Mikrotuki/järjestelmäasiantuntija

Jaba

Koulun loppu häämöttää ja pitäisi alkaa opinnäytetyöpaikkaa etsimään.

Kertoisitteko mitä:
Tienaat kk
Valtion,kaupungin vai yksityisen palveluksessa
Mitä joudut tekemään palkkasi eteen
Kokemuksia muuten työstäsi

12

3731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaiken kokenut

Hmm, oletkohan nyt aivan oikealla tavalla
      liikkellä?

Eikö juuri tuossa vaiheessa tärkeintä olisi, että
      haet ensisijaisesti työtä juuri siltä sektorilta
      mitä olet opiskellut, ja jossa olet vahvimmillasi.

Opinnäytetyöntekijöitä haetaan suhteellisen
      paljon, ja heidä työllistymisensä jopa
      organisaatioihin, joissa saneerataan, on
      huomattavasti helpompaa kuin ns. 'normaalin
      duunarin'.

Palkat löytyvät oppilaitoksesi suosituspalkka-
      taulukosta, jota työnantajat tosin harvemmin
      noudattavat.

Suosittelen lämpimästi, että ensin PÄÄTÄT
      SELKEÄSTI mitä haluat, ja mitä ehdottomasti
      ET HALUA tehdä. Tämä helpottaa asioita
      uskomattoman paljon, säästää kumpaakin
      osapuolta harmailta hiuksilta, ja takaa
      sinulle hyvän arvosanan suoriutumisestasi.

Tämän jälkeen etsit yritykset, jotka toimivat
      haluamallasi alalla, jonka jälkeen lähetät
      heilla avoimen hakemuksen. Opinnäytetöitä
      varten on yleensä oma kaavake tai
      sähköpostiosoite, erityisesti isommilla
      yrityksillä.

Kun saat kutsun haastatteluun, työnantaja esittää
      sinulle projektin, sekä siitä suoritettavan
      korvauksen. Tässä yhteydessä kannattaa keskustella
      auki mahdollisuus vakituiseen työsopimukseen
      projektin (opinnäytetyön) valmistumisen jälkeen.

Vasta näiden keskustelujen jälkeen palkasta,
      ellei työnantaja nimenomaisesti jo tästä ole
      puhunut. Muista aina viitata oppilaitoksesi
      suosituspalkkataulukoihin. Jos näitä ei ole,
      TKK:lla ainakin on omat taulukot. Näihin voi
      viitata, mutta yleensä jää häviölle, ellei
      ole jotain erityistä meriittiä tai erikois-
      osaamista.

• Jaba

listaa sulla.
        Kiitos. Se oli hyvin ja selventävästi kirjoitettu.

Siinäpä se kun opistolla ei ole juurikaan tietoa annettu, puhumattakaan jostain palkka taulukosta.
        Käsketty vain paikkaa hakemaan.
        Jonkun lapun antoivat jonka voi sit antaa harjoittelupaikkaan mikäli sellaisen löytää.

Kyllä minulla on selkeät tavoitteet ja pari yritystä jo hyvin hanskassa. Meinaan et saattaisi olla mahdollisuus työllistyä heti opinnäytetyön jälkeen.

On vain kuulunut kaikenlaisia huhuja siitä mitä opiskelijat ovat näissä harjoituspaikoissaan joutuneet tekemään.
        Kaikkea sellaista mikä ei edes alaan/koulutukseen kuulu.

Lisäksi olisin kiinnostunut yksityisen ja valtion eroista työllistäjänä/työn saatavuudesta sekä palkka eroista.

• Kurre

Kerrankin asiallinen vastaus näiden teekareiden kysymyksiin.

Jotakuinkin noinhan se menee kuten kerroit.

• Hessu

Joo, jos alat valkata duunipaikkaa jo nyt vastavalmistuneena, niin ei hyvää tiedä. Minusta sinun pitäisi nyt - paikasta riippumatta - ottaa vastaan se paikka, johon onnistut pääsemaan. Vasta sitten kun olet duunissa, voit näyttää mitä osaat - tai osaatko mitään, onko sinusta hommiin. Voithan toki valkata paikkaa, jonne suostut menemään - mutta tässä työtilanteessa voit joutua tekemään sitä aika kauan. Minäkään en sinua noilla asenteilla pestaisi. Ja satun olemaan se, joka ottaa porukkaa duuniin.

• Jaba

pyhä sylvi.
        Missä kohtaa luki, että olen valkkaamassa työpaikkaa?

Minua hieman kiinnosti millä sektorilla yleensä tienaa mitäkin sekä mitä joutuu työnsä eteen tekemään.
        SELKISKÖ.

Ei taida kaksinen firma olla missä työskentelet (tai mikäli yleensä työskentelet missään). Meinaan kun noin huonolla lukutaidolla pääsee porukkaa valitsemaan.

Minulla ei ole listan ensimmäisenä aikomusta lähteä johonkin kellari firmaan osa-aikaisena ja alle minimi palkkauksen työskentelemään. Sekään ei tosin ole pois suljettu. Työpaikka kun on monien eri tekijöiden summa.

Mutta tästä huolimatta en katso pitkin nenän vartta yhtäkään mahdollisuutta.
        Toisaalta mistä sinä tietäisit mitään minun asenteistani?
        Meinaatko, että olisin niin tyhmä et paljastaisin ne työhönottajalle.

• Jaba

Kysymyshän oli opinnäytetyöpaikkasta.

Miksi ihmeessä sitä hakisi sellaiseen paikkaa, missä ei olisi mahdollisuus työllistyä opintonäytetyön jälkeen.

Miksi hakisin firmaan jossa viereisestä ovesta pistetää kavereita kilometritehtaalle,
        vailla minkäänlaista mahdollisuutta?

Kerro yksikin HYVÄ syy.

Sillä paljon on firmoja mihin kyllä pääsee ilmaiseksi suorittamaan opinnäytetyönsä.

Minä en menetä mitään siinä, etten pääsisi sellaiseen firmaan sitä suorittamaan, jolla ei ole aikomustakaan minua palkata jatkossa.

• Hessu
        Jaba kirjoitti:

Kysymyshän oli opinnäytetyöpaikkasta.

Miksi ihmeessä sitä hakisi sellaiseen paikkaa, missä ei olisi mahdollisuus työllistyä opintonäytetyön jälkeen.

Miksi hakisin firmaan jossa viereisestä ovesta pistetää kavereita kilometritehtaalle,
        vailla minkäänlaista mahdollisuutta?

Kerro yksikin HYVÄ syy.

Sillä paljon on firmoja mihin kyllä pääsee ilmaiseksi suorittamaan opinnäytetyönsä.

Minä en menetä mitään siinä, etten pääsisi sellaiseen firmaan sitä suorittamaan, jolla ei ole aikomustakaan minua palkata jatkossa.

Keskustelen nykyisin hyvin paljon hyvin monen harjoitteluun tulevan ja/tai työpaikkaa etsivän kanssa. Tilanne juuri tällä hetkellä näyttää olevan se, että jo harjoittelupaikat ovat kiven alla. Ja vielä tiukemmassa ne paikat, johon pääsisi vakituiseksi duuniin, paikat joissa luvataan että kyllä sulle duunia järjestyy opinnäytetyön jälkeen.

Jos onnistut saamaan paikan, joka lupaa sinulle haluamillasi hyvillä eduilla vakipaikan jo harjoitteluaikana, niin olet kyllä onnenpekka. Jos näin käy, niin toivottavasti molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, myös työnantajasi.

Nykyisin tilanne on myös sellainen, että aivan sokkona ei sakkia palkata pysyvään työsuhteeseen, vaan halutaan nähdä osaaminen, kyky tulla toimeen työyhteisössä niin johdon kuin työtovereittenkin kanssa. Niin tehdään myös meillä. Tavalla tai toisella sopimattomista duunareista ei ole kuin haittaa koko työyhteisölle. Työnjälki saattaa olla huonoa, yhteistyö muiden kanssa ei suju, sovittuja asioita ei sovitussa ajassa tehdä - kaikkea tätä on koettu ja siitä on otettu opiksi.

Kaikesta huolimatta onnea työnhakuun. Tässä maassa tarvitsemme jokaisen ihmisen, joka itsensä työllään elättää ja osallistuu veropotin kasvattamiseen.

• Jasminet

Jos ylipäätään saat duunia, edes palkatonta, ole onnellinen! Tiedän kokemuksesta, että itse työharjoittelupaikkaa etsiessäni sain tehdä kovan työn, ennen kuin sellaisen paikan sain.

Montakymmentä paikkaa linkosin ennen kuin tärppäsi ja sekin suhteilla, loppupeleissä.

Teen tällä hetkellä mikrotukitehtäviä lähinnä etätyövälinein aina, kun se on mahdollista ja pidän siitä paljon!

Työharjoitteluni loppuu kohta ja valmistun järjestelmäasiantuntijaksi ja ainakin näillä näkymin työt jatkuvat, kovasti kyllä suuremmilla liksoilla mihin olen ennen tottunut :-P

Kysyit minimipalkkaa. Tiedän sen, mutta piruuttani en kerro vaan sanon sinulle, että etsi sellainen kuin TES ja katso siitä. Jos et tiedä, mikä se on, jatka opiskeluja :-)

Hyvää kesänjatkoa!

Jasminet

• Minna

Hei!

kaikenmaailman viestien jälkeen vastaan sulle,e ttä työskentelen teollisuudessa atk-tukihlönä ja kk palkkani vuoden jälkjeen on 2100 e/kk.
      Miehenä saisin tod.näk enemmän

• Jaba

Kiitos.

Taisi ollakkin toinen asiallinen vastaus.

• Sepi

Kuulostaa hyvältä, itse olen valtiolla atk-teknikkona ja töissä 8v. Vastaan verkosta, palvelimista, ja työasematuesta, mukana "tiimissä" 3 muuta atk-tukihenkilöä. Mun liksa on 2100€/kk. Pitäsköhän vaihtaa yksityiselle puolelle? Etuna on että työt ei kotia mukana tule vaan kun 7.15min on täynnä niin se loppuu siihen vaikka mikä katastrofi työmaalla tulisi.

• nakke
        Sepi kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä, itse olen valtiolla atk-teknikkona ja töissä 8v. Vastaan verkosta, palvelimista, ja työasematuesta, mukana "tiimissä" 3 muuta atk-tukihenkilöä. Mun liksa on 2100€/kk. Pitäsköhän vaihtaa yksityiselle puolelle? Etuna on että työt ei kotia mukana tule vaan kun 7.15min on täynnä niin se loppuu siihen vaikka mikä katastrofi työmaalla tulisi.

7.15min... onpa lyhyt työpaivä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe