Kypros harrastaa ihmiskauppaa

kypros boikottiin

Kesätyö paljastui seksityöksi
Perjantai 1.4.2011 klo 03.03

Katri Rautanen, 24, kohtasi Kyproksella ihmiskaupan todellisuuden.



Suomessa asuva perhe odottaa nyt vauvaa, eli koettelemuksesta koitui myös jotain hyvää. (MINNA JALOVAARA)TOIMI NÄIN
Ulkomaille töihin:

Pidä huoli, että sinulla on tarpeeksi rahaa paluulippuun ja hanki matkavakuutus.

Varmista, että joku tietää, minne olet menossa, yhteystietosi ja työnantajasi nimen. Muista myös informoida paikan päältä, miten siellä sujuu.

Tunnetut ja viralliset välitysjärjestöt ovat turvallisimpia keinoja löytää työnantaja - käytä suosittelijoita.

Selvitä paikallisen Suomen suurlähetystön tai konsulaatin yhteystiedot.

Ole varuillasi, jos huomaat, että liikkumisoikeuttasi yritetään rajoittaa, tai sinut kuljetetaan toiseen paikkaan.

Muista, että työnantajalla ei ole mitään oikeutta vaatia passiasi, rahojasi tai matkustusasiakirjojasi.

Lähteet: Vähemmistövaltuutetun ylitarkastaja, OTT Venla Roth ja Sisäasiainministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja Tero Mikkola.

KESKUSTELE
Keskustele työstä
Tamperelaisen Katri Rautasen unelmatyöpaikka Kyproksella osoittautui oikeaksi painajaiseksi: Netin kautta löytynyt baarimikon ja tarjoilijan pesti olisi käsittänyt myös seksipalveluja.

Työt alkoivat hyvin, mutta kolmantena iltana kaikki muuttui.

- Pomo käski muut kotiin, mutta käski minun jäädä vielä juttelemaan "työehdoista". Hän esitteli minulle uima-allastaan ja kehui rikkauksillaan. Lopulta hän ahdisteli minut parvekkeen nurkkaan ja alkoi kouria.

Uhkasi

Rautanen pääsi pakenemaan tilanteesta, mutta kun hän meni karhuamaan palkkaansa, omistaja alkoi heitellä häntä tavaroilla.

- Hän sanoi, että palkka olisikin vain reilu puolet sovitusta, ja että jos menen poliisille, hän tappaa minut. Kaiken lopuksi hänen poikansa löi minua kasvoihin.

Poliisit olivat tilanteessa voimattomia, eikä Suomen suurlähetystöstäkään ollut mitään apua. Laitonta irtisanomista oli vaikea todistaa ilman kirjallista työsopimusta. Myös Rautasta lyönyt 14-vuotias poika pääsi kuin koira veräjästä.

Työttömäksi jääneen Rautasen kysellessä baaritöitä hänelle ehdoteltiin, että hän olisi ostattanut asiakkailla juomia ja sen jälkeen harrastanut näiden kanssa rahasta seksiä.

- Luulin ensin, että kyse olisi ollut baarimikon hommista, kun tittelinä oli barmaid. Siellä näkyi ihan sikana venäläisiä, romanialaisia, ihan nuoriakin tyttöjä. Monilta oli otettu passit pois. Sitä tapahtui paljon, että otettiin töihin jollain nimikkeellä ja todellisuus oli toisenlainen - esimerkiksi palkka oli niin pieni, että heillä ei ollut seksityölle vaihtoehtoja.

Ei vessataukoja

Seuraavassa työpaikassa päivät olivat 14-tuntisia.

- Siellä oli 45 astetta lämmintä, ei vessataukoja.

Lopulta Rautasen pelastukseksi koitui toinen siirtotyöläinen, syyrialainen Yasser Alchik, josta tuli ensin hänen poikaystävänsä ja sittemmin aviomiehensä.

- Hän osti meille liput Suomeen. Minulla ei olisi ollut muuten varaa palata. Vähän rahani olivat menneet ruokaan ja puhtaaseen veteen.


Asiantuntija: Vakavaa

Vähemmistövaltuutetun ihmiskauppaan erikoistunut ylitarkastaja, OTT Venla Roth on Katri Rautasen tapauksesta kauhuissaan.

