Onko helposti mahdollista?

Adoptio läheiselle

Lyhyesti:

Tulin raskaaksi vaikka mieheni on steriloinut itsensä noin seitsemän vuotta sitten (ja muita isävaihtoehtoja ei siis todella ole). Koske siemenjohdinten takaisin yhteen kasvaminen on todella epätodennäköistä - vaan näköjään mahdollista - raskaus on todella odottamaton, ja lapsen saaminen sekoittaisi kaikki lähivuosien suunnitelmat sekä toki lapsettomaksi suunnitellun loppuelämän (uskokaa pois, meillä on syymme päätökseen!).

Olen vasta seitsemännellä viikolla, ja aika lääkkeelliseen keskeytykseen on varattu. Esilääke, jonka ottamisen jälkeen kerkeytyspäätöstä ei saa enää purkaa, on tarkoitettu jo ylihuomiseksi. Minulla tai miehelläni ei ole aborttiin liittyviä tunnontuskia, mutta muiden mahdollisten asenteiden vuoksi emme uskalla kertoa tästä kenellekään, paitsi... Sisareni kertoi sattumalta juuri eilen, miten kuukausien yrittämisestä huolimatta hän ei vieläkään ole tullut raskaaksi ja miten paremman työtarjouksen vuoksi ajattelikin aloittaa ehkäisyn uudelleen ja yrittää lasta taas myöhemmin JA mikäli joskus selviäisi ettei omin soluin helposti onnistu, lapsettomuushoitoja mieluisampi vaihtoehto olisi adoptio!

Siskoni on lasten kanssa aivan elementissään ja siksi myös toiveammatissaan kasvatusalalla. Hän on naimisissa, alle kolmikymppinen ja miehensä kanssa taloudellisesti hyvin jaloillaan. Pakostikin mieleen tuli siis vaihtoehto lapsen synnyttämisestä ja adoptoinnista siskolleni (mikäli hän tähän näin nopealla varoitusajalla tai muutenkaan suostuisi). Itse kykenisin helposti ajattelemaan olevani biologiselle lapselleni "vain täti"; lähinnä mietityttää lapsen reaktio joskus isona, kun hän tajuaa ettei läheinen ihminen (minä siis) ole halunnut "pitää häntä". (Tietyllä lailla pidän muutenkin ajatuksesta, että lapset ovat alusta saakka aivan omia ihmisiään joista virallisilla vanhemmilla on toki vastuu, mutta että ei heitä kukaan omista.)

Siispä: kokemuksia ja lainkohtia, kiitos! Pelkkiä ulkopuolisten mielipiteitä - elleivät perustu henkilökohtaiseen kokemukseen - en niinkään kaipaa.

Kiitos.

2

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeeNäintaiNoin

      älä tee mitään adoptio suunniltelmia ennenkuin olet yli 6kk raskaana
      Muuten se on liian aikaista ja se olisi siskollesi kova paikka jos vaihdat mielesi.

      Ota myos huomioon että siskosi saattaa saada lapsen kaikesta huolimatta. Yhdessä amerikkalaisessa lehdessä oli juttu yhdestä perheestä jolla lasten ikä ero oli 5kk. Toinen adoptoitu, toinen oma.

      Vain 'täti' ei ole helppo olla. On parempi että et ole lapsen elämässä mukana. Saattaa syntyä erimielisyyksiä ja ne on raskaita

    • 30

      Minua kiinnostaa tämä asia myöskin vaikkakin olen asian toisella puolella. Meillä takana on 5 vuotta yritystä eikä yhtään raskautta. Lapsettomuushoidot ovat aluillaan, muttei niistä mitään takeita ole.

      Minulle on lähipiiristä tarjoutunut (useampikin) henkilö synnyttämään lapsen minulle ja miehelleni seuratessaan pitkään taivaltamme.
      En ole asiaa sen kummemmin miettinyt, koska sijaissynnyttäminen suomessa on kiellettyä.

      Tänään kuitenkin asia tuli taas puheeksi, jonka vuoksi sitten aloin asiasta etsimään tietoa ihan mielenkiinnosta. En tiedä voisinko koskaan toimia tällä tavalla, mutta toisaalta haluaisin tietää onko se mahdollista. Elämässäni on kuitenkin läheisiä ihmisiä, jotka ovat "omat lapset jo tehneet" eli lapsiluvut ovat täynnä ja jotka ovat (oma-aloitteisesti) asiaa jo vuosien ajan miettineet ja päätyneet siihen, että ovat valmiita auttamaan jos apua otetaan vastaan (ja pystyy jotenkin antamaan). Yksi avun tarjoajista on oma siskoni (lisäksi toinen lähisukulainen ja paras ystävä).

      Suomessa kun ei hedelmöityshoitoja tehdä sijaissynnyttäjille, niin vain miehen solujen käyttö olisi mahdollista. Joten siinä tapauksessa lapsi olisi mieheni ja tämän kolmannen henkilön yhteinen.

      Mikäli sitten bioäiti luopuisi huoltajuudestaan lapsen synnyttyä ja minä adoptoisin mieheni lapsen (mikäli kelpaisin adoptioäidiksi), meistä tulisi perhe.

      Minä mietin vain sitä, että onko tämä rikollista? ? Voiko siitä joutua jonkinlaisiin ongelmiin?

      Mikäli minä ja mieheni kävisimme adoptioneuvonnan ja siihen liittyvät asiat läpi ennen lapsen alullesaattamista (ja toivottavasti saisimme hyväksyvän päätöksen) niin onko jotain, joka voisi sitten estää lapsen adoptoimisen kun lapsi on syntynyt (paitsi äidin mielenmuutos)?
      Jos sosiaalitoimeen tai käräjäoikeuteen paljastuu, että aviomieheni ja tämä kolmas osapuoli on tahallaan hankkiutunut tilanteeseen jossa lapsi on saanut alkunsa ja lapsi on saatettu alkuun tietäen, että äiti ei aio lasta pitää, voiko siitä seurata se, ettei lasta annetakaan biologiselle isälle ja isän aviopuolisolle?

      Onko riski, että lapsi joutuu eroon niistä henkilöistä, joiden elämään lapsen piti syntyä (isä, adoptioäiti, bioäiti) jos selviää, että teko oli harkittu?

      Onko perheen sisäinen adoptio (adoptoidaan puolison lapsi) yhtään nopeampi kuin ihan "vieraan lapsen" adoptio? Eli onko mahdollista, että vauva joutuisi odottamaan kuukausi/vuositolkulla jossain sijaisperheessä erossa synnyttäneestä äidistä, isästä ja adoptioäidistä ja sukulaisista odotellessa tietoa siitä, että saako adoptioäiti vanhemman oikeudet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe