Basillaari migreeni

basillaari migreeni

Hei, kohtalotoverit!

Minulla todettiin synnytyksen jälkeen 2 vuotta sitten basillaari migreeni (oli aiemminkin ollut aurallinen migreeni mutta raskauden aikana muutti muotoaan basillaariin ja pääkin kuvattiin raskauden jälkeen). Neurologi sanoi, että triptaaneja vältettävä. Aika pelottava on tämä uusi oireisto :(

Terveyskeskuslääkäri määräsi sitten lisälyönteihin ja "jännitykseen" beetasalpaajan (pitkävaikutteisen) ja vasta eilen luin, että b-salpaajienkin käyttö basillaari migreenin yhteydessä olisi vasta-aiheista tulppariskin vuoksi. Kysyisinkin nyt teiltä basillaarista potevat, että onko kenelläkään beetasalpaajaa estolääkkeenä tai muuten vaan käytössä? Pitänee ottaa yhteyttä terv.keskuslääkäriin, kunhan yhteyden terv.keskukseen saa. Siihen saakka olisivat tervetulleita! Kiitos!

27

2872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittajaaaaaaa

      Migreeni-palstalle ei varmaan eksy ketään joka kärsii basilaarimigreenistä ja joka olisi saanut neurologilta ohjeita lääkityksestä..

      • bc

        Itselläni samanlainen tilanne,että alkoi raskauden jälkeen. Sitä ennen olen kärsinyt aurallisesta migreenistä tai ns.kroonisesta migreenistä,joka on ollut tavallaan aina päällä jollain tavalla.
        Nuorempana määrättiin propralia ja käytin sitä jonkin aikaa,mutta huonolla tuloksella. Vaikutuksen lakattua tilanne oli aina vaan pahempi. Teki unettomuutta,painajaisia ja liikkuvana ihmisenä tuli hengenahdistusta. Pahensi refluksisairauttani.
        Tilannettani on pahentanut vielä se,että sairaudestani tehtiin synnytyksen jälkeen väärä diagnoosi(epilepsiadiagnoosi),joka nyt vasta diagnosoitiin basilaarimigreeniksi. Eeg on aina ollut sen mukainen,että on epilepsia. Hajutuntemuksia,joita saan pahenevat propralin vaikutuksesta ja samaten valonvälähdykset ja se mieletön päänsärky ovat pahempia.Alhaisen pulssinkaan tähden eivät sovi minulle.
        Epilepsialääke debrakinesta sain aika hyvän lääkkeen aluksi,mutta siitäkin tuli sitten omat haittavaikutuksensa. Tulppariskistä varoitti minuakin neurologi yleisesti ottaen,mutta ei varsinaisesti minkään lääkkeen suhteen.


    • aloittajaaaa

      Ai siis onko meillä basilaarista kärsivillä yleisesti suurentunut tulppariski/ aivotulppariski? Minulle ei sanottu tuosta tulppariskistä mitään. Neurologi sanoi, että välttää triptaaneja ja varsinkin silloin kun on aurakohtaus menossa että voi jäädä "päälle" eli jälikäteen ajateltuna kaunisteltu versio ilmeisesti juuri tuosta että voi tulla veritulppa. Kannattaisiko migreeniin sitten ottaa tuo aspiriini, tulppariskin pienentämiseksi? Lääkärin soittoaika vasta perjantaina, odottavan aika on pitkä. Soittoaika lisäksi yleislääkärille joka ei kuitenkaan osaa sanoa mitään tuohon beetasalpaajaan ja migreeniin.. Vastauksesta etukäteen kiittäen :)

    • bc

      Muistaakseni tarkoitti aurallista migreeniä,ei varsinaisesti erikseen basilaarimigreeniä. Mutta mun mielestä sama juttu tässäkin migreenissä.Puhui jotain prosentuaalisia lukuja.
      Olen niin kauan sairastanut tätä,etten ole ottanut siitä niin kovaa stressiä,kun tän vaivan takia on muutenkin ihan hukassa. Jossei saa apua mistään lääkkeistä niin sitä on täysin tuuliajolla ja eipä ne lääkärit tähän muuta osaa keksiä. Omasta mielestäni tämä sairaus on toisten niin vaikea ymmärtää,jopa ihan lähimmäistenkin.
      Itsekkin harkitsin jossain vaiheessa sitä aspiriinin syöntiä,muttei sovi tällaiselle mahavaivaiselle.
      Lisälyöntisyys on myös minulla ajoittain kurjana vaivana. Sitten on taas pitkiä aikoja,ettei niitä ilmaannu.Lääkäri olisi taas määrännyt niitä beetasalpaajia,mutta kun eivät sovi.

      • aloittajaaaaa

        Heippa!

        Ai en mä muistaakseni ole tiennyt tuotakaan, et auralliseen migreeniin liittyy tulppariski. Ei kai sitä hirveästi mainosteta. Muistan kun raskausaikaan kun kärsin melkein päivittäin tuosta migreenistä, niin neuvolalääkäri ja äitipolin lääkärit sanoivat, että erittäin ikävä ja kiusallinen vaiva mutta vaaraton. Ei se nyt niin vaaraton sit taida ollakaan.. E-pillereitähän ei tosiaan suositella aurallista migreeniä sairastavaille kun lisää tulppariskiä, samoin varmaan tupakointi yms. Huh, kun rupes jänskättää..
        Taidan harkita tuota aspiriinin ostamista seuraavalla kerralla ja varmistan vielä apteekista soveltuvuuden.
        Aika jännä, onkohan noita lisälyöntejä useinkin migreenikoilla? Onko joku "tyyppivirhe" ? :) Oletko hyvin pärjännyt ilman b-salpaajaa? Itsellä niitä oli aika paljon ja b-salpaaja oli tarpeen jo ihan mielenterveydenkin takia ;) eikö ne sulle muuta esittänyt, jolla sais lisäreitä vähennettyä? Meni nyt vähän ohi aiheen, joka oli siis migreeni :) Tuntuu ettei kohtalotovereita löydy niin on sit mukava kysellä kun sellainen löytyy :)


    • bc

      Eipä mulle ole muuta esitetty,paitsi,että muutamavuosi sitten oli sellainen holter mittari tai joku sen tapanen. Se rekisteröi vrk:n ajan niitä lisälyöntejä,koska niistä oli ihan vaivaa arkielämän kannalta. Hengästymistä ja pyörtymisen tunnetta ja kun ei meinannut jaksaa tehdä mitään,kun niitä oli melkein peräkanaa.
      Sitä en huomannut kertoa,että olen käyttänyt mangnesiumia muutaman vuoden ajan ihan migreenin takia ja suonenvetoon ja pitäs siitä kai olla hyötyä noihin lisälyönteihinkin. Jostain luin vähäaika sitten,että jommalla kummalla ryhmällä migreenikoilla tai epileptikoilla on taipumusta rytmihäiriöihin(lisälyönteihin).
      Kovin lääkäri ainakin vakuutteli,ettei ne ole vaarallisia ja että niitä on kaikilla.Video eeg:ssä ne ainakin näkyivät hyvin nukkuessa ja niitä oli silloin runsaasti.
      Olen kyllä senkin huomannut,jos niitä kovin ajattelee,niin kyllä tilanne pahenee. l

      • aloittajaaaaaaaa

        Ahaa, aika jännä et se migreeni vois olla jotenkin osallisena tuossa lisälyöntitaipumuksessa. Olen kuullut myös sellaisesta että sydämessä (väliseinässä tms) voisi olla reikä jos kärsii migreenistä. En tiedä onko sit ihan legendaa :) Juu mulle kans sanottiin että kiusallisia ja vaarattomia mut jos häiritsee/ on paljon kannattaa lääkitä. Musta kans tuntuu et jos alan miettiä et ompa niitä taas tuntunut niin sit niitä vastaa alkaakin tuntua. Mulla bigemiaa (l. jokatoinen lyönti on lisälyönti) toisinaan ja joskus joku yksittäinen jysäytys, liekö kammiolisäri kun joskus paukauttaa kovemmin. Myös asennolla (vrt. vagushermo) vaikutusta lisäreihin joskus. Tänään apteekissa sain neuvon et tehokas voisi olla panadol kupillinen kahvia ajaa kuuleman vähän samaa asiaa kuin panacod (on sitä kofeiinia, jos oikein ymmärsin) olin kyllä ihan hoo moilasena mut pitänee kokeilla seuraavan kerran :)


