Epäsäännölliset menkat

menkaton :((((!

Moi! Oon 16- vuotias tyttö ja mul on alkanu menkat n. 2 vuotta sitten (14v.?). Viime syksystä lähtien menkat ovat kuitenkin olleet tosi epäsäännölliset, ja seuraavien kuukautisten alkuun on saattanut kulua jopa kuukausi ja joskus sen ylikin. Sitä ennen siis tuli ihan normaalisti kerran kuussa ja viimeisin alkapispäivä oli 3.3.

Oon normaalipainoinen, liikun melko paljon (en kuitenkaan tavallista enempää), en voi olla raskaana eikä oo ollu stressiä yms. Oon joskus joitakin vuosia taaksepäin (oisinko ollu 13v.?) sairastanu anoreksian, niin et voisko sillä olla vielä osuutta asiaan? Kun sairastin sen, ei ollut menkkoja, vaan ne alkoivat vasta sen jälkeen ensimmäisen kerran, kun olin jo parantunut. Mua pelottaa kauheesti, etten voi saada koskaan lapsia, jos tämä jatkuu tällä tavalla! Kannattaisko käväistä lääkärissä, tai onko jollain muulla neuvoa, mistä tämä saattaisi johtua? Kiitos kaikille vastaajille!

13

1013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niin tarkkaa

Minusta kuulostaa siltä, että sinulla on edelleen melko säännölliset kuukautiset.
      Kuinka monta päivää on kierto? Siis ensimmäisestä vuotopäivästä viimeiseen vuotamattomaan päivään?

Se kierron pituus voi vähän vaihdella, mutta vielä seitsemän päivän eroa pidetään säännöllisinä kuukautisina. Normaali kuukautiskierron pituus naisella on 21-35 päivää.

Laske vaikka kuusi viimeistä kiertoa, niin näet, onko sinulla säännöllisyyttä.

• Kuukautiskiertoja..

ei seurata kalenterikuukausien avulla, vaan lasketaan aina kuukautiskierron pituus vuorokausina. Ensimmäinen vuotopäivä on aina päivä 1. Ja tosiaan, vaikka olisi useammankin päivän (jopa 7) heitto kuukautiskiertojen pituuksissa, kuukautiset on säännölliset.

• zazz123

olen myös 16 ja menkat alkoi myös 14 vuotiaana. ne ovat erittäin epäsäännölliset. n. 40-100 päivän välein ja kestävät korkeintaan 2 päivää ja todella niukat. taitaa olla 37 päivää lyhin väli mitä on ikinä ollut. harrastan tosin aikas rankkaa liikuntaa (n. 20-35 tuntia viikossa), mutta syön kyllä tosi paljon. luin jostain, että epäsäännöllisyys voi johtua siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta minä syön kyllä tosi paljon ;)
      tietääkö joku mistä voisi johtua noin epäsäännöllinen kierto?, vaikka menkat onkin ollut vasta 2 vuotta, ne eivät ole säännöllistyneet yhtään. onko muuten noin lyhyet ja niukat kuin minulla normaalia?

• menkaton:((((!

Ei, ei mulla kyllä säännölliset kuukautiset todellakaan ole. Joulu- ja tammikuussa tulivat taas ihan normaalisti, mutta sen jälkeen on ollut tosi isoa heittelyä.

Jossain välissä edellisistä kuukautisista oli kulunut 2 kuukautta ennen kuin ne suvaitsivat taas saapua. Välillä on ollut vain 2-3 viikkoa myöhässä. Ja tiedän kyllä, ettei kuukautiskiertoa voi laskea kalenterista, ja esim. nyt viime alkamispäivästä on kulunut jo 33 vuorokautta. Mitään säännöllisyyttä en siis menkoissani ole lähi aikoina huomannut. Mutta kiitos vielä teille, jotka vastasitte! Pitäisikö kuitenkin käydä lääkärissä? Määrätäänkö minulle e-pillereitä vai mitä, jos käyn? Vastatkaa vielä tähän, jos jaksatte! Iso kiitos.

• Kuukautiset..

ei joillakin naisilla säännöllisty koskaan, eikä sillä ole mitään merkitystä. Inhottavaahan se on, kun ei pysty niin helposti varautumaan alkavaan vuotoon. Jos et tarvi ehkäisyä niin tuskin tarvitset ehkäisypillereitäkään. En näe mitään syytä lääkärillä käyntiin.

Kiltit, vastatkaa!!!! :(

• sfrdf

Kysy äidiltäs...se tietää parhaiten!!

• tyttö 15 v

mulla on kans ihan sama ongelma ja toivoisin kans vastauksii! :)

• menkaton:(((!

kysytty on, eikä se mitää tiiä, ei ainakaa anna mun mieltä helpottavii vastauksii. Täl palstal luulis liikkuvan ihmisiä, jotka tietäisivät aiheesta edes jotain. kiitos vielä, jos saisin vastauksii. nyt menkat on jo 3 viikkoo myöhäs ja gynelle varattu aika 26.4. haluun saada selville, mistä tää yhtäkkinen, puol vuotta kestäny epäsäännöllisyys johtuu. Millä sekin siis tutkitaan, ultrallako? saako niitä e-pillereitä heti ja pudottaako ne hiukset? (jostain olen ainakin niin lukenut)

• ykskaksvaan

Epäsäännöllisyys voi johtua monesta syystä. Mua ei oo koskaan epäsäännöllisten menkkojen takia ultrattu, mutta gyne voi katsoa sen tarpeelliseksikin. Riippuu niin monesta asiasta. E-pillerireseptin saat luultavasti heti - jos vaan gyne katsoo ne sinulle sopiviksi, mutta aloitushan tapahtuu sitten menkkojen alkaessa.

Ikinä en ole kuullut, että e-pillereiden takia joltain putoaisivat hiukset... toki sivuvaikutuksia niilläkin on ja on ihan yksilöllistä sopivatko ne.

haluun kyllä sen ultrauksen, koska pelkään et mul on PCOS. Ja se voiski olla ihan todennäköistä, koska oon sairastanu anoreksia ja se altistaa siihi :( kumpa ne menkat vaa tulis, mutku ei nii ei. huoh

• Vastuksia (pliide)

Mulla on tullu jo pari kertaa mut tarttisin apuu nyt niitte tulosta on jo melkei 3kk onkse
      normaalia? kuink kauan teill oli epäsäännöllisten kuukautisten (menkkojen) vÄli=D

• öööömMui

Mun menkat alko joskus 1,5 vuotta sitte, alkuun ne oli epäsäännölliset, sit ne vähän tasaantu et voi jo arvata millon suunnilleen alkaa, mut nyt ne taas heittelee miten sattuu, tänä vuonna ei oo vissiin kun 2-3 kertaa tullu.. mietin vaan et onks ihan normaalii kun joskus tuntuu et tavallaa yks kerta jää välistä ja sillai, voisko vaikuttaa se et käytiin vuodevaihtees kiinas ja bakteerikanta oli siel niin erilaine?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5556
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3741
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3303
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2585
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2172
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2117
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163