Gabriel Garcia Marquez

Liisa

Löytyykö Marquez-faneja? Luin Sadan vuoden yksinäisyyden ekan kerran 14-vuotiaana ja se on edelleen ehkä kaikkien aikojen paras kirja.

9

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koo

      On se hyvä, erinomainen, mutta ei kuitenkaan paras. Oletko lukenut Irja Sallan teoksia?

    • Fani2

      Sadan vuoden yksinäisyys oli erinomainen kirja. Häneltä löytyy myös muita hyviä teoksia. Olen tutustunut myös muihin Etelä-Amerikkalaisiin kirjailijoihin ja pidän jotenkin heidän rönsyilevästä tyylistään. Sopii minulle paremmin kuin jokin Kalle Päätalo. Tsekkaapa vaikka Jorge Armandoa!

    • sepi

      kuulutetun kuoleman kronikka

      mies on maagisen realismin taitaja
      mukavasti sotkee mystiikkaa taikauskoa ja elämää
      mie kanssa siitä pidän
      mitä muuta luet

    • Nicelukija

      Sama kirja on kolahtanut minuun täysillä. Luen tolkuttomasti, mutta Sataa vuotta ei ohita minusta mikään! Marquesin muutkin (kaikki melkein) kirjat ovat hyviä, mutta satasessa on kerralla kaikki.

      Olet kyllä lukenut kirjan hirmu nuorena, monet ymmärtää sen tasoja vasta reilusti yli kakskymppisinä. Hieno juttu.

      Waltarillakin on vähän samaa henkeä - ja uskomatonta kyllä finskeistä Putkinotkossa.

      • Liisa

        kiva,että löytyy muitakin marquezin ystäviä.sadan vuoden yksinäisyys on kyllä ehdottomasti paras;jotenkin tekijä ei ole ehkä tavoittanut yhtä "kuumeista" tunnelmaa muissa kirjoissaan.
        tykkäsin kyllä kovasti myös pienoisromaanista Rakkaudesta ja muista riivaajista (lolita-stoorit ovat jostain syystä aina kolahtaneet).
        kiitos paljon kaikista kirjavinkeistä.täytyy tutustua muihinkin lattarikirjailijoihin.olen samaa mieltä siitä, että latinalaisen amerikan kertomisperinne on tyystin erilainen kuin meidän päätalot ja paasilinnat.ehkä kouluissa pitäisi tutustuttaa lukevia nuoria enemmän marqueziin ja muihin mestareihin.
        sepille tiedoksi,että luen vähän kaikkea laidasta laitaan.pidän harmaan ankeasta realismistakin, esim.hannu salamasta.kaikki menee runoista muumikirjoihin asti,mutta scifistä en tykkää enkä dekkareista,paria poikkeusta lukuun ottamatta.


      • Suski
        Liisa kirjoitti:

        kiva,että löytyy muitakin marquezin ystäviä.sadan vuoden yksinäisyys on kyllä ehdottomasti paras;jotenkin tekijä ei ole ehkä tavoittanut yhtä "kuumeista" tunnelmaa muissa kirjoissaan.
        tykkäsin kyllä kovasti myös pienoisromaanista Rakkaudesta ja muista riivaajista (lolita-stoorit ovat jostain syystä aina kolahtaneet).
        kiitos paljon kaikista kirjavinkeistä.täytyy tutustua muihinkin lattarikirjailijoihin.olen samaa mieltä siitä, että latinalaisen amerikan kertomisperinne on tyystin erilainen kuin meidän päätalot ja paasilinnat.ehkä kouluissa pitäisi tutustuttaa lukevia nuoria enemmän marqueziin ja muihin mestareihin.
        sepille tiedoksi,että luen vähän kaikkea laidasta laitaan.pidän harmaan ankeasta realismistakin, esim.hannu salamasta.kaikki menee runoista muumikirjoihin asti,mutta scifistä en tykkää enkä dekkareista,paria poikkeusta lukuun ottamatta.

        Rakkaudesta ja muista riivaajista on helmi! :) Mielestäni se on jopa parempi kuin Sadan vuoden yksinäisyys, jonka loisteliaisuutta tuskin kukaan voi kieltää. Rakkaudesta ja... vie lukijan mukanaan alusta asti ja hallitsee ajatuksia vielä lukemisen jälkeenkin. Aivan mahtava kirja!


    • Mexican Holy elf

      Gabriel Carcia on yksi parhaimmista kirjailijoista ikinä ,loistavaa kerrontaa .

      Itseltäni löytyy Carcian koko tuotanto.

    • Eteläamerikkalaista maolaisrevolutsioonikiihotusta. Kääntäjä-kavaltaja Matti Rossin stalinistisenhoureisen esipuheen revin pois kirjasta jo 1970-luvun alkupuolella.

    • hmhh....

      Mulla on yksi kirja Marguesilta, eli "Rakkaudesta ja muista riivaajista". Luin sen melkein kakskyt vuotta sitten ja en nyt juuri jaksa lukea uudelleen. Olen antanut itseni ymmärtää, että näitä Margueseja on muitakin, mutta ehkä sinä olet eri mieltä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe