Lapsivesipunktio

Äippä 9/2011

Onko palstalaisilla kokemusta lapsivesipunktiossa käynnistä?

Itselläni on todettu perinnöllinen kromosomimutaatio, joka epätasapainoisessa muodossa periytyessään aiheuttaa hyvin vakavia kehitysvikoja. Tämän vuoksi päädyimme tutkimuksiin. Alunperin piti ottaa istukkanäyte, mutta se ei onnistunut, koska istukka sijaitsee niin hankalassa paikassa, joten jouduimme odottamaan vielä 3 viikkoa lapsivesipunktioon pääsyä.

Toimenpide on vihdoin edessä torstaina ja nyt alkoi jännittämään... Varsinainen näytteen ottaminenkin jännittää hieman, mutta enemmän pelottaa keskenmenoriski (vaikka se onkin vain 1/200) ja tulosten odottaminen, johon voi mennä jopa yli 3 viikkoa.

Millaisia kokemuksia muilla on?

17

5304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimia.

Niin. Ei se herkkua ole.

Varsinainen toimenpide ei ole erityisen epämiellyttävää. Enemmän se minuakin pelotti etukäteen kuin miten se sitten todelisuudessa sattui. Toimenpide tehdään ultran kanssa niin, että varmistutaan, ettei neulalla ostuta lapseen. Toimenpidepäivän olo oli vähän epämiellyttävä ja supistelikin hiukan (minulla viikkoja oli jo yli 30 kun punktio tehtiin) ja lääkäri suosittelikin, ettei toimenpidepäivänä pidä tehdä yhtään mitään, ei nostaa mitään eikä muutenkaan "urheilla" eli varaudu siihen, että se on pötköttelypäivä.

Ja ne päivät tuloksia odottaessa, ne olivat kauheita, en edes yritä väittää muuta. Tunteet menivät vuoristorahaa, ennätin toivoa parasta ja toisessa ääripäässä jo luopua lapsesta. Toivottavasti pystytte miehesi kanssa avoiemsti tunteistanne puhumaan, se on tärkeää, ihan alusta saakka, oli tulos sitten mikä tahansa ja kävi asiassa kuinka vain. Itse sain pikatuloksen vähän nopeammin, lopullinen vastaus kesti sen kolme viikkoa.

Paljon voimia raskaaseen elämäntilanteeseenne. Halaus.

• Äippä 9/2011

Kiitos kokemuksen jakamisesta ja tuesta! Vertaistukea todella kaipaa tässä tilanteessa...

Hyvä kuulla, että itse toimenpide ei ole sen pahempi. Pahinta siis on se tulosten odottelu, kuten pelkäsinkin. Tulokset kerrotaan täällä puhelimitse ja tietysti virka-aikaan keskellä päivää eli silloin kun itsekin olen töissä. Pelottaa jo etukäteen, miten reagoin, kun puhelu tulee kesken työpäivän. Jos tulos on huono, niin itkuhan siinä pääsee. Toisaalta, jos tulos on hyvä, niin riemulla ei varmaan ole rajaa. Viimeistään silloin siis loputkin työkavereista varmasti saavat tietää raskaudestani.

• Henni78

Naistenklinikan sikiötutkimusyksikön lääkärin mukaan keskenmenoriski on noin 0,2-0,5 prosenttia nykyisin.

Neula oli hurjan pituinen, vaikkakin ohut. Piston huomasin, muttei se oikeastaan edes sattunut. Hieman ihmettelin, koska sitä lääkäri vertasi verikokeen ottoon. Toisaalta mulla oli näytteenottokohdalla vielä edellisen sektion jälkeen hieman tunnottomampi alue jäljellä. Hieman epämiellyttävältä tuntui kun se neula hieman liikkui lapsivettä imettäessä, mutta parissa minuutissa oli ohi.

Koin toimenpiteen helpompana kuin olin odottanut. Se oman vuoron odottaminen ja pöydälle kapuaminen oli kyllä todella pelottavaa.

Kuulemma voi suoraan mennä töihin tai muuhin puuhiin, mutta onneksi olin esikon vienyt päiväksi hoitoon, koska kyllä alavatsalla oli loppupäivän jonkinlaista vihlontaa ja jomotusta, joten vietin loppupäivän ihan nukkuen. En olisi kyllä töihin sen jälkeen mennyt, jos en hoitovapaalla olisi jo ollut.

Nykyään testataan yleisimmät kromosomiviat, jolloin odotusaika on noin viikon. Jos jotain löytyy, soittavat kuulemma neljän päivän sisään. Ja jos kaikki ok, kirje tulee postissa noin vkon päästä. Yleensä tutkitaan 13,16,18 ja 21-trisomiat ja sukusolut (turnerin syndrooman varalta).
      Toki, jos muuta kuin yleisimpiä testataan, odotusaika tuloksille saattaa olla pidempi.

• Äippä 9/2011

TAYS:ssa kuulemma määrätään toimenpidepäivä automaattisesti sairaslomaksi, joten ei onneksi tarvitse harkitakaan töihin menoa. Ensimmäinen päivä on kuulemma se kaikkein riskialttein, joten ajattelin itsekin vain makoilla silloin.

Mun tapauksessa tutkitaan koko karotyyppi, joten vastaus luvattiin vasta 3 viikon päästä. Ja soittavat tuloksen joka tapauksessa, oli se hyvä tai huono. Itse ehkä mieluummin olisin ottanut kirjeen, koska sen voisi katsoa rauhassa kotona miehen kanssa yhdessä, eikä tarvitsisi kesken työpäivän vastata noin tärkeään puheluun. Mutta ei voi mitään...

• efgbbgdsa

Olin punktiossa 36 5 veren vasta-aineiden takia Taysissa. Pisto ei satu, kohta puudutetaan ja ultralla katsovat koko toimituksen ajan ettei vauvaan osu. Neula on hurjan pituinen :) Itse en sairauslomista tms. tiedä, koska punktion jälkeen päätettiin kiireellisestä sektiosta, eli äidiksi päädyin pari tuntia punktion jälkeen :)

• ........

Oho, en olekaan kuullut, että vielä puuduttaisivat näytteenottokohdan. Ei se toki muutenkaan mielestäni sattunut, mutta muistaakseni joku kerran sanoikin, ettei kohtaa voi puuduttaa, jottei näyte menisi pilalle...? Tiedän sitten..

• efgbbgdsa
        ........ kirjoitti:

Oho, en olekaan kuullut, että vielä puuduttaisivat näytteenottokohdan. Ei se toki muutenkaan mielestäni sattunut, mutta muistaakseni joku kerran sanoikin, ettei kohtaa voi puuduttaa, jottei näyte menisi pilalle...? Tiedän sitten..

vatsan päälle levitettiin ihoa puuduttavaa, ruskeaa ainetta, en tiedä tarkemmin, mitä oli.

• Betadine.
        efgbbgdsa kirjoitti:

vatsan päälle levitettiin ihoa puuduttavaa, ruskeaa ainetta, en tiedä tarkemmin, mitä oli.

Se ruskea on Betadinea. Ei puuduta vaan desinfioi.

• efgbbgdsa
        Betadine. kirjoitti:

Se ruskea on Betadinea. Ei puuduta vaan desinfioi.

Se ei ollut :) Hoitaja sanoi aineen olevan puudutusainetta, pakko kai uskoa :)

• ..........
        efgbbgdsa kirjoitti:

Se ei ollut :) Hoitaja sanoi aineen olevan puudutusainetta, pakko kai uskoa :)

öö, kyllä mullekin levitettiin sitä ruskeankellertävää nestettä vatsalle, ja kyllä se vaan on betadinea, eli desinfioi näytteenottoalueen, muttei todellakaan puuduta.
        Kyllä hoitaja (paikalla on yleensä vain kätilö ja lääkäri, ei hoitajia) on puijannut luulemaan, että on puudutetta, jos niin on oikeasti sanonut.
        Tosiaan lapsivesinäyte saattaa mennä pilalle, jos sekaan eksyy puudutetta. Toki puudutetta voisi laittaa ensin ja sitten pyyhkiä kunnolla pois ja päälle vielä sitä desinfiointiainetta.

• Milli**

Hei,
      kävin niskaturvotus-ultrassa ja siihen kuuluvassa verikokeessa/seulassa rv 11 4. Turvotus oli normaali, mutta seulassa jäin "kiinni". Eli riskiarvoksi 1:190.
      Aika järkytys se puhelinsoitto tuloksesta oli, soittivat jo neljän pvän päästä punktiosta tän tiedon.
      Punktio tehtiin rv 15 4, toimenpide ei ollut niin kamala, kuin olin mielessäni kuvitellut. Neulaa en halunnut nähdä:) Puudutuksesta ei mitään puhetta. Alkuun tuntui kuin olisi otettu verikoe, mutta kun sitä työnnetään sitten syvemmälle, se tuntui epämiellyttävältä. Pari putkiloa ottivat. Toimenpidenpäivä on sairaslomapäivä ja ihan pötkötellessä loppupäivä hyvä olla ja vältellä raskaita nostoja tms.

Pikatulokset sai jo 3n pvän päästä ja kromosomisto normaali. Loppuviljelyn tulokset tulivat sitten siitä parin viikon päästä ja kaikki oli normaalisti.
      Pahinta oli odotella tuloksia..

Hurjasti tsemppiä teille!

• mie vaa

Minä seurasin kauhunsekaisin tuntein kun neulaa laitettiin vatsaan... Oli monitori sopivassa asennossa..
      Vaavi kölli aika edessä, ja istukka haittasi myös toimenpidettä. Toinen lääkäri tuli avuksi, ja homma saatiin tehtyä. Jännitys oli huima. Toimenpide ei itsessään sattunu.
      Taysissa olen testeis ollu ja ei siel ainakaan mulle mitään puudutuksia tarjottu.
      Testipäivä oli saikkupäivä. Ja muutama päivä ottaa rennosti, koska kohdun seinäänhän tehtiin reikä. Myös seksi muutaman päivän pannassa:( Syy: Ettei lapsivettä pursua pienenpienestä reiästä pois.

• Äippä 9/2011

No niin, punktiossa käyty! Ei puudutettu millään tavalla, mutta eipä tuo silti varsinaisesti sattunut. Hieman tuntui ikävältä, mutta eipä se juuri verikoetta kummempi toimitus ollut. Väkeä pyöri ympärillä kuin pipoa, kun lääkärin ja kätilön lisäksi paikalla oli erikoistuva lääkäri, kätilöharjoittelija ja lopulta vielä ylilääkärikin, joka tuli auttamaan näytteen otossa. Itse katselin myös toimenpidettä monitorista.

Nyt sitten lepoa tämä päivä ja peukut pystyyn, että kaikki menee hyvin. Tuloksia saa odotella vielä sen kolmisen viikkoa, mutta yritän nyt olla ajattelematta asiaa liikaa, kun en sille itse kuitenkaan mitään voi.

• Äippä 9/2011

Huh helpotusta! Pakko heti jakaa täälläkin ilouutinen. TAYS:sta soittivat ja kertoivat, että kromosomitutkimuksen tulokset olivat ok. Lapsella on sama balansoitunut translokaatio kuin itsellänikin, mutta siitä ei ole mitään haittaa, joten kaikki kunnossa. Itku pääsi, kun hoitaja tämän kertoi, niin suuri kivi vierähti sydämeltä :-)

• äiti kahdelle.

VALTAVAN PALJON ONNEA!!!!! Miten ihanaa.

Nyt vain ihanaa loppuodotusta!

• ruska_-85

Onnea!

Minäkin olen menossa lapsivesipunktioon, 3.5. Istukkanäyte olisi otettu 6.4. mutta ei onnistunut, ikävä kyllä. Olisi tämä epätietoisuuden piina jo varmaan ohi jos ekalla käynnillä näyte olisi voitu ottaa. :(

• Äippä 9/2011

Voi, tiedän tasan tuon tunteen :-( Pitkiä viikkoja edessä. Itse lopulta pystyin yllättävän hyvin olemaan ajattelematta asiaa, vaikka etukäteen pelkäsin, että huolehdin 24/7 siihen saakka, kunnes saan tulokset. Jotenkin onnistuin uskottelemaan itselleni, että kaikki on ok, eikä syytä huoleen ole. Kun ei asialle itse kuitenkaan mitään voi, niin parempi olla miettimättä, jos vain pystyy. Voimia ja tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe