Gabriel Garcia Marquez

Liisa

Löytyykö Marquez-faneja? Luin Sadan vuoden yksinäisyyden ekan kerran 14-vuotiaana ja se on edelleen ehkä kaikkien aikojen paras kirja.

9

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koo

      On se hyvä, erinomainen, mutta ei kuitenkaan paras. Oletko lukenut Irja Sallan teoksia?

    • Fani2

      Sadan vuoden yksinäisyys oli erinomainen kirja. Häneltä löytyy myös muita hyviä teoksia. Olen tutustunut myös muihin Etelä-Amerikkalaisiin kirjailijoihin ja pidän jotenkin heidän rönsyilevästä tyylistään. Sopii minulle paremmin kuin jokin Kalle Päätalo. Tsekkaapa vaikka Jorge Armandoa!

    • sepi

      kuulutetun kuoleman kronikka

      mies on maagisen realismin taitaja
      mukavasti sotkee mystiikkaa taikauskoa ja elämää
      mie kanssa siitä pidän
      mitä muuta luet

    • Nicelukija

      Sama kirja on kolahtanut minuun täysillä. Luen tolkuttomasti, mutta Sataa vuotta ei ohita minusta mikään! Marquesin muutkin (kaikki melkein) kirjat ovat hyviä, mutta satasessa on kerralla kaikki.

      Olet kyllä lukenut kirjan hirmu nuorena, monet ymmärtää sen tasoja vasta reilusti yli kakskymppisinä. Hieno juttu.

      Waltarillakin on vähän samaa henkeä - ja uskomatonta kyllä finskeistä Putkinotkossa.

      • Liisa

        kiva,että löytyy muitakin marquezin ystäviä.sadan vuoden yksinäisyys on kyllä ehdottomasti paras;jotenkin tekijä ei ole ehkä tavoittanut yhtä "kuumeista" tunnelmaa muissa kirjoissaan.
        tykkäsin kyllä kovasti myös pienoisromaanista Rakkaudesta ja muista riivaajista (lolita-stoorit ovat jostain syystä aina kolahtaneet).
        kiitos paljon kaikista kirjavinkeistä.täytyy tutustua muihinkin lattarikirjailijoihin.olen samaa mieltä siitä, että latinalaisen amerikan kertomisperinne on tyystin erilainen kuin meidän päätalot ja paasilinnat.ehkä kouluissa pitäisi tutustuttaa lukevia nuoria enemmän marqueziin ja muihin mestareihin.
        sepille tiedoksi,että luen vähän kaikkea laidasta laitaan.pidän harmaan ankeasta realismistakin, esim.hannu salamasta.kaikki menee runoista muumikirjoihin asti,mutta scifistä en tykkää enkä dekkareista,paria poikkeusta lukuun ottamatta.


      • Suski
        Liisa kirjoitti:

        kiva,että löytyy muitakin marquezin ystäviä.sadan vuoden yksinäisyys on kyllä ehdottomasti paras;jotenkin tekijä ei ole ehkä tavoittanut yhtä "kuumeista" tunnelmaa muissa kirjoissaan.
        tykkäsin kyllä kovasti myös pienoisromaanista Rakkaudesta ja muista riivaajista (lolita-stoorit ovat jostain syystä aina kolahtaneet).
        kiitos paljon kaikista kirjavinkeistä.täytyy tutustua muihinkin lattarikirjailijoihin.olen samaa mieltä siitä, että latinalaisen amerikan kertomisperinne on tyystin erilainen kuin meidän päätalot ja paasilinnat.ehkä kouluissa pitäisi tutustuttaa lukevia nuoria enemmän marqueziin ja muihin mestareihin.
        sepille tiedoksi,että luen vähän kaikkea laidasta laitaan.pidän harmaan ankeasta realismistakin, esim.hannu salamasta.kaikki menee runoista muumikirjoihin asti,mutta scifistä en tykkää enkä dekkareista,paria poikkeusta lukuun ottamatta.

        Rakkaudesta ja muista riivaajista on helmi! :) Mielestäni se on jopa parempi kuin Sadan vuoden yksinäisyys, jonka loisteliaisuutta tuskin kukaan voi kieltää. Rakkaudesta ja... vie lukijan mukanaan alusta asti ja hallitsee ajatuksia vielä lukemisen jälkeenkin. Aivan mahtava kirja!


    • Mexican Holy elf

      Gabriel Carcia on yksi parhaimmista kirjailijoista ikinä ,loistavaa kerrontaa .

      Itseltäni löytyy Carcian koko tuotanto.

    • Eteläamerikkalaista maolaisrevolutsioonikiihotusta. Kääntäjä-kavaltaja Matti Rossin stalinistisenhoureisen esipuheen revin pois kirjasta jo 1970-luvun alkupuolella.

    • hmhh....

      Mulla on yksi kirja Marguesilta, eli "Rakkaudesta ja muista riivaajista". Luin sen melkein kakskyt vuotta sitten ja en nyt juuri jaksa lukea uudelleen. Olen antanut itseni ymmärtää, että näitä Margueseja on muitakin, mutta ehkä sinä olet eri mieltä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      261
      3415
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

      Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2982
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

      Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2218
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

      Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      43
      2126
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

      Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      78
      1994
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

      Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1766
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

      palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      49
      1687
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

      Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1547
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

      "Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1454
    10. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

      Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      15
      1360
    Aihe