- Tuo kuulostaa todella vakavalta. Ihmiskaupan merkkejä ovat esimerkiksi erehdyttäminen työn luonteen suhteen ja se, että työntekijälle aiheutetaan riippuvuus työntantajasta esimerkiksi maksamalla liian pientä palkkaa ja sitten käytetään tätä riippuvaista asemaa hyväksi.

Monet ymmärtävät ihmiskaupan koskevan vain väkivalloin kotimaastaan ryöstettyjä, prostituutioon pakotettuja naisia, mutta kyseessä on moniulotteinen ilmiö. Rothin mukaan Kypros on kuitenkin tunnettu siitä, että siellä on paljon prostituutioon liittyvää ihmiskauppaa.

- Kypros on jopa saanut EU:n ihmisoikeustuomioistuimelta langettavan tuomion ihmiskauppaan liittyen. Kyse oli nuoresta venäläistytöstä, joka ilmeisesti teki itsemurhan. Kyproksen viranomaisten pitäisi siis olla asiasta tietoisia.

Rautanen ei saanut tukea Suomen suurlähetystöltä. Rothin mukaan suurlähetystöjen henkilökuntien tietämystä asiasta on lisätty, mutta hän ei tiedä Kyproksen tilannetta.

SELINA KERÄNEN
[email protected]

52

7584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tottakai boikottiin

      Missä kuppiloissa olette havainneet ko.toimintaa ? Eiköhän laiteta kerralla
      ne kippolat boikottiin.
      Siitä harmillista, että kun tässä nyt verrataan Kyprosta ja Portugalia, kumpaan
      lähteä reissuun, niin kyllä valinta Portugaliin alkaa kallistua.

    • Minä ei tukata!!

      Antakaa tarkka osoite kohteeseen niin lähden vapauttamaan heidät kaikki. Lähteissäni poltan vielä koko paikan!!!

      • Helpommin tehty

        kuin sanottu. Kyros on Venäjäån mafian rahanpesun keskuksia.

        Siellä lähtee henki pullistelijalla nopeasti.

        Matkailijan kannattaa Kyprosta välttää.


    • Ööö, käsittääkseni

      Yllättävän moni yksittäistä ihmistä koskeva asia ulkomailla ei "kuulu" lähetystöille, eikä kellekään muullekaan...
      Sitä paitsi usein sijaitsevat rakennuksissa joihin ei matkamiehillä ole asiaa...
      t. THERE!!! (oli nainen)
      Jos maassa ei ns. Shelter-toimintaa voi olla matkamies yllättävänkin heikoilla, (ei edes halua auttamiseen)
      Katujen asukit on niissä yömajoissa. majoissa. Sulla ei ole niiden kanssa mitään yhteistä, eikä ne vie mihinkään sinulle hyödylliseen paikkaan jota et itse löytäisi.
      Visa Electron-kortti hyvä olla matkoilla. Muuten ei ole mitään mihin saada rahaa.
      Käsittääkseni Suomen sosiaalitoimisto antaa sosiaaliluottoa(oma toimisto?)

    • sexfani

      ääh luin eilen iltasanomista:)

    • Uhattu tappaa maailm

      Paljon yleisempää kuin uskottekaan.
      Meillä Suomessa ei oikein tajuta noita riskejä.
      Aina kun mennään Keski-Euroopan eteläpuolelle, riskit alkavat olla selvästi isommat.
      Turvaverkko pitäisi voida ennakkoon varmistaa, jos menee töihin tai edes pitkäkestoiselle matkalle.
      Meillä miehilläkin on riskimme.

    • Tahtoisi mukaan

      Ottavatko he miehiäkin? Gay-miestä 38v? Minkälaiset oli tienestit?

    • yks monista

      Mitäs menee töihin ulkomaille? Kai seksiä voi Suomessakin myydä.

    • Ihanaa uhrikauhua

      Ai hurja, muistettiin lisätä tarinaan tämä passin poisottaminen!

      Niinkun ei uutta passia saisi lähetystöstä...

      • Sinne lähetystöön

        täytyy päästä ensin.


      • Taimi-Ilmi
        Sinne lähetystöön kirjoitti:

        täytyy päästä ensin.

        -Ja minä taas lähdin talvitöihin Grönlantiin pakoon lainoja ja kuolletuksia,mutta saan kyllä pitää aina vaatteet päällä.Hrrr,ompa täällä koleaa!


    • killi..

      ajatelkaa jos työkkäristä annettas työpaikka tommoseen..kieltäytynmisestä tulis karenssia.Suomessa siis..
      Mutta aika paha tarina sinänsä en voi muuta kuin pahoitella kokemusta..ikävää siis hurjan ikävää.Konsulistakaan ei siis apua..luotettavaa ei todella.

    • Onnistunut reissu

      Oma jasseri poikaystäväksi! IHQ!

    • Tää on maailma vaa

      Onko Suomessa ihan pullossa kasvaneita nuoria naisia?

    • katolinen maa?

      katolinen henkilö kyseessä??? ei sitten nunnia näkynyt???

      • PISA-koulu jyrää

        Et ilmeisesti ole koskaan kuullut tai lukenut että Kyproksen asukkaat ovat kreikkalaisia (ortodokseja) tai turkkilaisia (muslimeija)?


      • Kyllä ne sikäläiset

        Varmaan tietää kuka tekee mitäkin. Rosvo on rosvo ja rahaa on. Ei siitä silti tarvitse pitää.
        Kannattaa kuitenkin reissuillaan muistaa se Suomi-yhteys...


    • Kiitos hyvyydestänne

      Tämän perusteella ei pidä mollata niitä nuoria naisia, jotka rohkeasti ja ennakkoluulottomasti muuttavat nuoruutensa ja kauneutensa setelirahaksi seksityössä.

      Eihän heitä paljoa ole, vain muutama prosentti.

    • Mix valehdellaan?

      Ihmiskaupassa pakotetaan. Tässä ei pakotettu. Pois sai lähteä vapaasti. Ei ollut ihmiskauppaa. Huuhaa otsikko.

      • Yksi-

        Opettele sinäkin apina lukemaan:

        "Ihmiskaupan merkkejä ovat esimerkiksi erehdyttäminen työn luonteen suhteen ja se, että työntekijälle aiheutetaan riippuvuus työntantajasta esimerkiksi maksamalla liian pientä palkkaa ja sitten käytetään tätä riippuvaista asemaa hyväksi."


    • Helsingin_Herra76

      Seksi seksi seksi!

      Normaalilla ihmisellä on muutakin ajateltavaa kuin seksi?

      • EI YMMÄRRÄ

        TÄ?


    • seppisn

      Ja taas suomalainen nainen raahasi ulkomaalaisen tänne"pelastajana" Syyrialainen tosi Fiksu.

    • 1+2=34

      Ikävä tarinahan tuo, mutta kyllähän tuon takia kannattaa kaikkien Kypros boikottiin laittaa! Voi hyvää päivää... :D

    • alipappa

      mikäs tuossa,helppo työ ja saa kiksua mielinmäärin.ihme kitinää.

    • KUKA ANTOI ILMAISEKS

      KOMPAKYSYMYS ?


      VENÄLÄINEN, ROMANIALAINEN VAI SUOMALAINEN ?

    • Loker
      • lh vkvkgvkgv

        Siis mitä ihmettä?

        15 000e kahden viikon sairaalassaolosta???

        Miksei konsuli yksinkertaisesti velaksi järjestä kyytiä pois maasta??
        nyt jotain järkeä taas johonkin.


      • järkee vai ei
        lh vkvkgvkgv kirjoitti:

        Siis mitä ihmettä?

        15 000e kahden viikon sairaalassaolosta???

        Miksei konsuli yksinkertaisesti velaksi järjestä kyytiä pois maasta??
        nyt jotain järkeä taas johonkin.

        "Miksei konsuli yksinkertaisesti velaksi järjestä kyytiä pois maasta??
        nyt jotain järkeä taas johonkin"

        Järkeä todellakin. Muistutetaanpas taas sellaisesta yksinkertaisesta asiasta kuin MATKAVAKUUTUS!!

        Joka paikkaan ollaan rehvakkaasti lähdössä ja kun tulee ongelmia = rahat loppu, täytyisi konsutaatin maksaa jokaisen reissaajan kotimatka. Missä kohtaa siinä on järki? Ei missään. Kyllä jokaisen täytyy pitään huolta itsestään eikä odottaa että toiset tekee sen sinun puolesta!


    • Joku jossain

      Mitä helvettiläistä?

      Ei uskoisi että moinen meno olisi euroopassa noinkin tavallista. Boikottiin koko vitun Kypros, kunnes ymmärtävät parantaa tapansa.

      • suky

        Kyllä moni suomalainen nainen menee etelänmatkoille pelkästään jakamaan pe
        rsettä ja mukavaa tuoda ruskeasilmäinen pentu tuliaisina,isästä ei tietoa? Töihin todella menijä kyllä ottaa asioista selvää. Turha valitus pois!


      • --------------------
        suky kirjoitti:

        Kyllä moni suomalainen nainen menee etelänmatkoille pelkästään jakamaan pe
        rsettä ja mukavaa tuoda ruskeasilmäinen pentu tuliaisina,isästä ei tietoa? Töihin todella menijä kyllä ottaa asioista selvää. Turha valitus pois!

        Miten liittyy aiheeseen lomailijoitten perseen jakamiset? Ei aukene.

        Eikä niistä asioista aina niin helposti saa selvää, ei se ole mikään yleinen tiedossa oleva asia että Kreikkakin on tuon tason banaanivaltio euroopassa missä meno on samanlaista kuin jossain toisissa tai kolmansissa maissa..


    • mami6400

      Sama tarina huonosti kohdellusta baarityöntekijästä oli pari kuukautta sitten Tampereen lehdissä. Olisiko sama journalisti kirjoittanut,koska asiat oli aivan samat ja sanonnat samankaltaiset. Ainoa ero tässä tarinassa on syyrialainen mies, jota yritetään sankarina saattaa Suomen sosiaaliturvan piiriin.

    • järki päässä

      Netin kautta löytynyt baarimikon ja tarjoilijan pesti olisi käsittänyt myös seksipalveluja.
      Poliisit olivat tilanteessa voimattomia, eikä Suomen suurlähetystöstäkään ollut mitään apua.
      Laitonta irtisanomista oli vaikea todistaa ilman kirjallista työsopimusta.

      No, noinhan pimeissä työpaikoissa voi käydä muuallakin. Netistä löytynyt hyväpalkkainen verovapaa "unelmatyöpaikka" ei sitten tainnut olla EURES-sivuilla. Yksinkertaisia kielitaidottomia käytetään hyväksi. Muistattehan Suomeen tuodut kiinalaiset kivimiehet, 2€/tunti. Kyprolla voit ansaita myös 2-3 €/h tarjoilijana, siivoojanan jne.

      • justa

        EURES ei ole tae siita etta tyopaikka on kunnollinen. Suuressa maailmassa jokainen pitaa huolen itsestaan. En suosittele suomalaisille Kyprosta, palkkataso on heikko jopa suomalaisen mittapuun mukaan. Yleensa ulkomaille lahdetaan hommiin paremman palkan peraan.


    • SitäSaaMitäTilaa :D

      Mutta onhan se ymmärrettävää että ulkomailla kohdellaan suomalaista samanlailla ko suomalaiset kohtelevat ulkomaalaisia täällä suomessa. Ei parane valittaa jos omalle kohdalle sattuu paskat kortit ko ite jakelee niitä toisille kuitenkin samanlailla. Siis haloo !!
      Elämä on välillä persiistä, mut se on vain elämää.
      Mutta vaikken himo uskovainen olekkaan, mutta eikös tähänkin asiaan kymmenestä käskystä löydy vastike. Se missä mainitaan siitä, mitenkä toisia pitäisi kohdella niinkuin toivoisi niiden itseäsi kohtelevan. Vitja että täällä saa lukee milloin mitäki nyyhky nyyhky läppä juttui :DD

    • dddddd

      oma vika, mitä tunkee tonne, itse kantaa vastuun kun änkee ntonne itsensä

    • 5rgezsf

      No jos olisin minä niin lähettäisin jutun tapahtuneesta kyproksen kaikkiin lööppilehtiin, presidentille, ministereille, kansanedustajille, ja PAAVILLE kunnes joku alkaisi auttamaan noita tyttöjä. Ihme MAMOILU touhua, että jätetään juttu tähän vaikka nuoria on hädässä siellä. Vie asia EU:n ihmisioikeustuomioistuimeen, jos kypros on eu:ssa. Ota miehen nimi selville ja pojan nimi ja tee jutusta niin kauan julkinen koko kyproskesn saarella että sille miehelle tulee vaikeat paikat olla siellä. Kyllä oikeus aina voittaa joa vaan jaksaa taistella tarpeeksi korkealle tasolle.

    • figter

      No seuranneena voin sanoa että Suomalaiset, Ruotsalaiset ja muut maat mukaan lukien kyllä ovat olleet aika avoimia sex suhteeseen loma kohteissa.Ja tautivaarat ovat huomattavat.Että olkaas tarkkana, heille ei makseta kunnolla ja ovat sitten siivellä eläjiä.

    • Kyllä on kyseinen nainen ollut suoraan sanottuna typerä ja sinisilmäinen, ei voi muuta sanoa !!
      Itse olin 2 vuotta sitten Kyproksella töissä, ja voin vaikka vannoa että kyseisessä kohteessa ei moista "ihmiskauppaa" ollut.
      Nuoret lähtevät sinne töihin ihan vapaaehtoisesti.
      Meno ehkä karumpaa kun meillä täällä Suomessa, pomot voi olla todella tylyjä eikä palkka ole mikään iso, mutta voin kertoa että työntekijöitä kohdellaan todella hyvin ! Takana pyörii todella hyvä tukiverkosto, ja työntekijöiden puolia pidetään joka asiassa. Jos jotain väärää tapahtui, se oli varma että kaikki siitä tiesivät.
      Usein työnantaja auttoi majoituksen hankkimisessa, tai sai hankittua vuokrasta alennusta, palkat maksettiin niin kuin oli sovittu, kerran viikossa, työntekijänä sait joka paikasta roimat alennukset (niin ruokakaupoista, baareista, ravintoloista).

      Että itse en voi sanoa kuin pelkkää hyvää Kyproksesta, olin siellä töissä 4,5 kk ilman mitään ongelmia, sillä ensinnäkin
      A) olin hankkinut jo etukäteen myös flexible-paluulipun, joten sain vapaasti muuttaa paluupäivääni.
      B) vanhempani tiesivät tasan tarkkaan missä olin töissä, missä asuin jne.
      C) olin ilmoittanut lähdöstäni ulkoministeriöön
      D) olin ottanut passistani kopiot varmuuden vuoksi
      E) Olin ottanut tarkkaan selvää kaikesta enkä matkustanut yksin
      F) minulla oli ns. Varakassa siltä varalta jos jotain sattuu ja tarvitsen äkillisesti rahaa
      G) ja matkavakuutus....

      Että nämä nyt on mielestäni perusasioita, mitkä pitäisi hoitaa kun reissuun lähtee tai ulkomaille töihin.
      Mielestäni turha itkeä, maailmassa on paljon pahuutta eikä ulkomailla päde meidän hyvinvointivaltion säännöt.
      Nämä asiat kun muistaa niin pääsee jo aika pitkälle.

      Itse vietin elämäni parhaat hetket nimenomaan Kyproksella töissä, ja ihan vaan käyttämällä maalaisjärkeä.

    • äly hoi

      Pikaisen lukemisen perusteella voin sanoa,että sinulla elämässä tulee riittämään valituksen aiheita,jos olet noin sinisilmäinen hölmö,kun ei yksi epäonnistuminen opeta vaan otetaan toinen,kenties suurempi ongelma mukaan,kun lähdetään Syyrialaisen miehen mukaan ja oikein avioliittoon kenties hyvinkin lyhyen tutustumisen jälkeen.Jos baarin omistajan poika antoi turpiin yhden kerran niin hyvässä lykyssä avioliiton jatkuessa turpiin voi tulla jokainen päivä...lopuksi vie lapset Syyriaan,sitten onkin pitkien kirjoitusten aika...vaivataan viranomaiset kotimaata ja ulkomaita myöten...jotta silleen hölmöilkää riittää juttuja ja naurun aiheita.

    • hyvä esimerkki kait

      Ai tänne saa kirjotella suoraa lehdistä. Tietysti vielä vähän sensaatiota
      mukaan. Minua kiinnostaisi tietää,paljonko tuo mainittu nimi sai rahaa ja miten jakoivat.

      Iltalehti on surkea lööppijulkaisu.

    • 54tw

      mikä lie tämä ylitarkastaja sitten on , venla rothi jos kerta tietää asiasta mutta ei tee asialle mitään? Mistä sille palkka juoksee? Tee hommasi ja soita kyproksen poliisille, pitääkö sulle netistä ettiä kyproksen poliisin numerokin? Voin se tehä jos haluut. Vastaa. Eiku yhteys vaan tuohon suurlähetystöön ja nootti kyprokselle jos jotain tappouhkauksia suomen kansalaiselle. Se on kansainvälinen selkkaus, jos rikosta ei tutkita. mitä pelleilyä tämä homma oikein on. 112 on suomen poliisin numero soita ja tee rikosilmoitus tuosta kyprosken miehestä ja pojasta vai teenkö minä?

    • Mihin sitten?

      Jos Kypros täytyy laittaa boikottiin tuon takia niin mikä on se maa mihin näillä kriteereillä voi sitten enää matkustaa? Niitä ei ole!

      Jopa kotimaan matkailu pitäisi laittaa silloin boikottiin. Vai joko teiltä on unohtunut esim kehitysvammainen virolaisnainen, jota paritettiin Suomessa. Lapsia hänen piti tulla hoitamaa, mutta toisenlaisia hoideltavia sai osakseen.

      Surullinen tapaus, mutta ei tämä maailma mikään vaaleanpunainen unelma ole. Ihminen on julma eläin.

    • muna pystys

      Olin Kyproksella ja hotellimme liepeillä oleili naisia sen näköisenä että duunia koitettiin saada osa oli aasialais kasvoisen näköisiä. Yksi huora jäi erityisesti mieleeni jota näin siinä useampana päivänä lyhyt minihame ja aivan älyttömän leveä ahteri kiinteine pakaroineen ja mahtavine maitorauhasineen, kyllä tuli aina mieleeni että millainenhan tuota olisi naida, mutta kun oli vaimo mukana niin mihin siitä lähdet.

    • KFNekjfnwknewkfewkfe

      Mistäs tän baarinomistajan nimen ja osoitteen saa tietoonsa? Olen kavereiden kanssa lähdössä kyprokselle reissuun ja ajattelin että niiden kodista saisi näppärän hotellimajoituksen 2 viikoksi kunhan sulkee nämä asianomaiset kyproslaiset rikkaat johonkin siivouskomeroon.

      Seurueeseemme kuuluu 2 nuorta naista joten "työpaikkoja" kyselemällä he voisivat päästä sisään taloon ja sitten seurueemme 8 rotevaa miestä voisivat "siivota" omistajan luona.

      Suomikuvaa maailmalle, kerrankin sellaista "Meille ei vittuilla" tyyppistä?

      • Tuota tuota

        Kypros on ollut Venäjän mafian rahanpesu-paikka kohtapuoliin 20 vuotta, joten sieltä voi saada sellaset Igorit peräänsä, jos alkaa liikaa riehumaan, että henki menee.


    • JaakkoTepponen

      Tyhmyydestä sakotaan aina. Millaisilla älynlahjoilla on varustettu jos lähtee ulkomaille ilman rahaa palata ja kuvittelee että luvassa on todella iso palkka ja unelmatyö ja kaikki pitää susta huolen. Vähän ois voinu hälytyskellot soida, jos joku näyttää liian hyvältä ollakseen totta se ei sitä ole.

    • Turisti.

      Mitenkähän tämäkin kirjoitus liittyy matkailuun?

      Ei ainakaan vaikuta mitään makoiluuni rantahiekalla.

      • Mutta se

        myrkyllinen rantakäärme joka iskee kiveksiisi seuraavalla reissulla ja tappaa sinut - se vaikuttaa!


    • Jumaloin sitä perset

      voi se paksu perseinen huora jäi niin mieleeni että olen nähnyt siitä untakin aahh....

    • Andrei Koiwu

      huu haa paskaa ollut töissä 4v eikä mitään hätää verot pienemmät kuin suomessa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe