Perioraalidermatiitti eli POD

tinkerbell-75

Minulla todettiin viime tiistaina perioraalidermatiitti. Minulla oli aiemmin muutamia pieniä punaisia näppyjä suun ympärillä, joita rasvasin kortisonirasvalla. Sitähän ei olisi pitänyt tehdä, koska se tod.näk. sitten pahensi ihottuman aika hurjaksi koko leuan ja nenän pielten alueelle. Lääkäri määräsi minulle lähes kahden kuukauden antibioottikuurin (Apocyclin 500mg).
Miten nopeasti teillä muilla on alkanut antibioottikuuri tehoamaan? Olen nyt siis syönyt kuuria 4 päivää ja oireet ovat hieman pahentuneet... :( Voisiko se olla että tuo antibiootti "puskee kaiken pahan" ulos ihosta?!!
Kertokaa mitkä puhdistusaineet olisivat hyviä?! Löysin netistä Weleda-nimiset tuotteet, olen ennenkin kuullut niistä, mutta olisivatkohan hyviä POD-iholle?!
Entä sitten kun iho on jo hieman parantunut, mitkä meikkituotteet olisivat hyviä (lähinnä peitepuikko/puuteri)?
Jos teillä muilla on kokemuksia perioraalidermatiitistä ja olette saaneet sen parantumaan, niin kertokaa muitakin hyviä vinkkejä. Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia tästä ikävästä/ikävännäköisestä sairaudesta.

9

3237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oli se minullakin...

      Minulle tuli POD eron seurauksena, eli stressi laukaisi todennäköisesti. Oli näppyä vaan leuassa eli tuossa suun alapuolella ja ympärillä mutta ei ylähuulen alueella. Sain kuukauden kuurin Oricycliniä ja varalle lekuri kirjoitti vielä toisen kuukauden kuurin. Söin vain kk::n ja vaiva parantui. Mutta se paraneminen kesti tosiaan sen melkein kuukauden, niin että sitkeästi vaan odottelet tuloksia!
      Saattaa tuo vaiva joskus uusiakin, mutta en ota siitä paineita. Syön sitten taas kuurin :)

      On niitä netissäkin kaikenlaisia vinkkejä POD:n kanssa elämiseen jne. Kosmetiikkatuotteista itse laitoin osan pois, ja esim. kasvoille olen käyttänyt Erisanin voiteita. Testattuja kosmetiikkatuotteita ettei ne pahenna POD:ia.

      Tsemppiä! Syö mielellään koko 2kk niin ainakin auttaa. =)

    • Aamuaurinko 2011

      Itselläni todettiin POD pari vuotta sitten ja sain myös tuon pitkän (& vatsaan käyvän) tetrasykliinikuurin, jolla pahin ihottuma toki katsoi. Mutta niinpä se aina vain uusiutui, etenkin stressin yhteydessä ja heti jos käytin jotain voimakkaampia kasvovoiteita.

      Löysin allergia ja astmaliiton sivuilta luettelon tuotteista, joissa mahdollisimman vähän altistavia kemikaaleja. Nyt olen noin vuoden käyttänyt vain hellävaraisia Erisanin kasvonhoitotuotteita (puhdistusgeeli, alkoholiton kasvovesi ja 24h kasvovoide) ja POD on onneksi "kadonnut" eikä edes stressinkään yhteydessä uusiutunut.

      Lisäksi siirryin meikkivoiteesta Maybellinen Dream Matte Mousse "meikkivaahtoon" ja se on myös sopinut pintakuivalle sekaiholleni erittäin hyvin. Tuote on allergia- ja astmaliiton hyväksymä.

      Kukkaro myös kiittää näistä tuotteista, toisin kuin kalliista sarjoista, joista ihoni on aina ärtynyt (myös Cliniquesta...) PODiksi.

    • minä vain

      Mulla todettiin perioraalidermatiitti 4 vuotta sitten. Ekat kolme vuotta jouduin syömään antibioottikuurin vähintään 2 kertaa vuodessa. Nyt olen kuitenkin löytänyt itselleni loistavan hoitokeinon tähän tautiin, enkä ole joutunut syömään antibiootteja hieman yli vuoteen (joskin käytän rozex-antibioottivoidetta noin kerran kahdessa kuussa) ja silti ihoni on elämäni parhaimmassa kunnossa.

      Olen käyttänyt kasvojen puhdistusaineena vihreän kosmetiikan savi-merilevä kasvosaippuaa. Olen pessyt kyseisellä saipualla kasvoni vain iltaisin ja aamulla pesen kasvoni vain pelkällä kylmällä vedellä. Pyrin välttämään kaikkia kasvorasvoja, mutta jos suunympärysiho on kuivunut, laitan siihen hieman kylmäpuristettua kookosöljyä (hyvä merkki on esimerkiksi cocovi). Kookosöljy on lievästi antibakteerinen joten se ehkäisee bakteerien kasvua ja on tässäkin mielessä mielestäni ihanteellinen POD-iholle.

      Ylipäätään puhdistusaineiden valinnassa kannatta suosia tuotteita, joissa on mahdollisimman vähän (synteettisiä) kemikaaleja. Perioraalidermatiittihan yleistyi vasta 1950-luvun jälkeen, joten itse ainakin uskon lisääntyneellä kemikaalien käytöllä olleen vaikutusta taudin syntyyn.

      Myös kosmetiikan valinnassa kannattaa suosia luonnonkosmetiikkaa.

      Kannaattaa tosiaan myös pyytää lääkäriltäresepti rozex antibioottivoiteeseen. Heti kun kasvoissa näkyy yksikin näppylä kannaatta voidetta sivellä ohuesti sen päälle illalla, ja aamulla kun herää on näppylä jo melkein hävinnyt. Voide on kuitenkin aika tujua kamaa, joten en suosittele sen käyttöä jatkuvasti.

    • pkäöl

      Hassua, itselläni kun PODin laukaisi juurikin Maybellinen Matte Mousse-meikkivoide. Kun vaihdoin sen mineraalimeikkiin, ongelma hävisi. Nyt koitin Matte Moussea uudelleen, ja kappas, parin tunnin jälkeen nenänpielissä oli jo orastava ihottuman alku.

    • 17+1

      Lapsellani todettiin tämä juuri ja saatiin antibioottikuuri. Vauva on vasta 6kk, joten hirveän vaikeaa tietää mikä aiheutti/laukaisi tämän, kun ei ainakaan mitään rasvoja käytetä. Onko teillä todettu mitään ruoka-aine allergiaa? Lääkäri kyllä sanoi, ettei liity allergiaan, mutta sain eri käsityksen kun luin keskustelua aiheesta täällä netissä..

    • tosisurullinen

      APUA!

      Ihotautilääkäri totesi mulla Podin ja sain tetrasykliinikuurin 3 kk 150 mg 2x päivä ekat kaks viikkoa sit vaan kerran päivässä ja sain samalla Rosazyl voidetta kasvoille.

      Kaikki aineet ja mömmöt vaihtanu kokonaan erisaniin ja muihin gerkän ihon tuotteisiin. En ole koskaan meikannut joten sitä ei tarvi murehtia.

      Nyt mietin sitä että joudunko loppuelämän popsimaan näitä?!! Juuri lopetin toisen 3 kk:n kuurin ja vajaa vko ilman Podia ja se on palannu. Kaikki noi kuurit on ollu peräkkäisiä vaan toi vajaa vikko eroa. Nyt pitäisi aloittaa taas uus samalla tavalla vai?

      Eikö tästä pääse enää eroon?

      • toivoalöytyy

        Hei! Minulla on pitkä historia pod:sta (n. 10 v). Voin lohduttaa sinua kertomalla, että ihottuman esiintyminen aaltoilee, se ei ole aina aktiivisena.

        Omasta kokemuksestani voin tunnistaa muutaman tekijän, mitkä todennäköisesti yllyttävät ihottumaa. E-pillerien lopettaminen tai muut hormonaaliset muutokset, voimakas uv, stressi, kasvorasvat sekä nenän kortisonisuihkeet.

        Suosittelen, ettet rasvaa kasvojasi ihottuma-alueelta lainkaan ennenkuin ihottuma rauhoittuu. Käytän vain ja ainoastaan Avenen akneiholle tarkoitettua pesuainetta (soapless cleansing gel) kasvoille. Se ei kuivata liikaa, vaikka olenkin atoopikko. Parhaan avun olen lääkkeistä saanut Skinoren-voiteesta, mikä on aknen hoitoon. Käytän myös AINA kesäisin todella korkean kertoimen uv-suojaa, akneiholle suositeltua kasvoaurinkorasvaa. Joskus käytän meikkivoidetta, sekin on akneihon tuote (non-komedogeeninen).

        Olen myös vaihtanut shampooni ja hammastahnani sellaisiin, missä ei ole sodium laureth sulfaattia tai vastaavia.

        En tiedä, mistä ihottuma johtuu ja se on kiusallinen ja ärsyttävä vaiva. Koita löytää rauhassa oikeat tuotteet omalle ihollesi. Suosittelen myös etsimään todella osaavan ihotautilääkärin.


    • tiinuliinu2

      Minä sain ihottuman pois vajaassa viikossa lääkärin kautta saatavalla PEVISONE 1mg voiteella.

    • Tetralasyl

      POD ihottumaan ei saa MISSÄÄN TAPAUKSESS käyttää kortisonia, se pahentaa tilannetta. Saattaa olla hetkeksi lievittävinään, mutta kun lopetat käytön niin morjes.

      Jos on POD, niin ei siis kortisonia. Tämä tieto löytyy ihan lääkärien sivuilta yms, on faktaa.

      Lääkäriltä saapi lisäapuja.

      Ja puhun muuten kokemuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe