No mä olen kiinnostonut retoriikasta, sanojen merkityksistä, kaikenlaisesta sellaisesta. Ja nyt kun pikkuhiprakassa aloin tuumimaan ko. sanontaa, se jäi omilla mietillöinnötteninin tuloksena epäselväksi. Sii mikä siinä lie takana.
Ainahan noin on sanottu. Mutta mitä ihmettä se oikein tarkoittaa? Meinaan vaan, kaikki tajuaa, että se tarkoittaa tolkuttoman humalaista sekopäisyys-tyylistä olotilaa. Mutta miten helekutissa voi vetää perseet olalle?
Oikein miettimällä mietin asiaa. Ja nyt ei kande googlettaa, tuloksena todennäköisimmin Klamydian tai Sleepy Sleepersin videoita. Oisko kellään itteäni viisaammalla vinkkiä, mitä se oikein tarkoittaa?
Nimittäin, en todellakaan keksinyt, miten helevetissä sellainen juttu onnistuu suomalaisella juopolla. Noita jooga- juttuja ja kaikenmaailman jonglööreitä on tokinin nähty, ainakin telkkarissa.
Alkoi vain ihmetytttämään, miten helevatassa mä ite saisin perseet olalle. Vaikka kuinka paljon juopottelisi, en mä sen kautta notkeammaksi muutu mitenkään.
Asiallisia vastauksi kiitos :DDD
=DW=
Ai niin, pakollinen vaalimainos:
Muistakaa äänestää Ihmisten Puoluetta!
Perseet olalle
19
3972
Vastaukset
Suomen kieli on rikasta ja moni sanojen ja sanontojen merkitys on hävinnyt isoäitien ja -isien myötä. Harmillista, ettei teininä hoksannut olla sanoista niin kiinnostunut kuin tänään.
Perseet olalle - mulla tulee tuosta aina mieleen se, että lyhtykoipisesta emännästä käytetään nimitystä persjalkanen. Kun on niin lyhyet jalat, että kynnystä ylittässä tulee tikkuja persuuksiin. Ehkäpä isännällä on ollut vastaava ruumiinrakenne ja sammiollisen nestettä kumottuaan ja sammuttuaan on näyttänyt siltä kuin olisi perseet olalla.
Tiedä häntä. Olka-sanalla on kuulemma joissain murteissa tarkoitettu muitakin niveliä kuin nykyistä olkapäätä.
Auton varaosaluetteloissa näkyy myös sellainen osa kuin olka-akseli. Mikä sitten lieneekään.- ...
Jiihaa.
Googlailin aikani, sain lähinnnä tietoa, että kyse on ittensä sammuksiin juomisesta. Höh, kaikkihan tuon tietää. Sanonnan alkuperä jäi epäselväksi vieläkin, ahkerien tutkimuksien jälkeenkin.
Mutta onnistuin löytämään, yhden jotenkin asiaa kuvaavan valokuvan aiheesta. Oletan, en tule jatkossa kannattamaan perseiden olalle vetämistä, alan raitistelemaan. >:/
Perseet olalla:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5589744.jpg
=DW=
Ai niin.
Muistakaa äänestää Ihmisten puoluetta! - Anjaniina.
Olen aina jotenkin ajatellu, et ollaan ihan liekona kännissä.
Tiedäthän sellasen puolitajuttoman joka liukuu kuin lapamato, jonka vois vääntää vaik solmuun, mies niin pehmee että saa vaikka perseen olalle. - 9+2
normaalisti siinä olkapäillä keikkuu pää, mutta kun tarpeeksi vetää viinaa alkaa pää muistuttamaan persettä, suustakaan ei tule enää muuta kuin paskaa ja silmät ämmillä vuotavat vollottaessa.
No etsin minäkin Googlesta ja löysin sen oikeankin vastauksen.
Sanonnan muoto on muuttunut, vanhaan aikaan sanottiin 'perseet olille', se taas oli käsky puimatöiden jälkeen kun alettiin juhlia työn loppumista sahdilla ja istuttiin siis puiduille oljille sitä ryypiskelemään.
Sanonta on siis vanha vaikka nykyisessä muodossaan se on ollut käytössä vain ehkä nelisen vuosikymmentä.- ...
Kiitosta.
Oli arvailu, että jokin merkityshän vanhassa sanonnassa täytyy olla. Kaikilla sanonoilla kun on jokin merkitys.
Mä en löytänyt tuota informaatiota ite, olin tosin melko kännissä, kun koitin asiaa mietiskellä ja tutkailla.
Kiitos!
=DW=
Ja muista sitten äänestää Ihmisten Puoluetta! ... kirjoitti:
Kiitosta.
Oli arvailu, että jokin merkityshän vanhassa sanonnassa täytyy olla. Kaikilla sanonoilla kun on jokin merkitys.
Mä en löytänyt tuota informaatiota ite, olin tosin melko kännissä, kun koitin asiaa mietiskellä ja tutkailla.
Kiitos!
=DW=
Ja muista sitten äänestää Ihmisten Puoluetta!Ole hyvä vaan.
Ja on hauska huomata miten tuo pieni sanaleikki on häivyttänyt sanonnan historian kokonaan ihmisten mielistä, kaikki etsivät merkitystä tuolta olkapäiden korkeudelta vaikka se on selvästi alempana.
Näin suomalaisena, " jolla on aina se kaveri joka huutaa vastarannalla ",
uskon tuossakin tilanteessa yhteishenkeen. Kaveri nostaa kumppanin persiit olallensa ja kantaa tämän kotipehkuihin selviämään.- henrjii
Jos on niin lyhyt, että pussit on jo silmien alla, silloin saa perseet olalle melko helposti
- olallevie..........
Mulla on aina tullut sanonnasta mieleen, että joku on niin kännissä, että hänet pitää kantaa kotiin.
Siis nakataan selkään, perse sattuu juuri kantajan olalle. - voiper...
Eiköhän tuo(-kin) ole tullut englannin kielisestä termistä "bottoms up"
Se tarkoittaa että vedetään perseet olalle:))- Anjaniina.
Samaa mietin, mutta sillai sanotaan kun tyhjennetään lasi loppuunasti, eli pohja ylös.
Mutta paljon mahdollista sekin, eihän tuo vanha sanonta ole ;) No jaa, tuon suora vastine olisi kyllä tutumpi 'pohjanmaan kautta' tms mutta kai joku voi sen noinkin kääntää...
- Anjaniina.
yohuuhkaja kirjoitti:
No jaa, tuon suora vastine olisi kyllä tutumpi 'pohjanmaan kautta' tms mutta kai joku voi sen noinkin kääntää...
Totta, sehän se.
Anjaniina. kirjoitti:
Totta, sehän se.
Juu, voipi olla että joku entinen englanninope raapii pahasti arsenaaliaan tuon ensimmäisen käännöksen kohdalla...
- Anjaniina.
yohuuhkaja kirjoitti:
Juu, voipi olla että joku entinen englanninope raapii pahasti arsenaaliaan tuon ensimmäisen käännöksen kohdalla...
Ei se ole opettajalta saatua oppia, vaan pubissa englannissa.
Bottoms up sanotaan kun skoolataan ja juodaan tuoppi tai snapsi tyhjäksi.
Opettaja saa raapia mitä haluaa, ei se kummoinen ollutkaan. - Anjaniina.
Anjaniina. kirjoitti:
Ei se ole opettajalta saatua oppia, vaan pubissa englannissa.
Bottoms up sanotaan kun skoolataan ja juodaan tuoppi tai snapsi tyhjäksi.
Opettaja saa raapia mitä haluaa, ei se kummoinen ollutkaan.Ai ensimmäisen, joo...
Mitenkä tuohon istuis sanonta " Kannat kattoon "?
Vaihtoehtoisesti teemassa pysyen " Kannikat kantoon "?
Mullapa on "läskit silmillä" joka päivä vaikken ole mitään juonutkaan.
Eikä siihen auttais kun lääkärin toimet.
Jotenkin alkanut miettimään olisko se seuraavan toiveen toteutus.
Joka sekin on kyllä ollut unelmissa melkein lapsesta asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2287620
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455070- 594792
- 753448
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162015Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301900- 311829
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441687- 371619
- 1491376