      • aloittajaaaaa
        aloittajaaaaaaaa kirjoitti:

        Ahaa, aika jännä et se migreeni vois olla jotenkin osallisena tuossa lisälyöntitaipumuksessa. Olen kuullut myös sellaisesta että sydämessä (väliseinässä tms) voisi olla reikä jos kärsii migreenistä. En tiedä onko sit ihan legendaa :) Juu mulle kans sanottiin että kiusallisia ja vaarattomia mut jos häiritsee/ on paljon kannattaa lääkitä. Musta kans tuntuu et jos alan miettiä et ompa niitä taas tuntunut niin sit niitä vastaa alkaakin tuntua. Mulla bigemiaa (l. jokatoinen lyönti on lisälyönti) toisinaan ja joskus joku yksittäinen jysäytys, liekö kammiolisäri kun joskus paukauttaa kovemmin. Myös asennolla (vrt. vagushermo) vaikutusta lisäreihin joskus. Tänään apteekissa sain neuvon et tehokas voisi olla panadol kupillinen kahvia ajaa kuuleman vähän samaa asiaa kuin panacod (on sitä kofeiinia, jos oikein ymmärsin) olin kyllä ihan hoo moilasena mut pitänee kokeilla seuraavan kerran :)

        niin siis tehokas migreeniin, vaihdoin aihetta lennossa :)


    • Liia82

      Millaisia näköhäiriöitä teillä on ja muuta oireistoa? Itselläni aurallinen migreeni ilman särkyä. Raskauden aikana muutti muotoaan ja näköhäiriöt pahenivat. Nyt toisessa raskaudessa näköhäiriöt entisestään pahentuneet,lähes kokoajan näkökentässä välähdyksiä ja valoja.Pelottavaa.Lisälyönnit alkoivat ensimmäisessä raskaudessa.

      • aloittajaaaa

        Puhekyky menee (puheenymmärtäminen/- tuottaminen on hankalaa), sekava/ outo olo, puutumisoireet kädessä/ huulessa/ nenässä, näköhäiriöt ja päänsärky. Varaudu siihen etti palaudu entisekseen raskauden jälkeen, itselläni ei ainakaan palautunut. :( Todella kiusallinen vaiva :( Mulla oli joskus harvoin lisäreitä myös ennen raskautta mut synnytyksen jälkeen (univaje) niitä alkoin tulla yhä enemmän eikä varmaan enää siihen tilanteeseen palaudutakaan et niitä ei tuntuis ollenkaan.. Kurjaa tämäkin :(


    • bc

      Samaten tuo puhekyky ja tavut sanoissa sekaisin. Poissaoleva olo esim.jossain ryhmässä,tunne kuin olisi jossain kuplassa.
      Valonvälähdykset useimmiten ennen nukkumaan menoa(turkoosit,kirkkaat,keltaiset). Näön menetys hetkellisesti toisesta silmästä. Kasvojen toisen puolen puutuminen. Jatkuvaa kirkkaiden tähtien näkemistä tai mustia pilkkuja. Vanhojen muistojen ja makujen hetkellinen uudelleen eläminen sekunnissa. Entiselämykset ja hajutuntemukset. Märkyyden tunne jossain kohtaa jaloissa. Huimaus ja hetkellinen poissaolo,kuin kaatuisi.Korvien soiminen.
      Edelliset oireet voivat olla ilman päänsärkyä,mutta sitten voi tulla monia kuukausia kestävä päänsärky,johon ei auta mikään. Pahimmillaan tunne,että taju lähtee.
      Päänsärkyvaiheiden aikana,sitten tulee se kurjin ,unettomuusjakso.Uni ei tule neljänkään valvotun yön jälkeen ja sitten tilanne on katastrofaalinen. Tämä juuri tapahtui puolivuotta synnytyksen jälkeen. Pitäisi kuitenkin jaksaa valvoa,koska en voi käyttää mitään rauhoittavia,koska ne vain pahentavat tilannetta. On koettu.
      Kaikelle vilkkuvalolle olen äärimmäisen herkkä.Samaten kaikki pienet raidat ja kuviot tekevät oksettavan ja poissaolevan olon. Joskus löydän itseni tuijottavan kaupassa jotain raidallista paitaa ja sellainen olo,että se vetää puoleensa kuin mangneetti,enkä pääse pois ja paha olo on ja kuitenkin toisaalta on vain pakko tehdä niin. Jotensakin todellisuudesta irtaantumista.
      Sitten on välillä se huvittavin päivä,kun on niin onnellinen ja ei ole tietoakaan noista ylläolevista asioista.Kaikki tuntuu menevän niin kuin ihmisen mieli ja se on juuri ennakko-oire,että kohta alkaa kurja jakso. Kyllä tästä saisi vaikka romaanin!

    • Liia82

      Tutuilta kuullostaa teidän oireet. Itselläni menee näkö toisesta silmästä muutaman minuutin ajaksi säännöllisesti 4-8 viikon välein,tämä alkoi n.5 vuotta sitten. 3 vuotta sitten raskaus aikana alkoi näkyä lisäksi jatkuvaa kirkkaiden pisteiden vilinää.Tässä raskaudessa on puoli vuotta näkynyt lisäksi tummia valolaikkuja jotka ilmaantuu muutamiksi sekunneiksi näkökenttään,provosoituvat kun verensokeri laskee.Lisäksi välähtelee valopisteitä ja näkyy valoviiruja ym. Särkyä ei tule mutta välillä tulee jaksoja jolloin päätä jomottaa muutaman päivän,särkylääke onneksi auttaa. Vasen puoli kasvoista ja kädessä välillä puutumistuntemuksia. Lyhyitä huimaus tuntemuksia joskus. Outoa ja poissaolevaa oloa usein jolloin keskustelu muiden kanssa hankalaa. Hajuelämyksiä joskus harvakseltaan mm.savunhaju herätessä. Magneettikuvat otettu 2 vuotta sitten ja sydämen ultraäänessä lisäreiden takia,mitään selittävää ei silloin ainakaan löytynyt. Todella raskasta etenkin näköhäiriöiden kanssa eläminen!

      • aloittajaaaa

        Yhteisesti liia82:lle ja bc:lle: Siis mullakin on kyllä ollut noita valoviiruja (jotka näkyvät näkökentässä toisinaan kestäen sekunneista muutamiin minuutteihin) en ole osannut yhdistää migreeniin vaan olen ajatellut niiden johtuvan kireistä niska-hartiaseudun lihaksista (jotka nekin ovat koko ajan melkein enemmän tai vähemmän jumelissa).
        Mulla lisäksi tuota että tulee toisinaan huimauskohtauksia et tuntuu et kaatuu mut ne kestää vain ehkä alle minuutin. Samaten mulla on noita unettomuusjaksoja välillä, eli menee jotenkin ihan sykleittäin ne et ei meinaa saada mitenkään unta vaik pyörii monta tuntia sängyssä. Sitten kun tuo vaihe on ohi, niin ei tarvi kun mennä sänkyyn ja laittaa silmät kiinni niin nukahtaa samantien.
        Tosi jännä kun meillä kolmella migreenikolla (nimenomaan basilaarimigreenikolla) on ihan samantyyppistä oireistoa lisälyöntitaipumuksineen. En ole tosiaan noita kaikkia oireita osannut migreeniin aiemmin yhdistää kun on muutakin vaivaa (esim. ne hartiat) mutta kylläpä nyt kuulostaaa tutulta kun te kerrotte. Vähän lohdullista kuulla toisiltakin samantyyppistä tarinaa, on niin epänormaali olo ollut näiden ongelmien kanssa. Ei tätä/ näitä vaivoja kyllä kelleen toivoisi.
        Onko tietoa teillä kummallakaan voiko tämä tästä helpottua ajan myötä vai jatkuuko vanhuuteen asti näin rajuina nää vaivat. Huolestuttaa kyllä vähän tuo tulppariskikin...


    • bc

      Se on jännä juttu,että se on minullakin se savunhaju. Hajuoireiden ei pitäisi olla migreeniperäisiä neurologini mukaan ja hän on edelleenkin sitä miel-
      tä,että on epilepsia,mutta mikäpä niitä tietää.
      Mangneettikuva otettu minultakin kaksi kertaa. Jotain valkoisen aineen specifisiä läikkiä löyty,muttei muuta. Ensimmäisellä kertaa niitä ei ollut,mutta toisessa kuvauksessa sellaisia löytyi. Toiset sanovat,että ne ovat iän mukana tuomia juttuja ja toinen neurologi,että ollut korkea kolestroli ja kova verenpaine jossain vaiheessa.

      • bc

        Uskon ainakin niin,että se on itselläni estrogeeniperäistä ja kun sitten on vaihdevuodet mennyt ohi,niin asia helpottuu. En tiedä onko asia niin? Jos koko hedelmällinen ikä on ollut yhtä tuskaa,niin luulis sen sitten helpottuvan.


      • Hav, kok.,

        Neurologeissa on merkittäviä eroja riippuen siitä, mikä sairaus on heidän erikoisosaamistaan. Epilepsialääkitys ei poista passiivisen tupakoinnin päänsärkyä,osaan sanoa kokemuksesta.

        Yhdyn alempana mainitsemaasi (ainakin nimimerkistä päätellen) että olisi suoraan verrannollinen hormonikiertoon, eli vaihdevuosien jälkeen ohi. Minulla on ollut migreenin oireita murrosiästä alkaen, mutta ilman neurologin apua. Välillä on ollut tension oireita, joten ota sitten selvää ... Passiivisen tupakoinnin päänsärky alkoi jo lapsuudessa, mutta se jätettiin hoitamatta.

        Kaiken järjen mukaan aivoveritulppa ei vaikuta kolesteroliin eikä sydänveritulppaan.


      • herkkä pää
        bc kirjoitti:

        Uskon ainakin niin,että se on itselläni estrogeeniperäistä ja kun sitten on vaihdevuodet mennyt ohi,niin asia helpottuu. En tiedä onko asia niin? Jos koko hedelmällinen ikä on ollut yhtä tuskaa,niin luulis sen sitten helpottuvan.

        Itse olen melko vakuuttunut tuosta estrogeeniperäisyydestä, koska vaihtareitten alettua aloitin pillerimuotoisen estrogeenin ja sain aivan järisyttäviä basillaarimigreenejä. Lopetin purkkiestrogeenin, yritin geelillä, mutta muutaman päivän käytön jälkeen tauti iski jälleen megalomaanisena. Päätin pärjätä ilman estrogeenia, lopetin kertakaikkiaan, ja nyt asiaa taaksepäin miettien, en edes muista milloin viimeeksi oli migreeni. Onneksi vaihtaritkin alkaa olla jo ohi, joten parempaan päin olen mennyt ajan kanssa.

        Nimenomaan basillaarimigreenillä ja epilepsialla on yhtymäkohtansa. Virallisesti en selitystä nyt muista, mutta tokihan sen oireistakin voi päätellä, ei vaan kouristele, tajunnan hämärtymisä myöten.

        Pää kuvattiin magneetilla. Vasemmalta puolelta ohimolohkosta lähtee epileptisiä aaltoja. Elikä, summa summarum.

        Täsmälääkkeistä neurologi varoitti, kehoitti käyttämään nopeasti liukenevaa asperiinia ja buranaa reiluna annoksena. Lyhensi huomattavasti kohtauksia.


      • bc
        herkkä pää kirjoitti:

        Itse olen melko vakuuttunut tuosta estrogeeniperäisyydestä, koska vaihtareitten alettua aloitin pillerimuotoisen estrogeenin ja sain aivan järisyttäviä basillaarimigreenejä. Lopetin purkkiestrogeenin, yritin geelillä, mutta muutaman päivän käytön jälkeen tauti iski jälleen megalomaanisena. Päätin pärjätä ilman estrogeenia, lopetin kertakaikkiaan, ja nyt asiaa taaksepäin miettien, en edes muista milloin viimeeksi oli migreeni. Onneksi vaihtaritkin alkaa olla jo ohi, joten parempaan päin olen mennyt ajan kanssa.

        Nimenomaan basillaarimigreenillä ja epilepsialla on yhtymäkohtansa. Virallisesti en selitystä nyt muista, mutta tokihan sen oireistakin voi päätellä, ei vaan kouristele, tajunnan hämärtymisä myöten.

        Pää kuvattiin magneetilla. Vasemmalta puolelta ohimolohkosta lähtee epileptisiä aaltoja. Elikä, summa summarum.

        Täsmälääkkeistä neurologi varoitti, kehoitti käyttämään nopeasti liukenevaa asperiinia ja buranaa reiluna annoksena. Lyhensi huomattavasti kohtauksia.

        Tähän kyllä uskon,että juuri basilaarimigreenillä ja epilepsialla on yhtymäkohtansa. Koska itselläni on yli kymmenisen vuotta ollut diagnoosina ohimolohkoepilepsia eeg:n perusteella. Saan kouristuksia vilkkuvaloista ja joitakin tajunnan menetyksiä on ollut.
        Kolmisen vuotta nyt sitten ollut diagnoosina basilaarimigreeni. Ei se kuitenkaan ole yhtään huojentanut elämäntilannettani. Samaa kurjuutta.!


      • liittyy kyl
        Hav, kok., kirjoitti:

        Neurologeissa on merkittäviä eroja riippuen siitä, mikä sairaus on heidän erikoisosaamistaan. Epilepsialääkitys ei poista passiivisen tupakoinnin päänsärkyä,osaan sanoa kokemuksesta.

        Yhdyn alempana mainitsemaasi (ainakin nimimerkistä päätellen) että olisi suoraan verrannollinen hormonikiertoon, eli vaihdevuosien jälkeen ohi. Minulla on ollut migreenin oireita murrosiästä alkaen, mutta ilman neurologin apua. Välillä on ollut tension oireita, joten ota sitten selvää ... Passiivisen tupakoinnin päänsärky alkoi jo lapsuudessa, mutta se jätettiin hoitamatta.

        Kaiken järjen mukaan aivoveritulppa ei vaikuta kolesteroliin eikä sydänveritulppaan.

        Aivoveritulppa ja kolesteroli nimenomaan kuuluvat yhteen siten että kolesterolia pidetään aivo- ja myös sydänveritulpan todennäköisenä riskitekijänä. Elikä, kun kaulalla olevat karotis-verisuonet keräävät kolesteroli-rasvaa, tukkeutuvat suonet, ja aivoihin virtaavan veren kulku ahtautuu, on mahdollisuus saada aivoveritulppa. Ahtaista karotiksista voi kertoa näkökyvyn heikkeneminen oleellisesti.
        Sama mekanismi sydänverisuonissa. Verenpaineen kohomainen kuuluu kumpaankin.


    • bc

      Näinhän olen sen kokenut. Toinen kun on erikoistunut esim.basilaarimigreeniin,niin sehän on sitten sitä ja toinen johonkin muuhun. Yksikin neurologi sanoi,että se basilaarimigreeni on sitä,kunnei löydetä muuta,niin jokuhan siihen pitää keksiä.
      Ja sitten kunnei sovi lääkkeet tai niistä tulee enemmän sivuoireita,kun varsinaisesta sairaudesta,niin sittenhän ei tartte lääkäreissä rampata. Kunnei lääkkeet sovi,niin muutetaan sitten diagnoosia. Eihän sitä ole sellaista mahdollisuutta,ettei lääkkeet auta.

    • rikkipää

      Miul on kans aivorunkomigreeni. ALkaa moninaisin oirein, ei aina samalla tavalla, eikä samasta paikasta, mutta jostain kohtaa alkava puutuminen, joka vaeltaa, esim sormistä käsivartta pitkin kasvoihin, suuhun, yläikeniin, kitalakeen. Näkökenttäpuutokset voivat olla esim vasemman puolen häviäminen, mustat reiät tai aukot, perinteiset sahalaidat. Lihasten aktiivinen tietoinen liikuttelu ei onnistu, samoin puhe menee puuroksi, joskus ei tule ulos sanaakaan vaikka luulen puhuvani. Haju ja äänidejavut, yleinen höpertymisen tunne.

      Hormonikorvaushoito pahensi tilannetta, mutta sen lopettaminen ei ole parantanut. Ei täsmälääkkeitä, hätäensiapuna nopeasti liukenevaa asperiinia ja sen päälle esim. 1000mg panadolia, miranaxia tai mitä nyt sattuu olemaan. Aivan kamalaa.. ensin pelkää että kuolee, sitten, ettei kuolekaan.

      Aivoinfarktiriski on suurentunut. Ja mikä myös inhaa, niin se, etten voi ottaa yhtään alkoholia, kun migreenitunne ja päihtymys tuntuvat samanlaisilta, migreeni ei vaan yhtä mukavaa.

    • vuosimalli 47

      Moin, olen sairastanut basilaarimigreeniä yhteensä noin 10 vuotta, ja vasta 3 vuotta sitten tautini sai oikean nimen, sitä ennen oli epäilty mm. että olen epileptikko. Olin aikaisemmin ollut viikon neurologisella osastolla, jossa tehtiin kaikki mahdolliset epilepsiatutkimukset, eikä mikään viitannut epilepsiaan. Kunnes viimeksi kolme vuotta sitten sain taas oikein rajun kohtauksen, huimaus oli niin hirveää, etten voinut liikahtaa vähääkään paikaltani. Jalat olivat jo menneet alta, en pystynytkään enää kävelemään, oksetti hirveästi, ja totaalinen verenkiertohäiriö, olin kuulemma valkoinen kuin lakana ja hiki valui puroina. Puhe pelkkää puuroa ja raajoista oli mennyt tunto kokonaan. Sairaalassa sitten kuulin ensimmäisen kerran sairastavani basilaarimigreeniä.
      Nuorempana minulla oli säännöllisesti "normaali" migreeni, mutta tämä oli jotain aivan erilaista.
      Ehkäisevänä lääkityksenä sain verenohennuslääkettä(täällä Saksassa Asperiinia 100 mg/vrk, josta lääkäri sanoi, etää se voi estää kohtauksien toistumisen, ja niin on käynyt, siitä lähtien ei ole ollut ainoatakaan kohtausta, ei edes lievemmässä muodossa. Varsinaisen lääkkeenä kohtauksen varalta minulla on pahoinvointia ehkäisevää lääkettä ensin ja sen jälkeen 1000 mg Asperiinia poretablettina yhtenä annoksena.
      Anteeksi vähän "horjuva" selostukseni, on vähän vaikeaa suomeksi ja lääkkeillä on täällä eri kauppanimet. Halusin kuitenkin kertoa omista kokemuksistani tämän taudin kanssa.

    • orvokki 43

      olisko basilaarista migreeniä sairastavan ihmisen hyvä syödä säännöllisesti asperiinia tms joka "ohentaa" verta juurikin tuon aivoinfarktin takia?

      • määää vaaan

        EI EI!!! Nämä on ehdottomasti kielletty basilaarten lääkkeistä! Kohtauksessa suoni supistuu ja koska on niin lähellä aivohalvausmuotojen kanssa niin ei sovellu käyttöön! Kysypäs neurologiltasi!!


    • basiliskotar

      Täälläkin basilaaria sairastettu jo 4-vuotiaasta..eli rapiat 35v jo! Harmittaa vain kun tätä ei oteta todesta, koska heti löytyy näitä "minullakin on migreeni" -tyyppejä! Ja tähänhän tautimuotoon ei mitkään perinteiset täsmälääkkeet auta tai siis kun niitähän ei saa käyttää, Imigrania sun muita triptaaneja..

      Sitten kun tähän tautimuotoon kun huimaus ei kuulu niin raivostuttaa tavis lääkäritkin, jotka tuumaa vo:lla; Kun ei huimaa, on tavallinen pääsärkykohtaus.. On joo, kun toinen puoli kropasta on ihan pois pelistä eikä saa suusta järkeviä lauseita muodostettua ollenkaan!!

      Antaisin vaikka ja mitä jos tämän taudin saisi pois.. Mutta ei, perintönä kulkee suvussa (muutenhan tätä ei edes esiinny..siis ei ole yksittäisillä henkilöillä..)

    • Rikkipää_

      Vuosia jo kulunut aloituksesta, mutta yritän, jos tätä lukisi vielä. Suomessa on tehty jo pitkään migreenisukujen tutkimusta, ja vieläkin tarvitsevat osallistujia. Tietoa löytyy netistä, ja itsekin voin vinkkiä antaa, jos kiinnostus herää. Ja miksei heräisi, tutkimus on tärkeä!

    • Anonyymi

      Nosto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe