ISOT korvat

ei höröt kuitenkaan

Onko palstan lukijat kuulleet koskaan sanontaa, että "isokorvaiset ihmiset eläisivät pitempään kuin pienikorvaiset"?

P.S. Mulla ovat isoiset korvat, mutta niin olivat isävainaallakin, vaan kumma kyllä ei kovin montaa vuotta yli 60 ikävuoden elänyt. Mummoillani oli isot korvat molemmilla ja he elivät kyllä pitkään kuin myös toisen mummoni monilukuinen siskojengi, ja kaikilla heillä ei mitkään kovin pienoiset korvat. Pirteää porukkaa kaiken kaikkiaan; ja elivät melkein 80 ja 90 vuoden kieppeille.

3

2113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+13

      Heh. Tietääkseni korvat voivat kasvaa nimenomaan vanhuudessa, samoin nenä. Kyse on kasvuhormonin paikallisesta vaikutuksesta, akromegaliasta.

      Korvan ihannekoko on sitten asia erikseen. Korvalehden koko on suhteessa tärkeimpien ääniaaltojen "kokoon" liian pieni. Ihannekoko on oman kämmenen koko. Jos kokeilet miten äänet muuttuvat kun panet kämmenen korvan taakse, huomaat, että nimenomaan erotuskyky kasvaa, ei niinkään volyymi. Simpansseilla tämä asia on paremmin.

      • ei höröt kuitenkaan

        Kokeilin tuota kämmen korvan taakse jne. temppua, ja totta turiset tuosta erotuskyvystä. Mut onnekseni ei mulla nyt mitkään oman kämmeneni (huomio: ei lapiokädet) kokoisetkaan korvat ole; huh sentään eli omaan kuitenkin ihan säädyllisen ja normin kokoiset, muttei nämä mun kuulokkeet ole niin pikkuruisetkaan, kuten joillakin olen nähnyt. Esim. toisella tyttärelläni on pienemmät korvat kuin minulla, vaikka eivät isänsä korvatkaan ole mitkään hiirulaisen korvat.


        Vanhoilla ihmisillä usein korvat ja nenäkin näyttävät isoilta, mutta olisiko syynä sekin, että kun iho rypistyy ja lihaksetkin kutistuu ja veltostuu iän myötä, alkavat nenä ja korvat näyttää muutoinkin suurilta vanhuksen päässä.


    • Urmo

      Olen kuullut, että pitkät korvanipukat kertoo pitkästä iästä, ei niinkään korvien koko. Tämäkin on tutkittu juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe