T.Kansa ja Toivo Kärki

Lorujaje

Tapsa Kansa toteaa Toivo Kärjestä näin :

"Mä oon ollut jotenkin aina sen hänen persoonansa lumoissa, että mä halusin ikään kuin päästä sellaisiin syviin sfääreihin hänen kanssaan, että mua ihailutti niin valtavasti, että on sentään yksi semmoinen tyyppi, jonka kanssa voi ihan millä tavalla tahansa ajatus kulkea. Joskus heitettiin ihan herjaa, joskus paneuduttiin laulun tekemiseen ja kovasti paneuduttiin. Topihan oli äärettömän kriittinen siitä, miten teksti rimmaa ja pelaa, että se piti teknisesti olla todella hyvä ja olin monta kertaa sananmukaisesti todella pulassa. Ja sitten oli se filosofoinnin taso. Se oli hyvin viehättävää ja antoisaa. Mä uskon, että jokainen, joka oli Topin kanssa vähän enempi tekemisissä, sai häneltä hyvin paljon."

Et ymmärtänyt Toivo Kärjen musiikkia urasi alussa?

"Pikemminkin mä olin niin tyhmä, että mä niinkuin kiersin Toivo Kärkeä kaukaa. Silloin urani alkuvaiheessa monet fiksut olivat saattamassa meitä yhteen. Ne jotenkin vaistosivat sen, että mä olisin äänellisesti hyvin sopiva Toivon musiikin tulkiksi. Mutta mä itse olin suurten ennakkoluulojen vanki ja ne muusikkojen jutut tango-Topista ja semmoisesta jääräpäästä, joka pilaa suomalaisen musiikkimakua niin ne olivat semmoisena ennakkoluuloisena esteenä. Kakarana on niin lapsellinen. Mä en halunnut olla tangojen kanssa missään tekemisissä vaikka mä olin niitä pikkupojasta saakka kuullut ja laulanut. Samaa musiikkiahan se on niin kuin kaikki muukin. Että se vaati multa henkistä kasvamista ja varttumista ennen kuin mä ymmärsin, että tällainenkin ihminen on olemassa."

Topin arvoituksellisuus ?

"Mä luulen, että tuommoinen myytti hänen arvoituksellisuudestaan ja arvaamattomuudestaan saattaa johtua juuri hänen voimakkaasta persoonastaan. Suomessahan suurin osa on semmoisia kivoja juu-miehiä, jotka vain takana päin puhuu, mitä puhuttavaa on ja usein edessä päin löpistään vaan tämmöistä ympäripyöreätä. Eikä saa oikein mistään kiinni. Topi on ihan erilainen. Hän pani ihmisen puntariin, siinä puhuttiin suoraan ja paneuduttiin asioihin ja monet eivät ole tottuneet siihen. Toisaalta hänhän myös arvotti vaikka hän oli romanttinen persoona, oli myös tiukan, loogisen ajattelun, järjestyksen. Älynsä oli partaveitsen terävä. Hänhän piti järjestyksestä, perusteellisuudesta ja perusteluista ja onhan se huomattu, ettei moni suomalainen artisti kykene perustelemaan tekemisiään. En tiedä, ovatko kaikki meistä edes ajatelleet, mitä tekevät ja miksi tekevät ja kun joutuu tämmöiseen tilanteeseen. Vielä usein semmoisessa tilanteessa rutiininomaisesti tai työn ohessa tavataan tietty hetki ja sitten tulee seuraava. Siinä saattaa jäädä monta ovea lukkoon. Kerran oli semmoinen tilanne, kun tehtiin yhtä laulua, josta tulikin sitten oikein hyvä laulu. Mä olin tehnyt sitä tekstiä pitkään ja sitten Topi sen sävellysprosessinsa. Saattoi olla niinkin huikeasti, että kun hän hyväksyi tekstin niin hän sanoi: "Jaha, katsotaanpas nyt, mä koesävellän tämän." Hän otti sen nuotin ja lyijykynän ja kymmenessä minuutissa oli sävellys katsottavana. "Katsoppas siitä." Istuttiin, sitten pianon ääreen tapailemaan sitä ja se oli tämä laulu "Odotan sinua niin". Kahdesta kolmeen näitä tehtiin. Mä sanoin Topille, että mä tykkään tästä, mutta musta tämä on vähän liian surullinen. Jos tämä perussävellaji käännettäisiin duuriin. Topi katsoi mua sieltä, tuli hyvin, hyvin vakavan näköisenä. "Kuules, Kansa, mä en ole tähän päivään mennessä harrastanut kimppasävellystä kenenkään kanssa, en minä rupea sitä T. Kansankaan kanssa harrastamaan, että ota tai jätä. Se on siinä nyt." Se oli se koesävellys. Mä olin kanssa sellainen jääräpää, että uskalsin olla eri mieltä. Mä sanoin, että mieti nyt sitä vielä. Älä nyt hylkää ajatusta kokonaan. Topi mursi jotain ja parin viikon päästä kun me tavattiin seuraavan kerran siinä saman pöydän ääressä, puhuttiin niitä näitä. Sitten hän muina miehinä heitti sen nuotin sieltä ja sanoi: "Tuossa on muuten tuo ralli, että se on nyt duurissa.""

4

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Porujaje

      No öhöm, missäs tälläinen haastattelu on tehty vai ihan itsekö olet sen tehnyt...?

      • Lorujaje

        Lainaus on " Liljankukka ja tulenliekki"-jutusta , jonka kirjoitti Tuija Wuori-Taberman


      • poraajo
        Lorujaje kirjoitti:

        Lainaus on " Liljankukka ja tulenliekki"-jutusta , jonka kirjoitti Tuija Wuori-Taberman

        ...ööö missäs sitten tämmönen juttu on kirjoitettu????


    • Lorujaje

      En tiedä mahtaako se olla joku kirja. netistä vaan löysin tuon jutun, joka oli otsikoitu "Liljankukka ja tulenliekki " ja toimittajan nimi perässä.

      Myös mm. Päiviö Pyysaloa, Maarit Niiniluotoa ja Toivo Kärjen poikaa jutussa oli haastateltu , mutta lainasin tähän vaan nuo Tapsan kommentit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1290
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      69
      835
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe