Etelä-Afrikka

HiAngel

Olen menossa kesällä Etelä-Afrikkaan vaihto-oppilaaksi. Vaihto kestää 7 vikkoa. Olisin todella kiinnostunut kuulemaan kokemuksianne Etelä-Afrikasta! Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan ym. Miten on, pitäisikiö minun ottaa kuuri malariaa vastaan ennen matkaa? Miten kännykät ja -liittymät toimivat siellä? Asioita mitä pitäisi ehdottomasti kokeilla/välttää siellä? Kiitos jo etukäteen!

10

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GG OO

      Etelä-Afrikka on hyvin vaarallinen maa.

      20000 ihmistä kokee siellä vuosittain väkivaltaisen kuoleman.

      Suomalaisia on myös kuollut siellä tyhmyyttään, tai menettänyt terveytensä lopullisesti.

      Matka on suhteellisen turvallinen jos käyttää tervettä järkeä.

    • Leo

      Ystäväni oli siellä vuoden, tykkäsi kauheasti eikä joutunut vaaratilanteisiin. Katso lisätietoja terveysasioista www.ktl.fi

      • GG OO

        Koska hänellä oli terve järki.


    • Safaridude

      Ensinnäkin, EAT:ssä on kesällä talvi ja lämpötila saattaa laskea öisin pakkasen puolelle, ihan tosi! Päivisin lämpötila nousee noin 17 asteen hujakoille. Maassa on suomalaisittain erittäin edullista ja kaupoissa on valikoimaa (lue: houkutuksia) enemmän kuin Suomessa. Tähän liittyen valitse käyttämäsi lentoyhtiö harkiten sillä et tule kuin vihaiseksi jos matkatavarasi ei saa painaa enemmän kuin 20 kg.

      Malarialääkitys ei ole aiheellista muualla kuin maan pohjoisosissa. Muitakaan monijalkaisia malluaisia tuskin tulet näkemään jos vietät aikasi kaupungeissä.

      Etelä-Afrikan vaarallisuus ei ole tuulesta temmattu väite! Rikollisuus on hyvin yleistä ja erittäin raakaa etenkin Johannesburgissa, Pretoriassa ja osittain myös Kapkaupungissa. Raiskaustilastot ovat EAT:ssa maailman huippuluokkaa joten sitä jo aikaisemmin mainittua tervettä järkeä tarvitaan. Jos tulet asumaan etelässä akselilla Port Elisabet - George niin tuskin joudut olemaan huolissasi. Tämä osa maata on hyvinkin rauhallista. Durban muistuttaa hyvin paljon kanarian saaria ja Sun City taas suurta ylihinnoiteltua huvipuistoa, ts. molemmat kaupungit pirun tylsiä paikkoja.

      Kunnolliset kansalaiset ovat erittäin rentoa ja mukavaa porukkaa. Rakastavat ulkoilmaelämää ja grillibileitä. Vegetaristeja (jota et toivottavasti ole) siellä katsotaan hieman pitkään. Tuo kavereille ja sukulaisille tuliaisiksi suosittua biltongia joka on paikallista kuivattua naudan, strutsin tai muun elukan lihaa. Tähän tuotteeseen et voi Etelä-Afrikassa olla tutustumatta!

      Olen varma, että tulet ihastumaan maahan joka monessa suhteessa hakee vertaistaan. Kaupungit muistuttavat lähinnä keski eurooppaa mutta se todellinen Afrikka on kuitenkin vain kiven heiton päässä. Maisemat vaihtelevat kivikkoisista vuoristoista savanniin ja aavikkoon...

      Takaan, että tuo seitsemän viikon oleskelusi tuntuu vierähtävän hetkessä!

      • HiAngel

        Kiitoksia paljon!

        Sain tietää vähän aikaa sitten että isäntäperheeni asu Kempton Parkissa Johannesburgin liepeillä. Sinun kertomasi mukaan saan nyt pitää varani vai mitä luulet?.. Oletko käynyt Etelä-Afrikassa kuinka monta kertaa?


      • Tiinu
        HiAngel kirjoitti:

        Kiitoksia paljon!

        Sain tietää vähän aikaa sitten että isäntäperheeni asu Kempton Parkissa Johannesburgin liepeillä. Sinun kertomasi mukaan saan nyt pitää varani vai mitä luulet?.. Oletko käynyt Etelä-Afrikassa kuinka monta kertaa?

        En ole käynyt ko. maassa, vaan oleillut naapurissa Namibiassa. Siellä vietin aikaa Etelä-Afrikasta kotoisin olevien ihmisten kanssa. Useat heistä olivat ihan oikeasti lähteneet pois E-A:sta rikollisuuden takia. Erityisesti he, jotka olivat kotoisin Johannesburgista. Itse suunnittelin reissua Kapkaupunkiin , mutta tuttavani puhuivat minut ympäri kertoen kauhutarinoita. No, nyt olen kyllä sitä mieltä, että voisin lähteä käymään siellä, ehkä juuri tuon Johannesburgin kyllä jättäsin väliin! Ainakin Namibiassa juuri kuukauden viimeinen viikonloppu oli paikallisilla riehunta-aikaa (tilipäivä!) ja silloin jätin suosiolla yömenot väliin. Terve järki mukaan, ei yksin liikkumista pimeän aikaan tai "epämääräisillä" alueilla porukallakaan...Hauskaa reissua!


      • Safaridude
        HiAngel kirjoitti:

        Kiitoksia paljon!

        Sain tietää vähän aikaa sitten että isäntäperheeni asu Kempton Parkissa Johannesburgin liepeillä. Sinun kertomasi mukaan saan nyt pitää varani vai mitä luulet?.. Oletko käynyt Etelä-Afrikassa kuinka monta kertaa?

        ...kaupunginosa Jo-burgissa ei ole minulle tuttu mutta käsittääkseni se on hieman parempien ihmisten aluetta. Tulet aivan varmasti pärjäämään siellä kunhan pidät järjen päässä ja vältät mustien alueita!

        Olen käynyt EAT:ssä muutamia kertoja ja päässyt tutustumaan maan eri kolkkiin mutta aina sieltä löytyy uutta nähtävää ja koettavaa. Muutan sinne pysyvästi syyskuussa...


      • HiAngel
        Safaridude kirjoitti:

        ...kaupunginosa Jo-burgissa ei ole minulle tuttu mutta käsittääkseni se on hieman parempien ihmisten aluetta. Tulet aivan varmasti pärjäämään siellä kunhan pidät järjen päässä ja vältät mustien alueita!

        Olen käynyt EAT:ssä muutamia kertoja ja päässyt tutustumaan maan eri kolkkiin mutta aina sieltä löytyy uutta nähtävää ja koettavaa. Muutan sinne pysyvästi syyskuussa...

        Nähtävästi Etelä-Afrikassa viihtyy erittäin hyvin kerta muutat sinne:)!

        Kysyisin vielä mitä lentoyhtiötä kannattaisi käyttää ja suosittelisitko malaria lääkkeiden mukaan pakkaamista matkalleni? Ainiin, ja minkä nimisiä kaupunginosia Johannesburgissa tm alueita minun sitten kannattaisi välttää? Eiväthän kai kaikki mustat ole vihaisia valkoisia kohtaan?.. Miten muuten juomaveden laita? Pärjääkö englannilla pitkälle?

        Onnea matkaan sinullekin! Veikkaan että muutat jonnekin eteläosiin?


      • raipe

        Durban ja Sun City ovat lapsiperheille aivan upeita mestoja. Aktiviteettiä löytyy ja kaikilla on hauskaa. Maailman parhaita lomapaikkoja.
        Yksinäiselle hyönteistutkijalle tai hintille ehkä sitten tylsiä -niin kuin koko elämäkin.


    • HiAngel

      Kiitoksia kaikille varoituksista, neuvoista ja kannustuksista! Lisää saa toki vielä lähettää ennen, jälkeen ja matkan aikanakin, käyn silloin tällöin lukemassa. Lähden näillä näkymin viikolla 25 ja palaan heinäkuun viimeisinä päivinä. Pidän kyllä järjen pelissä mukana parhaani mukaan enkä lähde mihinkään itsekseni hillumaan. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe