaa vatsahapot tasasena ja ehkäisee niitten aiheuttamaa tulehdusta.

      • Bella*

        Somac ei ole yhtä hyvä lääke katarriin kuin Nexium, mutta moni lääkäri ei sitä määrää jos ei tajua pyytää. Vatsakipuunkin on olemassa tehokas lääke, Litalgin, jota täytyy myös osata vaatia, jos on kovat kivut. Pitäkää huolta itsestänne, mielen hyvinvointi heijastuu myös kropan hyvinvointiin.


    • kärsijä

      Mulla on todettu vasta lievä vatsakatarri ylävatsan tähystyksellä, vaikka vuosia elämä on ollut yhtä helvettiä. Nyt tajuan välttää tiettyjä ruokia, joita on kaikenlaiset lisäaineet ja valmisruoat, laktoosi, eräät hedelmät, liian hapan tai mausteinen ruoka, sokeri, pähkinät. Ennen söin aamuisin mysliä, kunnes ripuloin suolet pihalle joka aamu. Nyt aloitan jokaisen aamuni neljän viljan puurolla, maha pysyy aisoissa.

      Vältän myös vaaleaa viljaa, sianlihaa, sekä kaikenlaisia jälkiruokia, kuten maitoisia jälkiruokia, kuten vanukkaita, tai jäätelöä. Joskus tulee ripuli, enkä päiviin voi syödä mitään, niin otan gefilus mustikkakeittoa. Valion mustikkakeitto aiheuttaa minulle ruokamyrkytyksen kaltaiset oireet. Käytän myös vatsaoireisiin pellavansiemenjauhetta, jota liuotan veteen, sekä maitohappokapseleita joskus. Tehokkaampi on kuitenkin vogelin echinaforce, joka kumma kyllä mulla auttaa vatsaan. Näillä vatsa on pysynyt siedettävänä.

      Sen sijaan on tullut kurkkukipu myös mukaan ja on epäilty refluksitautia. Närästystä varsinaisesti ei ole, eikä närästyslääkkeistä tai happosalpaajista ole ollut mitään apua vaikka useita eri kuureja on kokeiltu. Kurkkukipuun käytän iltaisin aloe vera juomaa, sekä kurkkua kosteuttavaa xerodent -tabletteja yöllä, sekä kurlaan iltaisin suun suuvedellä jonka ei pitäisi ärsyttää limakalvoja. Kaikki on opittu kantapään kautta. Lääkäreistä ei ole ollut juuri apua.

    • Klyseeni_Tomppa

      itselläni on tämä vatsakatarri...lääkeennä on zolt sillonku se iskee pahasti..esim Suklaan syönti edellisenä iltana nii aamulla löysäpaska lentää ja tuntuu että olis darrassa tai vastaavaa...mut hei ootteko miettiny ruokavalioo? sillonku oireet tulee niii tottakai citrus hommat sun muut pois ..mutta vaihtais siitä perunamuussi sun muista lihapullista salaatti linjalle? itellä tämä toimii..ei minkään moisia oireita..

      mut sitteku vetää taas ns perus paska ruokaa nii johan lähtee vatsassa tulehdus päälle...nyt ei ole tarvinut reilu vuoteen vetää mitää pilsui ku vaihtoi tuon ruoka tottumuksen..... ja hei paino tippuu ;) ja erektiot paranee :D

    • Anonyymi

      Itselläni oli mahakipeä, oksensin kerran ja maha oli aina välillä kipeä ja oli jonkun aikaa kipeä ja sitten helpotti ja jonkun ajan päästä uudestaan. Ruoka ei maistunut. Hypättiin lääkärissä, mutta kukaan ei koskaan tiennyt mikä mulla oli. Joten tätä kesti monta kuukautta. Sit yhtenä lääkäri kertana se lääkäri keksi et mulla on vatsakatarri ja sain siihen lääkekuurin muitaakseni losec. Minulla lääkäri epäili että vatsakatarri oli tullut siitä kun olin ollut kipeä ja syöny pitkän aikaa paljon eri lääkkeitä niin ne oli ärsyttäny mahaa.

    • Anonyymi

      Käyt lääkäriltä reseptin Somac 20mg pillereille ja olet terve. Ei mitään jonottamisia ja tähystyksiä.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe