Onko palstan lukijat kuulleet koskaan sanontaa, että "isokorvaiset ihmiset eläisivät pitempään kuin pienikorvaiset"?
P.S. Mulla ovat isoiset korvat, mutta niin olivat isävainaallakin, vaan kumma kyllä ei kovin montaa vuotta yli 60 ikävuoden elänyt. Mummoillani oli isot korvat molemmilla ja he elivät kyllä pitkään kuin myös toisen mummoni monilukuinen siskojengi, ja kaikilla heillä ei mitkään kovin pienoiset korvat. Pirteää porukkaa kaiken kaikkiaan; ja elivät melkein 80 ja 90 vuoden kieppeille.
ISOT korvat
5
2455
Vastaukset
- 11+13
Heh. Tietääkseni korvat voivat kasvaa nimenomaan vanhuudessa, samoin nenä. Kyse on kasvuhormonin paikallisesta vaikutuksesta, akromegaliasta.
Korvan ihannekoko on sitten asia erikseen. Korvalehden koko on suhteessa tärkeimpien ääniaaltojen "kokoon" liian pieni. Ihannekoko on oman kämmenen koko. Jos kokeilet miten äänet muuttuvat kun panet kämmenen korvan taakse, huomaat, että nimenomaan erotuskyky kasvaa, ei niinkään volyymi. Simpansseilla tämä asia on paremmin.- ei höröt kuitenkaan
Kokeilin tuota kämmen korvan taakse jne. temppua, ja totta turiset tuosta erotuskyvystä. Mut onnekseni ei mulla nyt mitkään oman kämmeneni (huomio: ei lapiokädet) kokoisetkaan korvat ole; huh sentään eli omaan kuitenkin ihan säädyllisen ja normin kokoiset, muttei nämä mun kuulokkeet ole niin pikkuruisetkaan, kuten joillakin olen nähnyt. Esim. toisella tyttärelläni on pienemmät korvat kuin minulla, vaikka eivät isänsä korvatkaan ole mitkään hiirulaisen korvat.
Vanhoilla ihmisillä usein korvat ja nenäkin näyttävät isoilta, mutta olisiko syynä sekin, että kun iho rypistyy ja lihaksetkin kutistuu ja veltostuu iän myötä, alkavat nenä ja korvat näyttää muutoinkin suurilta vanhuksen päässä.
- Urmo
Olen kuullut, että pitkät korvanipukat kertoo pitkästä iästä, ei niinkään korvien koko. Tämäkin on tutkittu juttu.
- Anonyymi
Olen lapsuudessani kuullut uskomuksen että isokorvaiset elävät pidempään kuin pienikorvaiset. Appeni eli 93 vuotiaaksi isokorvaisena, mutta kaikki muut sukulaiset/ tuttavat ovat eläneet 80- 90- vuotiaksi olipa isot tai pienet korvat. Isäni kuoli 45- vuotiaana ja isot korvat hänelläkin oli. On siis vanhan kansan uskomus.
- Anonyymi
Isot korvat kertoo myös viisaudesta. Norsulla on isot korvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1538989Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492689Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292481- 562469
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971865- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231743Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461285Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61146